Wednesday, September 2, 2009

Memprotes dalam diam!

Assalamualaikum w.b.t


Saya tak tau berdosa ker tidak perbuatan saya ni. Kan pak haji jauh nuun di kelantan, kawasan rantau panjang. Agak pedalaman, takde liputan pulak kawasan tu katanya. Lepas kak aza balik hari tu ada 2/3 hari dia tak menghubungi dan juga tak dapat dihubungi.





Bila dah dapat bercakap tu, nampak gayanya macam takde modal nak bercakap pulak. Saya ni sejak lama dulu memang dah sedar diri saya ni...apa ada depan mata tu yg saya ingat, jauh dimata jauh dihati....lagi lama kau takde lagi aku lupa! gituler lebih kurang...





So sekarang ni bukan ajer lupa, malah saya paksa diri untuk lupakan laki saya tu. Geram kadang tu! Sebab hujung-hujung ni rasa geram plak bila fikir dia takde...terutama emosi agak2 kurang kawalan, memikirkan hal kak aza ni yang macam kecik ati dengan saya, sms tak balas...tak tau nak citer kat sapa....





So dah dua malam dia call saya tak jawab. Matikan diri...saya rasa dia tak syak apa2 sebab selalu sangat dia called dah melebihi jam 10 malam. saya ramadhan ni tido awal. Kalau jawab pun saya tak cakap apa2 dalam mamai2 tu hanya cakap kat dia esok saya call balik boleh, macam biasa dia faham benar dengan bininya ni, sejak2 belajar ni kalau dah tido hapa pun tak pedulik!.....kalau siang atau lepas maghrib saya layankan jer....





Semalam pulak kebetulan saya gi pejabat seharian, kemas bilik di pejabat, shred kertas2 tak pakai, serius gila babi banyak [8 tahun punya kerja sebagai IO dll, dapat pulak saya ni semua sayang nak buang takut penting & pakai kemudian hari] sib baik bawak Rika...penuh keter bawak balik semua doc & file yg penting utk rujukan kalau kerja tempat lain nanti].



Kemas tu sebab dengar2 macam ada bunyi2 DPP [utk state] nak masuk bilik saya [rumors jer kot] dan kebetulan pejabat saya pulak dapat pengarah baru semalam, so kenalah bagi kosong sekosong2nya bilik saya tu, manalah tau dia ada apa2 perancangan utk bilik tu w.pun bilik saya masih kosong dan juga post saya masih tak diisi sehingga sekarang [macam nak tunggu saya isi semula jer]...hmmm pengarah lama opsyen tau, dengar2 sebab tohmahan..huisshhh tensionlah tu...sampai pencen org tua tu...sian...



balik citer tadi, ..hp tertinggal kat rumah...pak haji ada called jugak...mesti dia fikir napa 3 hari tak jawab panggilan dan tak return call....hah..lantak...biar dia rasa pulak...lepas berbuka dia called lagi, pun tak jawab malas nak ambik hp kat depan. Lepas saya solat maghrib dia called lagi, ingat malas jugak nak jawab, rupanya hani yang terlebih rajin gi ambik hp tolong jawabkan!



Saya pun gaya orang malas nak cakap, dia tanya satu saya jawab satu...sepatah2 jer...bila macam tu pandai pulak dia tanya macam2, kalau saya banyak cakap dia asyik dengar dan jawab "hmmm...hmmm" tu jer jawabnya...sampai kita asyik dok tanya semula, "abang dengar tak apa wa cakap ni?"...dia jawab..."dengar..dengar...teruskan..." hishhkk kita nak dia komen bukan kita jer melapor. Tu yg boring nak jawab telefon tu...





Selalunya bila lama tak jumpa, masalah pada sayalah, saya mula boring, dan malas dah nak tanya soalan sama, abang buka apa hari ni, sahur apa, abang khidmat masak ker, sihat ker...jemulah tanya soalan2 camtu...kang bila tukar topik 'suami isteri' [SX] dia hanya mampu kata sabarlah tak lama lagi...lagi saya bengang...sekarang bukan isu SX jer macam muda2 dulu [yer sekarang rasa cam dah tua snagat dah..mood pun dah swing] ] tapi menjangkit isu rasa macam tak de kawan duk rumah ni...kelas dah kurang, kerja pun tidak...anak dah sekolah...takkan nak bercerita dengan maid si Rika tu pulak? Tambah2 dengan kak aza pun dah tak ber sms...



Sesekali membengang tu wajar jugak....takkan nak happy jer bila suami takde...hilang akal ker? Rasa cam nak marah diri sendiri jugak ni...atas sebab sifat saya yang jauh dimata jauh dihati tu....kalau ko balik esok tak per jugak, ni ada 12 hari lagi...kira 12 hari lagi rasa cam malas nak layan call lah...bukan ada apa modal nak cakap pun...kalau depan mata okayler...


Maka, malam tadi nak tido, saya sms..."JAUH DIMATA JAUH DIHATI". Tu jer, walaupun pendek dan ringkas, dia fahamlah tu, dah 3 bini takkan tu pun tak faham2....




Wassalam

6 comments:

Cool said...

Parah neh hehehe. Kak wa i think u need a project la, tanam sayur ke.. menjahit ke... landscape umah ke.. cat umah ke..

MOKCIK AZWA said...

Assalam salwa...kena kosongkan bilik ker? dengar kabarnya bilik tak cukup utk DPP ek..

nak tanya salwa kenal tak dgn isteri Ahsan yg kerja kat BPH...huhuhu...segan nak minta tolong tapi desperate dah mokcik nie..

Irfa said...

adui..nak gelak pun ada akak ni tau...."JAUH DIMATA JAUH DIHATI".
macam2.tp masih seronok dibaca

emm apalah citer kak aza tu yer?mmg merajuk kot?

Hanisumayyah said...

Jiji....


Akak memang buat macam2 projek dah ni, tapi takleh larik gak dari merasa 'sunyi' jauh di sudut hati' tu...menanam dah, menjahit dah, lanskap jer tak...masalahnya dalam kepala ni dok fikir 'projek' lain ..tu yg payah tu...


Azwa...saya tidakler kenal isterinya, tapi Ahsan tu biasaler...tapi kalau 'terdesak' sangat boleh jugak saya cuba2 berkenalan...azwa email saya jer..."salwamuharam@gmail.com"

Luna...


Tulah ikut kata pak haji kak aza okay jer, tapi dari mata hati akak, akak dapat rasa berlainan, biasa rajin sms macam kawan baik..tapi sejak zubair blah takde sms apa pun...

Zareda Norman said...

salwa
jauh dimata jauh di hati.. bes juga perumpamaan tu kan tapi jangan amalkan selalu...

Hanisumayyah said...

kak zar...

Bukan saya nak amalkan, dah saya sifatnya begitu...yg depan mata jer saya hadap, yg jauh memang saya lupa...sesekali jer teringat, kalau dgn kawan buat camtu okler kan..ni dgn laki pun sama gak..tu yg haru tu!