Monday, January 4, 2010

Kisah hani lepas 40 hari....

Assalamualaikum w.b.t



Kisah hani

Memandangkan hujung tahun lalu [2009] masa saya sangat terhad dan sibuk dengan keluar 40 hari pastu terus masuk kerja dan urusan bayar yuran anak pun buat secara online dari Kedah [suami yg bayar melalui akaun kawan pejabat saya minta dia tolong ke sekolah bayarkan duit dia dulu...] jadi memang saya tak terasa yang anak saya tu nak masuk darjah satu. kejap jer rasa dia dah besar!


Apatah lagi saya terpisah dari dia sejak 18/19 November 2009 dan tak bertemu2 smapailah kami bersua muka pada 31 disember 2009 sebelah malamnya. Sebab siangnya tu saya kerja di Putrajaya dah...malamnya jam 11 barulah ayahnya hantar kan dia ke rumah saya....terlupa sekejap yang saya ada anak! Suami dan kak aza ada dtg nusrah ke kawasan sini dan hantar hani sekali....


tambahan pula sepanjang saya keluar 40 hari tu jarang berborak dengan dia di talian telefon, samaada saya terlupa call dia ataupun dia tak call saya...2/3 hari sekali kadang seminggu sekali...memang jaranglah. Tapi dengan ayah kerap jugaklah sebab ayah memang call kak aza sekaligus cakap dengan semua anak2 kecik termasuk hani...kata Hani dalam tempoh dia duduk rumah ummi sekali jer dia nangis tu pun sebab gaduh bukan nangis sebab ingatkan saya....tapi member tak missed cium baju busuk saya sebelum tido! jadiklah..tanda ingat kat ammienya ni...


kiranya samaada saya atau hani dua2 dah cukup tegar dah dengan perpisahan...kami dua2 jenis tahan perasaan..takde nak syahdu2 dan nangis2....saya pun sekali jer nangis tu pun sebab ada sebuah rumah eksekutif TM kat taman muhibbah alor star yang kami keluar tu dia ada anak perempuan umur 6 tahun dan rupa dia pun lebih kurang hani tu yang saya teringat2 tu..bila saya call rumah kak aza tak berjawab2 pulak, saya called hp kak aza pun tak jawab, sms pun tak balas, memang sedihlah. kan saya dengan kak aza ada isu lagi belum keluar hari tu....macam2 benda bersarang dan syak yang timbul dalam kepala. rasa macam dia sengaja nak pisahkan saya dengan hani...teruk betul saya masa tu..mujur kak bie ada pujuk saya...rupanya kak aza bawa hani ke Kl tido sana beberaa malam...


malam tadi borak dengan hani rupa2nya setiap kali lepas solat dia hujung doa utama tu dia doa dengan Allah lebih kurang gini doanya...."Ya Allah kau cepatlah ammie ku pulang kerumah"..tak sangka pulak dia ingat saya dalam doanya....masa tinggalkan hari tu hani mengaji juz 2 sekarang bila balik dah juz 5 dah...bacaan solat pun tambah baik dan perangai pun lebih lembut..suruh semuanya okay sahaja takde melawan2 dah....lembut jer hati dia sekarang....agaknyta sebab setiap malam baca taklim, nur hadis dan nur ayat quran dah masuk dalam hati dia...alhamdulillah...


Solat pun berserta dengan solat sunat....dan zikir tasbih fatimah yang subhanallah 33 kali, alhamdulillah 33 kali, allahhuakbar 34 kali pun dah pandai [bibik yang ajar katanya]....ejuk hati dan mata saya melihat dia sekarang....



Takde apa lagi bahan nak marah dia melainkan satu..mulut tambah kuat bercakap..membebel jer kerjanya...tak larat nak layan cakap dia...sekarang dia yang semanagat baca taklim, sehari baca dua kali, katanya ayah pesan dalam telefon masa dia kiat rumah ummie. So hari cuti ni kami baca dua kali lepas zohor dan lepas isyak. Dia yang baca saya dengar jer...sambil saya rakam..lagilah dia suka, saja saya rakam, dalam perjalanan ke putrajaya bolehleah saya dengar rakaman bacaan taklim dia tu...


Telefon baru...



Masa keluar 40 hari tu, suami ada belikan saya telefon, jenis Sony Ericson, ntah apa jenisnya C905 kot? Sebab dia tau saya kan suka ambik gambar so dibelunya jenisn yg itu sebab kamera tu ada 8 megapixelnya. Sakan lah saya ambik gambar. nanti saya upload gambar hani masuk sekolah. HP saya bagi kat hani...senang contact dia kalau saya lambat ambik dia balik sekolah nanti. tapi punyalah pesan suh sorok2 jgn cikgu atau kawan2 nampak...


kamera baru ni ada banyak fungsi boleh berinternet, ada GPRS, ada recorder, ada radio dan dan macam2 lagi...yg paling canggih mestilah kameranya. Hari pertama dapat saya dah calarkan, pastu seminggu dapat fungsi suara tak boleh pakai, kalau loudspeaker jer boleh..tak ker naya kalau org call kena laoudspeaker...saya dah betulkan pun....nilah pertama kali saya ada kamera mahal yg tak berapa mahal kalau banding blackberry dan lain2....nama jer suami belikan tapi ongkosnya saya juga..pasal masa keluar tu kad gaji saya serah kat dia...bila pulang kad tu baru2 ni saya tengok duit susut saya taulah hp tu guna duit saya...tapi saya diam jer....dalam hati tetap anggap hp tu hadiah dia nak sedapkan hati saya...kebetulan ulangtahun perkahwinan [nikah kali kedua] jatuh 30 dis sendiri2 jerlah anggap tu hadiah ulangtahun kawin....





Wassalam

1 comment:

Irfa said...

salam kak wa..
akhirnya saya boleh masuk blog kak wa tp dr internet kat cyber cafe.kat opis mmg tak boleh..alamat jaranglah sy masuk blog akak lepas ni