Friday, March 11, 2011

Allah memang hantar Yaya untuk saya?

Assalamualaikum w.b.t



Ya Allah hampir seminggu saya tak update rupanya. Sibuk tidur jer seminggu ni


Tidokan hani dan yaya dengan saya2 tertido sama


Budak dua orang tu kalau saya tak tido sama haruslah diorang pun tak tido


Terutama yaya, hani kalau mengantuk dah tak kisah dah, dia akan tido juga


Tapi yaya memang jenis payah nak tido, mungkin sebab tengahari dah tido kat sekolah


Dan alhamdulillah juga saya baca komen-komen ni baru sekejap ni


Di saat saya dah pujuk hati sendiri


Kalau tak mau juga saya nak cakap jer, amboi sedapnya mengata saya


Pandainya suruh saya sabar


meh cer duduk dalam kasut saya ni


Meh rasa apa yang saya rasa


Betullah kalau kita tak kenal seseorang tu memang kita senang buat andaian


Bukan apa, kat luar ni (dunia nyata) saya dikutuk sebab sanggup memperbodohkan diri dan sanggup berkorban seolah2 takde beban batu digalas


Ada yang kata apasallah puan ni baik hati sangat, mak dia boleh senang lepas tangan, puan pulak susah payah jaga dia, mak orang lain ramai kerja kilang tapi boleh jer jaga anak<-- miss conquer



Eh..sabarnya puan dengan yaya ni, sampai anak sendiri puan tak buat benda sama<-- Miss sinar Ammie ni manjakan sangat yaya ni kenapa? <-- hani
tu baru komen orang2 yang dekat sekeliling saya yang tau latarbelakang cerita



Tapi kat blog nampak saya macam zalim yer? Tapi takper, sekadar membaca amukan saya kat sini, jadi apa yang saya beri tu yang dinilai kan?



9 Mac harijadi yaya Sehari sebelum tu mak si yaya sms saya Lepas hampir nak mauk 3 bulan baru minta gambar anak dia (dah lama saya offer nak tak saya sms kan gambar) Katanya hp rosak, tak betul2kan lagi



So, dah dia minta gambar, 10 keping saya MMS kan dan tentu2 gambar yaya dengan hani melambak2 dalam hp ni senyap lepas hantar tu....dia minta tengahari, saya hantar petang, balik pejabat baru sempat
Pastu terus diam jer....petangnya tu baru dia balas sms ucap terima kasih pastu komen, yaya nampak lain sekarang, dah tembam....



pastu ada ruang apa lagi saya terus bagitau dia tekanan perasaan saya saya cerita apa yang saya tulis dlm entry2 sebelum ni dan saya bagitau apa yang saya geram, tak suka dan tak sanggup lagi jaga yaya



Saya kata Nor ambiklah yaya dalam masa terdekat ni, saya takde masalah Tapi dia jawab tak boleh, Nor tak mampu, apa yang Siti bagi takkan sama dengan apa yang nor mampu bagi Nor taknak anak2 menderita bile duduk dengan Nor



Biarlah dia duduk dengan siti, dah rezeki dia duduk dengan Siti Apa mau cakap? Sungguhpun saya dah nak serah balik yaya, memang dah mak dia taknak Pastu mak dia siap cakap, kalau ambik pun, Nor terpaksa cari mak angkat kat sini atau hantar rumah kebajikan (sekali lagi?) Mak mana yang tak sayang anak, tak sedih bagi anak2 pada orang



Selama ni Nor memang paling rapat dengan budak dua orang ni (yaya dan farouq) Bila teringat budak berdua tu memang menitik air mata Nor panjang lah sms dia bertubi2 masuk (member dalam perjalanan naik van/bas ke kilang)



Apa nak kata? So, saya fikir punya fikir sesambil pergi balik kerja dalam kereta, sambil dengar lagu Maher Zain yang sangat dalam maknanya tu saya fikir.....
Mungkin yaya ni memang tak ditakdirkan duduk dengan mak dia Dan mungkin Yaya ni dihantar benar-benar untuk saya Perancangan Allah kan adalah perancangan terbaik, sapalah kita nak menolaknya




kalau saya kata saya tak mampu dengan ujian yang satu ni pun, Allah bagi juga pada saya maksudnya memang saya mampu, begitulah saya fikir apatah lagi disaat sya berdepan dengan masalah utama, masalah lama yang berulang2




Dan mungkin yaya dihantar untuk saya lupakan masalah utama dalam hidup saya, ditinggal suami Bila ada yaya saya akui hidup saya sangat terisi Emosi saya dari rasa dendam, geram, rindu, benci, sedih, sayu, rasa terpinggir dan pelbagai lagi yang dihasilkan dari perbuatan paj haji Automatik, semua perasaan tu tersimpan dek kerana emosi dan tumpuan saya terarah pada yaya semata2 Macam lupa seketika masalah sendiri




Macam terisi masa dengan xtvt dengan budak2 ni dihujung minggu malam2 pun tido awal tak sempat fikir kesunyian bila tidur tanpa dakapan, pelukan dan ciuman suami (part ni serius cakap saya kalau terkenang kesunyian saya memang anytime air mata meleleh)




nak tido tu masa terisi dengan bagi tazkirah kat yaya dan hani, ajar yaya baca doa tidur dengan betul dan nasihat itu ini Perkara lain memang tak masuk kepala Syukur berkaitan hal tu, sesekali jer datang seimbas kenangan, dan sedih seketika




Balik pada citer yaya, dipendekkan cerita malam semalam saya pun bagitaulah yaya, perihal sms mak dia tulah



Saya ni memang sengal sikit kadang tak pikir cakap dengan budak macam cakap dengan orang besar2



yerlah lagipun berdasarkan pemerhatian saya sepanjang 2 bulan masuk 3 bulan ni si yaya ni macam takde perasaan bila kita citer hal ibu dia atau hal duduk balik kulim




dengan cikgu pun dia citer yang dia nak duduk dengan ammie taknak duduk dengan ibu lagi



Masa tu dia tengah leka main duduk atas kerusi meja belajar hani, sambil belek2 buku




Saya tanya dia, adik betulker adik nak balik kulim nak duduk dengan ibu? Dia angguk kepala sambil pusing badan kat saya



Pastu saya jawab, sian adik, adik tak boleh dah balik sana, adik kena duduk dengan ammie selama2nya, sampai adik besar



Pastu tetiba dia mencebik, muka baik merah, badan keras kejung jer



Menangis sedu sedan tak lama lepas tu, memang saya dan hani tak sangak betul



Kan saya citer yaya ni luar dalam tabah



Sampai saya tak larat nak pukul ker tibai ker sebab takde kesan apa, macam dah majal



Kau cakap apa pun dia macam takde perasaan, ajar apa2 pun sama
So tak sangak bila saya cakap yang dia takkan balik rumah ibu dia sedih yg amat




Dek kerana terlampau tak sangka reaksi dia terpaksalah saya pujuk bawak masuk bilik



Sampai bilik terus sambung nangis



saya pujuk2 lagi, saya kata



Ibu bukan tak sayang adik, tapi ibu tak mampu ibu takde duit ibu nak kena kerja




kalau ibu kerja sapa nak jaga adik kat rumah'
pastu saya tengok dia pejam mata menangis dengan suara mendayu2




kelakar pun ada...sebab dia kan jarang nangis dengan penuh perasaan selalu dia nagis merengek tarik perhatian, tu jer yg dia tau (sampai naik meluat, pantang berlembut dgn dia sure kejap2 mrengek)




pastu saya pun siap buat memek muka sedih, sedu sedan,
aya cakap, sian dia, apalah nasib dia, mak takde ayah takde......kena duduk dengan ammie



Kena marah dengan ammie....pastu lagilah dia sedih



Mata tertutup mulut terbuka suara nyaring nangis




Sebenarnya lepas mak dia sms tu saya dah pikir panjang dah



Tak boleh jadik, saya fikir



Sampai bila saya naka da dalam tekanan



nak taknak yaya tetap saya kena jaga , takde pilihan, sebab mak dia dah terus terang taknak, saya dah suruh dah dia ambik semula yaya



Tapi yaya tak boleh berubah, mungkin dia dah cuba tapi dah asal kejadian dia begitu tetntu sukar nak ubah kan



Walaupun psikolgy (pakar) kata kalau kita buat sesuatu dalam tempoh 21 hari maka ia akan ajdi amalan kita tapi utk yayay tak berkesan mungkin kecik sgt lagi



SO nak taknak saya kena berubah
Sempena dengan hari jadi dia tu saya pulak yg berazam berubah, mana yang mampu



Buat masa ni saya nak lantakkan jer, malas nak pikir2 malas nak layan



lagi boleh saya tegur tak tahan saya diam



Yaya ni satu masalah dia mungkin ebab kurang kasih sayang agaknya



Kalau saya okay dia seribu kali manja



tang tu yang rasa nak meloya bila dia menggedik manja



Tapi berlakon jerlah



Dah tu kejap2 cakap, kejap2 ammie...apa segala benda nampak cakap dengan ammie suh ammie belikan



Apa benda belajar kat sekolah berebut2 citer dengan hani, hani citer dia pun nak citer...



tahan telinga jerlah sebab citwer dia selalu ulang2 benda sama....



Tapi sebab saya naj jaga hati dan perasaan saya supaya tak tertekan saya layankan ajer



Bila dah 2 hari berubah ni rasa tak sesukar mana....



Apa nak makan saya lepaskan ajer...kalau tak saya bercatu sebab giler punya banyak makan xkenyang2



Apa dia nak cakap layan kan ajer, walaupun benda sama ulang2..kawan adikkan ammie yang aiman tak kisah tu bla bla....tadi adik belajar doa....doa apa? doa makan (almost 2 months doa ni jer).....tadi adik belajar bahasa arab, jawi...belajar apa? ammie tanya... alah adik tak ingatlah belajar apa.....



Hani lah yg cakap, adik boleh tak citer benda lain....tak payah ulang2 benda sama hari2....



Oklah....bawah ni gambar dia nangis semalam...sedih snagat kalau ada video boleh upload masalahnya xreti upload video dr BB ni....nanti2lah study sket...
Wassalam

7 comments:

Cool said...

lps ni dah tau weakness point dia..

"yaya kalo yaya dtak behave lps ni ammie tak mo jaga yaya lagi"

tak bagus sebenarnya jgn gunakan selalu.. kang jd defensive pulak

MOKCIK AZWA said...

Salwa,

Azwa rasa perangai Yaya tu tipikal utk kanak2 sebaya dia. Hadi exactly the same..tak pandai duduk diam, manja lebih2 dengan kita, ulang balik cerita kakak2 dia..kadang2kala perasaan tidak sabar datang juga, tapi kenalah bersabar banyak2 menghadapi karenah anak2.

kalau kes pelahap tu, hah yg tu anak2 yang besar pulak punya cerita...kalau makan sampai lupa pada org belakang..ringkasnya, setiap anak ni walaupun seibu sebapa tak sama perangainya...sama-sama kita berusaha bersabar dalam mendidik anak2 kita ya..

oren said...

ish, mcm takut plak nk komen..

hahahaha..

sian part yaya nangis..anak, kut mana pon nk jugak ibu dia..

yg mak dia plak, buleh pikir nk lepas tgn?? geram pon ada..

Maryam said...

entri ni.. saya nampak erti tanggungjawab. syabas, kak wa! walau pun susah, dah tak sanggup, etc; kak wa masih buat. tanggungjawab yang akan ditanya dan dituntut suatu masa nanti.

-Maryam

MA said...

Kasihan Yaya, mesti rindu kat ibu dia...I tak sanggup tgk gambar nangis boleh imagine dia sangat rindu cuma dia tak pandai nak express macam org dewasa...bila diacah kata tak boleh balik pada ibunya - tentu hancur luluh hati dia.

At that age dia tak faham konsep masa, mungkin dia ingat duduk dgn Ammie happy2, mcm holiday kot.

She is still a baby...baru 4 tahun kan. Treat her like one.

MA said...

Kasihan Yaya, mesti rindu kat ibu dia...I tak sanggup tgk gambar nangis boleh imagine dia sangat rindu cuma dia tak pandai nak express macam org dewasa...bila diacah kata tak boleh balik pada ibunya - tentu hancur luluh hati dia.

At that age dia tak faham konsep masa, mungkin dia ingat duduk dgn Ammie happy2, mcm holiday kot.

She is still a baby...baru 4 tahun kan. Treat her like one.

Irfa said...

tak sanggup tgk muka yaya tgh nanges..siannya