Saturday, August 14, 2010

4 Ramadhan dahh....dan kami di Port Dickson

Assalamualaikum w.b.t


Sekejap jer dah 4 ramadhan dan pastinya masa yang pergi tak kembali

Malangnya tahun ni tak start tadarus lagi...tak tau sempat atau tidak nak kejar 4 juz ni


Sebabnya....


Bermula dari 1 Ramadhan kepala saya dah ting tong..pening


Sebagaimana biasa sejak didatangi period saya akan pening dalam 3 hari 3 malam..tak kurang!


Rutinnya begitu


Tapi sejak 4/5 bulan ni period saya kan tak menentu


Datang dalam sehari dua jer, dah dah 2 bulan sebelum ni tak datang langsung


Tapi pening kepala tetap maintain...sakit jiwa okay!


Malah pening ni makin berusia saya makinlah terasa penangannya


Dulu boleh juga buat2 lupa pening ni dan buat kerja


Tapi sekarang kalau pening ni dah bersarang dalam kepala jawapannya hanya baring2 dan tido sahaja~ tu pun tengah tido kepala masih sakit lagi


Redha jerlah...dah menapouse baru tak pening kot, ni kata mak sayalah sebab 3 anak perempuan saya jer dapat genetik ni....pening ketika datang bulan, sebijik macam mak saya


Terbayang2 dulu kalau mak saya datang bulan, memang terbaring jer, dengan rambut mengerbang dia, keluar masuk bilik air muntah2...saya ada kurang sikitlah....kalau jalan2 jer muntah, duk rumah terkawal...


pak haji dah faham sangat dah bila pening ni datang~ saya takkan masak, takkan kemas rumah, mulut pun diam jer macam kena kunci!


Dulu2 masa hani kecik kalau pening, dengan dia2 sekali minum susu jer....bawak masuk biskut2 dalam bilik kasi dia kunyah2....termos botol standby tepi katil


Dah besar ni, pepandailah dia makan roti, buat air sirap ker....kadang saya tenggek bubur jer....masuk rice cooker....pastu goreng sambal dan ikan bilis....makanlah bubur dari pagi sampai ke petang...


tapi ni hari pertama puasa tu serentak dengan pening kepala, dari pejabat lagi dah rasa oh my..camana nak masak berbuka ni...


tengahari balik ambil hani, memang tak larat masuk office dah rasa kepala pusing mata nak terjojol keluar....on pc terus buat kerja dari pc jer....banyak gak saya dapat wat kerja....yerlah buat portal dan edit story memang boleh buat dari rumah jer...


dah jam 6...terus ambil ikan....nasi sahur banyak lagi....sementara tu tumbuk cili, bwg, bwg putih, ada lebih daging...saya terus buat nasi goreng....takut tak sempat nak masak nasi....lauk bagai..sebab start masak dah 6.30 sementara solat itu ini..sempat tido lepas ambik hani sebab hani merengek, saya tido kan dia dulu.....



So hari pertama tu saya sempat masak asam pedas senangin, goreng ikan (utk hani) pak hj berbuka kat surau, saya bekalkan roti sapu jem dan kurma jer serta air masak. saya makan nasi goreng, hani makan nasi putih....


Sahur hari kedua, kami makan nasi dengan asam pedas, pak hj cam biasa sahir makan kurma dan minum air kosong jer....hani kena bersuap, mata mengantuk...mujur Tv3 ada citer Nur kasih kat Tv3...semangat sikit dia bersahur...


Berbuka pulak kat port dickson...sebab khamis saya ada bicara....so petang saya tak masuk office....bicara pun habis dah tengahari...petang kira perjalanan lah..selama ni saya selalu habis bicara masuk office, tapi sekarang tak lagi...org lain semua tak masuk office dah lepas bicara saya jer terlebih rajin.....kadang2 saya terfikir kita rajin sangat pun bukan org nampak, yg salah kita tu dia nampak, baik saya bersederhana jer..tak perlu nak korban sungguh2 hal kerja.....


bak kata PA pengarah pun....buat kerja teruk2....masa tu jer org suka, lepas kita takde bukan org ingat...malah kalau kita cuti sehari dua pun orang dah lupakan kita..... saya pun prinsi samalah....sebab rasa kerja banyak tapi penghargaan takde....macam kerja kita tu orang tak nampak.....jumaat dan isnin saya mohon cuti....


Berbuka kat port dickson adalah mewah sikit banding kat rumah..sebab bazar ramadhan dekat rumah jer. so ke BR jerlah...saya beli char keow teow utk saya dan laksa utk pak hj dan hani....tapi sudahnya hani makan dua2 laksa tu....pak hj berbuka di surau, lepas terawih baru balik...


Sahur hari ketiga kami melalu sebab takde makanan...patutnya malam tu pak hj balik terawih kami nak keluar beli makanan utk sahur tapi sebab malas dan pagar dah kunci + kepala pening saya menjadi2 tak baik2....o pendek cerita melalu jerlah...dalam hati kalu hani lapar snagat suh berbuka jerlah....


Tapi alhamdulillah dia okay langsung tak cakap lapar hanya belah petang asyik tanya berapa jam lagilah....kejap2 tanya, tapi tak pernah cakap nak berbuka ker apa ker....


Semalam, dah beli rice cooker, beras, lauk2 kering macam sardin, maggi...dan juga lauk2 lain macam ikan, tometa, timun, roti, telur, sos, bawang segala mak neneklah....


Pak haji kononnya nak duduk sini sorang, dan nak sms kak aza suh datang sini, hari ni saya balik putrajaya....so saya belikanlah keperluan sikit sebanyak utk dia duduk sementara nak tnggu kak aza datang....kalau datanglah ni..kalau tak datang lanttaklah...macam budak kecik main gaduh2 jer saya tengok dah laki bini ni....



hal rumah pd ni....masuk2 tu kecewa jugaklah.....barang asas semua ada.....tapi barang2 saya nak pakai satu2 saya tengok takde...geram sangat....


Mula2 sudulah..terpaksa beli lain, pastu pisau pun dihangkutnya....mop tak taulah apa di mopnya...habis berminyak....periuk utk saya selalu masak benda sikit2@ panaskan makanan jenis vision (rasanya mahal jugak, saya beli satu set so saya tak tau harga sebijik berapa)...dan seingat saya water hitter (kettle) pun dah lesap....alas pemotong bawang semua pun takde...kuali kecik senang nak goreng apa2 saya tinggalkkan kat sini pun dihangkutnya......walaupun semua benda2 tu kecik dan takdelah mahal mana tapi bila nak masak takde benda tu memang sakit hatilah...


kalau nak kata tak tau barang tu barang saya, memang tak logik....sebab periuk vision dia ambik, kuali vision (yg memang tak sesuai nak masak apa2, goreng ikan bolehler tapi asyik lari2 dari tungku pasal kuali kaca beratlah kan) dia tinggalkan, pisau tajam dia ambik satu lagi pisau kak aza yg ulunya dah hampir tertanggal dia tinggalkan (dulu pisau tu ok), pastu gelas2 kaca dan mug kaca serta gelas2 malamine dia ambik, cawan2 melamin dia tinggalkan..mujur cawan luminarc dia tinggalkan cuma piring jer dia ambik (ni pun saya geran, cawan tanpa piring dah macam janda kena tinggal laki jer)


Satu lagi towel, saya tinggalkan 5 towel putih tebal berkualiti hotel kat dalam setiap drawer dalam setiap bilik...apasal tu pun ambik? kan dah tau tu semua harta tuan rumah....dah lah hanger semua dia hangkut..yang pelik sejadah pandai pulak dia tinggalkan....dan cadar serta comforter mahal 100% cotton pandai dia ambik....kalau betul dia terambik kenapa pulak 2 set cadar dan comforter utk 2 katil bujang bilik atas pandai dia tinggalkan....


Rumah tu kan saya tak sempat hangkut apa2 pak hj dah benarkan orang masuk dulu, ingat tak? So dalam bilik air memang ada berus gigi/ubat gigi/syampu/syampu badan/pencuci muka semua tau....yg pelik dia tinggalkan ubat gigi dengan berus gigi jer....walhal yg lain tu semua botol besar dan belum banyak guna lagi...hahahahaa tu yg saya suspect dia ni memilih2 apa barang dia nak ambik.....


Nampak sangat dia pilih2 ambik barang2 dalam rumah ni....yg sakit ati barang dia bontang dia tinggalkan....tu kat bawah ada lagi satu baby cot dia tinggalkan, saya lak jenuh nak sorong ke tempat buang sampah.... satu kerja lak....


pak hj marah saya bebel2 hal barang2 saya takde....so saya cakap lepas jer kat pak hj...macamana saya tak marah..saya nak menyapu, tengok2 penyapu mahal (ikut citarasa sayalah kan) saya beli, tup2 tinggal penyapu jerami dah tercabut bulu jerami ni yg tinggal.....penyodok sampah yg dah pecah..span basuh pinggan yg dah koyak.... pisau tertanggal ulu ni....berus jamban pun dia hangkut....saya nak berus bilik air camno gayanya? dahlah tinggalkan kotor....


Saya tinggalkan dapur ni dengan segala perkakas utk masak lengkap serba sedikit, dengan minyak, gula pasir, teh....sekarang dengan bekas2 pun takder....


Saya kata kat pak hj..abang memanglah tak rasa apa2 sebab yang keluar duit beli tu semua saya....sungguhpun benda2 tu kecik tapi yang keluar kos saya...dah saya sakit ati bila saya nak ke dapur semua barang yg saya beli dulu nak kena beli balik....


pak hj kata syukurlah...dia tak angkut aircond, katil dan barang2 besar semua...kalau diangkutnya semua lagilah, mana kita nak carik dia.....yerlah betullah tu....tapi sakit ati saya tetap tak terubat ni....pak hj kata dia menyewa dekat2 sini jer ikut hati saya nak carik jer rumah dia....clue nya senang honda accord baru CBF 44 warna gold, mana rumah ada keter tu saya ketuk jer....

Wassalam

5 comments:

dayangbest said...

uihh pakai honda accord tuh!!
tapi perangai camtuh plak

takdenya kes terambik tu kak
takkan kita tak ingat mana barang kita
mana barang orang

Zareda Norman said...

salwa
tingginya kesabaran salwa. Kalau kak zar memang sohih akak cari dan bukan nak mintak balik tapi nak tanya kenapa perangai huduh sangat amik reta orang. :)

Hanisumayyah said...

Dayang...

Tulah khabarnya honda accord baru...dah lah pensyarah Kplej Unibersiti islam Melaka lak tu...yg mancis/sikat/sabun hotel2 dia perhi (kursus kot) ada plak ditinggalkan....

Hahahaa..akak paling sakit hati, baldi, gayung, selipar toilet pun lesap...

Tulah yang akak pelik, anak dah besar dah, siap ada yg belajar overseas...takkan barang sendiri tak kenal?

kak Zar...

Sabar sebab pak hj ada....kalau rumah saya sendiri memang saya dah carik @ tak sempat dia buat gitu..ni main tinggalkan kunci dalam post box jer...tinggal bontang jer...

oren said...

pakai honda, pisau org pun amik ke??

dasar mentaliti kelas ke 100 :P

Luna said...

inilah risikonya kak...ada yg tuan umah ok, penyewa pulak panjang tangan. ada yg penyewa nya ok tp tuan umah cerewet mcm kes adik sy dgn tuan umahnya. semua dia x bg guna, sentuh pun jangan apatah lagi nak alih2kan. sampai dorg x tahan dan pindah umah lain.


rasanya kalo nak sewakan umah tu lebih baik half-furnished atau quarter furnished je lah kak...demi mengelak kejadian berulang..