Friday, September 11, 2009

geram yang tak terluah...

Assalamualaikum w.b.t


Aci tak kalau saya nak citer hal pembantu saya ni...yerlah, masuk 2 bulan kerja dengan saya, wajarlah saya menilai dia dan eknal dia sikit sebanyak...


Sebelum apa-apa saya cakap baik dia dulu...mula2 dulu saya perasan kalau sya panggil nama dia jer cepat2 dia nyahut dan datang pada saya dengan siap2 tunggu arahan jer. Bagus!


Pastu, kalau saya masuk bilik yang dia tido tu, if dia tengah baring atas katil, dia akan bangun dan duduk bawah, if dia tido atau baring kat bawah dia akan bangun dan duduk juga sebagai menghormati saya....tu pun bagus jugak tu...


Pastu dia takkan tido masa saya ada, sebab saya bukan kaki tido, saya akan ada di one stop center saya ni [meja kat dapur], tapi kalau saya masuk bilik depan dia berani pulak tido kat bilik dia tu....sebab saya tak nampak kot...dan kalau saya ada kelas, saya pasti dia akan tido jugak sebab dia tinggal kat rumah sorang2...sebab bila dia bukak pintu mata dia merah2 muka sembab2..oklah takde kerja tido pun takper...i tak kesah!


Lagi satu baik dia, bila dia tengok saya buat kerja dia akan rasa bersalah..katalah saya dok kat luar belek pokok, dan-dan dia akan keluar bawak gunting pokok dan buat apa yang patut...tu pun bagus jugak tu proaktif..tapi apa kes, saya plak kena bertindak dulu...


TAPI saya tak puas hati jugak...susah gak nak capai standard saya nih...sebab saya dah ada 4 pengalaman sebelum ni...


Masa dia mula2 datang dulu saya dah bagitau, sila pakai bilik air belakang...sebab bilik air tengah untuk tetamu, kang mana tau selekeh siap ada bau2 tiba2 orang datang..lagipun pak haji kalau ada sesekali dia akan gunakan bilik air ni dan Hani juga adalah pengguna tetap bilik air tengah....kan ker sengal jer tuuu...tapi tetap dia degil jugak...masih pakai bilik air tengah... bilik air belakang takde pengguna langsung dulu masa Zubair ada dia guna bilik air tu sebab dia nak test urine kencing mudah guna tandas cangkung...


Sesekali saya check bilik air tengah, memang ada bau, sampai saya terpaksa beli pewangilah...baru ni saya suruh dia cuci tiles pada dinding bilik air tengah tu, balik kelas saya check memang jubin dinding jer dia basuh, belakang 2 pintu tak diusiknya..ko sental ler sekali...lemah betullah...


Pastu minggu ni masa gi kelas saya suh dia cuci sofa gunakan pencuci leather tu, siap saya demo kat dinding gunakan span cara macamana nak gosok..mula2 letak cecair pencuci tu atas span kasar pastu buat pusingan sampai lesther bersih hilang daki. Tapi malam tu balik kelas bila teringat saya tengok atas sofa tompok2 putih kesan macam pencuci tu di percik2kan macam kain kaler terpercik dengan clorox..macam tuler rupa sofa saya...bengang giler! malam tu gak saya cuci sendiri..putih semula sofa tu...dia masa ni saya panggil tengok boleh dia tercegat belakang saya pandang jer....hempeh tul!



Tu takper lagi, cadar/ comfotrer katil dia asyiklah keromot...saya memang kalau katil kemas saya nak kalau boleh lagi tegang...ni asyik saya sakit mata tolong betulkan...pastu petang sikit tengok meleser ke lantai lagi comforter tu...sakit mata weyyyy....


Pastu dah agak2 bengang saya panggil lah dia satu malam tu bagi syarahan, saya kata bukan susah kerja pembantu ni, kena pakai otak sikit jer...lain2 pakai common sense jer...kalau Rika rasa sedap mata Rika pandang, Rika buatler ikut logik, kemasa jer apa yang ada dalam rumah ni.... saya tak marah kalau rika buat kerja atau alih2 barang dalam rumah ni...kreatiflah sikit...ni macamana benda tu kat situ..macam tuler Rika tinggalkan...baik saya buat sendiri semua...


satu hari tu saya balik kelas saya tengok suis komputer saya kat extension tak di off kan, 4 suis termasuk utk modem dan printer....yerlah saya lah tu terlupa off masa terkejar nak ke kelas, pastu saya tanya napa tak off suis ni katanya nanti ibuk marah...heyyy benda baik ko buat takkan saya nak marah pulak? pakailah logik...


Saya ada tanam pokok2 tepi pagar pokok jenis2 sepit ketam tapi yang bunga dia kecik sikit tu....sajer supaya orang lalu lalang tak nampak sangat ke dalam rumah kalau buka sliding door, kat hujung deretan pokok2 tu saya tanam ros...pastu masa mesin rumput hari tu saya suruh trim pokok ros tu, sekali sya pandang lepas abis mesin saya tengok abis deretan sepit ketam tu dia gunting......haiiii nak cakap apa?


Sekarang pandai gak menjawab, saya kata gitu dia kata gini...dan kalau saya tanya apa2 contohnya, rika nampak tak mangkuk tupperware yang kaler oren tu...mesti cepat2 dia jawab tak tau...bukan ada usaha nak carik...dia bantai tak tau jer..selamat agaknya...


pastu, bagusnya dia rajin plak buat air utk berbuka...saya selalu blend buah2an, tapi dia sejak saya mula2 dulu buat bandung dia pun suka kot hari2 nak buat bandung...tapi selalu dia buat saya tak nampak dia buat awal2 lagi sejug dan masuk dalam fridge. Dah 2/3 kali jugaklah yang dia buat sejug sepenuh2nya....walhal yg nak minum saya dengan dia jer...


Buat air tu takde masalah lah...masalahnya bila saya carik susu cair saya beli2 asyik habis...asyik tu jer kerjanya...saya suka sekali beli 3/4 tin..kot2 teringat nak buat kuih ker apa ker, kadang kalau santan abis saya guna susu cair jugak...tapi bila nak msaak tengok2 takde dah, Habis....tanya bila guna..rupanya dia buat bandung sejug tu habis setin susu cairnya....yang minum bandung tu dia jugak...kes gini dah banyak kali dah..puas cakap buat sikit jer..guna susu setengah tin pun cukup..tu pun dah banyak...tak paham2 jugak...




Citer bilik air lagi, ntah kenapalah agaknya semua maid saya yang ada dari indon ni cukup2 prihatin hal rambut, hari2 nak syampoo rambut...tak kisahlah kalau dia tak guna syampoo botol besar tu nak harap hani habis pakai berbulan2 tak habisnya... masalahnya rambut gugur yang banyak tu...saya plak pakai floor mat dalam bilik air..hah ko sekali angkat bukan main banyak rambut tersangkut...saya taulah tu rambut dia sebab hani takde gugur rambutnya...sudahnya saya suh buang floor mat tu..supaya takde rambut tersangkut dan dia pun boleh nampak rambut gugur tu dan sapu....


Masuk bulan ke 3 ni nak buat jadual kerja dia...sebab banyak rehat dari kerja nampak gayanya..dapat pulak jenis yang takde inisiatif nak create kerja sendiri....apapun kredit kat Dewi lah...senang hati saya masa dia kerja dulu....walhal dia 20 tahun jer umurnya yang Rika ni baru ni jer sambut harijadi ke 23 tahun...rasanya badan dia lagi gemuklah dok dengan saya ni....

Wassalam

6 comments:

Luna said...

tak payah pakai maid lah kak...jimat duit hati tak sakit..

Irfa said...

salam kak wa..
untung betul org gaji akak ni.
bukan susah jaga hani sorang jer.
diorang ni ramai yg macam pahat ngan penukul..mmglah xsemua.

byk en3 akak yg dah miss..tp
sempat kover.hehe

Cool said...

huhu dulu pon ada sorang mad namanya yati.. bagus kerja.. pandai betulbawak diri buat itu ini.. cuma dia tak tau masak .. tp benda lain tip top!

tp terpaksa balik pasal laki dia buat hal.. hmm..

Hanisumayyah said...

Luna...ikut hati akak memang ler taknak, tapi dek kerana pak haji suruh akak ikutkan jugakler...ada maid senang tu memang senang tapi ada jer benda buat kita geram...sampai tahap malas nak tegur dah sebab takde perubahan...


Irfa...

Apa jaga haninya? Hani dari isnin sampai jumaat gi sekolah, 7.30 akak dah hantar, jam 6 baru balik. Sabtu ahad akak ada lagipun bukan dia nak Rika layan [Rika jadik teman main jer] maknya jugak yang dia carik...Weekday memang duduk saja...takat basuh baju dua hari sekali, masak akak yg masak, mop lantai pun dua hari sekali...memang rileks abisss lah...bilik dia duduk siap ada tv, radio, cd...memang untung bebenar lah...


Jiji...

Tulah payah nak carik yang betul2 okay..makan masa bertahun2 kot...tu yang dengan Rika ni akak rasa bengang jer..masalahnya kta bengang pun dia bukannya faham..selamba jer...

Zareda Norman said...

salwa

kak zar pun tak selesa bermaid ni.. sanggup panggil weekend cleaner datang rumah 2-3 minggu sekali. Setakat hal hal dalam rumah kami 3 beranak tak kalut sangat. Lagipun kak zar fikir cukuplah stress ngan kerja aje, tak kuasa nak stress kat rumah dgn kerenah maid ni

Hanisumayyah said...

Kak zar..

Macam saya suami selalu takde, banyak masa berduaaaa jer, kelebihan bila ada maid ni saya bebas sikit...takdelah hani membontot jer...kalau tak masa saya study/buat assignment mesti dia duduk sebelah kadang duk kat kaki saya bawah meja....pening nak layan dia lah..asyik nak bermanja jer..bila ada Rika ni dia kurang sikit ganggu saya...tang tu yang saya suker tu...

Pening memang pening tapi hati senang jugak tengok rumah kemas dan licin w.pun tak tip top sangat...tapi lagii pening kalau pak haji bising rumah sepah dengan kita pulak dah penat...

Patut dah taknak ambik dah tapi masa ambil bulan 2 dulu (yang ni menggantikan maid dulu yang sibuk nak mengandung) saya sedang sakit pinggang yang teruk....sebab deposit agen tak nak pulangkan saya ambiklah jugak maid ni...