Friday, September 18, 2009

Masih tercongok di rumah sendiri, bila nak balik kampung ni?

Assalamualaikum w.b.t


Dalam sibuk orang balik kampung, saya masih tercongok kat rumah. Bukan tak nak balik, alkisahnya semalam dengan hari ni patutnya ada court case, tapi semalam pagi baru IO call bagitau kes tangguh. Boleh balik lepas tu kan tapi masalahnya Hani merengek nak ikut ayah balik rumah ummi di PD. kalau dia dah ikut ayahnya macamana saya nak balik kampung pulka, kan?


Tu lah pasal semalam saya merayau ke bandar, sajer jer merayau, takde tujuan semata2 nak tengok orang ramai sakan membeli belah. Cuma yang saya teringat nak beli kalaulah ada kasut yang sesuai untuk saya bolehlah tangkap satu. Untuk hani tak beli lagi jugak, tapi dah dia ikut ayahnya, camana nak ukur kakinya pulak?


Dalam pada merayau tu teringat pulak nak carik pingga-pinggan lama ni. Semalam kan saya ada beli almari perhiasan dengan meja telefon..ingat lagi. Hah dah ada almari tapi kosong jer buat apa? Tulah pasal saya memang dah berangan dah nak letak pinggan mangkuk lama yang ada kat rumah mak tu untuk letak hiasan dalam almari tulah. Ni sambung citer bergambar.....


Nilah almarinya...kata tokey kedai, solid wood, bukan particle board, begitu juga meja phone tu, dua2 harga nya RM 25o sahaja, meja RM60 dan almari ni RM 190....pada saya murahlah kalau banding dengan perabot orang2 kaya yang ribu riban tu...bagi saya yang orangnya pun biasa-biasa jer sesuai bangatlah dengan barang2 perhiasan yang biasa2....tambah2 saya memang suka dengan perabot kaler hitam ni [yang murahlah kalau kaler hitam yg mahal boleh blahlah..]...sebab nampak simple dan sesuai dengan saiz rumah saya yang comel ni....saya tak berkenan perabot kerawang atau ukir2 [ker duit yg tak berkenan???]...coz nampak semak [yerlah tu]!

Pandangan sisi, nak tunjuk jugak yang tepi, pintu dan tingkat dalam almari tu semua kaca..so memang takleh letak buku2 saya..kena yang ringan2 jer...sebab niat asal masa beli nak buat rak buku..supaya buku2 tak berhabuk...tapi silap percaturan...elok sangatlah tu, sesuao bonar letak pinggan mangkuk lama nih!

Ok, sambung balik citer tadi....tapi sebab tak sabar semalam saya redah juga kedai cina lama yang ada jual pinggan mangkuk ni. Hasil kerajinan saya merayau dalam blog peminat pinggan mangkuk lama ni saya dapat tau kedai cina yang lama2 memang ada stok lagi pinggan mangkuk lama ni....


Punyalah heran, orang dok shopping raya saya plak dok carik pinggan mangkuk lama, tapi takper demi minat yang mendalam akhirnya saya dapat gaklah beberapa set cawan dan pinggan lama ni. Dah beratur pun dalam almari tu. Sukanya macam orang mengidam dapat makanan yang dia naklah gayanya saya semalam.


Lepas dah dpat set cawan dan pinggan lama ni, saya sengaja ke Terminal One, nak tengok-tengok. Waaahhh teteiba datangs eruan suh tukar langsir baru lak..melampau tullah saya ni...so terus ke Nagoya. Sampai nagoya pilih-punya pilih terus beli, saya hanya beli langsir untuk ruang tamu jer, satu sliding door dan satu tingkap 2 panel. Beli langsir 15 meter dan sheer 15 meter, tape, besi penyangkut semua dah ada.


So, hari ni balik kampung lambat sikitlah, kena jahit langsir dulu, kalau tak sempat sangat nanti saya potong jerlah, balik sini baru jahit semula....wahhh macam nak raya sangat. Yerlah langsir last beli masa mengandungkan Hani..punyalah lama...wajar jugak saya beli baru kan? Memang hajat dihati lamaaaa sangat dah nak gantung langsir warna coklat sebab nampak exclusive. Langsir yang ada ni kan corak jalur2, so jemu dah, kali ni carik corak abstrak....ikutkan hati nak cari harga mahal tapi sedar jugak tu diri yang tak berkemampuan ambik yang ala kadar jer asalkan warna coklat...nanti siap saya tempek lah gambar kay...


Tengahari kot saya balik, terpaksa ke PD dulu pulak, anak dara tu ada kat PD, nangis pulak nanti if tak dapat balik kampung, semalam dengarnya diorang shopping sakan yerlah anak2 kak aza satu apapun tak beli lagi...tak taulah hani ayahnya ada belikan apa2 ker, tapi semalam dah pesan kalau nak beli, belikan Hani kasut..yang lain2 semua saya dah belikan....oklah....balik kali ni kena jugak bawak Manja dan Lara...cage besar pulak tu..camana nak sumbat dalam kembara...dengan beg baju dan kuih raya lagi...hishhh macam2 lah...


p/s: Eh tak sangka, dalam takde mood raya...macam2 plak dah terbeli! mampus pak haji bebel ni...

Wassalam

5 comments:

Irfa said...

salam kak wa..
hati2 drive yer.
cantik lemari tu,saya pun suka perabot simple kaler itam.yg murah ler.mahal x mampu.hehe

Hanisumayyah said...

Irfa..

Aikk ada lagi ingatkan dah balik dah....

Selamat hari raya, akak nak balik gak ni, sepagi ni pulun jahit langsir..raya sakan pulak..tetiba jer...

Maryam said...

selamat hari raya, kak wa!

saya leka menjahit, tambah corak kat baju sendiri.. kononnya baju tu kosong sangat.. yalah tudung pun kosong juga. pastu menyesal sebab tak lawa. hari ni bz buat kuih raya pulak. sib baik tak kena sound sedas dua.. :D tengok2 jadual tilawah saya lari banyak! hihi

kakLuna said...

murah jugak ek almari tu...berkonan den

Hanisumayyah said...

maryam...

wah bizi juga yer...jahit apa kat baju tu..manik ker....takper..pelan2 Quran kena jaga juga yer..




Luna..

Tulah akak pun rasa murah sebab tak cecah dua ratus pun mungkin materialnya banyak kaca, kalau kayu mungkin mahal lagi kot...ala sesuailah bagi orang2 taraf macam kita ni....kang beli mahal2 bukan nak letak piinggan mahal pun..mambazir jer...yer dak?