Tuesday, September 1, 2009

Seriously...saya perlukan dua benda...

Assalamualaikum w.b.t





Rika kan banyak kali saya cakap, benda [makanan] kalau tak habis letak dalam peti ais. Hari tu beli kuih bakar, dia yang nak pun. dia tak letak fridge. Lepas tu tak makan2, sekali sahur ni saya tengok kuih bakar tu dah bsaha2 macam keluarkan air...takleh makanler dah. Pastu semalam masak sotong kicap, lebih dia tak letak jugak petu ais, subuh ni bangun siap basuh lagi..walhal saya last makan malam tadi ada baki kuahnya, sotongnya adaler sesikit.





Tu tak abis lagi tu...[ngumpat jer kerjanya yer] air lebihan berbuka pun tak disimpannya. Nak kata malas tak jugak budak ni, nak kata rajin sgt pun tidak jugak...biasa2 jer. Bulan puasa ni yerlah kan....makanan mesti ada, tabah pulak lebihan2 buat kuih pun nak kena simpan jugak. Bulan biasa takdelah macam tu sangat.





Saya faham masalah si rika ni, peti ais tu dah padat, tak muat dah! tu yang pagi ni saya tengok dah sepadat2nya fridge saya. Dah lama sedar dah fridge ni memang tak sesuai dah untuk kegunaan isi rumah. Yerlah pakai dah dekat 9 tahun, beli masa lepas kawin [2001] untuk kegunaan berdua. Sekarang dah berempat. Patut sekali gandalah. tambah2 saya pulak bukan kaki ke kedai beli barang basah ni, seminggu sekali jer, paling tinggi dua kali sebab nak beli sayur. Tu yg penuh tu.












Sedih tengok fridge ni....dahlah pintu tempat aisnya dah lama katam [rosak] dah...tak ingat lah bila. Orang zaman sekarang pakai yg takde fros ni. Saya masihlah guna yang berfros ni. Tu pasal [sebab fros] sampai pintu ni terkopak. Nak dibasuh selalu masalahnya ada ikan dalam tu. Ikan pun tak muat kalau letak dalam tupperware, kena beli plastik, bahagi2kan ikut yg nak masak pastu masuk plastik ikat getah barulah muat. Nak off suis lama2 ikan pulak tak elok nanti, tu tak masuk air meleleh kat bawah tu...2/3 minggu sekali baru saya cairkan fros ni...renyahlah jugak...awal puasa dah clearkan fros tu kejap jer dah tebal! Tambah2 pulak dapat maid 22 tahun memang takde inisiatiflah nak buat kerja...semua kena diarah dan dibantu!





Tu sebab saya perlukan sangat peti ais baru, yang dua pintu...kalau satu pintu ni, sebenarnya takleh letak ais kerim tapi semalam member dah mengidam nak aiskerim belilah jugak, tapi sure hari ni cair punya w.pun fros tebal gila. Dah survey yang dua pintu...memang luas, tapi nak kena kumpul duitler dulu..dekat2 dua ribu juga harganya...sebab sebelum2 ni tak rasa sangat peti ais ni memberi masalah. Cuma bila kak aza datang hari tu, macam2 stok makanan kena beli, baru rasa sempit. Tambahan lagi bulan puasa ni, sebab duduk rumah hari2 masak, kena ada jer stok lauk mentah lagilah rasa ruang terhad sangat...




Satu lagi benda yang saya perlu ialah kitchen kabinet. Barang2 dah tak tau letak mana dah. Kalau letak gambar sini harus pengsan! Tok datang hari tu geleng2 kepala dia tengok banyak barang...siap pesan kat kak aza "kau suruh salwa buat kitchen kabinet, senang letak barang2 baru nampak kemas". Dia tak tau saya pun pening, bersabar jer ni, bulan 04/2011 cukupler 5 tahun saya beli rumah ni, maksudnya ada setahun lebih jerlah lagi. Lepas tu saya bolehler mohon pinjaman pengubahsuaian rumah. Tulah untungnya kerja gomen...bolehler pinjam-meminjam ni....cuma kena tunggu 5 tahun baru boleh mohon. Kalau nak ubahsuai sendiri, agak rugi jugak...buat sesikit ubahsuai pastu tak puas hati nanti nyesal pulak....lagipun ada anak perempuan, kena rumah elok2, senang jaga aurat...dan juga bila rumah elok boleh niatkan untuk gunakan rumah untuk terima jemaah dan demi keselesaan jemaah...wahh ayat..nak cover adiri sendiri lah tu...



Bukan apa, agak rugi kalau nak buat kitchen kabinet kat ruang ni, sebab belakang banyak ruang tanah yg tak dimanfaatkan. elok tambah dapur sekali berserta kabinet dan stor kat belakang. Jadik bersabarlah dulu yer pn salwa...dah lama topik kitchen kabinet ni diperdebatkan kami suami isteri, ikut hati dah lama pasang dah....tapi asbab dengar cakap suami saya sabar jerlah tunggu setahun lebih lagi...meja letak oven tu pun tuan rumah lama dah buang kat belakang rumah saya pungut semula...ada jugak manfaatnya...



Ok, ni citer Hani....


Anak dara ni rajin tau...hari2 bangun sahur, tak missed dan tak ponteng puasa lagi....mula2 bangun mesti datang dapur dan mesti jugak sambung dua kerusi ni kasi ambik feel dulu, baring2...garu sana garu sini...pastu dah segar baru bangun basuh muka...pastu makan kadang suap sendiri selalunya sayaler menyuapkan dia sebab kalau tunggu dia suap alahai berapa suap jer dah macam orang malas nak makan....hari ni tak tauler, selera dia agak kacau...3 suap jer dia makan..maknya pun malas nak masak lauk kegemaran dia...

Saya jadik Papparazi subuh2 ....oh saya malulah saya belum basuh muka.....

Wassalam

2 comments:

Irfa said...

SALAM KAK WA..
nak komen psl zubair..mmglah sedih bila dia dah xde depan mata.tp lebih baik dia ngan ibu dia sendiri.akak dah cuba buat yg terbaik utk 3bulan masa dia duk ngan akak.cukuplah tu..harap kak aza x anggap bukan2..

peti ais saya pun lebih kurang cam akak.dah nak masuk 9tahun dah.beli masa baru kawin.cepat sgt fros tebal..dahlah 1 pintu.berangan jgk nak yg 2 pintu.tp bulan biasa x penuh pun.harapkan rezki lebih nak jugak tukar baru
cuma bulan puasa ni je yg penuh...

Hanisumayyah said...

Irfa...

Ntahlah...instinc akak rasa macam ada yang tak kena terutama dia ambil zubair masa suami takde di sini. Mungkin perasaan akak ajer. Apapun betullah tu yg terbaika dalah duduk dgn maknya sendiri.

Tulah...bulan puasa jer penuhnya...bulan lain biasa jer...tapi yang penuh sesekali tu terasa2 perlunya yang besar sikit.