Saturday, January 9, 2010

Gambar Hani masuk Darjah 1

Assalamualikum w.b.t



Pengalaman Hani masuk darjah 1 adalah kenangan indah dan sangat manis buat dia....walaupun pada saya pengalaman menghantar dia agak kelam kabut kerana saya dah mula kerja di Putrajaya...jadik saya tak sempat sangat nak menghayati perasaan indah tu bersama-sama dia.

Pada hari pertama hantar dia tu, okaylah juga sebab saya ambil cuti. tapi perasaan indah tu pun sebenarnya dah tak berapa real sangat sebab pada hari sabtu, 2 Januari (sabtu) sekolah dia dah adakan majlis orientasi untuk darjah 1. Jadik keseronokan dan keterujaan tu dah terasa masa hari sabtu tu...

hari sabtu tu saya dan pak hj hantar dia ke sekolah, masa tu dah ramaaaai sangat orang sebab orientasi tu termasuk untuk pra sekolah. Darjah satu jer ada 160 orang pelajar yg berjaya dalam interview, ada 4 kelas, asalnya darjah 1 ada 3 kelas pada tahun2 sebelum ni, tapi tahun ni ditambah satu lagi kelas....sebab ramai ibu bapa yg gagal merayu utk tempatkan juga anak2 mereka....masa interview hari tu ada lebih 200 yang hadir...jadinya ramai jugaklah yang gagal....


Hari isnin 4 januari tu saya hantar hani sorang jer sebab ayahnya dah balik ke PD nak pujuk Zubair yang mati2 taknak sekolah. Akhirnya dengar cerita sekolah juga dia...tabika KEMAS jer....hani ada bercakap telefon dengan dia katanya sedap giler sekolah kat situ....yerlah kot sebab sekolah tu banyak main dan makan jer agaknya...hahahahaa pesimis betul saya ni kan?


eh..saya ada banyak cerita tentang hubungan saya dan Aza tapi saya tangguhkan dululah yer....siap saya nangis2 lagi depan pak haji..hubungan kami makin kronik nampak gayanya....perang dingin dalam diam!


balik cerita hal hani...gambar ni adalah gambar hari pertama isnin 4 januari tu, dalam kereta dengan beg baru...sengaja saya beli beg kaler grey....hani pun mengikut jer...asalnya dia pandang2 juga beg kaler pink...dengan tema princess lah, tora the adventures lah....pooh lah...tapi lepas saya cakap, "beg2 macam tu ada gambar tak ikut sunnah...kalau tak ikut sunnah kita takkan dapat kejayaan dalam hidup..." terus dia faham dan saya pun pilihkan beg ni...tapi ada jugak gambar tikus kat bawah tu, tapi gambar tu tak jelas sangatlah...


tapi hani taknak beg beroda...hal beg ni ada cerita lain plak....nanti saya cerita..beg ni takleh pakai lama pulak dah..sebab buku2 hani rupanya terlampau banyak...kena juga beg beroda...




Masa dalam kereta, masa ni jam 7.00 pagi....dah agak jem dengan kereta juga, masa kat trafic light...sempat lah jugak bergambar...



Turun kereta ambil gambar lagi...jauh parkingnya ni...maklumlah hari pertama mak ayah semua pun nak tengok anak masing2 dalam kelas....oh yer sekolah hani semua serba purple...kasut hitam


Ni dalam kelas, tahun ni dimaklumkan kelas ni asalnya darjah 2 punya tapi sebab darjah satu dah bertambah satu kelas terpaksa ambil alih kelas ni jadikan kelas darjah satu...jadik keceriaan kelas adalah kurang....kelas darjah satu lain ada yg ada tiles dan ada yang dah siap pasang tikar getah dan kena letak kasut di luar...buat murid darjah 1 meja dan kerusi semuanya baru...dan bayaran utk meja kerusi ni dibayar oleh ibu bapa....nanti kalau habis/berhenti sekolah boleh ambil bawak balik....dan semua kelas disekolah ni ada kemudahan aircond...maklumlah sekolah dari jam 7.30 sampai 4.30 petang....masak budak2 ni kalau takde aircond...mesti berpeluh ketiak busuk masam....hani duduk depan sekali..ada 35 pelajar dlm kelas ni sama banyak lelaki dan perempuan...




Ni hani dengan kawan sebelah dia....Nik Azween nama budak ni...aktiv dan talkative..cerdik budaknya...dan hani cerita aween ni hari2 dalam kelas berdiri kat depan tepuk tangan kuat2 suruh budak dalam kelas semua diam...dia anggap diri dia macam ketua kelas....berani sungguh dia nih!

Hari tu mak dia called saya, saya dan beberapa mak ayah budak sekelas hani bertukar2 nombor telefon...jadiknya ada jugaklah berbual2 dalam hp perihal anak masing dan kalau ada apa2 hal nak tanya ker...rupanya mak dia cerita kat tadika aween ni ketua kelas...cheeky betul aween ni...geram saya tengok...
Bawah ni pulak sebelah petang masa ambik hani balik sekolah, selekeh sungguh dengan tudung saya tak sempat jahit utk matchkan saiz muka dia....tu yg nampak scarf dan anak2 rambut...kononnnya nak carikan tudung macam aween jenis getah aa awning macam tudung ariani tu,,,sebab kemas jer aween pakai tudung tu...rupanya tanya aween katanya tudung tu mak dia tempah kat butik 'pearl haya' kat senawang.....kenalah juga tempah nampak gayanya lepas ni....


Bawah ni pulak gambar balik sekolah hari ke 3 (rabu), 6.45 baru sampai sekolah dia...dekat dua jam dia tunggu saya...tudung subuh2 saya dah jahit kecikkan bahagian muka, mas atu dia tak bangun lagi...dah terketat pulak....tu yang kedepan sangat tudung tu...hani jarang pakai tudung adjust sendiri ni tu yg senget benget bukan reti dia nak betulkan...




Masuk keter baru teringat nak minum bekal air...muka pun selebet jer...yerlah dua jam berpeleseran tunggu ammie dan mesti berlari2 main masa tunggu tu.....baju sekolah dia kat belakang bahagian punggung bukan main kotor..mana ntah dia duduk agaknya? tangan baju pun hitam...




Tu jerlah gambar hani...nanti cerita lagi...


Wassalam

2 comments:

luna said...

cantik nya beg.. :D

Zareda Norman said...

salwa

selamat melangkah ke alam persekolahan buat hani.. semoga dia sentiasa mendapat rahmat Allah dalam mengejar ilmu.

nanti pejam celik tak sngka, anak tu dah makin besar tau..