Thursday, January 21, 2010

Hidup porak peranda

Assalamualaikum w.b.t


Terasa benarnya yang hidup saya sangatlah tak terurus. Tak terurus dari segi emosi dan rohani. Jasmani agak terurus jugalah. Penampilan semakin kemas dan muka sentiasa touch up. Bukan beriya2 tapi banding dulu sekarang memang saya rasa lainlah. Dulu memang menjadi kebiasaan dari pagi sampailah balik muka secalit bedak pun takde. Toksah cakap yang lain-lipstik, celak, powder lagilah takde. Tapi sekarang at least krim asas, celak dan lip gloss mesti pakai. Teruk gak penangan duk ibu pejabat ni....tapi tu masalah kecik jer...



Masalahnya emosi ni hah! Kalau saya teru begini lah kan..memanglah harapan nak menambah anak makin tipislah. Kalau dulu saya akan hargai setiap malam giliran...dan kalaulah malam giliran tu saya tido berasingan punyalah sesal tak sudah sampai ke pagi. Kalau takde papepun pada saya bermalam disamping suami tu pun dah seronok sangat dah.


Tapi masuk 3 minggu ni, ya allah..masing2 buat hal sendiri. Sayalah yang sebenarnya tido awal, nak buatkan air secawan dua pun rasa tak larat nak bangun jerang air bagai.....malah masak pun tidak! Ada sekali saya janji dengan pak haji makan luar jer, pasal memang tak larat masak..pastu tak berapa lama tu saya masuk bilik nak bersiap kononnya tapi lain plak jadiknya saya bantai tido....terus tak bangun2 dah dengar2 pak haji perli dari luar saya matikan diri jer...


Jadual kami sejak saya ulang alik putrajaya ni berubah. Saya yang minta bantuan pak haji. Sebab rasa tak larat sangat dah nak urus anak subuh2.


hani memang saya bangunkan 5.30 pagi, yerlah budak kecik sementara nak hisap susu nak mengeliat2, nak mengada2 ambik masa sampai setengah jam kadang tu. Lepas mandi dia terus saya kerah bersiap, semua dia siapkan sendiri cuma kenalah saya siap2 letak baju, kain, scarf, tudung, baju dalam, selura panjang (cikgu suruh pakai kat dalam), stokin, sapu tangan utk dia....dan sepasang pakaian utk dia salin sebelum saya ambik petang2 tu (tak tau dia yg nak salin, mungkin dah biasa salin masa tadika....)


Lepas siap jer, harus dia kena duduk atas sejadah tunggu subuh (lambat betul subuh sekarang ni) saya pun siap2 gak amsa ni....by 6.25 saya dah panaskan enjin dan kami dua orang terus gerak. Dalam keter dua2 diam jer pasal dua2 letih macam tak cukup tido jer....hani pandang tingkap layan perasaan saya lak pasang radio layan ustaz zahazan kat IKIM. fm



Kalau sempat dan ada masa, saya isi minyak kat stesyen minyak sebelum sek hani, kalau tak saya singgah r&R seremban kalau dah betul2 lambat saya isi kat putrajaya jer presint 8 ada, 9 pun ada.....singgah isi minyak selalu beli roti yang 60 sen tu, bekal hani dan saya untuk makan pagi2...dan hani bawak sekolah makan petang2....tapi dia tak suka sangat pulak dah akhir2 ni...


Minggu pertama hari tu gagah masak tapi sekarang dah tak larat dah....latih sangat dah.


Buat masa ni saya akan hantar hani 3 hari, isnin - rabu. Mula rabu petang ayah hani akan ambil dia, khamis dan jumaat pun pak haji yang akan hantar hani. Jumaat balik 12.15 tu sebab pak haji kena ambik dia. Maknanya dari rabu sampai jumaat pak hj terpaksa duduk seremban. Sian jugak dia layan hani....tapi hantar ambik jerlah, sebelum saya gi kerja saya akan buatkan susu hani dan siapkan pakaian dia. Pastu kejut hani, pesan siap2 lepas hisap susu terus mandi, pakai baju dan solat.


Pastu saya akan tinggalkan dia sorang2 kat rumah sebab masa ni pak haji tak balik dari suaru solat subuh lagi. Minggu pertama macam nak nangis dia masa saya nak gerak 6.30 pagi tu. Tapi lepas satu dua hari dia dah sesuaikan diri. Sebab saya pesan bila dah siap telefon ami, lepas solat saya telefon dia masa saya dah on the way masuk lebuihraya....maksudnya saya monitor dia dari hp jer sebelum ayah dia balik surau tu....


Tak taulah apa nak buat, memang saya bersyukur juga hani dah boleh sesuaikan diri dan dengan kami. malah hari jumaat, lepas ayah hani ambik dia kat sekolah ayah dia akan ke masjid solat jumaat, dan hani akan tinggal kat rumah sensorang. Saya akan telefon dia, tapi biasanya dia kejap2 telefon saya. Setakat ni dua minggu yang telah lepas ni, saya call dia...dia okay jer duk sorang2 sebab dia buka laptop dan main games dalam internet. malah taknak cakap panjang2 sebab tengah syok main games...


Saya akan monitor sampailah ayah dia balik dari masjid. Tapi saya pesan macam2 jugak, pintu kunci. kunci grill semua memang dia dah lama pandai buka/tutup....dan dia tau mana nak letak....saya pesan gak jangan bagi sesapa masuk rumah, malah kalau ada org datang mengendap dulu...tengok sapa....tapi rumah kami memang jarang org datanglah....



Selagi Rika tak balik dari indon ni selagi tulah jadual kami macam nilah....cuma saya kesian kat pak haji, dua hari iaitu khamis jumaat dia dok rumah sensorang. Minggu lepas siap masak lagi tu....khamis tu N9 cuti harijadi yamtuan, jumaat petang hani ada rumah jadi dua hari tu pak haji masak, masak kicap dan kari. Saya pun pelik macamana dia masak dengan sebelalah tangan.


Bila tanya katanya bidadari datang tolong. Agaknya hani yg tolong...pelik gak camana dia boleh potong bawang, cili semua? hani pun bukan pernah saya suruh tolong potong bawang cili...entahlah, saya balik kerja terus makan jer....dalam hati terkesan jugak, org sebelah tangan rajin masak, saya plak yang sejak kerja ni pemalas betul nak masak. Terbalik pulak dah sekarang ni, macam pak hj lak jadi surirumah?


Tapi saya bersyukur pak haji tak bersungut apa pun sekarang....nampak dia tenang jer w.pun terpaksa urus ambik hani..minggu ni dah okay sikit.... minggu lepas pak haji cerita, masa nak ambik dahlah keter banyak, parking takde, jauh dia kena jalan nak masuk pagar...pastu dah masuk terkial2 jalan dgn tongkat tak jumpa lak hani mana ntah dia main, kenalak pusing2 carik dia....dah tu dah ambik kenalak bantu dia angkat beg roda (memang berat beg tarik tu) masuk van..mujahadah betul pak haji urus anak dia sorang ni.



Minggu ni okay sebab hani dah ada handphone, ayahnya call jer dia bagitau dah sampai suh dia keluar carik van ayahnya....senang sikit kerja pak haji, takpun hani boleh standbya kat gate tu bila ayah dia datang...yang hani plak dah senang boleh pulak ayah sampai minta duit kat ayah nak beli air lah apalah...walhal sehari dah bagi 3 ringgit..mana ntah dia belanja...asyik belanja kawan jer....


Tulah kisah kami, memang macam haru biru sikit..tapi nampaknya alhamdulillah Allah bagi jalan keluar, ada orang bermurah hati ajak kami tumpang kuarters dia....harap2 saya dapat urusakan perpindahan sekolah hani dengan cepat....cuma harap dipermudahkan segalanya.....








Wassalam

No comments: