Monday, August 23, 2010

Pertama Kali

Assalamualaikum w.b.t


hari ni pertama kali buka blog kat pc office. Diorang leh kesan tak nanti? takut lah pulak?


Nissan dah call...tu sebab saya nak minta pandangan sebeanrnya ni...tolonglah bagi nasihat hal keter dan masa depan saya ni...

Kembara ada utang RM19,000 lagi dan market price RM8,00 jer

walhal awal tahun ni market dia RM12,000 dalam amsa 8 bulan dah merudum dah, setahun lagi takde nilai dah kot?


Nissan nak ambik kembara RM8,000 + rebate RM8,000 = RM 16,000

So saya kena topup lagi Rm3,000.

Nissan centra harga RM88,000, down payment RM900 jer tapi monthly tak tahan dengar tu RM1,070


kalau lebih seribu serius saya memang takkan sanggup nak bayar kalaupun mampu. Sedangkan rumah pun RM900, takkan keter monthly lagi mahal? Gila membazir kan? dahlah nak naik dua beranak jer...kalaulah blh bawak beca kan senang?


So, saya sedang berkira2 adakah saya perlu bayar down payment tinggi sikit. Adalah duit sikit kalau nak bayar dalam RM5,000. tapi saya kena korbankanlah utk benda lain.


Duit tu sebenarnya saya nak tambak tanah kat kg yang mak beri tu. tambak awal2 nanti2 bila2 boleh dirikan rumah.


kalu cerai saya minta trsansfer melaka dah ada rumah...nanti2 lah ni bukan setahun dua ni...


Masalah juga adalah kalau saya tak tukar keter saya kena bersedia spend duit utk repair lepas satu...satu pulak masalahnya....dua bulan ni dah spend RM1,400...yg dulu2 punya masalah malas nak letak link...


Ikut pemikiran waras saya cadang plan B ambik motor sebijik in case keter rosak/wat hal adalah kenderaan ke mana2...


tapi memang agak mujahadah sebab tentu2 ada yg pandang nanti saya hanya bawak motor gi kerja (tapi apa pedulik kita punya poket bukan org tau)


Ikutkan saya ni tak kaki jalan (mungkin duit pun kurang) dan takde geng, kalau ada keter baru pun saya bukan manfaatkan semaksimummnya....tapi mungkin akan kerap balik kg lah..cuti2 tu takdelah kot...


oh ya, Grand Livina dia bagi rebate RM 2 ribu...lagi tak mampu..


Adakah apa2 keter yang boleh dicadangkan untuk saya beli dengan melihat senario kes saya...





Wassalam

5 comments:

oren said...

sbb nak naik 2 org jek, mebi bleh pikirkan keta kecik..viva ke, atau yg import cam suzuki swift ke..

ok-ok..suzuki tu cam mahal (rasanyalah)..

tapi saya rasa nissan mmg jimat..pengalaman pkai nissan sunny 130Y mmg jimat..mebi sbb ayahanda jenis jaga bab enjin, so, mmg tiptop..cuma gegar skitlah enjin..keta lama..juai tu sbb masa tu preggy si awatif, keluarga berkembang, kena opt kereta yg lebih besar..

toyota? ntah? yg avanza nih mmg minyak kuat..tapi org cakap sbb short distance, sbb tu myk byk..kalo long distance, ntah..

bab nak ada moto, saya sokong..but 1st, akak dh ada lesen ka? kalo dh ada, ok jek..beli honda atau yamaha 150 punya..gerenti laju..nak parking pun senang..

tapi kena pikir dari segi kos penggunaan..katalah, akak beli keta 1st hand, so, moto tu beli jek la yg 2nd hand..kos repair pun tak mahal sgt..

dan depends pada penggunaan jugak..kalo akak nak guna kereta lebih byk dari moto, then, mmg kena amik keta yg baru (supaya tiada masalah dibelakang hari..)kalo rasa nka guna moto jek, belilah moto yg dasat supaya dpt merempit ngan jayanya..hihihi..

pandangan saya jek lah nih..dulu masa kat kl, saya mmg pkai moto..peduliklah cakap org, susah payah duit kita kan...la nih masih pkai moto..lepas hntr anak2 pegi taska, saya amik moto..jimat skit kut myk avanza..

*just my 2 cents*

payarumput21 said...

Salam Wa..

Hmmm.. masaalah jugak ek.. pada akak lah.. memang membazir kalau bayar sampai 1k++ sebulan.. and kalau nak bayar down payment lebih pun rasanya macam tak de beza pun kecuali lah kalau lebih tu memang LEBIH lah **maaf.. jangan amek hati**

Kereta akak dulu ayah budak2 ni belikan.. dia bayar downpayment RM12k.. itu pun akak still kena bayar rm950 sebulan.. rasa mcm.. haihh..

Kenapa tak amek Exora.. bagus jugak kereta tu. Setakat nih.. kawan2 akak yg guna semua kata bagus.. cuma.. kereta nasional lah.. bukan import..

But.. seriously cakap.. akak pun gila kat grand livina tuh.. hahaha.. cuma poket je yg kena fikir banyak kali..

Tiap kali teringin nak tukar keta.. akak akan ingatkan diri sendir.. kereta tu bukan aset.. liability.. :))

Ada motor memang bagus.. kalau nak bergerak ke kedai depan rumah contohnya.. surau.. senang.. parking pun tak susah.. utk emergency memang tak patah kaki lah.. cuma nak berjalan jauh.. memang tak digalakkan.. and betul kata Oren.. lesen dah ada ke?

Zareda Norman said...

bagi kak zar pun nak membayar 1k sebulan untuk kereta memang agak tinggi jugaklah.. cuba survey kerata lain tak de reabte ke wa.. toyota.. atau cuba another dealer dulu.. dulu dealer toyota akka kat seremban tu mmg dia ada used car sendiri so senang sikit nak trade in kereta lama

Anonymous said...

Wa, bg saya, jgn beli nissan sentra..kalau vios/city ok.. kat sekolah ni, ada yg pakai nissan sentra, minyak kuat...nak puas ati vios lah..saya pakai city, ok jgk, minyak mmg jimat & pakai pun puas ati w/pun dah hampir 6 thn pakai tp rasa mcm baru lagi..try tanya dealer toyota/honda, biasanya rebate diorang lg banyak...

ina

kakLuna said...

cdgn saya amik motor dan kereta compact x kira la viva ke myvi ke.. (sbb kembara tu perodua jugak kalo trade in lagi senang kot?)

motor dlm 6k-8k sekali bayar pastu kereta leh d/p 2k. so kalo ada 10k mmg cukup utk smua tu.