Monday, March 21, 2011

Ya Allah berilah saya kekuatan

Assalamualaikum w.b.t


Benar bagai dikata


Sungguh bagai diandai


Semua komen membina yang ditulis ada benarnya


Semua saya semat dalam hati


Sekali lagi rasa snagat terharu


Dan sungguh komen2 ini semua dalam hati saya


Dan sebagaimana diketahui pembaca2


Saya ni memang lemah bab2 perasaan ni


Dah mula rasa serba salah


Dah mula rasa nak mengalah


Terasa-rasa nak pecut ke Kota Bharu pun ada


Tapi bila kenang sejarah lama semua tu cepat menginsafkan saya


Semua benda2 buruk cepat2 saya suruh singgah dalam kepala


Semat dalam hati


Tapi bila fikirkan hani, rasa macam berdosa pada dia


Rasa kasihan yang amat sangat


saya takut pak haji akan buat tak tau selamanya tentang anak ini


Dia akan lepas tangan dan anggap hani tak wujud langsung


Bukan omong kosong tapi ini realiti yang iza hadapi


kalau begitu tentu saya yang akan rasa bersalah


Kerana memisahkan kasih anak dari ayah


Sungguh bukan salah saya


Tapi mampukah saya nak berdepan dengan dia nanti semata2 untuk hani


Sedang dalam hati tentu dendam kesumat bergelora


Tu semua ada dalam kepala saya bermain2 berputar2


Kadangkala rasa macam nak pecah dada


Sementelah hani tak tau apa2 pun pasal perpisahan saya dan ayahnya


Minggu depan tarikh sebutan kes juga adalah tarikh hari pertama peperiksaan Hani


tak sanggup rasanya nak menganiaya dia


Dan saya sangat memerlukan kata-kata sokongan


Please please please yakinkan saya inilah jalan yang terbaik pada masa ini


saya tau kalau saya terjah ke KB sure pak haji akan cair dan segalanya akan seperti dahulu


Saya tau derita saya akan berulang lagi dan lagi


Tapi saya buntu sesak dada saua memikirkannya


Harap tak jemu2 bagi saya kata2 semangat yer


Alhamdulillah kerja seperti biasa bizi, dari satu teks ucapan ke satu teks ucapan


Dari satu input yang perlu disediakan ke satu input lain


Dan mujur boss saya juga tak lepas pandang pada saya


Sentiasa bagi kerja untuk saya bereskan


Tak beri ruang untuk saya terlalai dan leka


Makanya masalah saya sedikit terlupa


Tapi bila buka blog hari ni sejak jumaat lalu xbuka2


Terasa masalah semakin merumit dan hari dinanti makin dekat


Moga2 pendirian dan keinginan saya ditetapkan buat masa ini


janganlah dibolak balikkan


Credit utk komen Ina Paka, sangat terharu dan sayu telahan ina semuanya benar belaka.....tqvm Ina.....saya sayang juga semua pembaca cerita saya ini...terasa hubungan mesra dan rapat sekali.

Wassalam

7 comments:

Pnut said...

Wa, saya cuti seminggu tak jenguk blog sesapa pun, baru baca blog wa...

moga terus kuat, sedih memang sedih, tapi saya nampak wa akan lebih mendapat ketenangan dan kebahagiaan selepas perceraian, banyak saya nampak begitu, adik saya sendiri pun perit peringkat awal nak bercerai, tapi bila sudah bercerai, dia akui hidup dia lebih tenang, sebab ada laki pun sama cam tak der laki, tak der tanggungjawab dan tak pernah menghargai isteri.

betul kata MA-biar je aza hadap pak haji tu... dia kenalah bergantung hidup dengan orang tua tu, sebab dia tak kerja, dan tak indpendent, mcm wa, sempoi kacang je nak hidup tanpa lelaki macam pak haji.

mana tau ada jodoh lain menanti.... kan???

Mutiara said...

I am praying hard that you are going to be strong. You are doing this for a good future, yours and Hani.
Believe me this is the best way.
It is NOT your fault that your daughter's father chose to be irresponsible. You cannot blame yourself for all his bad behaviour and attitude.
So be strong!. I am there with you.
Allah is with you!
Hugs.

Cool said...

Akak ada 2 pilihan.. tapi mana-mana 2 pilihan yg akak pilih keputusan dia tetap sama pada Hani!

Dia masih ada ayah! sama ada akak bercerai atau tidak. Dia tetap berbinti kan Hj Sidek!

Sekarang yang perlu berubah kak wa sendiri bukan Hani!

Tak ada beza bercerai atau tidak ... kalo dah manusia jenis buang/tolak tepi anakbini/tak ada rasa tanggungjawab... sama ada kawin/bercerai.. sama je!

Kak, wake up!!! takda sapa yg bersalah dlm hal ni kecuali pak hj!

jika anak bini pincang sekalipon... yg salah tetap SUAMI !!

jika isteri berusaha sejauh mana pon utk baiki hubungan kalo suami takda effort lsgung.. apa guna kak?

THIS IS YOUR LIFE!! LIVE IT!~

sy ada baca pasal.. isteri kena sabar, ini semua dugaan.. tuhan nak uji.. blablablablabal org sabar berjaya akhirnya C'MON!!!!!!!!!!

MENUNTUT CERAI/HAK ISTERI bukan bererti ISTERI SUDAH TIDAK SABAR ATAU TAK SANGGUP HADAPI DUGAAN!

Sebab UNTUK BERSABAR dan hadapi dugaan laa Allah anugerah kita dengan nikmat "HAK ISTERI"

Amik nikmat tu!! JANGAN BUANG!

izah said...

salam kak...
saya sentiasa mendoakan yang terbaik untuk akak...walaupun kita x pernah jupa..membaca blog akak tiap2 hari buat saya rasa dkt dgn akak...kalau hani makin jauh dari ayahnya..percaya lah tu bukan salah akak....g.luck k.wa...

oren said...

jgn sesekali letakkan kesalahan memisahkan anak-ayah diatas bahu akak..

tgk aje lah, sapa yg tinggai sapa?

kalo dia sayang hani, dia bleh jek bgtahu hani, dia dh pindah ke KB, suh hani jumpa dia kat sana jek masa cuti skolah hari tuh..nih tak, blah gitu jek..

saya rasa, dia mmg tak pedulikan hani pon (nih pendapat saya, jgn marah plak..)sbb anak2 dia kan ramai, merata2..so, setakat dia nk hancurkan hati hani tu, takde problem punya..

lainlah akak..hani tu satu2nya anak, harta akhirat yg akak ada..

dia takde pon, hani hidup jek kan..

jgn berpatah balik lagi..bahagiakan hati hani..lama2 nnti hani akan ok, akak pon akan ok..

Ummi said...

wa, bukan hani yang tinggalkan dia, dia yang tinggalkan hani, macam oren kata, dia boleh aje suruh hani pi KB masa cuti sekolah, ni kenapa dia diam aje?

kenapa dia tak bagitahu wa jugak yang dia nak pindah?

so wa, jangan takut, teruskan kehidupan, pak haji ada dengan tak ada sama aje, macam tak ada, wa yang kena hadapi semuanya sendiri

so jangan takut untuk menghadapinya wa, be strong!

busy boleh buat wa lupakan masalah, so teruskan bz hingga pada tarikh yang sepatutnya :)

MOKCIK AZWA said...

Salam Salwa,

Lamanya akak ketinggalan..dah lama tak menjenguk blog sendiri juga.

Akak doakan semoga Salwa dan Hani dikurniakan kekuatan dan ketabahan untuk menghadapi segala cabaran yang akan mendatang. Airmata akak juga tak dapat ditahan melihat gambar Hani sedang menangis kerana seorang ayah... kasihan dia.

All the best Salwa..