Friday, August 27, 2010

Takde mood Raya ker? Eh ada..ada....tengah nak carik mood lah ni...

Assalamualaikum w.b.t


Tahun ni persiapan raya dah dibuat awal. Sebelum puasa dah beli, takyah kecoh2. Bulan puasa boleh gi terawikh.


Bukan persiapan apa sangat, setakat untuk kami dua beranak jer.


tahun ni rumah tak perlu nak siapkan. Dah kata duk kuarters, apalah sangat....apatah lagi, harap2 ni transit ajer, sebelum dapat peluang duk teres.


Lagipun, ntah ada ker yang nak datang?


Apapun, persiapan raya tetap dibuat jugak, ok yang saya dah buat;

HANI

Baju kurung Hani : 2 pasang
Gown: 3 pasang (sleeveless 2 pasang, long sleeve labuh sepasang)
Seluar : 2 pasang (jeans sehelai, legging sehelai)
T shirt : 3 pasang (semua sopan2)
Jubah/Dress : Kosong ( 2 pasang) Berbunga (1 pasang)
T shirt ala2 Ana muslim & seluar : sepasang (dia nak sangat)
Kasut : 3 pasang
Tudung : 4 helai
Stokin : 1 (dah dia nak sangat)
Handbag : 1 (RM5.90)

AMMIE

Baju kurung: sepasang (cotton~dah 2 kali pakai gi office)
Kasut (sandal): sepasang (hari2 dah lenjan gi office jugak)
Tudung : 2 helai (harap2 dapat bersabar tak pakai ke pejabat dulu)
Baju kurung Pahang : 5 helai (tempah tak ambik2 lagi, takut kalau ambik bakal dipakai juga)

Lain-lain:

MAK : saya dah belikan kasut & Handbag (dua2 saya berkenan sangat). Cuma nak carik telekung kualiti dan sepasang baju kurung siap yang agak mahal sikit. Telekung memang dah tradisi belikan setiap tahun. Oh ya..tahun ni nak belikan mak sejadah tebal pulak lah....


Baju kain ela mak, telah ada lamaaaa sangat, weekend ni balik kg harap2 kakak sempat jahit untuk mak saya tu. Kakak saya kalau nak sekali duduk boleh siapkan sepasang baju kurung, cuma kalau tulang belut dia kena ambik masa sejam dua siapkan tulang belut tu....yerlah kakak saya dah menjahit dari belasan tahun lagi....


tahun lepas baju Hani dia jahit subuh2 sapie' sebelum pagi raya tu...tapi leher tekan mesin jer...xdelah tulang belut.....memang sempat siap terus iron dan pakai, tapi yg geram style dia jahit mmg dia akan ngam2 kat badan..terletak jer....lepas 4/5 bulan baju dah sendat....sebab prinsip dia baju dia jahit dia nak sedap memakai dan sedap mata memandang.....memang cantiklah terletak tapi sayanglah baju hani last year pure silk beli kat singapore tapi ngam2 dia jahit....lepas tu hani pakai dah getas..sempit....


Dan seperkara lagi, kuih raya avery year saya sponsor. Patut tiap2 tahun saya buat biskut raya, tapi tahun ni, semua loyang bakar biskut tinggal di rumah seremban, hari tu singgah penyewa rumah saya tu takde rumah pulak. Ada 5 loyang, takkan nak beli loyang baru pulak?


Lain2 akan difikirkan, tahun2 lalu, adalah bantu beli cat dan saya siap catkan rumah lagi malam2, rasanya tahun ni ada masa akan buat juga. Kalau ada keperluan saya akan belikan juga segulung tikar getah, kan kakak saya baru buat rumahnya tu, katanya takde budget pasang tiles, saya sponsor tikar getah pun okaylah...


Tak sabar nak balik kali ni....satu nak tengok rumah baru dan satu lagi nak shopping kat melaka pulak....rasa lebih indah shopping kat tempat sendiri....KL sesak saya tak minat..melaka pun sesak jugak tapi sesak2 melaka tempat tanah kelahiran kita :-) melaka serius meriah, jusco jer ada 2, pastu ada melaka mall, dataran pahlawan, tesco, Mydin yg paling besar....dan teringin nak ke kampung Jawa tempat masa kecik2 dulu shopping raya...sambil nak ushar pinggan mangkuk lama....mak kata masih ada....kat merlimau pun ada kedai yg jual pinggan mangkuk lama tu...


Langsir pun tak taulah, last 2 years saya dah belikan langsir kalau padan size tingkap rumah baru ni mak saya pasang yang tu jer katanya, kalau beli baru kena beli yg siap jahitlah...takper Mydin @ Jusco ada jual kan....katanya rumah kecil jer, 3 bilik pasti tak banyak tingkap lah tu....


Tak sabar lak nak buat rumah sendiri kat tanah mak saya bagi tu....dan tak sabar jugak nak bekerja di melaka...dekat dengan mak dan adik beradik...letih rasa duduk di perantauan...laki pun dah hingin..baik saya balik kampung lagi syiokkk....hani pun pasti gumbira! Kalau saya bertugas di melaka, rumah dah pejabat (dalam pembinaan pada masa ni) adalah dekat ajer, rumah di Umbai, pejabat di Alai, alah jaraknya tak sampai 10 km kot? Dari umbai tu jalan terus jer sampailah ke Alai..takyah belok2..senang kan?



eh...saya kan tak boleh tido malam ni, nak mengaji rasa cam hmmmm, lepas subuh lah yer...nak tau kenapa takleh tido? Sejak isnin hari tu saya demam kan, saya bantai tido awal dari isnin malam tu sampailah khamis malam, lepas buka, solat maghrib, terus isyak, terus keboommm tido sampailah ke sahurnya....dalam jam 9 saya dah belayar....hani bila ammie tido dia pun terpaksa tido jugak sebab boring main sorang2....berapa malam tak terawikh tu?


Memang badan tak larat....sendi2 lenguh dan sengal, kepala berat dengan gusi2 sekali rasa berdenyut2. Gejala ni dari isnin petang lagi berlarutan sampai malam tadi....dah berapa biji panadol ditelan...sudahnya hari ni rasa okay....alhamdulillah Allah bagi sihat. Tapi takleh tido lak....


Wassalam

1 comment:

Zareda Norman said...

Dalam tak bersiap apa apa tu meriah juga persediaan raya salwa.. ehheh. Kak zar pun sama siap beli baju anaks ebelum puasa lagi.. senanng dan tak mahu bersesak sesak. Beli juga sedikit sebanyak buah tangan utk mak ayah dan org tua di kampung.. sediakan duit raya.. kalau balik kg asal hubby akak kat Pahang mmenag seidh tengok anak anak org kg kat kuala lipis tu.. masa ni lah kita nak bantu sedikit sebanyak setakat yang termampu..