Wednesday, August 25, 2010

Kereta or motor?

Assalamualaikum w.b.t


Eh tentang pertanyaan lesen motor tu, saya dah lamaaaa ada lesen motorlah malah 4 tahun bawak motor, zaman kerja wartawan dan kerja BPR i naik motor jer :( ...malah setahun pertama kerja di BPR dulu ulang alik Serdang-Jalan Duta, KL naik motor jer..so bawak motor takde hal lah...cuma kali ni kalau beli motor yang bezanya kena abwak Hani lah pulak ...

Hal keter ni rasa memang crucial jugaklah, semalam saya gi Shah Alam, ada bicara. try pecut kembara, takat 80 jer, lepas tu mengaum enjinnya...memang jenuhlah bawak....tiap kali tekan minyak rasa macam kita salah masuk gear..macam bawak keter manual, patut gear 3, kita guna gear 2...camtulah rasa....

Tapi, dua hari lepas saya google masalah kembara ni, terbawa pulak ke web kembara.net, dan terjumpa satu bengkel mamat yang memang fokus pada repair kembara jer....ada pulak forum yang mana ada satu budak ni masalah yg sama dengan masalah kembara saya....


Terfikirlak patutker saya hantar ke bengkel mamat tu jer...sebab dia nampak gayanya dah pakar repair kembara...


Cuma terfikir, kalau saya simpan kembara ni, berapakah kos yang bakal saya keluarkan untuk baiki sekiranya ada masalah dan berapa pulak kejatuhan harga kembara ni, bayangkan awal tahun ni RM12,000 tapi skrg market price dia RM8,000 jer....tambah2 pulak berdasarkan sejarah kembara ni memang ada jer masalah....


Atau adakah perlu saya bersabar sehingga 2013 (kalau ikutkan pejam celik dah sampai 2013 ni) dan redha jerlah berapa kos yg keluar utk kembara ni....lepas habis bayar nanti barulah saya fikir keter apa nak ambik nanti...


Satu aspek pulak, kalau saya ambik keter sekarang, menjelang 2013, saya dah bayar 3 tahun keter baru ni, tinggal 6 tahun jer lagi (kalau ambik 9 tahunlah)....banding ambik 3 tahun akan datang...


Ah...ikut pemikiran yang rasional memang nak pakai jer kembara ni, ambik motor tapi ikut nafsu rasa nak jugak-jugak pakai keter baru....


Tang keter nasional tu, memang boleh ambik, tapi kembara memang tak boleh trade in, mana ada rebate2 keter tempatan ni (melainkan savvy kot), so keter proton dan perodua terpaksa reject walaupun saya minat keter alza....sebab sesuai utk kami dua beranak...


Saya dah tanya anak buah, Along yang dah grade UiTM ni nak suruh dia sambung bayar dan guna keter tu....tapi dia pulak kata tak stable lagi....dahlah baru lepas accident....katanya tengoklah nanti....so pada masa ni saya tunggu jerlah along....


Sebenarnya, keputusan nak beli keter ni dipengaruhi oleh suasana juga....setahun sekali mulalah datang 'keghairahan' nak beli keter tu...hmmmm mana taknya, asal raya jer tengok sepupu sepapat datang naik keter besar mau tak jeles....


Tapi bila fikir2 perancangan keseluruhan hidup, memang betullah pandangan kata keter ni liabiliti bukan aset. Saya memang ada bercadang nak buat rumah pada tanah yang saya cerita nak tambak tu....kalau saya takde tanggungan baru (bayar keter mahal cnthnya) bolehlah saya buat saving utk buat rumah tu. Rumah tu untuk masa depan, mungkin satu hari nanti saya akan balik ke melaka juga, jadi rumah dah standby dah....sebelum tu bolehlah suruh mak saya duduk2 dulu...


Kalau rumah melaka dah mula projek membinanya nanti (dah nampak depan mata) bolehlah saya fikir2kan jual jer rumah seremban tu (mesti dah up harganya masa tu kan), lagipun no point nak ada dua rumah bagi orang macam saya ni (anak sorang jer) mati tinggal jugak kan....


Oh ya...apalah kahabra pak hj duk sorang2 kat PD tu....kalau mati keras pun takde sapa tau...tapi manalah tau kot2 dia dah balik rumah kak aza ker...tapi ikut firasat saya takkan nak dia mengalahnya...weekend ni saya nak balik kg. Nak berbuka kat kg, memang teringin sangat nak balik.....


Saya nak singgah PD lah, lagipun ada sebab nak singgah tu sebab gelang tangan emas hani ada teringgal dalam dashboard keter merc tu....nak raya ni kan haruslah mula ambik balik barang2 kemas tu kan...dah lama simpan asyik lupa jer nak ambik....masa tu bolehlah tengok keadaan pak hj.....pada masa ni belum ada rasa nak berbaik lagi....entahlah dah meningkat usia ni rasa macam takde suami pun takper....ntahlah....dah hilang rasa sayang dah....


Wajarkan failkan sahaja penceraian??? Dan bagaimana pula kalau kak aza pun nak minta cerai...masa tu memang padanglah muka......

Wassalam

4 comments:

oren said...

kalo tnya keta ka motor, ikut keperluan..

kalo saya ditempat akak, mgkn saya amik motor dulu..sebab? sebab anak sorang jek, lgpun dh besar..cuma bab hujan panas tu, kena tahanlah skit..pakai rain coat dsbg..

dulu, saya ingat nak repair gak keta nissan (bumbung berkarat)..kos dlm 2K..tapi sorang akwan nasihatkan saya, drpd nayar 2K utk repair bumbung, ko amik terus la keta baru..tak yah pening nak bayar kos ke hapa..lagipun ahli keluarga makin bertambah, keperluan tu ada..

pikir2 balik, ish, mcm tak mampu..sebab masa tu loan umah pun on the way..rasanya, by the time saya beranak, nak bayar keta, umah dan menanggung sorang lagi anak..kos nurseri utk 3 org..(mira dah sekolah, so tak duduk nurseri)..

Alhamdulillah, sekarang oklah..nak kata senang giler tu dak lah..tapi puas hati ada umah sendiri..kalo saya mati pun, anak2 ada tempat perlindungan (umah adalah sgt kosong, sofa semua tarak..pelan2 himpun duit utk penuhkan)

keta pun oklah..walopun mkn minyak, tapi saya try alternatif lain..kalo bwk ramai2, mg takleh naik moto..takat g keja dn amik mira kat skolah, saya pakai moto jek lah..mira komplen gak, panas..takde ekon..tapi saya diamkan jek..belajar la idup susah skit..

dulu ada gak terpikir nak amik moto baru, tapi rasanya keperluan tu tak tera mana..sbb tmpt keja depat ngan umah, tak berbaloi pkai moto baru..moto buruk nih pun buleh pusing2 pekan lagi...hihiihi..

tu jek lah kut??

kakLuna said...
This comment has been removed by the author.
kakLuna said...

tadi salah taip perkataan..so copy paste baru;

kalo camtu, nampaknya nak kereta baru tu sbb 'nafsu' sdgkan boleh lg pakai kembara cuma x brp puas.

sy rasa setuju gak la cdgn sabar sampai 2013 tu dan pakai kembara dan amik motor jugak.

camne2 pun akak wat la list pro n kons mana yg banyak pro nya, yg tu la akak pilih, jgn menoleh lagi.

yg psl cerai tu pun sama. kena ada 1 keputusan dan bertindak mengikut arusnya. jgn decide nak cerai tapi masih nak baik2,teringat2,kesian2. dan kalo nak teruskan,jgn lagi membenci2 dan mulakan episod baru.

semua ni pasti ada hikmah dan akan meningkatkan lagi nilai diri,jiwa dan keimanan akak.

Zareda Norman said...

wa

mmg kerata ni liabiliti dr segi va,ue sebab dia ada susutnilai tapi dr segi marginal (kepuasan), kereta baru sgt tinggi marginalnya.. hehhe ni dah citer teori ekonomi dah ni. Kak zar dulu tukar kereta sebab safety.. kalau ikut nafsu tak de tukar vios, akak angkat camry terus.. hahhaha

safety penting tambah kalau enjin dah mula meragam sebab pengalaman dengan spectra, gear dah breakdown, akak nak potong lori tetiba gear tendang kereta terus slow, kereta depan dah datang..mujur akak tak panik dan tarik kereta ke tepi seberang jalan.. lepas tu call hubby akak terus nangis nagis. rasa kalau panik tu dah tentu bertembung dgn kereta depan.

Kalau dapat mekanik pro kembara aje.. cubalah qout harga repair tu dulu, kalau gitu gini lebih kurang kos nak beli baru, fikir fikirlah.. duit bukan nak habis repair kereta aje.. macam kak zar dulu mmg habis saving tapi adalah rezekinya nanti tu nak saving semula.. cuba tengok pro n cons.. mana lebih baik.. semoga semuanya dipermudahkan buat salwa