Thursday, August 26, 2010

Cerita lama, saya bosan nak bercerita, apatah lagi bagi yang nak membacanya~!!??

Assalamualaikum w.b.t


Genap seminggu malam ni, malam pemergian pak hj dari rumah saya.


Malam jumaat minggu lalu jam 1 pagi macam tu dia choww....dan saya tak menahan, sempat pulak saya cakap kat dia sambil aya berdiri kat depan rumah di grill, abang yang nak pergi sangat kan, saya tak halau...."


Dan dia langsung tak menoleh...kalau boleh berjalan normal mau dia berlari anak utk cepat tinggalkan rumah saya agaknya


Mujur kemampuan dan kudrat dia terhad agaknya? Terengsot2 bawak kaki sebelah yang tak upaya tu...


Dari sudut hati paling dalam saya sangat kesian sebenarnya....


Secara lagiknya tak patut saya membawa2 perbalahan itu sampai sanggup biarkan dia pergi


Tapi sapa pun isteri yang normal akan bertindak sama seperti saya, tak percaya, sudahlah!


Saya sangat mengagumi egonya yang tak pernah menurun tu,


Dan saya tak mampu nak pertahan sikitpun ego saya....sehinggalah ke saat ini


Agaknya kalau dari awal perkahwinan saya dah tunjuk ego saya tidaklah akan selalu berakhir macam ni agaknya?


Apapun, saya nak tegaskan pendirian saya pada masa ini iaitu selepas genap seminggu!


Takde rindu


Takde sayang


takde simpati


Tidak teringat2


So, haruskah saya bertindak apa2, kalau semua perasaan saya dah takde?


Apa yang berubah dalam hidup saya bila saya tiada suami?


Makan, pakai ~ OK


Sakit pening ~ sama jer, saya demam sejak isnin lalu, ada suami ker takde suami ker saya tetap kena buat semua juga


Urusan anak~ kalau dia ada sesekali jer bantu ambil anak dari sekolah, itupun atas permintaan saya bukan dia yang offer nak bantu


Kos hidup ~ lebih jimat dan ada banyak masa rehat


Lain2 tu fikir jerlah sendiri,


Oh yer....SEX? ~ bila kasih sayang dah hambar, sex bukan lagi keperluan! Saya pernah penasaran kalau takde sex dan kini sejujurnya saya sangat selesa dengan hidup berdua dengan Hani. Dulu mungkin sebab muda dan terasa sangat perlu, kemudian terasa sebab nak anak lagi, tapi kini dua2 faktor tu tak menganggu hidup saya lagi!


Cuma saya terfikir perihal kesian, sangat kesian.....


Terbayang2 depan mata bagaimanakah dia uruskan hidupnya sendiri? makan, baju, kemas, etc????


Tapi saya rasa pada masa ni mesti dia join mana2 jemaah keluar dengan diorang....


Pak hj ni bukan jenis boleh duduk sorang2....mesti dia panas punggung


Kebiasaannya 10 hari terakhir ramadhan dia akan keluar....iktikaf di masjid...tahun ni pun mesti benda sama juga


Kalau begitu, dia pasti tak kesunyian, dikelilingi kawan2


Dia takkan rasa kekurangan takde isteri, takde anak2


Tapi hari raya nanti, takkan dia keluar juga?


Masa tu saya tak taulah....


Atau dia dah berbaikkah dengan kak aza? Ni pun jadik tanda tanya....


Terfikir juga nak sms kak aza, tapi kenangkan hari tu dia dah cakap kat saya 'ko jangan call akak lagi, akak pening bila ko cakap bla bla......" terus terhenti hasrat nak tanya dia abang ada balik rumah akak tak....


Tapi dalam hati saya nak cakap kat dia gini jer...."kak, baik akak jengah2 rumah taman sri pinang tu, dah seminggu lebih abang duk sorang2, ntah2 mati keras ker hapa, sapa pun tak tau...." tapi masih juga rasa cuak kalau2 kak aza anggap apa2 bila saya cakap gitu, kot dia ingat saya main2...


Apapun, saya malas nak menoleh ke belakang, nak pandang depan jer....walaupun tak dinafikan sedih juga sebab memikirkan apalah nasib seorang suami yang ada dua bini raya ni kalau pak hj
betul2 tak mau turunkan ego dia...beraya sorang2lah dia kat ruamh dia tu.....


Saya memang dah immune beraya sendiri di kampung....takde hal...kalo mak saya tanya pun, senang cakap raya rumah aza tahun ni....bukan tak biasa, dari dulu pak hj tak selesa kat rumah mak saya....mak saya pun takde hal..asalakan anak dan cucunya ada depan mata sudah....


Apapun, dugaan rumahtangga bagi saya no hal dah.....bagi yg ikut blog saya faham sangat dah pasang surut dan turun naiknya...tapi dulu2 feeling habis.....siap nangis2 lagi masa taip entry.... sedih sayu macam nak luruh jantung semua ada, rasa cinta menggunung sangatlah...tapi....


Bila rasa tanggungjawab takde dalam rumahtangga, maka rasa hormat akan hilang, dah lama2 rasa sayang akan luntur....


Tanggungjawab bukan semestinya material.....macam2 bantuk ada....saya tak tuntut macam2....tapi lepas 10 tahun saya cuba bina rasa hormat dan bina rasa sayang, mahukan hak seorang isteri untuk dilayan baik...tapi lama2 semuanya makin luntur, saya rasa saya dah letih...


Wassalam

2 comments:

oren said...

hmm..perasaan yg sama..

bila tanggungjawab dah takde, mmg semuanya melayang..

betul, duit dan material mmg penting dlm hidup hari ini, tapi kalo takde tanggungjawab, lagi la teruk rasanya...

payarumput21 said...

Salam WA..

Sedih akak baca.. banyak benarnya bila dikira2.. ada tak de.. sama je sebab selama ini kita menanggung sorang..

Orang sakit kita.. kita sakit pun kita.. Orang susah kita.. kita susah pun kita.. terasa sgt2 dalam hati.. kekadang tu bukan nak berkira.. cuma harapkan orang beri perhatian...