Saturday, September 5, 2009

Biskut emping berkacang


Assalamualaikum w.b.t



Tak habis lagi mood mengambil gambar ni, semua aktiviti saya gigih ambil gambar. Sementelah ada orang membantu, so masa saya adalah agak lapang.... bolehler ambil tugas jadi paparazzi kat dapur..ahaaakkkssss...hari tu saya tiba2 ajak Rika buat kuih ni bila tengok semua bahan ada...Rika memang minat buat kuih tau, hari2 tanya, buk hari ni kita nak masak apa, ada nak buat kuih tak? dan kebetulan mak majikan dia sebelum ni memang mengambil tempahan cup cakes dan biskut. Memang dia dah biasalah membantu ni...








Bahan-bahan disediakan pembantu chef yer....dia tau majikan dia ni suka semuanya seragam...siap2 susun dah bahan2nya...ikut putaran jam, emping jagung, kelapa goreng, gula icing, telur, kacang tanah ditumbuk kasar dan tengah2 tu marjerin. Tak lupa mangkuk kertas yer puan2...










One stop center saya...meja kecik ni, segalanya disini, memasak, makan, menjahit, mengadap pc, buat kuih pun sini jugak..betul2 one stop center ni! Bila nak buat kuih pc kenalah campak kat sebelah...










Macam biasa, gula + telur kacau sampai kembang...kejap jer dah kembang pun...











Lepas kembang masukkan dalam bekas lebih besar sebab emping tu banyak kuantitinya....masukkan satu demi satu, kacang, kelapa, vanilla...









Saya sengaja tambah kismis hitam [yg memang ada dalam simpanan] dan chocolate chips lebihan buat biskut chocolate chips hari tu....bantai jer...nampak sikit warna-warninya...last sekali masukkan marjerin yang telah dicairkan...lebih mudah kacau dengan tangan...dan jangan lupa pakai palstik sarung tangan yer..mana tau tergaru2 sebelumnya...tak pasal2 bertambah plak perisa kuih ni....














Sementara tu pembantu chef dan siapkan mangkuk kertas, bantai jer..semua mengkuk kertas lebihan tahun2 lalu [berapa tahun punya ntah]....terus jer masukkan adunan tadi untuk dibakar....








Hasil lepas melalui pembakaran dalam oven klasik saya tu.... taburkan chocolate rice sebagai perhiasan...





Kredit untuk pembantu chef, saya dah kemana2 dah [berbaringan..letih puasa2 nih!]...pembantu chef setia [nampak cam boring jer...] duduk depan oven menunggu beberapa batch yang terakhir....chef dia pandai mengadun jer...pastu tolong sikit2...lain2 serah kat pembantu chef ni...

P/s : Saya tersilap percaturan...patutnya emping jagung tu saya ramas siap2 tapi sebab dalam resepi tak ramas saya pun tak ramas, tapi bila tengok kat gambar memang dia ramas hancur pun emping jagung tu....maka rupa kuih saya ni tak sama lah macam lam gambar majalah tu...

Wassalam

No comments: