Friday, January 15, 2010

Hobi jadik tugas hakiki...

Assalamualaikum w.b.t


hobi saya dari 2006 kan berblog. dah macam kewajipan pulak untuk menjengah blog ..kalau takde kesempatan, saya akan carik juga kesempatan...


Tapi tak sangka plak saya akan dapat kerja yang berkaitan dengan berblog sakan ni. Serius berblog dan memantau blogger tertentu sekarang jadik tugas saya.


Tapi bukan tugas tu semata-mata. Dah pasti ada tugas lainlah. Datang kerja jer tugas kami kena buka internet tengok berita....saya tengok jer, adalah staff yg compile dan siapkan dua copy.......dan kerja ni senang sebab kita memang melanggan Mediabanc....semua berita pasal corruption dan pasal MACC (SPRM) memang dah disediakan....baik media cetak mahupun elektronik. Yang alternatif dan bloger takdelah...


Cuma tambahan kena monitor blog yang berbentuk alternatif....Malaysian Insider, malaysiadigest, malaysian today, malaysia kini, detik daily, siasah..harakahdaily, Lim Kit Siang....dan macam2 lagilah...


Saya apa lagi memang suka sangat2lah kan...dah memang tu pun kerja saya beberapa tahun kebelakangan ni....memang hujung jari jerlah carik blog2 terbabit....unit kami jer rupanya yg ada capaian untuk blog2 dan web lain....orang di unit dan bahagian lain semuanya tak boleh masuk mana2 web yg tak berkenaan.....bloger, youtube dan seangkatan memang di block! Malanglah bagi sesapa yg selama ni berblog guna kemudahan jabatan....


Kerja lain saya buat paper work, kertas cadangan, surat menyurat dll. Tapi berbeza betul dengan kerja kat state...ketinggalan sungguhlah saya ni skrg lepas cuti ni....kat hq ni semua surat2 pun dan apa2 urusan hanya melalui email rasmi..mudah bangat!


pagi2 pulak dan anytime dipanggil memang kena mesyuarat dengan ketua unit....go through satu2 berita sebelum Dato' K (ketua kami tu ler) mengadap Dato' KP....nampak cam senang sangatlah kerja saya ni....tekanan pun tak seteruk di siasatan dulu. Kena syukur banyak2 jugak tu....dan kalau ada isu berat dan serius kita ada media reponse team.....akan mesyuarat tergempar dan kupas isu secara mendalam.....saya mencatat dan sumbang saran jer apa yg patut...tapi agak selamat pasal atas saya ada dua org lagi pegawai lebih kanan yg perlu jawab dengan dato'....kira saya dah kebawah sikit kalau nak dibandingkan dari segi tanggungjawab...


Masalahnya berulang yang tak tahan tu....terutama bila fikir hani yang datang awal sejam ke sekolah dan kena tunggu sekurang2nya dua jam sebelum saya datang ambik dia.....dan kos yang mencecah seribu kot?


Akhir2 ni bila isi minyak RM50 tak sampai dua hari...maksudnya seminggu 200 ....hujung minggu pun kena isi lagi....takkan tak bergerak mana2....hissshhh kejutan betullah selama ni isi minyak seminggu sekali jer pun....xtau nak korek mana duit bulan ni..ngam-ngam betul....



saya dah mohon kuarters, tak tau lah bila akan dapatnya.....harap2 cepatlah, kalau dapat saya pindahlah ajwabnya......senang sikit....susah jugak kot nak dapat rumah ni.....dah seminggu dah mohon senyap jer....


Tapi tadi terkejut beruklah saya....bawah sikit jer darjatnya dari terkejut beruk....mana taknya...kan saya cakap dari segi senarai kekananan saya no 4....tapi tadi keluar senarai....yg nombor 4 pulak tanggungjawabnya sebagai 'pegawai perhubungan awam'...hishhhh macam giler jer bunyinya....langsung tak layak!



Pertama dari segi ketrampilan.....kedua dari segi kemahiran...ketiga dari segi pengalaman.....kalau cakap memang banyak segilah yang saya sangat-sangat-sangatlah kurang.....takkan dan tak logik sungguh saya akan bertindak sebagai PRO jabatan? SAya harap sangat yang jawatan tu atas kertas jer....takkan dan tak mungkin saya mampu berperanan sebagai PRO jabatan???????????????????????????????



Pertama saya kena akui dari segi bahasa, saya memang banyak kelemahan. Terutama kat bahagian saya ni ada beberapa peg wanita yang lulusan luar negeri, bukan berhabuk malah 'bersawang' cara diorang speaking....mana taknya masing2 pengalaman kerja sebelum ni sorang pegawai bank, yang sorang lagi penysarah TESL UiTM....saya sapa? Terasa macam saya ni layak jadik suri rumah jer jika berdiri sebaris dengan saya....yang ada dari UIA tu pulak berhabuk gak Inggerisnya.....


kalau banding dengan saya.....alaaaahhhh inggeris tahap universiti tempatan.....pastu tak practise...memang kedaung lah.....tapi saya rasa sebagai PRO takdelah tu menjadi masalah besar pasal kita ada dalam malaysia...tapi yang saya rasa cam pelik adalah penampilan....yg luar negeri tu memang free hair dan rambut kaler2....pakaian pun bergaya lah takdelah hari2 baju kurung cam saya ni.....nak pakai kasut tinggi pun seksa..baru nak belajar2....aduhhhh..sedeyyyy...


Tapi takperlah...saya akan cuba cuma doa jerlah....moga2 saya dapat tugas yg sesuai dengan hasrat saya yg suka low profile dan biarlah orang tak sedar kehadiran saya pun takper....









Wassalam

2 comments:

MOKCIK AZWA said...

Untuk sementara nak tunggu dapat kuarters tu mai dok dgn mokcik..mokcik pong dok sensorang jer.

Hanisumayyah said...

mokcik...

kecik tapak tangan nyiru saya tadahkan....suka bebenorler kalau dapat menumpang....tapi Hani mana nak di campakkan pulak? tuler masalahnya yg paling besar.....tengah buntu ni...