Sunday, August 22, 2010

Sejarah berulang~belajarlah dari pengalaman...

Assalamualaikum w.b.t


Akhirnya yang dipendam meletup

Kami dah bertekak

Dan sejarah berulang

Jam 1 pagi pak hj blah balik ke PD

Sedangkan petangnya baru dia datang dari PD

Esoknya saya kebuntuan,

Miss sinar takde kereta, saya pun takde, dua2 di bengkel

Maka pagi jumaat tu jadi sejarah

Hani dah setuju nak tinggal rumah sampai jam 12 (nak ponteng kononnya)

Tapi baru nak sampai lift dan seronok2 suara dia... bye-bye ammie...bye bye ammie...

Hujung2 dengar suara dia nangis~ ammie..kakak takut..kakak takut....

Saya patah balik, tanya dia, dia nak ikut gi office tapi saya paksa dia ke sekolah

Walhal jam dan 7.15 pg..sah2 akan lewat sampai

Maka kami pun turun dengan misi nak naik bas...

sempat naik bas jam 7.30...bas ke Putrajaya central, first time tu naik bas Nadi Putra

rupanya puas bas tu pusing dari presint 2,3..ntah mana2....hujung2 baru sampai Pjaya central

Masa ni dah nak dekat jam 8 dah...

turun2 terus nampak teksi...

so ambik teksi jerlah,,yerlah kalau naik bas ke presint 9, pastu nak kena tunggu bas ke presint 1 (parcel D) pulak...

So naik teksi...agak jakun di situ sebab naik teksi kena ambik kupon

Dari situ ke sek 9(2) kena RM8.00 dan dari 9(2) ke Parcel D kena RM 13.00

Mahal gila kan? RM21.00 all in

banding dengan naik bas dari presint 17 ke p.jaya central hanya 30 sen jer...

Sedihnya lah hai....dok fikir nak call PA pengarah tapi kesian pulak nak pusing2 ambik saya, hantar hani ...leceh..baik berdikari jer...miss sinar pun saya tak call...kesian sebab saya agak mesti tunang dia datang ambik dia..

Masa ni malas nak pikir kan pak hj yang 'lari' awal pagi tu...dah resmi dia gitu! Bukan dia fikir anak pagi tu macamana nak ke sekolah...saya nak ke pejabat...dia ikut emosi dia jer...

Senang citer dan tak rosak jiwa saya fikir dianya buang tebiat jer kot...

*****
Tapi ni dah confirm dah memang gaduh besar pada dia kot sebab dia dah sms saya something bad..malas nak kupas kat sini dah
*****

Petang tu dikatakan keter akan siap...housemate miss sinar hantar kami.

Dah 6.30 barulah siap..gitu gini dah nak dekat jam 7 baru sampai rumah

Masak cincai jer semalam...sambal tumis ikan bilis garing, sayur sawi goreng dan telur mata serta telus asin...

Keter betulkan RM730, minta kurang dapat RM700

Memang kopak lah sebab bajet RM600

Tu pun tak tukar brek

Betul lah cakap Mak Andeh

Akibat saya punya minta hitam blink2 hari tu dan sebabkan gear box rosak

Kesannya....brek pun tak makan dan katanya trans oil kena tukar

Pastu tekan minyak takat 60-80 memang mengaum habis enjin tu...rasa berat semacam

Saya memang tak puas hati bengkel tu repair keter saya

tengok2 minyak itam masih leakage...makin parah lak tu

Sudahnya pagi2 tadi saya ke bengkel semula....nak suh repair semula

Bincang punya bincang dia baru nak kata, tak boleh betul, kalau nak betul2 baik kena tukar

gear box..which is the cost je cecah RM3K...gilooo

Mana nak cekau duit, bare in mind last month RM700 dah habis kat kembara!!!

Mampus lah poket kalo camni...

Dia repair buukak balik dari pagi sampai 3.30 baru siap....saya macam apa termenung tunggu panas2 tu...

Lama2 tokey ajak masuk office borak2

Lahh...isteri dia DPP rupanya (kak azwa kenal kot, dia pun pernah bercakap dengan kak azwa kat ILKAP), dia lak cikgu...memang banyak topik boleh bincang

Dari masalah sosial remaja, kes2 siasatan, pendakwaan, isu2 semasa semua boleh masuk...

Selesai tu, saya ke Mydin beli beras, memang habis langsung

Sudahnya ke Bank Islam lak ada benda kena settelkan

Dan kemudian bergegas ke pejabat sebab nak fax sumthing urgent...

Balik tu hani meneruskan merengek yang dibawa dari bengkel sebab dia mengamuk kena kejut masa dalam office bengkel tu...sabar..sabar..sabar banyak ammie dia hari ni sebab kenangkan hani berpuasa...

Dari bengkel-bank islam-pejabat- rengekan berterusan....sudahnya saya bawak dia gi masjid putra jer...tenang2 kan diri dan rehat2 carik tempat sejuk fikikal dan mental

Sudahnya dah solat malas pulak nak balik...terus sampai berbuka-tarawikh...senang xyah masak!

****************

Saya cadang (hampir nekad nih) nak kena ambik juga keter baru....

but the problem is kembara tak abis hutang lagi

market price rendah sesangat, hutang sampai 2013....kena tengok baki hutang ni

hari tu punya survey, hanya kereta nissan sentra yang saya boleh trade in dan dia bagi rebate RM8K....dan saya ta perlu top up hutang kembara

dan adalah sikit down payment...

Tapi ada masalah juga di situ sebab manufactured date dia tahun 2008, kira stok lama..dimana kalau saya ambik, walaupun keter baru tapi umur dia dah dikira 3 tahun...kalao nak jual balik agak rugi disitu... tu sebab nissan bagi rebate tinggi sebab nak lakukan...

Walaupun saya tak minat, macam terpaksa jugaklah....

Kalau nak ambil keter tempatan macam persona ker waja ker, or viva or proton sudah barang tentu dia takkan nak trade in kembara tu dan saya memang mampu ambik keter2 tu bulanannya tapi kembara harus difikirkan takkan nak bayar 2 kereta...papa kedanalah saya nanti...

kalau nak ambik keter baru isunya saya kena let go kembara dulu....<--ini yg paling utama

Nak ambik honda city or toyota vios still dibelenggu masalah sama....boleh ajer ambil baru tapi kembara takkan nak simpan buat pekasan dan masa yg sama monthly payment kena on jugak....

pada masa ni nissan tu jerlah yg available....sungguhpun saya tak berminat sangat dengan nissan dengan body yg panjang tu...tapi demi kelangsungan dan demi taknak pening-sakit jiwa+hati-dan mengeringkan poket.......jika simpan kembara lebih lama maka saya terpaksa meredhakan diri dengan keputusan yang ini

Dan saya kena buat keputusan segera sementara saya berpisah dengan pak hj ni, kalau dia ada sure saya akan kekal juga dengan kembara yang makan jiwa ni....

Dan kalau berpisah dengan pak hj sekalipun (tahap ni dah pasrah jer ...nothing to worry,kan coz life must go on) at least saya do something yang can make me happy....walaupun tak maksimum...happy sesikit jadikler....


ok cau...

update: saya dah call nissan senawang, insyaallah esok dapatlah tau perkembangan citer nak beli keter ni, dia akan check balance kembara...harap2 takde masalah...kali ni deal thru phone jer, dah settel baru turun senawang....keputusan beli keter ni semua saya buat sendiri, sebab pak hj buat masa ni takde dalam life kami dua beranak....no more minta izin, minta pandangan or nak share pro cons keputusan ni...semuanya saya akan tanggung sendiri! Harap Allah bersama.

Wassalam

4 comments:

Zareda Norman said...

kak zar nak komen pasal kerata aje. kak zar dah lalui apa yg salwa laui ni dua tahun lepas. Spectra kak zar gear box rosak, kalau amik ori dari korea kena RM19K. Nangis-nangis kak zar dibuatnya.. last last trade in juga dgn sorang dealer toyota dr seremban.. tapi kak zar kena jugak top up bank RM16K spectra tu. RM16K salwa.. bukan sikit duit just spend for nothing tapi kak zar tawakal aje.. moga moga ada rezeki lain nanti sebab tu budget kak zar nak renovate dapur sebenarnya. Kak zar mmg tak boleh penin pasal kereta ni.. sebab kak zar yg drive.. bawak nyawa tu.. Dowpayemnet RM10K habislah budget dapur tu.. ralat jugak tapi berserah aje.. mmg cik hubby tak campur sebab kak zar pun kesian tengok dia bela 3 bijik motor masa tu.. sabar ajelah.

Salwa, kena check balance kembara tu baper dan start calculate baper kena top up.. Nissan ok.. setakat ni Honda, nissan dan toyota yang tak turun harga.. janganlah amik kereta korea memang seken value very low.. serik kak zar dibuatnya.

Hanisumayyah said...

Kak Zar..

Tulah yg saya fikir..macam kak zar ada saving takper, ada pulak cik abang yang sangat supportive + tanggung kak zar anak beranak...saya ni bulan2 memang duit habis camtu jer...yerlah dah semua atas batu jemala saya....dengan kembara tak abis2 repair tambah2 bila pak hj balik of coz belanja dapur + makan luar + minyak keter saya meningkat....redha jerlah...

Harapkan duit tabung haji yg tak berapa nak meriah tu jerlah...

Tulah bila fikir hal keter memang pening kak....kita ni hari2 bergerak macam2 urusan..kadang terfikir simpan jer kembara tu dan sambar satu motor jer...tapi macam tak bijak pulak bila kenang saya dan hani naik motor berdua...dengan keselamatan lagi,

RM16K kalau saya memangler tak mampu, Kembara ni pun belas2 ribu jugak tu, cuma nissan ada offer rebate sebab keter stok lama...kalau belas2 ribu2 kena top up saya redha jer kak jodoh saya panjang dengan kembara ni...dan takde rezeki nak pakai keter baruler tu...plan B nampak gayanya saya kena ambik motor sebijik jerlah mana tau kecemasan saya naik jerlah motor sementara 2013 nak tunggu kembara habis....

Cool said...

sah laa kak pak aji ni menapous... dah masuk fasa dah ni...

Irfa said...

salam kak wa..
bab keta tu saya cuma tau keta kembara makan minyak kuat..yg lain saya tak tahu..tukar jelah keta baru kecik pun takpe asal selesa utk akak dan hani

psl haji tu..mmg mencabar sungguh.agaknya kak aza pun dah selesa tanpa pak haji kot.hehe

kes2 mcm ni lah agaknya ramai yg tersadai kat umah org tua..bukan xde sapa nak jaga tapi over sensitif..maaf ye kak