Wednesday, September 30, 2009

Tidak ada cerita raya dari saya

Assalamualaikum w.b.t


Lama saya berdiam diri, bukan merajuk bukan takde cerita. Tapi terlalau banyak cerita. Sesak dada!





Saya dipersimpangan lagi. Apa hukumnya kat-kata ini?





sms saya : 'Jangan ditinggal anak bini, kalau taknak lepaskan ajer.

sms suami: OK





Itulah ceritanya, rentetan sms itu, isninnya saya diminta suami ke pejabat agama seremban untuk failkan penceraian, mudahnya,kan?



Tapi sebab kata-kata Hani "kakak taknak kalau takde ayah" dan juga "kakak tak suka ammie berpisah dengan ayah, kakak nak malam2 ammie tido sebelah kanan kakak dan ayah sebelah kiri"...buat saya berfikir lagi, saya gunakan alasan tak sihat dan malas berdepan prosedur untuk kaunseling, bicara sebagai dalihan menangguh failkan ke mahkamah. So isnin tak jadi ke pejabat agama.





Apa isu hendak bercerai kali ini?





Sejujurnya takde isu apa2....takde pergaduhan dan takde pertengkaran.


















Wassalam

9 comments:

Irfa said...

SAYA X TAU NAK KOMEN APA.TP SAYA RASA AKAK TAHU APA YG PATUT AKAK BUAT.

Pnut said...

huishhhh wa..
suspen pulak kali ni...
tapi wa ni satu je saya kagum..
kuat semangat dan sungguh kental..
kalau saya, rasanya lama dah saya blah..
tak sanggup la...

moga dpt buat keputusan terbaik

ibuVouge said...

salam
kak wa
saya ni nak dapat seinci semangat kak wa pun payah
selamat hariraya kak wa

dayangbest said...

salam kak,
saya sentiasa kagum dengan ketabahan dan semangat akak
saya doakan yang terbaik untuk akak

luna said...

kalo dlm undang2 perniagaan cuma kene tentukan samada itu kontrak atau penawaran kontrak. kalo sekadar penawaran kontrak..perkataan 'OK' x bermaksud jatuh hukum..

tp dlm kes cerai mmg kene rujuk mahkamah nak menentukan ke'sah'an nya dan niat nya.kes mcm ni namanya cerai luar mahkamah kan.lebih rumit dr cerai oleh mahkamah.

ntah lah..x penah bercerai :(

Zareda Norman said...

wa, kak zar pun macam pinut.. tabik jugaklah dgn ketabahan salwa

Kalau kak zar, sekali dicabar, kak zar sahut jer.. sebab tu berkali kali akak pesan dgn cik hubby, perkara berpisah , cerai jangan jadi mainan mulut sebab akak jenis baran dan tak sabar. Sekali melangkah takkan berpatah lagik..

apapun akak doakan agar semuanya dipermudahkan buat salwa dan suami...

fazemy said...

Nak nasihat pun tak tahu coz tak kena btg hidung sndiri.Tp itulah buruk2 laki kita..sekurg2nya kita ada suami jgk. Terdesak2 ada jgk tmpt bergantung dari brsendirian ye tak.

Mcm nilah kak..slgai akak rasa suami akak tu tak membebankan akak..tak menyusahkan dari segi kewangan. akak troskan. bkn sbb materialistik. tp sbb ksh syg pun dh trbahagi 2 kan..bebanan dr segi ksh syg..hati dan prasaaan..sakit hati dh tentu byk sediaada. jd klw dr segi kewangan smua ok..troskan. fikir positif..fikir yg baik2..insyaAllah bahagia tu akan jd milik kita.

Klw mslh dgn kerja-saya slalu nasihatkan kwn cari kerja lain...dh jumpa yg baru even kerja baru tu byk kekurgan dari kerja lama..saya suruh kwn pergi keje baru tu tgglkan yg lama. kw lah semudah mencari kerja kita mencari suami....

:::Mencari psgn mcm cari seluar...kena suai dan padan..juga nak rasa selesa(^_^)

Cool said...

Saya baca "OK"
tu dua makna - OK -lepas ni tak tinggal anak bini.. -OK- lepaskan (cerai).

Sigh..

Hanisumayyah said...

Irfa...


Macam biasa, akak tau apa nak buat cuma sesekali suka juga menongkah arus dari yang biasa, kita try and error...baru ada cabaran dalam hidup!


Pnut...

Ala bisa tegal biasa, benarnya taklah sekuat mana, lemah juga saya ni... rasanya masih banyak ruang kena baiki diri...



IV...

Kena pulak tengok latar belakang pembesaran dan keluarga kak wa...tu yg menjadikan kak wa kuta seperti hari ini...



Dayang...

Akak selalu fikirkan dayang yang lagi banyak dan hebat diuji...bagi akak ujian ni biasa ajer...



Luna...

Yang akak tau cerai ni beza sikit, dia kalau niat tapi tak lafaz maka tak jatuh yang penting lafaz.. tapi kena tengok situasinya juga...akak ada buku yang detail pasal pasal undang2 keluarga islam, nanti akak rujuk...

P/s: kalau boleh jannganlah cerai berai ni:(...jangan ikut trek akak


Kak zar...

Eh saya pun sama gak kak zar tapi lama belajar dari pengalaman...nak buat camana saya dapat suami yang dah pernah bercerai bagi dia kalau tak mau cerai jer...buat apa susah2 nak bertahan? dah prinsipnya gitu...terpaksalah sesuaikan diri jugak...tapi dah selesai 90% dah...sikit jer lagi nak adjust ni...



Fazemy...

bernasnya nasihat ni...akak akan jadikan panduan...entah kadang2 akak keliru kenapa akak teruskan perkahwinan yang tak serupa orang lain ni..tapi bila akak fikir2 sebabnya hanyalah mungkin memang dah ini jodoh akak...takde sebab lain pun!redha jerlah...apapun lepas gaduh jer mesti sayang tu up sikit...terasalah yang suami sebenarnya sayang juga kat kita...cuma cara dia uji kita berbeza...makin lama akak makin pandai suai padan macam fazemy tulis tu..betul sgt..



Jiji...

yerlah, betul juga tu..boleh jadi mungkin Ok tu merujuk ayat yg pertama...hahahaaa TAPI akak kenal sangat pak haji tu, memang OK tu merujuk pada ayat kedua tu...takde bantah menbantah dah!