Thursday, September 10, 2009

Menerima tetamu dan cerita lama timbul kembali

Assalamualaikum w.b.t


Saya kalau diikutkan tak berapa suka menerima tetamu terutama dalam keadaan kita tak bersedia. Selalu tetamu ni datang, masa tulah juga kita takde laukklah, badan kita tengah penatlah, ataupun kita ada perancangan lainlah....


Tapi semalam dalam perjalanan balik dari UKM ada tetamu lah pulak called bagitau nak datang rumah saya. Asalnya saya abis kelas awallah jugak, lepas tu dok lepak dengan classmate saya sambil2 saya edit dia punya proposal tesis [ejaan, ayat dan sebagainya]. Dahlah masa tu dah dekat pukul 2, tapi asya minta diri jugak kat kawan tu sebab perut saya lapar sangat, rasa nak menggigil..semalam saya dah mula tak berpuasa, tu sebab masa berbuka saya tak makan nasi, masa sahur pun sama, pastu terus gi kelas, maksudnya dua hari tak makan tuuu..eksyenlah kononnya tak puasa tak makan apa, sebab anytime boleh makan kan...tup2 lapar giler!


Terus jer saya balik, singgah kat petronas roundabout bangi tu, beli makanan, perut tengah lapar giler tapi satu makanana pun takde selera...susah tu...sebab masa ni dalam fikiran saya dok terfikir Mcdonald punya burger...ingat nak beli kat R&R Seremban tapi kjauh lagi tu..tak sanggup tahan lapar rasanya. So beli air, roti dan coklat buat penahan dulu.


Masuk jer lebuhraya, sopan jer memandu hari ni, dok lane tepi sekali...slow jer bawak...rupa2nya sambil bawak sambil mengunyah, asal keter takde sebelah jer sya pun mulalah makan....habis coklat satu bar [saya bukan peminta coklat] dan air sebotol serta roti cheese sebungkus.


Hmmmmm bila dah ada tenaga lain pulak citernya...mulalah pasang niat bukan2....dah taknak balik rumah pulak, saya terfikir nak ronda2 bandar kononnya nak surver baju raya hani, bila datang sekali lagi [lepas gaji] nanti bolehler beli terus bajunya.


Tapi tarikan baju tak dapat melawan tarikan rasa ingin meninjau ke kedai2 Cina lama semata2 nak tengok pinggan2 lama nih. Memanggil2 rasanya. So semalam 3 kedai cina yang saya agak2 dah sekian lama bukak, saya dok telek belek satu2 design pinggan lama yang diorang jual. satu kedai jer yang ada, tu pun tersorok semua pinggan lamanya bawah rak2 pinggan yang penuh terisi dengan pinggan moden corak2 Vintage [jepun]. Sebab ramai sangat orang saya takdelah membeli dan tak dapatlah nak menelek sepuas hati...nanti2 saya datang lagi. Hishhh macam orang takde kerja pulak sayanih!


Sengaja sebenarnya saya lewat2kan masa sebab saya cadang nak ambil Hani terus pastu gi kedai beli bahan2 buat mee jer, malas nak masak beriya2. Belum sampai sekolah hani tetamu saya call tanya boleh tak nak datang rumah, dia kata dia dah nak sampai Bukit Putus...masa tu dah dekat pukul 6 tuu...


Dalam peti ais saya hanya ada sayur2 dan seekor ikan cencaru. Telur adalah...nak taknak cancel program buat mee, terpaksa ke kedai beli ikan. Lepas tu called pak haji [amalan saya tetamu datang saya wajibkan diri minta izin dengan suami] tanya ok tak kalau masak gitu gini. Tengah online dengan pak haji sambil siang ikan kawan saya pun sampai.


Maka sambil masak sambil borak dengan tetamu, masa ni dah jam 6.30 pulak...alhamdulillah sempatlah saya goreng kangkung berlada, sambal tumis udang kering, ikan selar masak pindang dan pengat pisang...dan juga blender carrot buat carrot susu. Untuk tetamu dia minta Kopi O sahaja.


Serba salah juga tak nak terima tetamu ni, sebab kakak syam ni [umur 52 tahun] datang dari Felda raja Alias, Serting yang perjalanan nak ke seremban ni dekat2 dua jam...jauh Serting tu...sian pulak...biasa dia akan ke rumah kawan saya juga, Adibah yang duduk Taman dekat saya ni, tapi Adibah sekarang dalam pantang dan balik kampung. Rumah madu Adibah ni selang 3 rumah saya ni jer, yang pelik taknak pulak kak Syam ke rumah kak Zie tuu...dia pun baik dengan kak Zie...apa2lah jer...elok jugak tetamu datang, masuk bawa rahmat keluar bawa dosa...


Cuma dengan kak Syam ni saya kadang bila jumpa dia akan ada emosi yang berbeza lepas dia balik. Sebab dia ni banyak kenangan dengan kak Aza. Dulu Kak aza selalu bertandang ke rumah kak Syam berkongsi rasa dan dendam bila suami kahwin lagi...iaitu dengan saya. Selalu dia bercerita menangis2 dengan kak Syam dimasa2 awal dia bermadu dengan saya. Jadi kak Syam kalau jumpa saya sikit-sikit cerita kak aza ni dibongkarnya...sebab masa tu dia tak kenal saya lagi...bila dah kenal ni terhimbaulah cerita2 lama tu...


Banyak jugak ceritanya, tak sesuai nak dicerita di bulan ramadhan ini...cerita2 ni buat sesak dada saya juga. Sebab apa? Sebab rupanya buruk benar tanggapan dia pada suami dan saya masa kami baru bernikah dulu...yerlah bisalah mana2 isteri pasti marah bila suami kahwin lagi...tapi kesimpulan borak2 semalam kak syam sendiri buat kesimpulan, kesimpulan yang dia sendiri perhatikan, sebab kak syam juga tau cerita kak aza semasa dia bermadu dengan kak Nani dulu....ini kata kak syam....dia pernah kenbal Aza sebelum suami kahwin dengan saya iaitu masa kak aza bermadu dengan kak Nani dan pada satu ketika Kak Syam berada di rumah kak aza, tindakan kak aza pada kak Nani [masa itulah, walaupun hanya melalui perbualan telefon] kak aza telah menyebabkan terdetik dalam perasaan dan fikiran kak syam sehingga dia menitiskan air mata [mungkin sedih sebab dia dapat rasa apa kak nani rasa]dan dia terdetik dalam hati kecil rentetan sikak kak aza..."kau rasalah macamana nanti kalau suami kau kalau kena ambil orang....suatu hari Allah akan balas" dan kak syam tak sangka akhirnya Allah bagi juga kak aza rasa dimadukan macam dia buat kak nani dulu....


Panjang lagi citer kak syam ni...dan banyak jugak benda2 lama yang berlaku masa tu baru semalam saya tahu....yerlah kak aza mana pernah luah perasaan dan citer benda2 lama dia pada saya, dia cuma bercerita dengan kawan2 dialah masa tu..kak Syam nilah salah sorangnya yang dia berkongsi rasa...sehingga dulu kata kak syam dia asyik dok terbayang macamana lah rupanya si Salwa ni sebab asyik dengar citer dari Kak Aza jer...


Pertama kali saya kenal kak syam adalah pada sekitar tarikh tsunami tu...25 Disember 2004 kan? Masa tu saya keluar 3 hari ke rumahnya...tapi masa tu dia takder citer apa2 pun...mungkin sebab baru kenal agaknya. Pastu kali kedua pun saya ada keluar 3 hari ke rumah dia juga pada 25 Disember 2008...4 tahun baru jumpa semula...masa ni banyak juga dia citer hal kak aza dan semalam bila jumpa semula, lagilah banyaaakk citernya...jarang2 jumpa...



Eh..cukuplah tu...




Wassalam

No comments: