Monday, August 30, 2010

Sangat kasihan anak ini.....

Assalamualaikum w.b.t


Setiap kali nak balik kampung, bukan main kepalang gembiranya dia!


Tapi bila balik jer, keluar dari kawasan kampung saya jer dia mulalah bebel2...


Mula2 dia cakap, kakak sedih lah bila nak balik kampung lagi...


Kakak nak pindah sekolah kat kampunglah...


Kakak nak kawan dengan kak Uda...


Kat rumah kakak takde kawan....


Pastu lamaaaaaaaa lah bebel2 dia,


Bawak pada muka sayu cebik2....


Sudahnya terus pecah tangisan dia...


Timbul pula dalam sedu sedan tu soalan2 macam....


Ammie, bila kakak nak ada kawan kat rumah ni...


Ammie tu bukan nak kawan dengan kakak, main dengan kakak sekejap jer pastu buat kerja ammie...


macam2lah pendek katanya...


Tu yang bila nak balik Putrajaya (seremban dulu pun gitu), mesti dia sedih sangat sangat....


Lama2....sambil sedu sedan tangisan tak habis saya rendahkan tempat menyandar dia pun terkebil2 sambil titis2 air mata baki2 tu terpejam secara luar sedar dia...


Saya sebagai emaknya memang rasa sayu sangat....sangat memahami apa yang dia rasa


Tapi saya pun tak sanggup nak berpisah dengan dia...


Saya faham betapa kosongnya perasaan dia masa kat rumah...


Dia ada kata, kakak tak tau nak buat apa kat rumah....balik2 tengok Tv, baca buku...


Baru2 ni saya ada beli macam2 permainan utk dia....kiranya interaktif punya permainan lah...


Chess, dam, soccer, bowling, snooker dll yang main gerak2 guna kartun tu.....ada 6 set permainan sekaligus...


Tapi saya lah yang jadik mangsa kena main sama2...mula2 okaylah tapi lama2 saya pun boring....


dengan kerja saya sendiri terbengkalai....


Lepas ni nak beli congkak pulak, terpaksalah jugak saya main dengan dia ni kalau tak rosak jiwa dia...


DIa marah kalau saya asyik duk dapur jer, tinggalkan dia sorang kat depan....asyik2 nak main dan nak berkawan jer...dah saya ni jadik cam kawan2 dia plak...


Kalau ada skill baru belajar kat sekolah...alah kan macam2 permainan budak2 perempuan style tepuk2 tangan dengan gaya2 tertentu dan lirik serta rentak yang macam2, mesti dalam keter lagi (masa trafic merah tu) saya dah kena main dengan dia....


Tu tak masuk lagi teka teki baru yang hampir setiap hari ada....jenuh nak kena dengar dan jawab...


Dan satu habit hani sejak darjah satu ni adalah mencongak


Hari2 nak kena jawab sifir dan kita dipaksa tanya soalan2 congak.....letih betul anak sorang ni


Sifir ni tak berakhir dalam kereta, ia sampai nak tidur masih ada soalan sifir ni.....jemu tak?


Saya ni dah macam kalkulator jer.....hani kalau gi pejabat saya, minat dia main tekan2 kalkulator pastu suh saya jawab..seronok sangat dia bermain dengan nombor...


Saya ni lembap matematik tapi tang keturunan keluarga saya (genetik abah saya), anak2 buah semua terer maths...along yang baru abis belajar UiTM ni masa SPM dua2 maths score A1....dik dia pun sama, walaupun bukan kelas pertama tapi tang math semua score....agaknya hani gitu jugak kot?


Eh nanti sambung, nak citer hal hani ni tak habis2...


Hari2 gaduh ngan saya.....


Sampai lah sekarang tak habis lagi bentuk2 soalan dia berkaitan perkataan baru.....hampir tiap2 hari ada jer perkataan baru yang dia nak tanya....termasuklah term yang digunakan dalam berita pagi di radio....hal2 ekonomi punya istilah pun jenuh nak jawab....tu tak masuk motivasi pagi ceramah agama yang ada terminologi hal2 agama pulak.....kadang kena marah dengan saya....langsung takleh saya nak rest nerangan ker apa ker...ada jer gangguan....


Kadang2 saya jawab balik nanti kakak tengok/ rujuk kamus....tapi bila balik rumah lupa pulak dah....


hai anak macam2 sementara nak tunggu dia besar ni...


Satu lagu habit hani yang sangat mebengkakkan hati saya adalah betapa tidak mintanya dia ke shopping compleks melainkan utk makan dan ke kedai buku...selain dari tu sorrylah. dia akan merengek dan marah2 sepanjang saya bershopping.


Yang lagi parah, baju2 raya dia yang saya beli langsung tak nak cuba, malah ada baju raya dia sampai hari ni dia taknak mengaku / tak nak pakai baju tu...atas alasan ammie yang nak sangat beli kan....kakak taknak..kakak taknak pakai....


sakit jiwa okay! jenuh dah cakap dengan dia..anak orang kakak menangis nak baju baru....tak dapat peluang nak ke shopping complex....nangis2 dengan nmak dia nak baju baru...kakak ni tolonglah bersyukur..berterima kasih....


Ikutkan saya tak kisah kalau dia taknak baju dan taknak ke shopping complex tapi amsalahnya dengan baju2 saya pun tak boleh nak beli....


Saya agaklah dia dah jemu berjalan2 membeli belah nis ebab dari baby lagi dia dah terlibat dengan xtvt ni......so saya memang sgt bermasala nak shopping...samopai naik2 angin lah....bayangkan sepanjang datang membeli belah tu ....sampai balik dia merengek tarik muka, masam, menyorok....marah2....langsung takde ketenangan nak membeli-belah....


Camanalah nak buat hani ni.....kadang hilang sabar dengan dia! Terbalik dari minat budak2 lain....kalao budak lain punyalah seronok ke kedai....






Wassalam

1 comment:

oren said...

mira smpai sekarang suka jln2 kat sopping complex, tapi ada limit jugak..bila tak larat, asik suh balik cepat..pdhal saya plak jenis tawaf merata, compare harga..

mmg dh umo budak, suka nak berkawan..tapi tu lah..nak adakan adik utk dia, bukan senang mcm nak order ayaq teh kat kedai, kan..

sabaq ja lah..