Wednesday, August 18, 2010

Ya Allah berikanlah aku kesabaran yang maha tinggi....

Assalamualaikum w.b.t


Menjadi satu2nya isteri memang tidak mudah!


Dan saya akui yang saya tak mampu mencapai tahap standard tu


Tolonglah...tolonglah beri saya kesabaran Ya Allah...


Menjadi satu2nya isteri (mungkin sementara- saya harap) adalahs esuatu yang saya tak cita2kan...


Kalau ikut nafsu cemburu/marah/geram mungkinlah satu ketika dulu pernahlah terfikir benda ni (fasa awal perkahwinan adalah sikit2 kot bila marah/cemburu tu....


Tapi dah lama dah saya tak pernak idam nak conquer sorang2 suami ni


Sebab saya tau kemapuan saya tahap mana


Saya tau kesabaran saya tahap mana


Saya tau kerajinan saya tara mana


Hakikatnya saya memang tak mampu dan tak mau!


Apatah lagi menjadi isteri bagi seorang OKU


Sangat mencabar dan tidak semudah berkata2


Dan saya memahami sedikit apa yang dirasa kak Aza


Saya tak dapat nak ceritakan satu persatu apakah yang menyebabkan saya merungut begini


Saya tak mampu nak luahkan buat masa ni


Ramadhan beb....tak pasal2 pahal puasa merudum pulak


Cuma saya doa sangat-sangat-sangat yang kesabaran saya ditambahkan


Moga2 ni menjadi asbab saya mendapat pahala berganda-ganda


Sangat harap yang saya ada teman boleh melepaskan perasaan


Saya tak boleh lepaskan pada pak haji.....


Kalau saya lepaskan memang haru-biru....


Sebab saya dah boleh agak kalau saya terus terang


Bukan pengertian yang saya dapat tapi mungkin pelarian


Dan kalau pelarian, mesti dia akan lari ke rumahnya di PD....


Duduk sorang2....tapi kalau tak mampu sangat agaknya dia balik ke rumah kak aza semula ker?


Tapi pastinya berdosa saya kalau saya sakitkan hatinya?


Walau apapun niat saya....saya kena positif bahawa semua ni ujian utk saya agaknya


Ujian..ujian...ujian....hanya pada yang mampu....


Aduhhhh...mampukah ni?


Ramadhan ni adalah ramadhan paling letih....tetiap hari kena prepare berbuka dan bersahur...bersahur ni utk hani sebab kesian tahun ni dah sekolah, pakai banyak tenaga so sahur kena betul2 kasi dia makan....


Berbuka lak dah tentulah.....dia dah pandai merungut kalau masak simple....lepas berbuka dan bekejar ke masjid besi terawikh...


Sebab pak hj nak ke situ...20 rakaat kan...dah tu kena awal perginya sebab nak carik parking yg dekat...


Nak bagi laluan pak hj 'jalan perlahan'...mana tau lak kang terkentut nak kena ambik wudhu' lagi...


Balik rumah dah dekat jam 11..prepare lagi hapa2 benda utk supper lak....


So, agak surrender di situ....


Cepatlah kak aza berbaik....nak rehat dua beranak.....


Kalo saya berdua ngan Hani dah lama ke bazar ramadhan jer....balik kerja penat....bekejar ambik hani...bekejar balik rumah....bekejar masak...


Ni sekali gi bazar ramadhan dengan pak hj tu pun 'mencabar perasaan' okay!


Perasaan saya dengan perasaan pak hj sekali...dua2 panas hati....kalau diperbesarkan harus jadik asbab gaduh!

Wassalam

4 comments:

MOKCIK AZWA said...

Salwa,

agaknya kat situlah hikmah berpoligami yang kita tak nampak.
sebagai manusia lemah kita ni tamak..kalau boleh tak nak berkongsi. Ada masa2nya kalau tak larat nak layan karenah asben..kan senang kalau ada isteri lain yang boleh melayan dia. Boleh la kita rehat sokojap kan...

tapi itulah, orang2 macam salwa ni memang dah dipilih diberi kesabaran yang tinggi untuk menghadapi keadaan macam ini..insyaAllah ada ganjaran demi kesabaran itu.

kakLuna said...

kak, cuba jgn doakan utk akak tp doakan utk pak hj supaya dia dimudahkan menjalani kehidupan bsama org sekelilingnya.

doa kita terhadap org lain sbnrnya Allah makbulkan dulu dr doa utk diri sndiri.

dan saya pun doakan akak dpt sabar dan dipermudahka urusan

Cool said...

sabar kak..

Zareda Norman said...

salwa
itulah hikmahnya poligami macam azwa cakap tu. Kak zar pun kadang penat dgn urusan rtangga, bila suami os tu rasa rileks sikit.

apapun , salwa memang insan terpilih untuk menempuh pengalaman ni..