Tuesday, June 29, 2010

Semua ada hikmahnya

Assalamualaikum w.b.t







Semalam hari yang paling penat dalam sejarah hidup saya dalam tahun ini!





Wah ayat over betul.





Bayangkanlah hari sabtu lepas tu saya balik seremban malam...lepas isyak..





Tau2 jerlah petangnya konon lepas asar nak balik dah siap2 salin baju semua...





Tiba2 hani merengek kelaparan, konon nak ke Bangi wisma PKNS tu ke KFC takpun MCD drive thru di Bangi tu...





Tapi Hani lak mengila-ngila tak nak balik lagi...nak tengok kartun Jimmy Nickolodeon tulah...





Taknak balik (gi makan dulu) tapi dia tak nak tutup TV gak....





Bengang ah..pastu dia cakap ...takpun ammie masak maggie jerlah....





Sian pulak dia....memang dah lama xmasak maggie...so surprise kan dia...saya masaklah maggie sup...





Lepas makan dan kartun habis hani ajak main badminton pulak...dua minggu dia xmain kan dia balik kg cuti sekolah tu....so layankan ajer....





Sudahnya lepas isyak baru balik....





Sampai seremban terus pulun mengemas...benda2 kecik yang lecehnya...nak kena pack satu2...





Dah tu, mencari kotak bagai....salotape semua...kemas2kan buku, bungkus cawan/pinggan/piring satu2...kain baju semua..pun tak siap2 gak malam tu...tu tak mop, tak sapu dan tak lap2 segala perabot lagi tu...





Ahad pagi, kemas2, lori datang angkat dan ada gak banyak benda tak sempat kemas dan nampak gaya kena angkat sendiri lah....tu yg tambah kerja tu...pak hj cakap lori dtg tengahari ingat sempatlah, tup2 jam 9 lebih gitu dah datang...





Masa pak hj sampai jam 9 tu saya dah bersiap2 nak keluar gi breakfast kat nasi lemak stadium...lama dah hani mengidam nak makan soto...saya lak nak makan nasi lemak...jiji tau kan nasi lemak pinggiran tu?





Bila dah macam tu, cancel gi breakfast...kena lak tunggu lori chow...gitu gini saya dengan hani dapat gi breakfast jam 12...nasi lemak pun dah nak tutup kedai...dah mop lantai dah...





Makan nasi goreng kampung jer...terkilan :(





Bila rumah dah clear barang dah angkat tugas saya pulak clearkan barang2 kecik2 ni kemas masuk stor...basuh belakang....pinggan mangkuk yang selama ni saya dah masukkan dalam store kena keluarkan balik....sian pulak orang jerman tu nak masak nanti takde peralatan....





Siap clearkan barang2, saya tak larat dah nak mop lantai....bayangkan kemas 3 bilik air, 3 bilik dengan tukar cadar semua....dapur lagi....better saya stop lah dulu...sebab dalam kepala dah teringat tesis nak buat dah last touch up....last draft....so saya tak tido malam tu....mengadap tesis lah pulak! Bukak aircond ruang tamu....susah lappy saya ni kalau takde aircond memang kerja dia kejap2 ter off w.pun dah beli cooling fan dia...nak kena ada aircond baru okay....





Sampai ke subuh saya mengadap PC...tesis ni nak edit satu2 lagi ambik masa banding buat baru tau!





Dari 5 bab, prof suruh tambah satu bab lagi....bila dah tambah bab, nak kena edit balik bab2 terdahulu sebab ada yg idea bab lain tu saya tranfer masuk bab baru...fuuuh...leceh sungguh...pastu check balik rujukan, buat ringkasan istilah, buat jadual...repair balik abstrak...

adjust kandungan mukasurat, bila ada bab baru automatic page lari dah, 6 bab nak adjust....wuiiii serik betul....banyak kerja lah...memang berbaloi lah kalau dapat master...nama jer master kerja kursus tapi dah macam master kerja penyelidikan lak...







Mata dah ngantuk sangat...tapi jam 5 dah kejutkan hani buatkan susu, siap pakai pakaian sekolah, saya pun pakai baju kerja yg memang dah siap2 bawak dah...sambil tu kemas2 angkut mana2 barang sampai penuh satu keter!





Mengantuk ya rabbi pagi tu, sampai terpaksa nyanyi2 dalam keter...hani geram jer dia nak sambung tido mak dia lak menyanyi...mujur ada sinar FM dapatlah gelak2 pagi2 tu...





Sampai rumah, hangkut lagi barang2 dalam keter bawak naik pulak....lagi sekali penat! Pastu ambik sepersalinan pakaian utk malamnya nak ke seremban semula orang jerman tu nak datang malamnya kan....hani tggu dan tido dlaam keter...





Gigih betullah semalam. Sampai office dah gatal satu tekak pulak dah...saya ni memang alergic habuk..kalau mengamas siaplah bersin jer kerjanya...





Sudahnya semalam seharian kerjanya asyik bersin jer..dahlah pejabat saya terpaling sejuk....kadang2 jari2 saya cramp sebab sejuk sangat...saya terpaksa guna sarung tangan kadang tu....mana taknya floor tu ada server terpaksa set kesejukan 17 celcius ker apa....kalo taknak sejuk kena ambik board tutup lubang aircond katanya...saya lak fikir elok sejuk banding panas..biar jerlah...tu yg over sejuk tu...bilik dahlah macam penjara takde tingkap!





Dalam hati rasa memang tak larat nak ke seremban lagi...tapi dah pak hj lak sms katanya mula2 tu dia suh saya doa biar dia keluar dekat2 sini dan bolehlah menyinggah ke seremban..tup2 petangnya dia sms kata dah on the way ke kuantan. Takde harapan, semua kena buat sendirilah jawabnya!





Eh...tetiba lak saya dengan pak hj dah macam tak gaduh tau! saya call dia jawab, dia pun call saya gak..ahah.....senang jer nak berbaik kali ni..eh jangan2 pasal saya bagi seratus tu tak?


Saya call kak aza semalam. mula2 dia sms bagitau masalah saman van tu....so saya offer nak check di internet....tu yg saya call dia tu....lagi satu saya nasihatklan dia suh beralah....sejam setengah tu bercakap...dialah yg bebel tak henti2..latih saya mendengarnya!


Kesimpulan dia takkan mengalah, katanya kau nak mengalah terpulanglah..akak dah serik, biarler nak gantung akak tak bertali....dan banyak lagilah...huiiiss saya lak baru terasa yang 'degil' nya dia....tak sangka yg dia tak nak beralah...katanya akak dah kena banyak kali dah...terpulanglah kan....bagus jugak...biar pak hj pun fikir jugak salah dia...



Malamnya call pak hj bagitau dia hal saman van dan saya suh dia call rumah cakap dengan budak2, dan dia kata kak aza ada citer kat isteri karkun lain (dekat dengan rumah saya karkun tu) sambil nangis2 cerita....sampai pak hj diminta jangan keluar 40 hari (yg ke ke kuantan nilah) dan saya pun xtanya apa kesudahannya....tapi yg pasti dia keluar jugaklah kan....



Entry lepas ni saya nak citer keajaiban Allah mempertemukan saya dengan Shahida dan Ahmad Zubair...penyewa rumah saya ni...macam tiba2 turun dari langit jer pasangan suami isteri ni (ni ayat shahida) tiba2 sampai rumah saya setelah sampai dari German dengan perjalanan 26 jam....dan transit banyak tempat....


Tapi dia puji saya very humble, down to earth...mereka tak sangka jumpa saya yg sangat simple...baik...dan bertuahnya mereka dapat jumpa orang yg naks ewakan rumah...heheheee


Nanti lah panjang citernua mamat dan minah jerman ni....


Wassalam

2 comments:

Jiji said...

cis! baru semangat nak baca pasal hikmah bersambung daaaa

Cool said...

oh nasik lemak tu sedap tp agak kureng laa nasik dia mcm tak cukup santan .. ke pakai beras murah..=(