Saturday, March 5, 2011

saya boleh bersabar tapi saya mungkin bukan orangnya yg layak memikul semua ni...

Assalamualaikum w.b.t



Hari ni nak cerita hal yaya lagi....
Gambar bawah : Pertama kali jumpa yaya...inilah romannya...



Gambar bawah : Bukti budak ni kuat makan....hahaaa, yerlah dah tentu saya ambik gambar dia tengah makan....






Gambar bawah : ha ni gambar khamis baru ni, singgah makan di Perantau Hill, bangi....nasi berjaya dihabiskan sepinggan....tp dua kali berhenti gi toilet....







Gambar bawah : pagi tadi, saja nak tunjuk hani tantrum hujung tu sebab marah saya ambik gambar yaya....so menderita nak ambik gambar yaya tak boleh suka suki, haru dengan kebenaran hani....








Gambar bawah : Ambik gambar tanpa pengetahuan hani di Cold Storage, Alamanda tadi....kena duk dalam ni sebab kalau tak habis dia jelajah dan usik sana sini situ.....kebarangkalian benda terjatuh melambak adalah tinggi.....belajar dr pengalaman.....tangan dia sangat berkaran, usi benda boleh jatuh satu rak tau!










Gambar atas juga nak menggambarkan cara duduk kesuakaan dia 24 jam kalau boleh nak duduk cara macamni...terkangkang terkoyak....hari dia dia saya pakaikan pampers....balik tengok pampers beratttttt.....xdde masalah kencing dlm pampers rupanya...




Gambar atas: lepas turun lift...seluar yaya pakai (legging beserta skrit) yg sangat hani jeles sebab dia takde, dah budak 8 tahun mana ada fesyen ni?






gambar atas: baju sejuk dah dibukakan sebab asyik gigit hujung baju tu jer, pastu dia hisap tudung pulak.....selipar yang dipakai adalah selipar ke 3 dalam masa 2 bulan.....bayangkan... betapa ganasnya cara pemaikaian selipar dia! mana hani tak geram....selipar hani semua ok, termasuk yg masa kecik2 punya.....







Gambar atas : banyak gambar tak semenggah sebab dia tak duduk diam so hani suh dia duduk atas kuda yang sama di alamanda tadi baru boleh tangkap gambar, tengok muka dia pun tau yng dia tak tau duduk diam kan?



Ini jawapan komen entry lepas:



Saya hargai komen yang diberi, terima kasih


Saya rasa kalau anda berada kat tempat saya harus juga sedikit sebanyak merasa apa yang saya rasa


Perlu saya jelaskan bahawa bukan saya suka2 nak jaga/bela yaya ni dari awal


mak dan kakak2 saya kat kg pun memang tak setuju dari awal


Tapi saya tau saya ada kelemahan, saya ada satu spot dalam hati saya ni yang kuat betul pengaruh dia dalam hidup saya


Spot tu kalau tersentuh memang saya akan cair, saya akan sabar tanpa had dan saya akan bagi komitmen tanpa berbelah bahagi


Dan ibu si yaya ni pandai ambil kesempatan sebab dia dah tau saya mudah kesian, dan dia sangat pandai bercerita sehingga buat saya rasa bersalah dan rasa zalim kalau saya tak bantu


Tau kan sebelum2 ni saya selalu jugak bank in kan duit kat ibu si yaya ni dia called saya, kononnya dia takde duit sangat nak bayar sewa rumahlah kalau tak kena halau, nak beli susu anak dah habislah,


Saya malas nak pikir panjang, dia cakap betul @ tidak terpulanglah, tapi ada banyak kali juga saya sembur dia saya kata kau susah baru ingat saudara kalau takde hal tak pernha kau nak call kan?


Saya anggap kalau saya tolong dia nanti allah hantar orang lain tolong saya pulak..mudah jer


Sebenarnya dulu, kalau kata ibu dia taknak hantar yaya pun saya suka juga


malah sekarang ni kalau ibu dia nak ambik, kurang tapak tangan stadium saya tadahkan


Suka sangat2 lah.....bahagia semula hidup saya rasanya, hani dah berapa kali ungkap dah kata2 ni


dan perilaku yaya ni bukan kesimpulan yang saya sendiri jer yang buat,


Mak, dua kakak saya pun membuat pemerhatian yang sama


Along 23 thn, Angah 19 thn, Kak Uda 11 thun, kak Ngah 13 tahun, Amirul dan Adilah 16 thun pun merasakan benda yang sama


Malah miss sinar yang jumpa dia lebih 3 kali pun dah merasa apa yang saya rasa


Itu jumpa waktu makan dan masa saya bawak yaya gi pejabat jer tu...


Cer kalau dia duduk 24 jam, sah dia juga akan kata benda yang sama dengan saya


Along yang duduk sama dengan saya pun turut meluat jugak dengan yaya ni, tu budak lelaki tu...


jaranglah saya ni tengok satu2 budak terus saya tak suka....terutama lak kalau comel cam yaya tu


Tapi saya taklah salahkan yaya 100%


Saya tak juga salahkan mak ayah dia 100%


Mungkin dah nasib yaya agaknya dilahirkan dalam keadaan begitu


Dan saya bukanlah orang terbaik untuk menarik dia keluar dari keluarga dia


Sebab keluarga saya sendiri pun kucar kacir


Saya pun ditinggal suami, saya pun ada masalah emosi


Perlu ker ssaya cerita emosi saya yang makin menggila ni?


Saya senyap tak cerita hal emosi saya tak bermakna saya menerima semuanya


saya tak boleh tertekan sebenarnya


Tiap kali yaya buat hal


Saya tak cakap apapun, saya dah rasa satu badan lain macam


Saya dah rasa yang sistem badan saya, emosi dan jasmani takleh nak terima dah semua ni


Saya tertekan...sangat2....mak dia pulak tak ambik tau langsung


Malah, mak dia sedang berunding nak hantar abang dia farouq satu sekolah dengan hani sebab dia tau sekolah hani ada asrama


Cuma masalah dia, dia takde duit pendaftaran sekarang ni dan dia dah cakap nak suh saya dulukan....


No no noooooooo


Bayangkanlah farouq sebaya hani tu pun takde orang kg sanggup jaga.....


maksudnya memang ada something wrong somewhere lah budak2 ni


Saya rasa hidup dia sebelum ni takde sistem


Saya rasa dia tak pernah dimarah atas kesalahan yang dilakukan


Atau saya rasa dia tak pun dianggap salah atas setiap perbuatan dia


Saya tidaklah terlalu jahil untuk menilai apa yang kanak-kanak 4 tahun mampu lakukan


Dan saya juga ada pengalaman melihat kanak2 seusia dia


Melihat sejauh mana kemampuan dia


Juga melihat sejauh mana ilmu yang diajar boleh diikuti


Anak saudara sendiri jer yang kat kampung ada 8 orang, semua saya lihat pembesaran mereka


Termasuk anak kak Aza, 4 orang semua saya nampak dengan mata kepala sendiri keupayaan mereka, kecuali Zubair yg agak pelik yang lain2 okay daris egi penerimaan apa yg diajar


Mungkin dalam kes yaya dia membesar dalam suasana yg agak berbeza


Tu sebab dia jadi macam tu


Jalan tak pernah nak serius, melompat2, tergedik2, terliuk2, tak pernah nak ikut bontot orang, singgah sana singgah sini ikut suka dia,


Usik sana usik sini sampai segala barang jatuh...buat malu jerkkk


Kat kedai makan, lari sana sini, pandang orang sana sini, tegur orang kuat2 siap tunjuk2 bagai terutama kalau org tu cacat, atau ada kepelikan


pastu jalan tak reti tak pegang sesuatu, mesti nak pegang segala benda baik besi tepi tangga baik ada apa2 jerlah yang boleh dipegang


Setiap minit nak kena cakap, jalan tak pernah tegak simpang siur, berlari macam tak cukup tanah


conquer sesuatu barang (mesin masuk duit) tu walaupun dalam tu ada anak orang lain


kalau saya masukkan duit untuk benda tu berpusing dia akan tak tentu arah


kalau benda tu kuda dia akan naik dan turun dari satu kuda ke satu kuda dan pusing sana sini atas mesin tu


Sampai pernah terjatuh..melalak sekuat2nya


Tak pernah puas walaupun kita dah bagi duduk ejam lebih kat mesin tu, masih akan berkejaran lari keluar masuk mesin tu macam orang tak betul


Kat rumah cakaplah setiap 5 minit pun sesuatu perkara dia akan ulang juga


Contoh; towel dah tentu sepah, sesekali jer sangkut


Pastu makan sambil tido, amboiii sedap betul sambil makan biskut sambil baring, siap bawak bantal depan TV


pastu suka suki ambil makanan contoh honey star, coco crunch makan pastu tak tutup balik terdedah, kalau makanan dalam bungkus tak ikat getah (paling tidak suruhlah kakak ikatkan)


benda ni benda hari2 dua tiga kali tegur.....setiap kali dia makan saya akan pesan tapi masa saya takde confirm dia takkan ingat


Dah lemau masuk angin taknak makan pulak tu....


Yerlah sebab dua benda tu dia jer yang makan


hani memang tak lah....


ambil buku, mainan (ada satu kotak dia punya mainan yg hari2 dis keluarkan)


Tak pernah nak susun sendiri, letak balik bawah TV


Walhal benda ni benda hari2 banyak kali buat, banyak kali (berbuih mulut) pesan suh masukkan balik letak bawah TV box tu


takde maknanya, macam tu jugak....kena marah baru buat.......heiiii dia bukan tak tau buat, benda simple okay!


Saya tak harap lebih2


Saya hanya harap mainan dia main simpan dalam kotak semula,


buku dan kaler yang dia keluarkan susun balik dalam pencil box


Semua benda dah ada.....dan semua tu dia boleh buat sendiri....


Makan tangan kanan, kita cakap sekarang, pastu seminit lagi toleh dia akan tukar tangan


Hisap jari lagilah....kau cakap berbuih mulut jangan hisap jari, seba jari tu kotor pegang macam2 tetiba hisap, tak jalan juga.....sama jer


pastu bukan jari jer dia hisap, pantang baju ada tali (Hani pun buat juga dulu tapi kalau baju ada tali jerlah)


tapi yaya ni bukan ajer tali baju, kalau baju takde tali, dia akan hisap tudung, hisap hujung baju, malah dia juga akan hisap segala benda yang ada depan mata


Contoh mainan, tali botol, malah apa yanga d akat tangan dia pasti jadi manga masuk dalam mulut.....duit, guli, pencil, crayon...


benda2 ni semua dah 2 bulan saya tegur, dah 2 bulan saya tibai tangan dia, dah cakap elok2 racun, kotor, tak elok...masa cakap angguk faham....


Ni saya nak bagitau...


Betul kata Mak Andeh dia sangat cerdik


Cikgu sahkan budak 4 tahun dia paling cerdik


Masa mengajar dia juga yang paling cepat bagi respond


Baik dalam subjek mengaji, dia ke depan cepat sangat dapat


Bahasa Arab, Inggeris pun dia juga ke depan....istilah dan makna bahasa Arab dia yang paling cepat dapat


Dan dari segi maklumbalas iaitu yang rajin menjawab dan berani ke depan pun dia juga


dan dia lah budak 4 tahun yang paling popular!


Dan sangat peramah


kalau kat rumah pun dia sangat kuat bercakap okay


Kalau dia cakap kita takkan sangka yang budak umur 4 tahun boleh cakap macam tu


Dia boleh cakap perkara yang berlaku setahun dulu'


Dia boleh cerita hal mak ayah dia bergaduh


Dia boleh cerita hal ayah dia accident, siap ada masuk cerita polis, ambulance bomba


Dan siap masukkan watak orang yang melanggar tu


Sampai saya yang dengar pun boleh faham keseluruhan cerita tu


Dan dia boleh cerita yang nenek dia meninggal (moyang)


Siapa yang moyang dia sayang, sapa yang moyang dia suka marah


pastu siap cerita peristiwa kat kubur


ada siram air atas kubur, ibu menangis sikit jer


Nenek dah masuk kubur jumpa Allah


Pendek kata macam2 dia ceritalah


Tapi bila part apa saya ajar tu, tak mau pulak masuk dalam kepala dia


Tapi saya yakin benda2 apa saya ajar tu ada dalam kepala dia


Cuma dia tak zahirkan dalam bentuk tindakan


Sebab apa saya kata begitu?


Sebab apa cikgu dia ajar kat sekolah dia akan bagitau saya kat rumah


Dia bagitau kalau tak solat, ilmu susah nak dapat


kalau tak mengaji Allah tak suka


Kalau makan tak baca doa makan berdosa


Boleh pulak dia laksanakan apa cikgu dia ajar


Tapi apa saya ajar


Contohnya, pintu kereta jangan buka/tutup sendiri


Masih juga gatal tangan dia nak buka/tutup sendiri


jangan berdiri tengah2 kereta sebab saya tak nampak cermin pandang belakang


Itu juga yang diulang hari2 dan itu juga yang saya terpaksa cakap kat dia hari2


cara duduk mengangkang memang dah trade mark dia, dah dua bulan tegur benda sama


mau agaknya satu hari saya cakap dialog sama dengan yaya berpuluh2 kali


Hal makan, lahap dia memang tak leh ubah dah


melainkan saya control


pastu nasi tak suka, eh tak suka dia kalau makan habis tau tak


Makanan pelik2 suka sangat


Makan tak pernah nak kenyang


Kena catu, kalau tak catu, saya yang pening sebab aktiviti makan dia tak sudah2


Sekali pandang makan biskut, pandang lagi makan roti pulak, pandang lepas tu makan coco crunch pulak


kalau makanan takde kat depan selongkar dapur pandai carik


Cuma peti ais jer dia takut nak bukak


pastu hal baju, tau nak pakai baju cantik jer....


Yerlah sejak duk ngan saya memang dah banyak beli baju dia


Ni jerlah satu yang saya suka bila dia ada, saya berpeluang beli baju bydak perempuan yang cantik2 dan murah2


So, hal baju ni banyak kali dah hani menangis sebab jeles


Yerlah baju saiz 3@ 4 tahun mana nak sama dengan fesyen budak 8 tahun (hani dah pakai saiz budak 10 tahun)


pastu par mengadu dan melapor kesalahan yang hani buat memang dia kehadapan


So takkan dia tak cerdik?


Perbuatan dia yang kita marah tu yang dia buat,


Kalau beli baju dia saya selalu diam2, saya ambik baju tu masa hani leka letak kat badan dia, pastu terus nak bayar...


Siap pesan dengan dia jangan cakap dengan kakak


Tapi tanpa sebarang signal terus dia jerit cakap kat kakak, kakak2 ammie belikan adik baju....dengan suka dan senang atinya


Walhal baru jer pesan tu jangan cakap dengan kakak...


Ambik gambar pun sama, hani memang tak benarkan saya ambik gambar dengan yaya


Dia sedih dan jeles yang amat sangat


So saya selalu sorok2 ambik gambar dengan yaya


Pastu dah ambik, tanpa hani sedar, siap dia panggil2 kakak bagitau yang dia dah ambik gambar dengan saya , bukan main suka lagi...saya dah pesan tu diam2 jgn bagitau kakak tau...


Sakit ati tak?


Tak pasal2 anak saya Hani menangis....


kalau isu kecil tu boleh mengguris hati hani, boleh bayangkan tak how serious peranan yaya dalam kehidupan kami yang mungkin telah menjejaskan emosi hani...


banyak kali juga hani kena marah sebab yaya


dan yaya sangat happy tau kalau hani kena marah, siap lepas hani kena marah dia boleh pulak menyampuk mengadu kat saya perihal hani...



Hishkkk sakit hati sesangat.....saya bukan nak marah sangat hani sebab salah hani buat tu selalu dicetuskan oleh yaya sendiri


Tapi saya cuba berlaku adil marah dua2 tapi bila hani kena marah, macam satu kejayaan untuk yaya


Hani pulak kalau saya marah yaya dia tak ambik part sangat....selalu suh saya sabar....dan bertenang atau paling tidak dia diam malas nak layan, buat hal dia


Tapi yaya kalau hani kena marah dia seolah2 menambah2 luka dalam hati saya


Dahlah saya arsa menyesal marahkan hani sebab dek yaya pastu dia menyiram pulak minyak tanah....


Tekanan...tekanan....


Tak tahan...tak tahan....


Sedang fikirkan jalan nak pulangkan jer.


Ker ada yang sudi nak budak ni?


Comel, pandai cakap, kuat makan, cerdik <--- cukup tak pakej dia??? Wassalam

7 comments:

Mutiara said...

Salwa saya baru baca kemelut Salwa.
Cuma saya rasa bagilah masa untuk Yaya menyesuaikan diri, merasa kehidupan dan kemewahan yg dia kecapi ini tak akan ditarik balik atau hilang.So saya agak apa yg dilakukan adalah utk mendapat semua tu. Hani pulak saya faham sebab saya jugak pernah melalui situasi sama. Masa kecik2 dulu sayalah cucu tersayang, tapi ada satu ketika, grandparents saya terpaksa memelihara anak sedara meraka yg sama baya dgn saya (kami belom sekolah lagi)
Saya cemburu dgn extra attention yg my grandparents showered on this boy. But I got over it, when my grand parents gave me a little extra, like bila makan,kasi hati ayam or a bigger portion, bila beli barang, make sure i got just a little more than the boy (my uncle). This situation went on until my uncle had to go back to his parents to start school.
Alhamdulillah things worked well for us.

MA said...

Betapa berat mata memandang, lagi berat bahu memikul. Saya faham konflik Salwa tapi itulah, kami pembaca cuma boleh "tengok" dan bagi komen saja tapi yang melaluinya Salwa sendiri dgn semua limitations dan kekangan yang ada.

Cuma dalam komen saya terdahulu, bukan saya point out macamana Salwa harus tangani perkara ini - cuma untuk memahami where Yaya came from :- persekitaran material dan fizikal dia, emotional baggages yang dia bawa, dan yang paling penting the psychological implications yang Yaya tempuhi dalam usia dia yang masih terlalu kecil. Semua elements ini yang membentuk "behavioural" issues dia.

To raise a child is not a mere task, tapi satu tanggungjawap dan obligation. If only circumstances were different, I dont mind taking Yaya into my family and raise as my child. Tapi, itulah ~ dgn commitments dan limitations yang saya sendiri ada, saya tak mahu jadi kes "tak ada beban, batu digalas"...takut jadi satu penganiayaan kat anak itu nanti.

Moga Yaya dilindungi Tuhan dan menemui kebahagiaan
berkekalan di dalam hidup dia.

Ameen.

Cool said...

muahahah kak wa ni lawak gila part ayat terakhir tuh!

Pnut said...

Wa-kesian Yaya.. kalau wa rasa dah tak boleh sangat2 handle dia.. Mungkin ikut sajalah saranan untuk emak dia hantar ke rumah kebajikan, mungkin situ tempat yang sesuai, itupun kalau wa sanggup.

Mungkin untuk jangka masa panjang, wa nampak dia notti dan main-main, tapi emosi tu tetap dalam simpanan memori dia, takut dia membesar dengan emosi dari wa, dan emosi dia simpan dan tak luahkan, akan jadi negatif bila besar.

kasihan dah dia, dilabel degil, pelahap,etc.. wa serahkanlah kat rumah kebajikan kalau dah itu yang terbaik.

Saya dah sarankan kat msg fb itu hari semua yang mungkin wa boleh buat dan amalkan, tapi kalau rasa tak tertanggung, lepaskan la dia.. kasihan dia...

Pnut said...

sebab 2 bulan wa dah rasa terlalu lama dan tak boleh ada kesabaran lagi, just enough.. walaupun sebenarnya 2 bulan bukan satu tempoh yang cukup untuk kita bentuk dan didik, tapi disebabkan wa tiada kesabaran dalam hal mendidik dan nak teruskan mendidik yaya, wa buatlah keputusan terbaik, nak teruskan atau nak hantar ke rumah kebajikan. Sebab kalau terus dengan wa pun kasihan dia, semua label yang negatif dia dapat, biarlah dia dibesarkan oleh orang yang punyai kesabaran dan mungkin itu lebih baik.

Irfa said...

saya rasa nak nanges :-( mgkin bukan anak yang lahir dari rahim sendiri..kalau anak sendiri buruk baik pun kena terima jugak..

moga Allah tunjukkan jalan buat akak dan juga beri yang terbaik buat Yaya..

sian juga kat Hani

payarumput21 said...

Salam Wa..

Membaca, melihat, mendengar selalunya tak sama dengan mengalaminya sendiri.. Berat mata memandang, berat lagi bahu yg memikul... apa pun keputusan wa.. mcm yg selalu akak sebut2.. akak yakin wa dah fikir baik buruknya..

Semoga Allah membukakan jalan yg terbaik buat Wa, Yaya, Hani dan semua yg terlibat..

Sedih sgt2 akak rasa kalau yaya terpaksa hidup dirumah kebajikan but.. mungkin itu yg terbaik.. kita tak tau kan..
**mungkin juga akan buat dia membesar dengan ingatan dalam fikiran dan hati.. tak de tempat utk dia kerana dikecewakan oleh org yg dia sayang... dihantar pd makcik oleh ibu kandung.. dihantar ke rumah kebajikan oleh makcik.. mungkin juga dia hilang kepercayaan pada org sekeliling..**

Tak pe lah.. akak rasa semua yg membaca sedia maklum.. tekanan perasaan setiap yg terlibat ~ baik wa, yaya mahupun hani..

Tak putus akak berdoa walau akak bukanlah sapa2 dalam cerita ni, Semoga Allah permudahkan segalanya.. Aminn..