Friday, September 11, 2009

Bayaran bantuan RM 500 utk kumpulan sokongan

Assalamualaikum w.b.t


Wah kumpulan sokongan jer dapat RM 500 yer..apa citer kumpulan yang lain? Saya tak kisah sangat tak dapat bonus ni [tapi kalau dapat lagi suka yiihaaa], masalahnya napa kumpulan sokongan jer dapat...bagilah gak kumpulan P&P..tak banyak sikit pun jadiklah..double standard lah gomen ni!


Bonus pun tak taulah dapat ker idak yer...tunggu bajet lah kot..tapi ada gak ura-ura kata memang tak dapat bonus dah sebab kerajaan dan bagi bantuan kewangan RM500 ni...hisshhh sedih jugak tak dapat bonus ni sebab saya memang setiap tahun guna bonus tu untuk renew road tax dan insurans...tahun ni tak dapekler jawabnya...


Kat Malaysia ni golongan susah bukan main bertuah lagi dapat macam2 bantuan...sampai nak carik orang susah pun payah sekarang. Sorang pensyarah ekonomi kursus kami hari tu cakap kat Malaysia ni punyalah banyak duit bantuan yang diberi kepada golongan susah ni sehinggakan kalau diagihkan kepada keseluruan orang2 miskin maka pasti pendapatan keseluruhan golongan miskin ni melebihi garis kemiskinan....


Tapi hakikatnya orang yang benar2 miskin tegar tak sampai pun bantuan pada mereka. Mereka tetap kekal dalam kemiskinan. Sebab apa? Sebab mereka ni tak dapat access pun maklumat bahwa adanya bantuan yang kerajaan sediakan. Berapa ramai orang asli yang jauh dipedalaman yang tak mengikuti berita dan perkembangan semasa. Goolongan ni lah yang patutnya diberi bantuan. Di sarawak, ramai lagi kaum2 bumiptra yang hidup dibawah paras kemiskinan tapi sapa yang nak masuk bagi bantuan...ikut kata prof saya tu, yang rajin datang masuk adalah kumpulan yang buat kajian kemiskinan tegar ni...citer hal kemiskinan ni tak cukup kuliah 3 jam...seronok dengar citer pensyarah iban ni yang pakar cakap topik kemiskinan sebab dia ronda satu dunia semata2 atas dasar buat kajian kemiskinan....


Ni saya nak citer hal jiran sebelah rumah saya, yang sebaya saya bahkan sama sekolah dengan saya..bezanya kelas berbeza, setiap tingkatan kan ada 8 kelas masa tu, saya sentiasa kelas no. 1 dan dia pulak selalu kelas akhir. Tapi kami gi sekolah sama2, mengaji sama2, main pondok2 sama2 dari kecik lagi...sampailah besar dan tua ni, kalau balik kampung tak sah tak duduk bercerita dengan dia, selalunya topik anak2 ler, topik rumahtangga...tak lebih dari tu...kadang dia datang rumah mak saya, kadang saya pergi buat lawatan ke rumah dia...


nak jadikan cerita, dia ni tak putus terima bantuan sejak dari kawin hari tu. Dia kawin dengan budak kampung sebelah, macam tertipu gitu, rupanya budak lelakai tu kelulusn darjah 3 jer sekolah..sudahnya kerja mesin rumput jerlah...disebabkan bapa saudara kawan saya ni, Ida nama dia orang penting parti politik yang memerintah dan aktif di kampung, maka segala bantuan memangler dia banyak tau...dan anak sedara dia Ida niler yang jadik pemohon tetap apa2 bantuan...


baru ni saya balik terkejut beruk saya, dia dapat bantuan lagi..dapat buat rumah baru sebijik dalam harga RM30 K...kira besarlah rumahnya tu...3 bilik, walhal sebelum ni dia sedia ada memang dapat bantuan makanan setiap bulan [ni dia mohon masa dia cadang nak cerai dulu tapi tak jadik, lama suami dia tak balik rumah] bila suami dia balik dia tetap sambung permohonan bantuan makan ni..bayangkan setiap bulan ambik free jer beras, gula, cili segala mak neneklah tak pasti had kosnya dalam 200 kot?


Tak habis kat situ..bapak saudara dia ni melalui ketua kampung [semua AMNO punya orangler ni] bagi pulak kerja kat perpustakaan. Bukan kerja apa pun, kerja sapu2 sampah dan perpustakaan kecik yo..belakang rumah kakak saya pun...pergi jam 9, jam 11 dah boleh balik rumah...bulan2 dapat dekat RM400....hmmm tak habis2 bantuan dia dapats ebab dia tak putus dapat maklumat dan dapat borang yang berkaitan...ssebelum ni rumah dia memang dapat bantuan untuk dibaiki dengan kos RM3,000....baru jugak lagi dans ekarang lepas raya ni pindah rumah baru sebelahnya lah tu...


Hari tu, saya ni kan mulut jahat...saya borak2 dengan dia...tanya direct jer...eh camana kau boleh tau ada bantuan kerajaan beri ni...dia jawabler pak cu dia yang uruskan...ohhh, saya jawab..pastu mulut jahat ni cakap lagi, eh..senang betul sekarang ek...kiranya tak payahlah belajar susah2, pastu kerja teruk2, pastu susah payah beli rumah bayar bulan2 sampai pencen tak habis,..baik jadik orang susah, tak payah belajar tinggi2 kan..sebab senang dapat bantuan....dapat rumah, dapat bantuan makan..senang hidup ek? Pastu saya senyum jer...dia faham ker tidak tak tauler...


Sebenarnya saya ni cakap ikut keadaan, dengan dia boleh cakap macam tu sebab style dia pun eksyen jer...selalu mak dan kakak saya 'kena' bahasa dengan dia..diorang mana berani balas...tau2 jerlah orang melaka punya bahasa...tu yang bila saya ada saya jer yang berani sound direct kat dia..balas dendam lah kononnya...


Dulu masa suami dia tak balik2 rumah dia kata..."ko tau ti [siti~nama saya], macam ko lainler memang dah hidup bermadu ko yang pilih ko kenalah tahan...macam oghang ni, ko tau lebih terseksa dari bermadu, ko bermadu dengan bini dia satu lagi oghang ni bermadu dengan mak mertua..mana tahan asyik balik rumah mak dia jer, dapat gaji bagi kat mak dia, bagi oghang 300 sebulan jer lebih tak tau mana bagi kat mak dia ler tu..ko tak geram?" ...ada pulak dia nak citer hal laki dia sentuh2 hal saya bermadu plak?~ geram2...dapat 300 sebulan bersih pun tak cukup??? dahler laki ko tu basuh baju, sidai baju, sapu rumah...tak cukup lagi ka? Susah nak cakap dengan orang tak sama level...tapi saya adalah kelu lidah nak cakap sebab dia dah cop saya pilih hidup bermadu..aduh sakit jantung saya dengar point dia tu...tak sempat bela diri dowww~!

Eh...intro coter lain, pertengahan berapi2 cakap hal orang miskin, kesudahan cerita bermadu lak! Sorry ek...jiwa kacau!


Wassalam

2 comments:

Zareda Norman said...

Salwa

Nak tergelak jugak.. ehheh memula citer pasal bonus/insentif raya (yang buat kak zar berasap jugak sebenornya) alih alih penutup citer bab bermadu pulak.. ekkekek

Hanisumayyah said...

Kak zar..biasaler private blog...citer jer lah apa yang dirasa tu yg jadik cacamerba..heheheee...