Wednesday, May 12, 2010

Sekadar update

Assalamualaikum w.b.t


Malam tadi saya chit chat panjang ngan Iza, anak tiri saya. Dari jam 9 lebih sampai jam 12 tengah malam. Tu pun stop sebab pak haji balik.


Tak sangka dia balik malam tadi. Dah pesan dengan dia balik sabtu jer, nak tukar giliran. Mujur jugak dia baik malam tadi takde nak makan2...


Saya memang dah masak asam pedas ikan selar dan goreng ikan utk hani. Cuma nasi saya masak cukup2 jer utk dua orang, pak hj tak masuk senarai.


Mujur dia balik dah tengah malam tak yah susah2 nak masak nasi lagi...over betul, memang dasar pemalas ke dapur malam2...


Pak hj balik mengejut sebab dia ada mesyuarat di Seri Petaling. So abis mesy lambat dan dah lewat balik sini jerlah. Cadangnya kalau awal nak balik ke PD......


Tapi plan asal giliran hari sabtu on jugak....tetap asya nak jugak....taknak giliran hari kerja....tak berbaloi.


Tapi sabtu ni dia kena bagi bayan (ceramah) kat seremban, so saya balik seremban jerlah dan 3 minggu tak balik sana....rindu gak rumah sana...ntah apa jadi agaknya...


Balik citer Iza, chit chat tu pasal belajar dia, dahsyat rupanya 4 sem dia belajar 4 kali anugerah dekan, CGPA dia 3.7.....dengan tak sekolah dr darjah 5, terus masuk madrasah sampai umur 20 lebih pastu baru ambik SPM swasta, abis SPM masuk KUIS, boleh lak dia score dengan 100% belajar dalam bahasa arab katanya.....kagum jugak jauh di sudut hati saya...



Dan satu berita gempar pada saya, dah ada pakwe pulak...tapi katanya Ustaz, walaupun tak hafiz tapi anak karkun jugak....tapi setakat ni nak rahsiakan lagi....tapi apapun ayah budak lelaki tu kenal pak hj dan pak hj pun kenal dia.....lelaki tu pun bekas pelajar di Seri Petaling, faham agamalah jugak.....harap2 pilihannya okay....


Huishhh tak sabar nak bermenantu....pak hj pun senyum dengar anak dia belajar pandai, dan dah terbuka pintu hati nak kawin...dulu dah 2/3 orang tanya Iza, nak dijodohkan dengan anak2 diorang, nak lawankan hafiz dan hafizah.....tapi Iza tak nak...dia anti dengan institusi perkahwinan...sekarang dah matang dah kot...



Tapi sesal jugak dia 'berpisah' dengan ayah...kan anak manja ayahnya....tapi bak kata dia pun "dua2 sayang makcik, serba salah"...tu yang sampai tahap dia terpaksa menyebelahi maknya masa bagi keterangan di mahkamah masa harta sepencarian tu...



Bila saya tunjuk gambar sofiyyah yang dia tak pernah tengok malah tak pernah tau yang ayahnya dah tambah sorang lagi anak, ingatkan dia akan kata comel, tapi katanya tak comel langsung, comel lagi hani.....sampai sekarang rupanya dia masih dendam dengan Aza....kalau ikut Iza, dia tak panggil Ummie...dia bahasakan Si Tam (si Hitam) jer dengan saya....punyalah comel sofiyyah pada saya dia ata sofiyyah tu rupa mamak...memang betul tak suka kat adik2 belah sana....


Saya pun takleh kata apa, benda dah lama tapi dia adik beradik tetap takleh lupa, yerlah bukan senang nak lupakan sebab ayah kawin satu lagi mak kita bercerai dengan ayah kita kan....macam tu lah agaknya diorang rasa kot? Patut ayahnya kena disalahkan juga tapi tak tau kenapa kak aza jer yang diaorang nampak silapnya....ada banyak sebab kot...saya sendiri pun boleh agak....


Bila tanya kenapa sorang pun tak datang raya last year jumpa ayah...katanya malas nak ke rumah si Tam tu.....so apa nak cakap lagi....bukan pendek masa dari 1998 kak aza kawin sampai la ni 2010, dah 12 tahun berlalu tapi dendam dan sakit hati mereka tak pudar2...


Dahlah....letih citer hal orang....esok saya akan ke kursus lagi, kursus APCO tu....jenuhlah esok seharian mengadap mat saleh minah saleh....Yahudi ker diorang ni? Entahlah tapi PR memang tip top ahhh.....

Wassalam

No comments: