Thursday, January 7, 2010

bizi bonar katanya!

Assalamualaikum w.b.t



Jadual harian hari bekerja.

Bagi hari bekerja, saya akan bangun seawal jam 4.30 pagi setiap hari. bangun2 jer terus keluarkan lauk dari peti ais. pastu solat tahajud dan lain2 solat sunat. Bij kurang jam 5 saya ke dapur, masak nasi dan siang2 apa yg patut....terus tumis dan masak...satu atau dua lauk jer.


masak ni sebab satu saya nak bawak bekal, yerlah dah keluar duit banyak utk tol dan minyak, kita jimatlah tang makan..yer tak?

Masak ni jugak utk hani sebab cikgu dah pesan awal2 suh makan dulu sebab makanan pertama yang pihak sekolah sediakan jam 10 pagi..jadik sementara nak tunggu tu takut gak dia lapar, sekolah tadika dulu jam 8.30 dah dapat minum pagi.


Hishhh banyak benda nak citer, masa takde lak ni....


ok caca merba jerlah yer...



jam 6.15 mesti dah siap pakai2 kami dua beranak. Kira masa azan berkumandang kami dua beranak dah atas sejadah dah...alhamdulillah masuk darjah satu ni hani takde masalah langsung nak bangun. mood pun sangat bagus...cemerlang sangat!


Hani akan saya kejutkan jam 5.30 tepat....buat kan susu dulu, pastu pepandailah dia mandi sendiri dan pakai baju sendiri...baju dia saya dah gosok dari malam, siap2 gantung kat bilik dia...susunan gantungan~ panties, cemis (baju dalam), kain dan baju dan tudung serta scarf....so takde masalah dia nak pakai semua tu....


Biasanya saya akan buat tocang iaitu cocang keling dua..ni pun cikgu pesan jugak...sebab cikgu taknak ada rambut bterkeluar2 semua...nak kemas jer...



jam 6.30 pagi WAJIB keluar rumah..kalau lewat memang sahlah saya akan lewat sampai off...


Sampai sekolah dalam 6.45 pagi...kalau lampu hijau semua dan jalan clear....saya hanya drop jer hani kat pagar sekolah dalam suram2 cahaya subuh tu...masa saya hantar ni adalah 3 atau 4 orang yang dah sampai tu pun budak besar/sekolah menengah adalah sorang dua budak sekolah rendah..


Ikut hati syahdu sangat tinggalkan dia gelap lagi jalan sorang2 masuk pagar sekolah...tapi saya pun tak berdaya buat masa ni nak buat apa...


Dan hani memang anak yang sangaaaat baik...sedih tau saya tengok dia yg sangat berdikari. saya nak tulis jugak sebab rasa yang saya rasa ni takkan berulang lagi....lepas2 ni dia dah besar adalah kenangan utk saya kenang...



hari pertama okaylah saya temankan sebab saya cuti. tapi hari kedua tu memang syahdu giler, saya punya kunci kereta tersalah letak, ambik masa 10 minit carik tu yg lamabt...sudahnya dah berderet kerete mak ayah hantar anak..udahnya sekolah dah nampak depan mata dalam jarak 50 meter tapi kereta stuck tak bergerak2...hani dengan selambanya cakap kat saya..takperlah ammie, kakak turun sini jer akak jalan kaki sendiri....masa tu saya pun kata okay sebab nak lepaskan diri sendiri jer saya fikir masa ni...


Pastu saya tengok kat cermin pandang belakang hani jalan sorang2 bawak beg menyusur tepi jalan antara tepi2 kereta dan pagar sekolah...dalam hati saya kesian toksah cakaplah...pastu bimbang dia kan kecik lagi mana tau dalam samar tu orang tak perasan dia lalu tepi jalan....tapi serah kat allah jerlah....


Yakin jer dia jalan tanpa ragu2....pastu saya terus pecut...memang sah saya sampai lambat sebab hari tu jem giler nak masuk kompleks kerajaan parcel D....8.22 pagi saya sampai..setengah jam stuck kat area pautrajaya...

Petang tu saya dah pesan dengan hani jangan kemana2...ammie akan lambat sampai....


Sah saya hanya dapat sampai dalam 6.15 petang . Dia habis sekolah jam 4.30 kiranya dekat 2 jam dia tunggu saya....


Sampai2 tu saya tengok dia berlari2 anak main orang2 tudung senget dengan baju ke belakang....tangan baju pun ntah apa2...kira selekeh betullah....teru seronok berlari dapatkan saya bila saya sampai dan masuk kawasan sekolah tu..memang macam anak2 kecil dapat jumpa emak ...suka bukan main lagi...


masuk keter mulut bebel tak berhenti2....macam2 cerita menarik hal sekolah. Gembiranya dia ekolah tu macam sebelum ni takde kegembiraan lain boleh dibandingkan....memang suka sgt dia pada pandangan mata saya....teruja sungguh dengan kawan2 baru dan suasana baru..masalah pagi2 datang awal gelap2 duk sorang2 dan balikm lambat tinggal sorang2 tak jadik kudi langsung pada dia....



Pastu bergenang air mata saya bila dia bagi kat saya keropok suh saya bukakan, katanya dia tak buka dan makan keropok tu sebab nak tunggu ammie dan makan sama2 dengan ammie...syahdu tak? hishh bergenang air mata saya nih!


Dalam penat2 dari subuh gelap2 sampai matahari dah nak tenggelam dengan perut lapar dan badan melekit dia masih ingat nak bagi ammie makan keropok dia beli tu...



...nanti saya sambung...


Apapun saya benar2 rasa takde masa sekarang ni..berulang kerja di putrajaya sekaligus uruskan anak masuk darjah satu buat saya rasa setiap masa sangat berharag...tugas saya di putrajaya memang agak bizi...sebab kemasukan saya serentak dengan perlantikan ketua pesuruhjaya yang baru....ada jer kerja dan benda baru yg datang yang saya perlu belajar....


Memang menarik tugasnya dan saya berminat....cuma takut saya lupa diri bila di HQ ni...maksud saya...azam saya sebelum ni nak low profile rasanya macam tak mungkin saya dapat realisasikan dalam tugas ni..sebab tugas ni memang perlu kita menonjol!



lagi satu, saya dah mohon kuarters kerajaan di putrajaya. tak larat woi nak ulang alik. Minyak RM50 tak sampai dua hari..sampai RnR seremban jer minyak dah blink...tol RM11 pergi balik...kira2 seminggu minyak saya dekat RM150, sebulan Rm450 dan tol rm 200 lebih...semua lebih RM650....harus difikirkan sebab tu baru kos duit...kalau kira tayar yang cepat botak, enjin yang dikerah setiap hari, masa yang terbuang dan tenaga yang saya keluarkan kosnya adalah lebih tinggi...faktor keselamatan pun sama gak..tau2 jerlah saya kalau memecut 140/kmj tu basahan jer....denga merc 190E..walaupun keter lama tapi bawak selaju tu sedap tak bergegar pun...minyak jer cepat susut....


Walaupun rugi jugak ebenarnya kalau sewa kuarters sebab duduk berdua dengan hani, elaun rumah tak dapat...sedangkan rumah di seremban dah ada dan bayar seribu sebulan , COLa pun tak dapat ker? tapi bila kenangkan hani yang subuh2 sapie dah ke sekolah dan menyumbat matahari baru saya ambik tu yg kesian tu...


Wassalam

1 comment:

Maryam said...

hehe.. terkenang zaman saya darjah satu dulu (dan tadika juga). sampai awal pagi tak ada orang lagi. kawan-kawan tak ada, cikgu pun tak ada. tapi selamba je. petang pulak, semua orang dah balik baru la nampak kereta ayah. tapi guru besar masih ada la kat pejabat. tak pun pakcik (kawan ayah) yang kerja kat ofis percetakan yang sama bangunan sekolah.