Tuesday, September 8, 2009

Meneruskan kehidupan dengan beban atau anggap sahaja ia ruang mendapat pahala...dilemma saya

Assalamualaikum w.b.t





Selalunya saya akan berbelanja ikut sesedap hati dan semahunya. Kerana menghargai diri sendiri, saya akan membeli ikut kemahuan dan bukan kehendak. Walaupun saya tau ada beban yang perlu digalas sepanjang kehidupan ini. Beban yang tak boleh lari kemana-mana pun. Saya pasrah jer...sebab saya pilih jalan ni...dan saya tau orang lain lagi banyak beban dari saya ini...bezanya mungkin beban tu digalas bersama dan ada juga yang terang-terangan menggalas seorang diri..ibu tunggal misalnya...



Namun bagi saya, inilah yang saya galas walau saya bukan ibu tunggal. Samaada saya memilih untuk menganggapnya sebagai ruang saya untuk mengumpul dan mendapat pahala sebanyaknya atau ruang menambah dosa pada pihak satu lagi. Terpulang kepada saya.

Ini perbelanjaan tetap bulanan saya...buat masa ni sehingga awal tahun depan ...


Kereta RM450
Gaji Rika RM250
Bayar rumah RM 890
Belanja Dapur RM 400
Yuran Hani RM 386
Credit Card RM 300
Bil Api RM 60
Bil Air RM 20
Bil Streamyx RM 50
Bagi mak RM 300
Tol RM 200
telefon rmh & hp] RM 100


Jumlah semua......RM 3406


Saya tidaklah banyak menyimpan sebenarnya, yang ada hanyalah ASB secara pinjaman Maybank, bayar RM160 sebulan [tu pun pak haji dah lama suh potong, saya diamkan diri jer] dan simpan Tabung Haji untuk mak, hani & saya lump sum sebulan RM 400, juga ditolak gaji. kalau kuat semangat tidaklah saya keluarkan, kalau terdesak bocor jugak TH tu. Kalau campur jumlah semua tu dengan simpanan ni, jadiklah jumlah semua duit keluar saya sebulan RM 3866. Banyakkan? Pada sayalah...kalau org gaji besar ciput jer tu...







Tak abis lagi kat situ, saya juga ada tolak personal loan dan cukai pendapatan. Besar jugak jumlah dua ni. Personal loan saya buat masa gaduh ngan pak haji, kalau masa baik jangan harap saya lepas buat personal loan ni...buat tu pun sebab saya nak cover bayar balik kredit card yang terhutang...tu sebab semua tak cukup sara hiduplah sebelum2 ni, jalan keluar pakai kad lah...now saya dah bebas hutang2 lain...hanya hutang personal loan ni jerlah...tapi tu tolak gaji takperlah...susah orang kerja gomen ni nak dipisahkan dari personal loan...








Hmmm...sebahagian besar gaji dah peruntukkan untuk kos sara hidup... macamanalah saya hidup,kan? Bagi sayalah nampak besar sangat jumlahnya bila dah dikira. Tapi Allah maha kaya, didatangkan rezeki dari jurusan yang tidak disangka. Entah mana-manalah ada jer duit untuk kami dua beranak hidup. Tipulah kalau saya kata saya mewah...tak..tak mewah langsung. Tambah2 bulan 12 ni, gaji Rika akan jadik RM 450 sebab 4 bulan jer gaji dia RM 250 [perjanjian dengan agen] dan syukur jugak, bulan 1 hani naik darjah 1 kos yuran dia dah kurang RM250 jer dengarnya. Dan bulan 12 saya akan kerja semula dan elaun sisatan akan dapat semula insyaallah bertambah RM 650 sebulan.... pi mai pi mai ada jugak rezeki Allah bagikan?




Apa yang saya beli2 selama ni, saya dapat duit lain-lain, duit gaji memang takleh harap sangatlah nak belanja sakan. Kalau dapat duit2 terpijak tu barulah saya beli benda2 yang saya nak. Macam duit khidmat cemerlang hari tu, saya beli periuk, microwave oven dan dapur. Baru2 ni nampak cam saya mewah sebab saya dapat elaun belajar. Duit gaji saya memang semata-mata kos sara hidup kami jer...lebihan tu ada2 jerlah keperluannya...nak menyimpan memang susahlah.







Adakah cukup duit gaji saya menampung kos perbelanjaan kami? Tipulah kalau saya kata cukup..kadang2 memang tak cukup, tapi selalunya ngam-ngamlah...macam esok atau sehari dua lagi nak gaji, dalam beg duit adalah sekeping RM50...kadang tak sampai pun 50...terbayang jugak kalau hani atau saya sakit pening, nak pakai duit ke klinik, mana nak cekau duit..takkan nak pergi THaji malam2...tapi tulah Allah tak uji saya benda2 macam tu...eh THaji boleh kuarkan pakai ATM,kan? B.Rakyat dan B.Islam..tapi saya tak buat...takut habis duit tu nanti...








Dan ada juga masanya seminggu lagi nak gaji duit dah pokai...sebab kadang2 ada kos yang terpaksa saya keluarkan dipertengahan bulan, dan akdang2 saya terbelanja lebih2 sebab nak sangat satu2 barang tu, masa macam nilah rasa malu sangat dan rasa menyesal berbelanja lebih. Masa macam nilah saya akan tebal muka minta 'pinjam' kat pak haji.




saya tak sampai hati nak minta duit kat suami.... yang mampu saya cakap adalah pinjam...tapi dia faham pinjam saya tu maksudnya tak bayarlah...sebab apa saya malu? Sebab saya kononnya gaji besar sedangkan dia pencen 1,600 jer...tapi saya tak cukup belanja...dia pulak boleh ada duit sampai hujung bulan....pelik juga kadang tu...nak cerita semua2 belanja saya keluar tu malaslah kang jadik gaduh...redha jerlah...tulah kadang pak haji bagi RM100, kadang RM50..gitu2 jerlah dia bagi...tu pun saya dah rasa seribu rahmat dah...








Macamana saya boleh hidup agak selesalah jugak walaupun besar jugak tanggungan saya tu...hah ceritanya begini...saya tak beli baju2 baru melainkan dapat duit2 terpijak...baju Hani lak saya belikan di bundle, raya jer beli baru..beli bundle ni murah2 jer tapi saya selalu beli yang branded lah, takdelah org pandang cikai sangat dahlah anak seorang...kedai saya beli ni dekat dengan rumah jer...BABY BUNDLE...kat sini walaupun bundle tapi dia ada asing2kan baju dan seluar yang elok dan yang agak lusuh..kalau yang elok tu dalam harga berbelas2 ringgitlah...puluh2 pun ada...baju2 saya pulak, memang saya jarang sangat beli...sebab saya pakai jubah jer sepanjang masa...baju2 kurung saya memang elok tak berpakai, utk gi kerja jer...baju2 jalan yg kasual pulak saya pakai kalau melibatkan trip formal...dengan kawan2 kerja atau kawan belajar..pastu simpanler...sebab jalan2 biasa dengan hani/balik kg/gi kedai/ shopping...semua saya bantai pakai jubah jer malah jubah masa sebelum hani ada pun masih elok lagi....sangat2 jimat...takde nak beli jeans ker blouse ker tshirt ker....







Hal mekap, alat solek..lagilah takde langsung...yang ada lip gloss jer dengan krim temulawak dan celak mekah...bedak compact plak kejap ada kejap takde...tu pun beli kat watson yang murah2 tu..alhamdulillah muka saya jenis takde masalah...agaknya sebab jenis hitam manis, takdelah naik jerawat ker hapa ker...tulah agaknya kos tak habis kat situ...tambah2 pak haji langsung tak ambik pot pasal muka cantik ker, licin ker...so bantai jerlah...




Hari tu saya terfikir tau, saya ni kalau ditakdirkan menjanda dalam masa terdekat ni, dari segi fizikalnya dah takde masalah dah..dah memang bersedia. Cuma dari segi mental tu kena ambik masa sikit...tu pun saya rasa tak lama, sebab pak haji dah sediakan saya jasmani dan rohani ke arah 'ketiadaan' suami....eh apa pulak kesimpulan macam ni nih? Macam nak sangat menjanda pulak...hissshhhh...belum lagi lah!


Wassalam

No comments: