Tuesday, March 29, 2011

Jangan kasihani saya kerana semuanya salah saya!

Assalamualaikum w.b.t




Kali ini ia benar-benar salah saya


Kerana saya degil, ego dan tak dengar nasihat


Salah saya kerana terlalu percaya


Salah saya kerna kasihan tak bertempat


Salah saya kerana terlampau lemah


Salah saya juga kerana gagal membaca


Salah saya juga kerana berlembut sangat


Semua salah saya


Saya tak dengar nasihat pembaca blog saya


Saya ingat kalau saya yang pergi ambil dia saya boleh bincang tentang hak penjagaan anak


Saya ingat kalau saya berdepan dengan dia saya boleh berbincang dengan baik


Saya ingat dia akan bersangka baik sama macam saya


Tapi saya terlalu jahil


Saya tak kaji sikap dia selama ni


Saya tak pernah belajar dari kesilapan


Akhirnyasaya dapat bengkak di muka, dimata, dihati


Yang tak boleh diubati lagi


Pagi semalam

Lepas solat subuh, saya awal2 dah kerah budak berdua bangun awal


Mandi siapkan diri


Hani mula exam semalam

Dalam 6.15 kami bergerak ke Putrajaya Sentral


Hani happy dapat jumpa ayah


Sampai Putrajaya Srntral saya nampak dia


Dengan baju baru dan seluar baru (jubah seluar)


Dalam hati saya, wah nak bercerai hari ni pakai sut baru pulak


(kenapa saya tak terfikir macam miss sinar fikir)


Miss sinar kata dia datang sebanarnya bukan niat nak ke mahkamah


Sebaliknya dia niat nak berbaik


Macam dulu2,


Dia ingat saya akan mengalah


Dia baca yang saya ambil dia sebab saya nak pujuk dia


Macam saya yang dulu2, sentiasa mengalah, merayu dan akhirnya berbaik semula


Kemudia baru saya perasan


Dalam beg sandang mungkina da persalinan pakaian


Mungkin cadang bermalam semalam dua


Naik kereta terus membisu, bersalam dan berbasi basa dengan hani


Saya terus bawa ke kedai Larizz di Sungai Merab untuk breakfast


Memang kedai tu selalu kami singgah di pagi hari untuk sarapan kalau sempat


Dia makan roti canai, saya makan cekodok, hani makan bihun dan yaya tak makan apa2 ebab saya dah buatkan suisu sebotol


Sejak naik kereta dari Pjaya sentral saya tak berkata apa2 pun dengan dia


Sebab memang niat saya untuk bagi Hani jumpa ayah semata2


Saya memang takde hati dengan dia, saya memang nekad semalam


Cuma mungkin sekali lagi dia salah baca percaturan saya


Lepas hantar hani dan yaya saya teru bawa kereta ke mahkamah Syariah


Saya gunakan laluan dari rumah saya....saya syak dia ingat saya nak bawa dia balik rumah agaknya?


Tapi bila masuk kawasan Putrajaya saya mula bersuara


Saya kata, lepas ni tak payah tuntut hak penjagaan anak


Dia balas, kalau tak mampu jaga serahkan ajerlah


Saya jawab, ada ker saya pernah cakap saya tak mampu jaga


Selama ni saya juga yang jaga


Tiba2 dia tinggi suara, apa ntah masih sekitar hal hani


Saya jawab balik saya kata dari kecik sampai sekarang saya juga yang jaga anak


Dengan takde nafkah apa pun kenapa sekarang baru nak jaga pulak?


Pastu dia meleret2 pada isu lain,


Saya pun jawab juga apa ntah saya tak ingat


Tapi dia tuduh saya macam2


Dia kata dia bertahan dengan saya sebab anak jer


Sebab sayang anak kalau tak dah lama dia tinggalkan saya


(B - O- D – O - H)


Macam tu ker sayang anak


Tinggalkan anak bontang


Nafkah jauh sekali, tu kau panggil sayang anak?


Anak sakit kau mana


Anak suka kau mana


Anak menangis kau mana


D-a-n-g-k-a-l pemikiran kayu- sungguh2 dangkal


Tapi semalam tak terfikir plak nak jawab


Lepas tu dia bangkitkan lagi


Selama ni dia kata saya tak ikut perintah dia


Buat apa saya suka


Saya tanya apa?


Dia kata saya ajak along tinggal rumah tak minta kebenaran dia?


Memang saya tak minta kebenaran dia


Tapi kau kat mana


Kau kat Penang kau tinggal kan aku


Kau tinggalkan anak


B-O-D-O-H!!!!!


Dia kata dengan Along tak jaga aurat, along pakai boxer kat rumah


So what, dia anak sedara aku


Yang aku bela dari kecik dulu


Dia pun mana pernah nampak along pakai boxer?


Baper kali jer yang dia ada sini (dua ker 3 kali jer dia ada balik)


Tu pun masa Along takde dan along balik lewat,


Along pun ada sekali dua jer terserempak


Dia tuduh gitu sebab saya pernah cakap kat dia macamtu (skrg dia gunapakai sebab takde point
Agaknya)


Pastu saya malas nak layan


Pastu dia boleh bukak dashboard saya


Dia kata ni jantan mana ni?


Tau tak jantan apa yang dimaksudkan?


Dalam dashboard saya ada gambar saya dengan jurujual Nissan center


Yang saya tulis nama Saleh tu (Nissan Centre Putrajaya)


Beberapa kali saya sebut nama salleh dalam entry saya kan?


Ni keter pertama Salleh jual (before dia di Mitsubishi)


Pastu tokey Nissan Centre Putrajaya suh ambil gambar kami


Sebagai tanda jualan keter pertama si Salleh


Tokey cina tu terus printa sekeping dan bagi kat saya


Ada ker tu dia kata pakwe saya?


Mana tak terkeluar perkataan bodoh dari mulut saya


Eh tu gambar dengan jurujual Nissan lah


Masa tu hani dengan Mai pun ada sama – saya kata


Boleh dia jawab, kalau hani dengan mai ada kenapa gambar diorang takde sama


Malas ah nak jawab (sendiri fikirlah)


Saya yang beli keter, takkan gambar mai dengan hani nak diambil sama pulak?


Sikit punya hal lah


Pastu dia kata dia dah korban ulang alik dari seremban, Putrajaya (berapa kerap ulang aliknya?)


Kata dia, saya tak pernha nak tolong dia


Eh, takkan nak suruh saya pulak ulang alik


Saya diam, malas nak layan


Pastu dia cakap, hutang dia saya tak bayar


Dulu saya pernah cakapkan dia pernah bagi saya hutang RM11k


Dan saya memang tak pernah bayar cash dekat dia


Tapi saya tanggung kos baiki rumah dia Homestay di PD tu


Saya juga yang tanggung segala perkaskasan dalam rumah tu


Yang akhirnya saya tak dapat balik pun


Saya juga yang pasang aircond dua bijik rumah tu


Saya juga tak berkira duit dengan dia


Saya bayar road tax dia


Saya tanggung segala makan pakai dia kat sini


Saya tanggung diri sendiri juga saya tanggung anak saya dan dia, tanpa pernah bantuan sesen pun dari dia


Makan pakai sepanjang 10 tahun, ada dia tanggung?


(benda ni semua saya tak cakap pun semalam)


Sebab kalau saya cakap gerenti dia takkan mengaku salah dia


Dia akan balik2 pada modal dia benarkan saya kerja makanya saya yang kena tanggung segala2nya


Dia bangkitkan korban dia, dia kata macam2 yang saya malas nak layan


Seingat saya dua2 kami bercakap, dia2 pertahankan diri


Dia balik2 kata saya ada lelaki lain...yg sngat tak logik


Dengan muka tak lawa dengan anak dah ada, mana masa saya nak selit keluar dengan jantan lain???


Takker bodoh andaian dia semua tu


Saya tau performance saya lately (before kami gaduh, yg sesekali projek tu) jadi kayu ukur dia


Kemahuan dan nafsu saya yang agak merudum pada dia buat di terfikir saya ada jantan lain agaknya


Sebab sebelum2 ni dia tengok saya pelahap sangat batang dia agaknya??? BODOH!


Pastu dia balik lagi kisah hani masa kecik


Tohmahan lama dia


Dia pergi tanya lagi


Dua hari saya hilang masa rumah mak ros kenduri kawin saya pergi mana?


Saya tidor dengan jantan mana


Saya jawab, eh aku mana pernah tido dengan jantan lain lah , bodohnya


Kalau sekarang kau bangkitkan tanya mana aku ingat, apasal dulu kau tanya


Lepas peristiwa tu kau tak tanya


Sekarang kau tanya lepas berapa tahun mana aku ingat


Jangan ingat aku senang2 nak tido dengan lelaki


Dalam hati kau tu syak wasangka jer lebih


Dia boleh kata dia dah telefon pejabat saya takde, telefoj kampung saya takde


Eh, bila masa ni? Kalau pejabat saya takde, saya keluar buat kerjalah agaknya


Berapa tarikhnya tu? Boleh check kat bloglah


Dah terang2 saya tak pernah tidor dengan lelaki lain selain dia, mana saya nak campak anak


Apahal dalam kepala hotak dia cakap macam tu


Dia ingat lelaki lain mudah2 nak tidor dengan siteri orang ker?

Dia ingat lelaki lain tak fikir dosa, dia ingat dia jer sempurna seolah2 orang macam dia jer takut lakukan dosa


Silap lah kau


Memang saya akui masa tahun 2003 (zaman mengandung dan selepas melahirkan hani )


Saya ada kawan baik pegawai lelaki


Tapi saya tak pernah sampai tahap tidur dengan dia, simpang malaikat


Saya tau duduk diri saya sebenar


Saya akui dia juga takkan sanggup meniduri saya


Kami sekadar bertukar cerita sahaja, masa itu saya tiada kawan baik, memang dia jer yang selalu jadi pendengar setia


Masalah saya semua saya cerita dekat dia


Saya akui saya salah, kes dah selesai pun, saya dah minta maaf dan kes inilah yg menyebabkan kami nak bercerai kali pertama dulu (dah failkan dan sampai peringat kauseling)


Dan kawan lelaki tu pun dah hubungi dia untuk jelaskan walaupun akhirnya dia sembur balik kawan tu


Niat kawan tu nak jelaskan keadaan sebenar tapi dia tak boleh bawak berbincang


Lantaklah bagi saya, kes berkenaan telah tutup buku


Aya admit tu silap saya paling besar lah....macam dalam novel @ dicelah2 kehidupan affair dengan suami orang di pejabat, tapi macam saya cakap, kami hanya berkongsi masalah (sebab dia selalu sgt lari dr rumah dan saya tak pernah ada peluang nak berbincang dengan dia setiap kali gaduh, memang saya buntu sangat masa tu dan kawan nilah yang banyak tolong bawa kereta utk pergi menyiasat)


Pada saya, lepas banyak tahun (7 tahun lebih) baru dia bangkitkan hal dia tak dapat kesan saya 2 hari iaitu bersamaan waktu kenduri kawin rumah mak ros itu adalah sesuatu yang sangat bangang

Sebab saya memang hadir kenduri rumah mak ros tu


Dan saya tak pernah ikut atau tiur dengan lelaki lain (sangat yakin dan 100% pasti)


Kemana saya pada tarikh tu sampai menyebabkan dia gagal hubungi saya, yg itu saya tak tau menahu


Sebab benda ni kali pertama dia bangkitkan tahun lalu (saya ada crita kat blog ini)


Dan ini kali kedua dia bangkitkan lagi (yg dulu saya dah jawab dalam sms)


Lepas satu hal satu hal salah silap saya dibangkitkan akhirnya saya takde perkataan lain


Saya jerit semua tu bodoh, benda bodoh, takde fakta, gambar jurujual tu semata2 bergambar takde kaitan dengan saya


Along punya isu pun bukan isu bila dia kata aurat tak jaga, hani duduk celah kelengkang Along (ni pun dia curi fakta saya yg pernah saya cerita dengan dia)


Semua tu point yang tak kukuh


Bila saya hilang sabar saya jerit apasal bodoh sangat tak nak tanya saya


Tiba2 masa selekoh nak masuk jalan besar menghala ke mahkamah dia


Tiba2 tumbuk saya sebab dia tinggi suara dan saya juga tinggi suara


Yang saya ingat saya hanya cakap bodoh-bodoh-bodoh


Tak tau dah nak cakap apa...memang andaian dia tu semua bodoh sangat di fikiran saya


Langsung takde siasatan lanjut, semua tu andaian dan tohmahan tanpa keterangan sokongan


Masa dia tumbuk tu saya terus terdiam


Saya yang memang dah menangis dari awal perbincangan (sebab terbayangkan hani)


Hani lepas turun kereta saya bagitau dia hari ni last ammie bersama dengan ayah


Macam ammie cakap hari ni ammie nak bercerai dengan ayah (saya dah bincang dengan dia bagitau dia dengan ayah macamana pun takkan putus hubungan, sebaliknya bagi suami-isteri anytime boleh berpisah)


Dan hani dah faham konsep cerai, siap tanya saya ammie dengan ayah nak bercerai talak berapa


Saya bagitau talak 1, pastu dia tanya, apa beza talak 1,2 dan 3


Sebab dia ada tengok cerita empat madu...pastu siap dia bagitau sinopsis citer tu pada saya


Saya bagitau talak 1 dan 2 boleh rujuk, rujuk tu apa ammie?


Rujuk tu suami isteri tu kahwin semula, bersama semula, owhh ammie dengan ayah kalau ceria talak 1 boleh kawin semula lah?


Yer, sayang, tu saya jawab



Tapi saya bagitau dia, apapun berlaku antara ammie dan ayah, kakak tetap juga akan dapat sama ayah, ammie akan hantar kakak jumpa ayah setiap cuti sekolah


So, semalam lepas saya bagitau hal tu,, saya nampak dia sedih dan dia terus jalan


Taknak salam saya dan tak minya cium pun


Saya panggil diam dia takmo toleh hanya akan tangan atas bye bye ajer


Saya cakap kakak tolehlah muka kat ammie


Dia toleh sekali imbas dan saya nampak air muka sedih dan menahan sedih dia


Saya ekori dia sampai masuk kelas tapi dia taknak pandang saya lagi.....


Hani adalah matang (kalau anda rasa dia terlalu awal untuk didedah pada cerita ni anda silap)

Miss Sinar sendiri akui bahawa Hani terlebih matang untuk usia dia, dia bukan sahaja boleh mendengar malah boleh menghayati masalah saya


Lepas pak hj tumbuk saya, kebetulan memang saya dah menghampiri traffic light sebelum mahkamah


Saya terus berhentikan kereta


Saya jerit suruh dia turun dari kereta


Saya kta, “turun dari kereta aku sekarang...turun...TURUN...T-U-R-U-N”


Dia takmo berganjak dia kata, pergi court dulu, hantar sampai sana, aki mana tau nak pergi court


Saya jawab, turun-turun-turun sekarang


Adalah dalam 2/3 minit macam tu saya menangis dan menjerit suruh dia turun


Yang dia pulak taknak turun


Akhirnya saya keluar keter, nak bukakkan pintu belah dia suruh dia turun


Tapi saya lupa pulak nak on kan kunci belah saya, so belah dia tak boleh bukak pintunya


Saya patah balik dan bukak pintu belah saya untuk tekan kucin auto lock tu


Dan dia pun bukak pintu belah dia


Sambil dia cakap apa ntah


Saya dalam nangis2 tu saya cakap, tu court dah dekat dah....


Dia tanya saya macamana nak pergi saya jerit jalanlah sendiri....


Masa tu saya tak boleh fikir


Muka adalah sangat sakit


Hati lagi sakit


Masa tu dalam jam 8 lebih sikit


Masa nak pusing keter hala ke kiri tu saya agak menyesal tinggalkan dia


Masih ada belas kasihan juga walau muka dah sakit gila


Tapi dalam hati puassssss


Puas saya dapat luahkan semuanya


Puas sebab selama ni saya mana pernah bergaduh secara berdepan


Puas sebab saya dapat halau dia keluar dari kereta saya


Baru dia sedar diri


Baru dia tau yang kau tu dahlah OKU nak tumbuk orang


Memang dia gila


Syukur alhamdulllah Allah tunjukkan siapa dia


Allah bagi saya pengakhiran yang buat saya takkan menoleh ke belakang lagi


Nekad dan muktamad


Satu keputusan yang sangat tepat dan kena pada masanya!













Wassalam

11 comments:

Amir Syafiqah said...

Salwa, lepas ni start kumpulkan resit2 yg salwa belanjakan utk Dia, servis keta, rumah pd, anything sbg persediaan. Dr cerita salwa, Dia jenis mengungkit. Dptkan nasihat pakar (peguam).. Just my 2 cents...

lynna said...

Salwa, don't keep on blaming yourself. It's not your fault that he beat you. mcm amir syafiqah kata, start list down the things that you have paid for him. sure dah lebih dari 11k yg you pinjam tu.

hang in there, okay.

Mutiara said...

Stay strong and stay brave! Good riddance to bad rubbish. I am glad you kicked him out of your car.

MOKCIK AZWA said...

Tak tahu nak kata apa...cuma akak doakan agar Salwa terus tabah dan kuat menghadapi semua ini. Ternyata tidak berbaloi Salwa berlembut dengan dia selama ini..hanya satu sumbangan berharga dia pada Salwa iaitu Hani, dan selama ini pun Salwa boleh membesarkan Hani tanpa bantuan dia..

It is high time that you move forward dan tidak menoleh ke belakang lagi Salwa! I wish you all the best dear.

Pnut said...

Wa, teruskan melangkah...
kuatkan semangat,
tak berbaloi berkorban untuk jantan macam ni...
cukuplah selama ini...

Ummi said...

padan muka pak haji kena turun kereta masa tu jugak,

so wa terus tabah untuk menghadapi hidup ini

dont keep on blaming yourself, teruskan melangkah....

dayangbest said...

Kak wa,

mungkin Tuhan nak tunjuk
selama ni dia dera mental akak, tapi akak still telan salahkan diri akak
mungkin bila dah jadi fizikal camni, baru akak boleh sedar yang ni bukan salah akak sepenuhnya

keep moving on
bukan senang sbb kita sentiasa akan kenang benda yang indah
dan cuba sembunyi kenangan buruk
satu satu kak...

saya yakin akak lebih kuat lepas ni

KV said...

wa teruskan kuat semangat ok!!

oren said...

kalo dh sampai naik tgn, jangan lah dera lagi..dh cukup remuk hati akak n hani..

nangislah hari nih, luahkan segalanya, semoga akak akan terus kuat utk hari2 mendatang..

Irfa said...

kak wa..banyak ari tak masuk sini.tup2 baca citer pasal tumbuk tu..terkejut sungguh..selepas 10 tahun baru nampak belang dia.agak2 masa ngan kak Nani dulu camni le dai buat tu psl iza tak kisah sgt dengan ayahnya.

kak...akak berhak hidup bahagia tanpa dia

Zareda Norman said...

salwa

aduhai sampai begitu jadinya. dayus betul lelaki pukul perempuan.

Sebab tu, salwa kena bawa teman utk ke mahkamah, utk elak perkara2 macam ni berlaku lah...

apapun, dont keep blaming yurself. be strong ok