Saturday, August 7, 2010

sambungan entry sebelum ni!

Assalamualaikum w.b.t


nak sambung entry tadi....mood sudah mari....


Ni antara kata2 kak aza yg terngiang2 masa cakap dengan dia semalam....


Dah wa, lepas ni ko tak payahlah nak call akak lagi...akak peninglah


Akak dah selesa dan akak tenang hidup macam ni


barulah akak tau macam ko cakap dulu, takde suami lagi senang


[saya pernah cakap dengan kak aza yang hidup saya tak banyak beza, ada suami takde suami sama jer....kadang2 suami takde saya lagi tenang]


dan akak aza cakap ko yak payahlah susah2 nak cakap apa2 kat akak


Akak dah taknak fikir dah...


Lepas ni tak payah call akak lagik


Macam2lah kak aza cakap


Barulah terasa betapa bodohnya saya yang asyik nak cuba pujuk kak aza


Walhal macam dah janji dengan diri sendiri taknak campur dah


Tapi tetaplah jugak tak sedap ati nak biarkan jer ..... sebelum ni takde pape sebab pak hj takde kan



Tapi sekarang ni rasa bersalah sangat bila mana suami ada disisi saya sedangkan dia dengan anak2 'merindui' suami dan ayah....harus saya rasa sedih kan?


Terbayang2 masa dulu2, saya juga ditinggalkan setiap kali kami bergaduh....dan lebih sakit hati bila kak aza langsung tak berperanan sepanjang tempoh kami bergaduh....



******


Malahan kata pak hj dia langsung tak tanya dan tak kisah bila pak hj tak balik2 rumah saya....maybe dia enjoylah kot....setiap masa 24/7 suami ada depan mata..malahan ada ketika tu sampai 43 hari pak hj tak balik2 rumah saya...masih juga kak aza tak berperanan..sampailah saya yg call kak aza sendiri..minta bantuan talian hayat.....bila suami tak nak balas sms saya....dan juga call dia sebab nak minta nasihat bila saya cadang nak bercerai


*******


tapi kali ni bezalah..sebab kak aza pak hj gaduh terkebetulan tempohnya serentak dengan pak hj keluar 40 hari...

cuma ni jerlah tempoh masanya yang pak hj ada kat sisi saya...terus rasa bersalah :-(

Saya sedarlah yg saya ni no 2 tu sebab saya taknak dan tak sudi nak merampas tempoh2 masa yang sepatutnya pak hj berada dengan kak aza...


Lebih menyedihkan budak2 langsung tak call tau!


Tapi kak aza cakap dia langsung tak halang budak2 tu nak call ayahnya....diorang yg taknak call


Pada saya mestilah budak2 tu takut nak call...dah umminya tak cakap apa2...memang tak halang anak2 nak call tp rsanya dia tak suruh...tu sebab budak2 tu takut....


kalau saya, saya yg suruh hani call ayahnya....tp hani lak sedih tak nak cakap dengan ayah..sebab teringat katanya dulu2 masa saya gaduh.....kalau ayah tak nak kawan ammie, kakak pun tak nak kawan ayah....


*******

Semalam gak kak aza ada cakap, kalau kat mahkamah nanti akak sendiri pun tak tau nak cakap apa wa....bla bla bla...


********

Dan saya rasa kak aza serius, kalau tak berbaik ni harus kes ni naik mahkamah....sebab mungkin dia nak selesaikan urusan nafkah....tak sangka seserius tu kak aza...


Dan saya pulak terasa yang kak aza memusuhi saya, walhal hari tu masa saya bagitau dia yg saya pun gaduh dengan pak hj dan pak hj tak call saya...sebelum pak hj baru keluar hari tu....dia mkacam geng baik sangat....berejam2 call saya...


tapi bila dia tau saya dah berbaik (saya tak cakap pun) cuma dia ada tersebut hari tu, call/sms kau boleh pulak, dengan akak kenapa tak boleh nak call???


Malam tadi bincang2 dengan pak hj.....[apa lagi blh buat bincang jerlah...nak buat yg lain2 non ado tmbh hani lak memeluk erat ayahnya] pak hj sebenarnya dah okay....masa dia sms kak aza [balas] yg katanya "takde apa nak cakap lagi, hanya taat perintah allah dan rasul" tu niat dia dah okay dah persengketaan tu...mungkin aza akan balas yg neutral...insyaallah atau minta maaf atau apapun jerlah yang menunjukkan yg dia tak mempertahankan diri/ego dgn pendiriannya....semuanya akan okay..pak hj dah tak fikir nak gaduh2 dah...


Tapi kak aza balas balik sms tu cakap macam2....so pak hj pun stop jerlah sms...


Tulah...saya rasa macam miss communication jer ni.....


Tapi xtaulah sy nak wat per lagi.....letih jugaklah....nak buat kaedah pujuk kak aza/pak hj memang tak jalan dah.....


Cuma terfikir nak buat something yg tricky.....macam buat nakal kot....buat blind date ker?


Ahad ni penyewa sengal rumah pak hj yg homestay tu akan keluar....pak hj suruh


mana taknya, bayar sewa lewat sesangat..barang2 dalam rumah lansung tak bayar....janji nak bayar....RM2,000, bila pak hj suh bayar sikit2 pun tak nak bayar


menampakkan kesengalan dia, bila pak hj suh keluar, terus setuju keluar....kalakar kan?


yang lebih musykil, dia mengajar kat Kuala Sungai baru melaka, ada universiti situ ker? yg nama Kolej Universiti islam Melaka ker?


tapi kenapa duduk jauh sangat sampai ke PD? macam ada isu jer....walhal melaka lagi murah rumah banding PD...watper nak berulang jauh2...


So, pak hj plan nak suh kak aza duk sana.....tapi semalam ada bagi hint kat kak aza, duklah rumah abang kat Sri pinang kak...


Melenting lak dia...terus dia kata, tu semua nak menyusahkan akak tu..takkan dia takelh fikir....nak suh akak bernagkut lagi.....


Yer jugak tu....


tapi saya jawab..kak org lelaki ni ada benda2 dia nak kehormatan dia dijaga...agaknya abang nak kita berbangga....dengan isteri duduk kat rumah dia.....dahlah dia OKu, tak kerja, kalau akak duduk rumah dia adalah jugak benda yg dia boleh sumbangkan....mungkin dia taknak menumpang dah kat rumah bini2....


Tapi kak aza jawab..takde tu bukan berbangga, tu menyusahkan akak....selama ni akak tak cukup berbangga ker..akak berbangga hanya dengan songkok atas kepala dia tu....


[kak aza ni mmg suka beranalogy..metafora bagai..]


ntahlah......tunggu dah lihat jerlah.....


p/s: perut sebu dah 2 tin minum coke...hempeh!


eh ingat dah habis, bila baca balik lepas view post tergantung lah pulak....

*************


So sambung lagik....jemu citer ni tak baca pun tak rugi!

eh...tergantung lak citer ni....saya cadang lepas penyewa tu kluar nanti, saya nak aturkan pertemuan kak aza dengan hj sidek....


konon2 saya nak suh kak aza datang situ saya nak jumpa......konon ada hal penting ker....


pastu dengan pak hj pun sama.....saya suh dia datang situ gak, saya tunggu dialah kononnya....


Pastu biar diorang bertem....takkan dengan budak2 dah ada nanti...mak ayahnya berdegil jugak...


cuma, saya kena tukar keter dengan pak hj lah...biar pak hj pakai kembara...supaya kak aza sampai tu dia tengok kembara saya yg ada kat parking lot tu....


tapi xtaulah nak reka citer apa supaya kak aza setuju jumpa saya....


Adakah saya perlu belikan baju raya budak2 tu (anak kak aza) pastu cakap kat kak aza keter ada prob akak datang sini jerlah ambik baju2 ni..bawak budak2 tu sekali boleh cuba baju2 ni....


Atau saya perlu reka kata kak jom kita berbuka sama2....saya dah beli banyak makanan..abang takde dia gi seri petaling....saya lak datang sini nak kemas rumah sebelum nak balik melaka (kg)


Dengan pak hj saya takde masalah sangat sebab dia dalam kawalan saya..wah ayat tak boleh blah...maksud saya anytime saya boleh tau pergerakan dia....boleh juga saya 'kurung' dia kat rumah tu .....cnth saya sorokkan kunci pastu buat tak tau ker....pastu tinggalkan kejap konon gi kedai ker....masa tu saya panggilllah kak aza datang....


Macam2 dalam kepala ni....yerlah sebab saya berpengalaman gaduh banyak kali dan macam2 pendekatan saya guna nak berbaik dengan pak hj


Pernah kidnapped dia, pernah tunggu dalam keter berejam2 depan pejabat dia kat kuala pilah...


Pernah juga saya sorokkan kunci grill rumah lepas gaduh taknak kasi dia balik ruamh kak aza


dan pernah juga saya campakkan sebakul baju2 dia dalam keter dia...konon dah takde hati langsung dah....


hah...cubaan bercerai dah dua kali dah..ingatkan?


Tu sebab macam2 dalam kepala ni....



Wassalam

2 comments:

MOKCIK AZWA said...

Salwa,

azwa faham sangat tu bila period tiba disaat2 yang kita tak nak dia datang hahaha...

kakLuna said...

wah kak aza..begitu serius..kata dr fadhilah kamsah, manusia ni maksima marah dlm 4 minit saja,yg lebih adalah emosi. emosi dtg dr syaitan..dh brp lama x kan la bila akak telefon dia, begitu jawapan dia?

x fikir kah dia, akak, dia, dan pak Hj sbnrnya insan2 yg hebat yg Allah pilih utk melalui ujian yg hebat. ini krn Allah dh janji ganjarannya juga hebat..cuma kita kene selalu minta pertolongan dengan bersabar dan mengerjakan solat.