Monday, September 7, 2009

Berikan aku ruang bernafas, dalam memikirkan masalah ini



Assalamualaikum w.b.t



Balik kampung bagi ramai orang adalah sesuatu yang menggembirakan dan menceritakan kisah balik kampung adalah sesuatu yang mengghairahkan bagi sesetengah yang lain. Tapi bagi saya tiada yang indah bila balik ke kempung. Segalanya menyesakkan dada, hidung, perasaan dan pemikiran. Itu sebab saya tak suka balik kampung. Bagi saya keindahan dan kegembiraan hanyalah di rumah sendiri.




Tapi itu tidaklah bermakna saya tak balik kampung langsung. balik juga, tapi kadang-kadang, tidaklah sekerap mana dan kalau balikpun segera sajer saya balik ke rumah saya sendiri semula. Selalunya saya akan balik sehari semalam sahaja dan paling lama pun dua malam. Saya balik pun semata-mata kerana mak dan anak saya. Kalau bukan kerana memikirkan mak dan hani mungkin saya tak balik langsung.







Pelikkan? Saya ada sebab yang banyak untuk tidak 'suka' balik kampung. Bukan saya tak suka suasana kampung itu, suka sebenarnya, mana mungkin saya tak suka dengan tempat saya dilahirkan dan dibesarkan.... tapi saya tak suka dengan sesuatu...yang saya belum sedia dedahkan di sini....








Saya tak tau ni bunga apa, pelik jugak...ada biji ditengah2 bunga ni yang berbentuk bintang 5 penjuru....





Balik kali ini saya pusing keliling rumah, ditemani kak Uda, 9 tahun, mencari bunga-bunga yang ditanam emak dan bunga2 liar. saja saya suka untuk abadikan disini...sampai jiran kiri kanan menjadi penonton saya menembak gambar2 bunga ini...."ti.... [siti nama saya dikampung], hai jadik paparazzi ker?" kawan seusia saya bertanya..."ha'ah" tu jer saya jawab...



Tangan kak Uda membantu menegakkan bunga yang terkulai memandang bumi ini...warna purple pekat ni...





Bunga senduduk, cantik sangat warna purple, sesungutnya warna pink dan tempat debunga tu warna kuning...cantik juga kombinasi warna ni kalau dibuat baju,kan?




Hani dan Adib [sebaya Zubair anak buah saya ni] Itu kak uda, 9 bersama Hani di bawah pokok cempedak...



Bertiga....daun ubi pun jadik mainan bagi Hani, seronoknya dia balik kampung membuatkan saya 'terpaksa' balik kampung demi dia dan juga mak saya....

Nama saya Adib Najmi, umur saya 5 tahun, nama mak saya salmah...Pemerhatian dibuat ke atas Adib ini semasa saya dikampung semalaman, bukan memerhati saja, tetapi membuat perbandingan dengan Zubair, kedua mereka berbeza, dan Adib minat belajar dan mengaji, mungkin kerana yang mengajar dia adalah emaknya yang juga seorang cikgu? Dan Zubair pula diajar oleh saya yang tiada pedagogi mengajar...menyebabkan Zubair takde minat nak belajar? Kalaulah saya dapat bawak balik Adib ini ke rumah saya, saya pasti saya boleh menyayangi dia seperti anak sendiri...sebab Adib ni baik dan sopan orangnya, bila tanya nak ikut makcu balik seremban tak? Dia senyum meleret jer...pemalu orangnya...maklumlah maknya Ustazah...


Nama saya Muhammad Arshad, umur saya 6 tahun, nama mak saya salmi...yer..untuk lebih seimbang saya paparkan juga gambar seorang lagi anak saudara saya dari kakak yang lain, yang juga seorang surirumahtangga...ohhh.. bercakap tentang Arshad ni dia adalah seperti anak yang digambarkan oleh Pnut...sangat sangat sangat sangat nakal, bahasanya juga sangat pure Melaka [kasar dan agak kurang ajar] dan saya tak boleh langsung berhadapan dengan kenakalan dia dulu [sekarang saya dah terima hakikat dah!, dulu saya pernah tampar mulut dia depan kakak saya] dia juga enggan mengaji dan enggan belajar langsung di rumah [saya siap bagi pinjam buku2 hani]...



Tapi di sekolah laporan guru mengatakan dia sangat sangat baik dan sangat sangat cepat dapat, apa pelajaran yang diajar guru hari sebelumnya, dia satu2nya pelajar tadika KEMAS tu yang boleh ingat...kagum saya disitu...tengok rambut dia tercacak pun dah tau dia DEGIL kan? Kakak saya mengandung tanpa dipinta dan dijangka dan melahirkan dia dalam usia kakak saya 37 tahun dan sekarang umur Arshad 6 tahun kakak saya 43 tahun dan dia tak larat nak marah2 anak lagi...tu sebab Arshad sangat 'naik kepala'...dan kakak saya selalu berasa macam nak angkat rumah bawak pindah sebab suasana pembesaran dikampung sangat mencabar...takde disiplin, takde kesopanan dalam berbicara dan lepas bebas tanpa kawalan...membandingkan Arshad dan hani w.pun sama usia adalah jauh jauh berbeza sebab Arshad satu kampung naik basikal sorang2 sedangkan Hani keluar pagar/pintu rumah sorang2 pun tak pernah!


Sajer, geram tengok bulu mata kak Uda yang hitam dan panjang....saya masih belajar ambil shoot yang menarik, focus saya lari ni...tunggu mentor [pak haji] balik nanti kena belajar lagi mendalam ni...

Wassalam

2 comments:

Zareda Norman said...

salwa
dah buat biskut raya dah.. bes kan.. kak zar baru nak mula wiken ni

Hanisumayyah said...

Kak Zar...

Dah 6 jenis dah...semalam buat biskut makmur...tinggal dua dalam senarai, kuih gunting dengan rempeyek jer lagi...10 terakhir ramadhan saya dah taknak terperuk kar dapur lagi...buat pun semua utk rumah mak kat kampung...utk rumah sendiri guna sikit jer, saya beli jer nanti...