Wednesday, May 5, 2010

Malam jumaat yang dinanti

Assalamualaikum w.b.t



Pejam celik pejam celik kejap jer dah nak cukup 40 hari pak haji keluar dakwah. Sekejap sangat rasanya kali ni.


Wah cakap macam tak suka jer suami nak balik.


Bukannya apa, bila dia dah balik ni tentunya hidup saya makin harulah...


Haru dalam ertikata, kena masak setiap hari yg dia ada...


Kena basuh baju dia segera...


Pak hj ni bukannya banyak baju, kalau tak basuh baju dia cepat2 nanti dah takde baju nak pakai...


Percaya tak, kat rumah saya ni yang dia hanya ada baju pagoda dalam 3 ker 4 lai jer, tu pun kekadang tak tau mana menyelit selai...kalau basuh selai, kat badan selai, menyelit selai tinggal selai....dah tu ada plak antaranya yang lehernya dah koyak..kan ker pak hj sebelah tangan jer berfungsi, memang ganas kadang cara dia pakai baju dan buka baju tu sebab pagoda mudah koyak tang leher dia tu...


Jubah pun ada lah lam 3 helai tu jer pun yang diulang-ulangnya...sejak kahwin ni rasanya dah berapa banyak jubah dia saya belikan, tapi at the end tetap jugak kat rumah saya tak banyak jubah dia...


Ada jubah yg hilang masa keluar, lagipun masa keluar ada org khidmat basuhkan tu yg tak teratur kalau pak hj urus sendri mungkin tak hilang kot...


Ada plak jubah dia yg kat rumah kak aza, tak taulah camana asyik2 banyak baju kat sana....dah letih dah saya ni nak suruh2 bawak baju dtg sini, stok baju dia dah habis...tapi dia jawab, macamana boleh takde baju kat sini sedangkan dia kata dia datang dan balik sehelai sepinggang.


Tapi dia lupa yang kalau dia keluar 3 hari dan keluar 40 hari atau 10 hari ker dia akan selalu bergerak dari rumah saya...dan masa tu selalunya dia akan tanya saya ada tak seluar abang, ada tak jubah abang....masukkan dalam bag tuuu....


Yerlah sengaja bawak baju lebaih sebab pak hj kan tak basuh baju sendiri akdang dia malas nak suruh org basuh, biar dia bawak lebih...


Bila dia balik pulak, selalunya memang dia akan balik rumah saya dulu, tapi saya siap2 cakap kat dia, dan dia pun faham sangat dah dari dulu....beg baju tak yah turunkan...


Sebab saya malas nak basuh baju dia yang banyak dan 'busuk'...hahahahaa, yerlah kadang org lelaki yg basuhkan tu bukan basuh betul2, kan basuh tangan....ntah2 masa keluar baru belajar basuh baju sendiri kot...


Dan kak aza plak kalau basuh baju memang tip top, dengan pewangi, baju2 pak hj yg kat sana semua wangi2 dan bersih...yerlah dia sentiasa pakai dynamo dan vanish...saya tak mampu, pakai top jer....heheheee


Tulah sebab lama2 baju pak hj banyak berkumpul kat sana....pastu saya lak malas dah nak cakap suh bawak sini...


Lagipun kan sebab pak hj tak kasi saya bawak turun beg dia sebab taknak ada bukti yg ketara sangat yg dia balik rumah saya dulu, biar nampak cam kononnya balik rumah kak aza dulu, dengan beg baju2 kotor semua...yerlah kang member ngamuk asyik balik 40 hari turun rumah si salwa dulu...dahlah masa pergi pun gi rumah si salwa dulu...tu dia tak tau masa 20 hari pak hj ada singah tido semalam rumah saya sebab kebetulan hr tu diorang pindah dr Jelebu dan ke Rantau, bermalam semalam di Markas, so pak hj baliklah ruamh sebab senang mandi & buang air, dah dekat ngan rumah pun...takkan nak balik PD plak?



So, kali ni lagilah kan...sebab kalau keluar 40 hari, markas tempat tangguh di Sri Petaling,Kl...kalau keluar 3 hari tangguh di markas seremban jer....dah memang rezeki saya dua2 markas pun dekat dengan rumah saya banding rumah kak aza....dengan keadaan pak hj yang OKU, memang dia nak cepat sampai rumah...pertama sebab nak mandi, nak urus diri...tau2 jerlah dia kan OKU..



Selalunya kalau dah nak balik tu, memang dalam 3 hari tu dia dah tak mandi dah (sejak OKU ni)...dulu2 rasa geram dan nak marah jugak, bila sampai rumah masam sangat....tapi bila faham saya biar kan ajer...sebab saya dapat bayangkan yang dia nak mandi tu satu kerja yang sukar amat bagi dia....dengan nak salin/tukar baju/ ambik baju dalam beg/nak bawak perkakas mandi lagi, dah tu pulak bayangkan ajerlah keadaan bilik air masjid kat Malaysia ni....jarang yg cantik dan sempurna terutama yg ceruk2 kampung ni.....pak hj memang susah hati bila toilet bilik air tak berjaga sebab katanya takut terkena najis...solat tak sempurna pulak.


Dahlah nak kena jerang air nak minta bantuan orang angkatkan air, bancuhkan air...kalau tak jerang air panas dia pulak mujahadah nak kena mandi air sejuk...kebas satu badan nanti...so taknak susahkan orang, dia tak mandilah kalau dah nak balik tu....


Katanya cuma mandi minyak wangi jer...saya dok komen camana nak dakwah org dengan badan busuk, jawabnya katanya pakai minyak wangi, dan dia memang selalu cakap kat budak2 lain kalau dia bau busuk tegur...hahahaaa...tak taulah ada yg tegur ker tidak...


tulah dia, malam jumaat ni pak haji dah nak balik dah....sekejap jer....lauk2 dah ada dah dalam peti ais...jumaat malam ni kenalah masak....

eh dahlah panjang dah takde masa dah ni....







Wassalam

1 comment:

Zareda Norman said...

salwa

selamat melayan suami balik tu ya.. masak bes bes tau..