Saturday, May 29, 2010

Dunia bermadu the series

Assalamualaikum w.b.t


Saya pening fikir hal kak aza. Dia sms saya bertalu-talu tapi bila saya sms dia dan cakap hal yang benar nampaknya dia tak boleh terima. Siap sms saya bagitau...dah akak tak mau dengar lagi....


Saya faham, yang dia bagitau saya sebabnya dia nak dapatklan sokongan saya. Biar saya kata yang suami yang salah. Dia betul.


Sebaliknya saya sms sesuatu yang tak sedap dia baca agaknya. Saya kata dua-dua salah. Insyaallah saya boleh kenal dan faham dua2 sebab dah 9 tahun saya kenal.


Saya cuma cakap kat dia, apa2 keputusan yang besar apatah lagi yang kecik mestilah mendahulukan suami. Salahker apa yang saya cakap?


Saya bagitau dia, dengan abang kita tak perlu sorok samaada kita marah, sayang, cemburu, benci, pura2, ikhlas....sebab abang akan tau sebab dia dah ada pengalaman 3 bini.


Saya sms macam tu lepas dia cakap kat saya yang dia mati2 sayang kat suami tapi apa suami bagi balasan....malah kena marah2 dengan suami pulak.


Bagi saya, kalau dia benar2 ikhlas, sayang dan sanggup korban segalanya mesti takkan gaduh disebabkan hal-hal begini.


Banyk benda dah pernah berlaku, yang pak hj boleh nilai kejujuran/keikhlasan dia.


Kalau betul dia sayang, kenapa setiap kali suami balik sini, mesti ada jer benda dia kacau...sms lah, call lah....kalau suami balik dari rumah saya (Putrajaya) mesti dia tunjuk muka masam mencuka..muncung jer... sedangkan dia dah tau benda macam tu memang pak hj tak suka...buka baru berpoligami, dah masuk 9 tahun dah...


Malah apa yang suami bagi saya, mesti mendatangkan sedikit kecemburuan pada dia....jika suami lebihkan takde hal pulak. Walhal apalah sangat suami bagi....macam van serena, dulu suami bagi saya pakai kejap, bukan main melenting lagi dia...tapi suami kata sekarang, van tu 24 jam kat rumah mak dia, siap Cik Ayang pakai....takde hal pulak dia, sedangkan suami yang bayar van tu, takde hak ker saya? Ahhh saya dah masak dah perangai kak aza....



Sekarang ni kalau suami balik dari rumah saya (Putrajaya) mesti balik tu dia tarik muka, mencuka, marah, sebab dia ingat suami datang sini tu macam berseronok jer....happening sangat bunyinya Putrajaya tu kot?


Perangai marah ni ketara sejak kami balik 40 hari....memang dia jeles sangat lepas sya dapat keluar 40 hari tu....sampai sanggup dia berhentikan sofiyyah menyusu sebab nak keluar (suami kata). Tapi bila suami ajak keluar 40 hari masa cuti sekolah taknak pulak dia....sayang nak tinggalkan anak2...sebab masa tu anak2 dia cuti....serba salah pak hj sebab masa cuti sekolah baru ada orang keluar....


Saya pulak sebaliknya, kalau kak aza rajin sms, call pak haji sibuk dengan panggil "yang...yang...". Kalau kak aza kat rumah di PD mana saya ada sms atau call melainkan saya sms kalau dah saya terlampau marah dengan hani nak mengadu ataupun sekiranya ada hal benar-benar penting.


Apa yang suami bagi tak pulak dia nak syukur, yang tak dapat tu yang dikenang-kenang. Mungkin dia tak pernah bandingkan dengan saya agaknya, yang saya ni satu hapa pun tak dapat...malah saya senyap jer... langsung tak ambik pengajaran....


Rabu yang dia call saya hampir sejam tu macam2 cerita yang suami tak bayar bil, yang suami marah dia bila beli makanan macam2... kakak dia kata pak hj macam2lah...eh banyak lagilah sampai panas telinga saya kena hp, maklumler telefon rumah dia tak ber bill.


Pak hj pulak, komplen dengan saya, apa jadahnya kalau setiap bulan, bil letrik jer mencecah RM140, sedangkan kat rumah tu, pak hj, kak aza, Syakirah, Zubair dan Sofiyah. Pak hj pulak bukan sepanjang masa ada. Semuanya sebab kak aza tak berjimat....aircond suka suka bukak 24 jam bila panas......basuh baju pagi petang, pantang baju anak kotor sikit terus tukar!


Peti ais dua pintu sampai dua, mesin basuh dua atas bawah ada....makan toksah cakaplah...saya sendiri boleh bayangkan....tak pernah takde stok makanan dalam peti ais ataupun dalam almari....nak air apa pun ada....saya yang kerja ni pun berkira nak beli-belah...


Tapi dalam fridge kak aza, cari jer air twister memang wajib ada sepanjang masa, tambah dengan susu dutch lady dalam kotak besar....sebab susu ni memang minuman dia. Icecream pun jenis mahal2 yg ada coklat..sanggup tu beli sebab sedap.....cakap jerlah nak bancuh air apa...semua ada sejuk panas...


yang pak hj marah tu, dia stop kan menyusu sofiyyah sebelum sampai 2 tahun. Dan sekarang sofiyyah minum susu snow...kan semua tu tambah kos.


Kak aza memang taksub dengan brand, dia sungguh yakin dengan barang mahal=baik=berkualiti. Pampers memang taknak kurang dari huggies (merah, takpun mamy poko, tu pun jenis pant, mana nak jenis yang biasa, kalau drypers tu memang fail lah...mana kak aza nak pakaikan anak dia brand tu...


Pencuci badan ni tak kurang dari Dettol, sebamed, lactycid....pencuci lantai pun dettol...Nappikleen ada jer utk cuci baju sofiyyah....peluntur pakai vanish. Saya yg kerja ni pun berkira2 nak pakai vanish sebab pada saya mahal....


Kalau pak hj cerita hal kak aza memang saya dah boleh bayangkan. Malah saya sangat pelik macamana kak aza boleh duduk tanpa ada inisiatif nak buat apa2 at least jualan buat kuih pagi2 ker, jual jajan ker.....langsung takde inisiatif...sedangkan suami tak kerja, kos hidup bertambah....



Tu sebab bila saya tak berbaik dengan kak aza ni saya senang hati yg amat....bila dia mula call saya saya rasa mesti akan ada masalah....sebab segala2nya dia akan curah kat saya....dengan harapan saya sokong dia...


Bila saya terangkan duduk perkara sebenar (punca dia gaduh dengan pak hj) taknak terima pulak...dan dia kata pak hj memang nampak salah dia jer, pak hj tau nak memang jer...


Saya nasihatkan dia, kita sebagai wife mengaku salahlah dulu, minta maaf....tapi dia taknak...dia kata kat dunia ni bolehlah sorok2, kat akhirat nanti rasakanlah... sebab dia dah buat segala2nya yg termampu.....


Saya tau saya kalau marah pun camtu. Tapi dapat apa, dapat dosa jer....urusan suami biarlah dia dengan ALlah....yg kat dunia ni kalau kita tak hormat suami (selagi dia tak anggar syariat) kita yg berdosa juga...


Yang nampak kak aza punya silap dia terlampau mendahulukan mak dan kakak dia..segala2nya pada dua orang tu....sampai dia tak perasan yang dia kebelakangkan suami....tambah2 pak hj macam ni... selalu sangat dia tinggalkan pak hj masa pak hj ad akat rumah...macam2 alasan dia bagi nak gi rumah mak dia...mak dia dah uzur sangatlah, nak gi tolong buat karipaplah...tolong belikan baranglah...pada pak hj plak masa dia takde tu pergilah rumah tok tu, kalau suamia da takpayah lah pergi, tapi kak aza tetap sama.....


Entahlah...citer saya ni tergantung....kang citer lebih2, saya lak yg terperangkap....apapun harap cepatlah diorang ni berbaik...


Saya tak jangka pak hj akan dengan mudah memafkan kak aza....sebab apa yg dia arah tu dia dah simpan lama....banyak bedan dia tak puas hati dan dia dah luah tapi tetap kaki aza tak berubah....


Entahlah...saya pun banyak kurang jugak, tapi kak aza dengan pak hj ni ada masalah komunikasi. Diorang tak duduk berdua cerita2...macam saya, boleh berjaga dua tiga pagi bercerita, suami balik jer terus mengadap muka dia dengar citer dia....tapi kak aza kan jenis sibuk sana sini, asyik sibuk urus anak jer...tak faham saya apa yg sibuk urus anak 3 orang, dua dah besar, satu jer baby, apa yg susah sangat? Bukan dia kerja kan?


Kata pak hj patut dia bersyukur, ada keter, tak kerja, suami pun tak kerja ada depan mata, makan pakai cukup, takde sebab langsung nak merungut....


Tapi sebagai manusia, kan ada jer tak puas jati, normallah tapi janganlah sampai over sangat....


Wassalam

2 comments:

luna said...

kak aza, kak aza, manalah pergi segala ilmu masa taklim,ikut jemaah tabligh dulu2 tu..bkn kah dr situ pelbagai ilmu dpt, contoh2 dr isteri Rasul..ish..kemana semua nya tu..

Hanisumayyah said...

tulah....pak hj selalu mengeluh, susahnya nak tarbiyah isteri....akak pun sama gak!

Kadang pak hj surrender, tu yang cakap kat akak, kalau ikut hati..dan tak fikir pasal anak2 lama dah lepaskan...cuma akak cakap awal2 akak surrender, takmo ada suami/jaga abang 24 jam...tak larat!