Saturday, March 26, 2011

Tinggal sehari cuma~!

Assalamualaikum w.b.t


Ikut hati memang rasa serba salah


Masih ada sisa rasa bersalah


Sebab menuntut cerai


Tapi apakan daya


Saya sangat buntu juga kalau fikir jika saya tak bercerai jalan mana hendak dituju


Ikutkan saya kini memang patut bersedih amat


Sebab 10 tahun hidup bersama (walaupun mungkin bersama tak sampai 5 tahun jika dikira masanya)


Tapi alhamdulillah hanya jika saya duduk dan termenung baru sedih tu datang


jika keadaan biasa tak rasa apa pulak


Sebab dah biasa agaknya, dah biasa sangat bersendirian


Tapi adalah juga kawan2 lain tempat saya berkongsi


Bukan setakat dengan kawan blog jer


Ada 4 teman lain yang tahu mendalam tentang perkara ni


Dua lelaki dan dua perempuan, rasanya memadailah utk saya dapatkan pandangan mereka


empat2 dah kawin, dua daripadanya dah kenal saya lebih lama dari pak hj kenal


Sejak saya zaman anak dara, so memang tau sangatlah saya macamana


Lepas isnin ni saya memang dah azam nak lupakan terus apa yg berlaku 10 tahun ni


Nak jer tanamkan dalam hati bahawa pengalaman 10 tahun ni macam mimpi jer


Supaya pengalaman tu tak mempengaruhi kehidupan saya selepas ini


Tapi xtaulah boleh ker tidak nak fikir macamtu


Ikutkan saya rasa saya dah boleh bergerak jauh dah


Tapi masalah rumahtangga ni banyak membelenggu akal dan fikiran


Orang perempuan ni, kalau rumahtangga cemerlang insyaallah kerjaya pun cemerlang


Sebaliknya orang lelaki pulak kalau kerjaya cemerlang insyaallah rumahtangga akan turut cemerlang


Miss sinar komen dia kesian kat saya sebab selalu tengok saya ni bermasalah jer dlm rumahtangga


Sejak kenal pada 2009 sampai hari ni dia kata macam2 masalah saya


sampai kadang2 katanya dalam kerja pun saya terganggu


Memang saya tak rasa menganggu tapi maybe org luar yg lihat dapat rasakan


Kalau saya takde masalah rumahtangga pasti saya akan lebih fokus pada kerja


Saya akui bahawa memang dalam waktu kerja kadang2 saya akan kelihatan murung


tanpa sebab, sebab saya sendiri pun tak perasan


Tapi miss sinar yang bagitau kadang dia nampak saya terlebih sedih


Terutama sejak dia full time di court ni dia siap pesan miss conquer tengok2 saya


Sebab katanya, dia bimbang kalau dia takde saya akan melayan kesedihan berlebihan


Tapi okay jer.....walaupun kadang2 dalam bilik sya menangis bila kenang nasib


tapi beberapa perubahan dalam hidup buatkan hidup saya melalui proses peralihan ni dengan baik (saya rasa dan harap)


Di pejabat, hubungan saya dengan boss saya (ketua unit komunikasi korporat SPRM) makin bagus


Kolaborasi kami makin sesuai, dia boleh duduk berbincang dengan saya dalam bilik saya berejam2


Berbincang tentang kerja, masa depan organisasi, kepimpinan yang ada, tentang semau isu2 yang berbangkit dan macam2 isulah...


Dan dia juga boleh panggil saya datang pejabat sebelah malam tanpa rasa cuak, sebab dia percaya saya akan datang pejabat...


saya hargai kepercayaan dia, dan banyak benda dia nak saya buat sebenarnya cuma saya tak dapat nak fokus sangat


Tapi lepas ni siaplah......saya akan fokus betul2 pada kerja


banyak kerja menanti sebenarnya


Pada masa ni pun dia dah dedahkan saya mewakili dia dalam banyak meeting


Yang saya pergi Cherating ni pun sebab dia tak pergi


Retreat ni adalah untuk merangka semula pelan strategik SPRM, mengkaji semula visi, misi dan piagam pelanggan kami


Seterusnya membincangakan pelan strategik bahagian saya sekarang, bahagian dasar, perancangan dan penyelidikan....iaiatu bahagian yg menetukan dasar SPRM...


Tak ramai yg hadir pun...tak sampai 20 orang....


saya memang suka part2 brainstorming ni...


Saya ambil bahagian dengan rancaknya dalam perbincangan


saya suka sebab saya dapat curahkan pandangan saya


malah last week saya dan miss sinra assist bos no 4 yg ditemubual dalam rancangan kerusi panas di bernama radio


Boss no 4 ini adalah dato' Sutinah, kira perempuan yg paling tinggiu jawatan dalam SPRM


Sungguhpun dia paling senior, lebih snior dr Dato' Abu kassim Kp kami


Lepas selesai, kami ikut dia pi dinner


Masa dinner banyak kami habiskan masa berbincang dan bermuzakarah dengan dia


Kebanyakkannnya adalah berkaitan perkembangan isu dalam yg perlukan perhatian


Kami bagi pandangan dari kaca mata org bawah, grass root


Dan dia sangat suka dengar, kami cakap yg baik yg buruk dan dia akui semua tu


saya ni memang suka sangat kalau dapat berbincang dengan serius satu2 isu


Terutama membabitkan organisasi kami....


Terutama bila kes Teoh Beng Hock ni berlangsung memang saya ikuti bersungguh2


banyak kelemahan yang dibangkitkan, semua tu dah lama kami perasan....


Dan minggu lepas juga sebelum pergi ke Cherating saya wakil boss saya attend satu meeting khas...boss no 2 chairkan dan dihadiri oleh semua pengarah2 negeri/bahagian...saya jer yg wakil unit....unit komunikasi korporat katanya....


Melibatkan banyak agensi yg penting~AGC, BNM, LHDN......betapa meganya operasi bersama ni sampai dikatakan kalau berjaya operasi ni maka kakitangan awam akan dapat bonus tahun ni sebab banyak billion dapat dipungut kerajaan....


Apa operasinya tak dapat saya dedahlan sekarang...sangat besar skalanya..tggu lg 2 mggu mgkin baru dapat tau hasilnya.....


So, melihatkan kerja yg tak pernah susut dan ada jer yg menanti saya tak fikir yang saya akan ada masa fikir benda selain kerja dan budak dua orang ni


lepas ni saya akan buat persiapan awal, nak beli baju raya siap2 sebab tahun ni ada dua anak, nak mula buat tabungan juga, selama ni ada banyak cuai....


Dan saya juga nak simpan tabungan untuk melancong, nak melancong setiap tahun....


Saya nak pastikan hidup hani terisi dengan pengalaman2 hidup yang indah...walaupun tanpa seorang ayah....


Dan azam saya dalam kerja ialah saya nak hentikan sikap low profile saya


Nak mula menunjukkan potensi diri sebenar....


Selama ni saya selalu dibelakang tabir jer, malas nak ke depan


Walaupun saya tau boss saya sangat harapkan saya ke hadapan promote diri


tapi saya terus terang dangan dia bila dia kata dia suruh saya lead unit komunikasi korporat


Sebab dia mungkin akan jadi ketua unit Antarabangsa


Saya kata saya boleh jadi pengikut yang setia


Tapi bukan ketua yang bagus


Biarlah saya kerja bawah tuan terus


lama dia bersyarah kat saya


Dia masuk dulu dengan kelulusan SPM/LCE


Tahun 1970-an


Dah kerja 30 tahun lebih


Sampai sekarang dah ada master, dengan gred 52 (merasa naik pangkat semua gred, cuma tak tau sempat tak ke 54 sblm pencen)


Dia india masuk islam, tau jerlah semangat jerja dia memang gila2


So dia bagi saya semangat...kau boleh salwa,....takkan selama2 nak jadi orang bawah


Dia marah saya, sebab saya dengan dia naik gred 44 satu kelompok, malah kami gi PTK dari 41 utk ke 44 pun sama...


tapi malangnya saya tak ke PTK utk 48, sebab amsa tu saya sibuk dengan siasatan tak register PTK


saya hanya terlewat beberapa bulan PTK, sebab saya ke PTK next lepas kumpulan boss saya tu


tapi masa hari register PTK utk ke 48 tu, 2/3 peserta yg nak ambik kali kedua cancel sebab hari yg sama keluar keputusan pemangkuan ke gred 48


Makanya kami tinggal berenam yg ambil PTK, semua kami adalah gred 44 yg ketinggalan dlm PTK sebelumnya


PTK yg tu lah yg saya dapat keputusan dua2 kertas aras 4, tapi sayang terlewat dah taks empat masuk kumpulan boss saya utk naik 48


baru2 ni nak naik 52 ada pulak interview, orang lama gred 48 terpaksa bersaing dengan orang baru gred 48 termasuk boss saya yang baru masuk 2 tahun gred 48


So, boss saya memang pandai cakap dan pandai kerja so, markah dia adalah tinggi (markah interview dan markah SKT)


maka dia termasuk dalam sebarai 15 orang yang naik ke gred 52....rezeki dia


walaupun ramai yang jauhhhh senior dari dia tak dapat dan rasa marahs erta demotivated tapi itulah namanya rezeki


dan yg lagi buat bengkek senior adalah ada 3 orang junir yg sangat2 junir (umur awal 30 an) dapat gred 52....


bayangkan dorang masuk kerja 2003 ada yg 2005, dalam masa 6 tahun dari 41 pergi 52, gila aahhh


Walhal hanya dalam tempoh tu semata2 duduk dalam siasatan jer....maklumlah siasatan HQ buat kes high profile, so boss semua kenal


Yg kat state tu melopong jer, juga yg dari bahagian bukan siasatan sangat dianaktirikan


So, what to say?


Kalau rasa nak naik pangkat cepat sila promote diri anda kaw2....terpaksa ikut politik juga


Adakah itu namanya politik pejabat?


memang sebagai boss kalau kita nampak kerja orang tu kita akan suka dan akan cuba naikkan pangkat dia kan?


So, nak salahkan keadaan atau nak salahklan sistem?


eh bebel hal lain plak..ah lantaklah....asalkan hati saya senang xfikir hal pak hj, lantaklah saya nak citer apa kat sini kan?


Sebelum berundur nak tanya, nak kekalkan ker blog dunia bermadu ni?


Dah takde citer menarik dah pun...


dan nak update sikit...pak hj suh saya ambil dia pagi isnin tu bila dia sampai Putrajaya Sentral....


Perlu ker saya ambil? atau lantak kan ajer dia terdengkot2 carik teksi pergi court sendiri?


Saya dah ada jawapan, anda pun boleh agak jawapan saya kan?.....cuma nak minta pandangan jer....



Wassalam

5 comments:

Anonymous said...

dia pindah tak bagi tau tapi bila nak minta tolong pandai pulak kan..

yan

MA said...

Dah, tak payah fikir mcmana dia nak handle diri dia - perkara lain pandai dia cari jalan. Hal teksi tak boleh nak fikir sendiri?

Itu jawapan saya.

Saya setuju hal melancung tiap2 tahun. Itu yg saya buat dgn anak2.. Dan ianya sangat menolong mengembalikan semangat dan kegembiraan kami. Not to mention memori-memori baru...

Good luck for 28th dan masa akan dtg.

Zareda Norman said...

nak tlg bagi jawapan panas.. hehhehe dah saat saat akhir ni pun still nak menyusahkan bini yg dia panggil betina tu... boleh jalan daa.... hahahaha. Biarkan ajelah wa.. pandai pandailah dia nak datang ..

Semoga segala urusan nanti dipermudahkan. Bab kenaikan pangkat tu,percayalah.. kdg2 bergantung pd rezeki juga. Duduk hq memamng sng dikenali sbb sentiasa berurusan dengan org atasan. gunakan kesempatan ni wa, bukan sekadar nak high profile tp kutip semangat dan pemikiran mereka.. mungkin ada yg boleh dijadikan panduan dan tauladan

izah said...

harap k.wa teruskan menulis blog ni..x pyh la tutup....n semoga semuanya berjalan lancar ye kak...g.luck...

Mutiara said...

#1. Syabas!. Kerja keras mesti mendapat ganjaran yg baik.
#2. Seperti kawan2 lain, pandai2lah pak haji sampai ke mahkamah. Dia memang bijak menggunakan perasaan kesian, dan salah yg ada dalam jiwa Salwa.
Wa tak perasan ker yg selama ini itulah modus operandi dia? Wa kesian, Wa belikan tilam empuk etc.?
Yes! simpan duit and come and visit me any time, invitation is never closed.
Good luck, God will be with you.