Monday, January 18, 2010

Beza 10 tahun lalu...

Assalamualaikum w.b.t


Dulu saya pernah dah berulang dari seremban ke Putrajaya.....6 bulan lah kiranya sempat saya berulang. Masa tu naik kancil, keter pertama, umur pun masa tu 26 tahun..muda lagi kan....tengah bertenaga dan bersemangat, lesen memandu pun baru setahun dua dapat....


Tapi lepas sepuluh tahun berlalu, terasa yang berulang ni sangat penat....penat mengejar masa dan penat berlumba dengan kereta2 lain....agaknya kalau keter saya sorang atas lebuhraya tu senang dan cepat sampai kot?


Ni kita memecut sedap2 tup2 keter depan buat sengal jer tak nak ke kiri....pastu tak pulak bawak laju sama rentak dengan kita...letihlah nak tekan brek pastu pecut pastu tekan brek semula. Tu yang buat saya letih tu....


Ikutkan hati memang nak sangat bawak slow and steady....tapi memang tak boleh. Sebelah pagi tak tau dah nak keluar rumah seawal jam berapa?


Sekarang ni pun saya hantar hani jam 6.30 pagi, kadang2 ada sorang dua yg dah datang, kadang ada 3/4 orang yang dah ada. tapi sejak dua tiga hari ni saya lepaskan dia kat luar pagar jer, malah saya tak turun keter pun....semata2 nak kejar masa....


Sebelah petang pulak, saya selalu dapat lepas keluar pejabat jam 5.30 petang.....lepas siap2 solat asar....bukan tak cuba nak balik sharp jam 5 tapi selalunya memang gagallah....dalam pada nak punchcard, nak tunggu dan tekan lift dan turun basement tempat parking memang dah ambik masa 10 minit....so memang masa sekitar 5.30-5.40...pastu dengan jammed toksah cakaplah nak keluar ke tol kajang pun dah ambik masa berapa minit dah....mencabar kesabaran sungguh...


paling awal saya dapat ambik hani pun jam 6.30 petang tu pun dengan pecutan 120-130-140 km/j...sekitar tu jer saya bawak....memang agak bahaya kadang terasa bergegar jugak masa bawak maklumler keter lama...dah tua usianya....dipaksa pecut...sian kat keter pak haji tu....kalau keluar lewat sikit sah2 saya hanya akan sampai 7 malam....pernah sekali jam 7 baru saya sampai ambil dia sebab ada meeting....


Hasil perbincangan dengan pak haji, dia cadangkan hani pindah ke PD duduk dengan kak aza...tapi sudah tentu saya tentang idea tu....bila bincang dengan hani dia pulak taknak tukar sekolah dah...seronok sangat dah dengan kawan2 baru kat sekolah ni. tak kisah pun dia saya ambik lambat dan hantar awal....


Cuma hari2 dia akan call saya gunakan public phone ( memang dalam pagar sek phone tu), dan dia tak sampai pun nak masukkan duit tapi ada jerlah kakak2 yang tolong masukkan duit....nombor saya memang dah lama dia hafal dah....tapi hari ni pulak katanya ada kakak tu ambil duit dia 20 sen....macam2 lah....nampaknya hp saya yg lama tu saya kena juga bagi kat dia...senang saya nak contact dia....mula esok nampaknya kena jugalah bagi hp kat dia...



Setakat ni menurut cerita hani ada jerlah yg tegur dia sepanjang dia menunggu saya 2 jam tu....ada yg budak2 tegur ada yang mak2 budak tegur...tanya mak manalah, mak kerja manalah...ada yg tegurkan dia comel lah....bak kata hani, "kakak rasa macam diorang jatuh cinta kat kakak pulak..." kelakar pulak bila saya dengar dia kata gitu!


Ikutkan hati memang saya bimbang sangat tinggalkan dia kat situ, sebab sekolah dia tu campur dengan sek menengah ada asrama, tempat menunggu tu ramai gak budak2 sekolah menengah berkeliaran sebelah petang.....lelaki perempuan ada. ikutkan bahaya lah kalau nak difikir2kan...malah mak si aween yang saya tumpangkan hani hari tu bukan main bimbang dengan keselamatan Hani..macam2 cadangan dia beri pada saya....dan macam2 peringatan dan nasihat dia beri..sangat berterima kasih juga pada ingatan dia kalau tak saya takdelah 'nampak' sangat kebahayaan suasana tu....


Bak kata mak si Aween tu, sekarang ni macam2 kes, katanya lagi suami dia dulu kan majistret di Kuala Pilah jadi kes rogol, cabul budak sekolah dah biasa sangat berlaku...tu yg dia berkali2 pesan kat saya tu....saya pun mulalah berhati2 cuma tunggu masa jer ni....moga2 permohonan masuk kuarters cepatlah dapat...


Bercakap hal kuarters ni saya dah mohon pada minggu pertama lagi, pastu tadi saya cubalah tanyakan kedudukan permohonan saya rupanya ramainya lah hai yang dalam senarai menunggu. saya pun jenguk2lah portal tu tup2 rupanya saya layak membuat rayuan percepatkan kelulusan. Salah satu syaratnya pasangan adalah OKU yang berdaftar dengan Jab. Kebajikan Mayarakat. kalau tu syaratnya memang saya lepaslah....cuma kena carik balik laporan perubatan pak haji yang dulu, kalau relevan lagilah utk digunakan....



Kalau saya dapat kuarters dan pindah ke sini, berdasarkan perbincangan dengan pak hj saya akan duduk sini sorang dulu, kak aza akan pindah duduk rumah saya di seremban. Homestay di PD akan disewakan....perabot semua bawak pindah ke kuarters. Homestay tu kalau nak sewakan kena letak mahal sebab ada perabot dengan aircond semua tu....kalau kosong memang ramai nak sewa..ramai sangat dah tanya memang diorang nak sewa sangat rumah tu....so tunggu dapat kuarters jerlah ni....harap2 dapatlah cepat.....



Saya ada juga cari rumah sewa sekitar serdang dan dah dapat pun, flat jer tapi pak haji tak setuju sebab tgkat 5....susah dia nak turun naik...so tak jadilah sewa. Saya nak sewa kat serdang sebab kawan baik saya kak jue ada buka tempat transit utk budak sekolah kat situ, memang dia boleh jaga hani lah....


So setakat ni, kenalah juga berulang tapi sedih jugalah pasal asyik merah jer punchcard, masa kat negeri sembilan tak pernah merah....walaupun saya cuma lewat seminit dua tapi merah tetap merah!....bulan depan ni kenalah saya tukar WP3...cuma masalahnya hani lah saya takut saya lewat sangat ambik dia...serba salah betul!


Dan sebelum ni saya sangat tak menjangka yang pagi dan petang putrajaya sangatlah jem....dan saya sendiri tak tau dah nak ikut jalan mana pagi2 pasal semua jalan pun jem, saya memang dah cuba seawal yang boleh, 6.15 saya keluar rumah usai solat subuh....tapi tetap stuck bila sampai area Putrajaya....macam2 boleh buat dalam kereta, siap boleh potong kuku, touch up muka bagai...ada sekali tu saya terpakai baju koyak, baju lain tak gosok pulak tu....sempat bawak benang jarum lagi dan dalam jem tu siap sempat jahit baju getas lagi...bayang kan jerlah betapa slownya flow traffic tu....pagi sekarang saya tengah hafal AL mulk..kira sepuluh kali ulang al mulk ( dlm hp) masih tak lepas lagi sampai office....giler betul lah jem kat putrajaya!


Apa yang saya terfikir kalau dapat kuarters nanti saya nak beli motor sebijik, memang saya naik motor jerlah gi office....sakit jiwa dan raga saya nak menempuh jem....tak kuasa saya nak buang masa duk dalam jem tu....


Sejak kerja ni ada satu lagi seksa saya. Selama kerja sebelum ni saya ni memang simple sangat. Kasut tinggi NO NO No.....hanya kalau ada apa2 yg special barulah saya pakai kasut tinggi...tu pun sekejap tu jerlah. Dan kalau pakai uniform kira terpaksalah pakai kasut yang diberikan tu. tapi kat HQ ni hari2 kena pakai kasut tumit tinggi bukan tinggi sangat yg biasa2 jer...memang terasa sangatlah tidak selesa...bukan sebab kasut tu menyakitkan cuma tak biasa jadi rasa cam letih nak control cara jalan tu......tapi apa nak kata dah duduk satu floor dengan top management saya dah dapat ingatan dari orang2 tertentu yang penampilan dan kasut kena dijaga sentiasa....


tapi pagi tadi kelakar sungguhlah...saya tak perasan, selamba jer keluar keter pakai sandal leper (bertahun2 dah saya memang pakai scholl yang bijik2 tu) dari basement sampai ke tingkat 7....dahtu bertembung dengan punyalah ramai orang dari 1st floor sampailah naik lift semua wanita pakai kasut tutup bertumit...hahahaha saya jer sempoi sandal gi pasar malam....dah tu hari ni tak bawak handbag yg feminin pulak tu, sejak belajar ni saya memang suka bawak beg sandang tu.....ntah rasa selesa bawa yg tu sangkut kat sebelah bahu jer....dan saya tinggalkan satu handbag yg agak feminin kat bilik...in case ada keperluan nak kemana2....tiba2 bertembung plak dengan ramai org....memang malu jugaklah cuma tak kena tegur jerlah....pasal cepat saya menempel kat lift bahagian belakang sekali....agaknya diorang pun pelik sapalah ni yg tak jaga penampilan langsung???....






Wassalam

4 comments:

Zareda Norman said...

Salwa

kak zar baca entry salwa, kak zar sendiri rasa kecut perut bila fikir pasal hani. Itulah dilema kita ni ibu ibu bekerja.. tapi apapun, hal anak tetap jadi keutamaan kak zar.

Jangan ambil mudah wa, memang anak anak kita berdikari tapi they still a children. Kalau dapat kuarters, pindahkan sekolah hani cepat cepat. Kalau tak dpt kuarters pun cubalah cari rumah teres utk menyewa, area rumah kak zar ni masih banyak teres nak disewakan dengan harga berpatutan. Kak zar percaya salwa dah berusaha yang terbaik, kak zar doakan semuanya akan dipermudahkan buat salwa dan hani

MOKCIK AZWA said...

Salwa,

betul tu..pening gak pasal hani ni kan...risau dibuatnya tinggal dia menunggu di sekolah tu. Kalau hani dapat pindah sekolah di area putrajaya ni, senang la sikit.

semoga dipermudahkan segalanya.

luna said...

tu la..saya pun baca risau...wpun saya tau kak wa mmg dh buat yg terbaik, kalau sy jd kak wa pun lum tentu sy leh uruskan dgn terkejar ke sana ke mari dan setiap pilihan ada risiko. jd kene gak buat yg termampu. sy doakan sepanjang tempoh hingga mslh ni selesai (dpt kuarters), Allah peliharalah keselamatan Hani sementara menunggu kak wa amik. mmg sy risauuu sangat & bygkan mcm anak sdiri. kalo dekat mmg sy sanggup jd transit.

Hanisumayyah said...

Luna...

tq atas perhatian tu...