Friday, September 4, 2009

Buah manggaku lebat di laman orang

Assalamualaikum w.b.t



Rumah saya ada dua pohon mangga yang sedang berbuah. Satu pokok tuan rumah dulu tanam luar pagar depan. Oklah tu, tak kacau sapa2. Satu lagi betul2 pada bucu kanan pagar rumah. Sah2lah daun2 dan dahan2 semua masuk kawasan jiran. Saya tak setuju betul pendekatan menanam macam ni. Tapi apa nak kata, nak tebang pun sekarang kalau panggil orang ratus2 jugak, dengan nak bawak lori angkut batang/dahan/daunnya nanti. Maka biarkan ajerlah. Buahnya pun boleh dimakan. Tapi tahun ni hari tu beriya2 saya cakap kat suami nak tebang sebab banyak sangat daunnya....tup2 berbuah ramadhan ni...saya ingat buah biasa2 jer sebab dari bawah pokok saya nampaklah buahnya...cukuplah untuk kami makan dan buat jus mangga selalu.



Rupa2nya kat sebelah jiran yang dahan dan daunnya merentas pagar jiran sebelah tu buahnya lagi banyak....baru je saya sedar...punyalah tak prihatin...bukan apa, saya kalau dah nak smapai rumah masa memandu tu kan kena alert keter kat belakang, keter kat depan [depan rumah saya banyak kereta lalu lalang tau...] takde masa pandang pokok ker orang ker...bila Rika bagitau ada banyak buah kat jiran sebelah saya pun what??? Tu yg gigih ambik gambar tu...


Semua buah2 nilah yg berada dalam laman jiran sebelah dan tak tercapai tangan saya nak mengambilnya...jadi saya sedekahkan ajerlah pada jiran sebelah sebab sebelah saya pun banyak jugak cuma takdelah bergayutan selonggok macam ni...





Sebab buah2 ni hanya nampak dari jalan depan rumah, dan tak nampak dari laman rumah saya, maka bila buah ni besar barulah ketara bergayutannya ...tu pun nampak jelas semasa drive lalu depan rumah jiran ni...siap saya berhenti ambil gambar lagi...senang nanti nak citer kat pak haji boleh tunjuk gambar sekali...




Lagi...close up...buah ni sangat manis sama macam rasa cukanan yang jual kat kedai tu...mungkin baka cukanan kot?


Edited : Jam 11 pagi....fuuuhhh...siap ambik gambar pokok tambahan lagi, bagi lengkap sket cerita ni...biasaler kita kan wartawan dulu...buat story kasi abis!



Pagi ni saya mesin rumput, ada plak buahnya yang gugur, yg dah pungut kat dalam tak sempat buat jus lagi, hari2 gugur plak buah ni...nilah sample buahnya yang sangat menggiurkan warnanya....






Ni buah di bahagian pagar saya plak...


Ni gambar kat bawah ni saya ambil gambar betul2 dari bawah pokok..banyak jugak buahnya...




Ni gambar pokok dari kejauhan, macam berkabus jer...rasa cam salah lens saya ambik gambar ni...sorryler tak pandai lagi pilih lens DSLR nih...main hentam jer






Wassalam


P/s : Saya sekarang jalan memang bawak DSLR ni, sebab assignment paper 'forensic engineering' saya tugasannya kena ambik gambar progres projek...so asal ada projek tak kisahlah buat masjid ker, buat perumahan ker, buat jalan ker, maka kat situler saya turun menembak gambar...saya buat kerja menembak gambar ni lepas hantar hani ke sekolah..siap gaduh2 lagi semalam dengan pak guard Kompleks belia dan sukan Paroi...ko tak bagi aku ambik dari dalam, saya tembak dari luar siap panjat2 kangaroo bar kembara lagi nak ambik shoot cantik punya pasal...pastu gi ambik gambar kat Masjid jalan Kuala Pilah - Seremban yg tengah buat tu, hah ko terlampau baik lak siap jumpa tokey syarikat [kontraktor] yang dapat projek tu...Datuk Yaakub Hj Husin, siap pesan anytime nak ambik gambar masuk jer tapak projek...siap tukar2 kad lagi...tu lah beza pemikiran pak guard dengan orang yang berpendidikan...walhal pak guard tu saya dah tunjuk kad pelajar pastu tunjuk kad kerja...tak bagi jugak...peerrraaaah!!!!

15 comments:

Pnut said...

sedapnya waaa ni
saya suka guna mangga muda jenis ni buat kerabu, sebab tak masam sangat, dan lemak-lemak rapuh...

ishkkkk udah le dok teringin nak makan kerabu mangga, dia letak pic pulak....

Wa, saya nak komen mengenai Zubair tu, Wa jangan kecik ati nooo..

Bagi saya perangai Zubair tu sama je kot ngan bebudak lelaki lain, budak lelaki memang susah kalau hendak disuruh belajar. Nak suruh mewarna pun tak suka apatah lagi nak suruh pegang buku dan belajar.

si Najmi dulu begitu juga, malas, kerja dia nak main je... sampai saya agak risau, tapi dengan kita je dia main, tapi di sekolah dia belajar betul-betul, semua pelajaran dia, dia tangkap di sekolah, jadi bila balik rumah dia tak mau tengok buku-buku dah.

Dalam main-main pun dia boleh membaca pada usia 5 tahun juga. Kami cuma bantu dia saja, tapi untuk mengajar dia di rumah mmg payah.

Jadi saya ajar dia secara tak langsung je. contohnya

Kalau pegi minum kedai mamak, saya suruh dia cuba baca menu-menu yang ada di menu book, kat dinding.

Kalau dalam surat khabar, suruh dia baca iklan, and beli kartun-kartun punya buku bagi tengok, dan cuba suruh dia baca apa kartun tu tulis, and samakan perkataan itu dengan apa dalam buku bacaan tadika dia.

Bila dalam kereta, suruh dia baca signboard jalan, suruh dia cam warna kereta lain, and bila kita lepak, minum-minum kat mana-mana mintak dia teka kat mana perkataan-perkataan ada, atau kita suruh dia baca dan kita teka kat mana dia baca tu.. erkk contohnya kita main games, cam ni.. cube suruh dia cari mana kat sekeliling dia ada tulis perkataan 'surau', kedai..etc, pastu main teka warna kereta... suruh dia kira berapa kereta warna biru ada di sekitar dia.. then ajar dia add and minus..

cube suruh dia kira berapa kereta warna putih yang parking di baris kanan, dan berapa kereta putih yang parking di baris kiri, kemudian suruh dia campur dua jumlah yang dia dapat tadi.. pastu kalau salah satu kereta dah keluar parking, berapa kereta putih yang tinggal.

Najmi dulu juga guna kaedah fonik untuk membaca. Lama-lama tanpa sedar dalam main-main gitu, dia sudah boleh membaca surat khabar dengan lancar.

budak jenis Zubair ni kita tak boleh paksa, lagi kita paksa lagi dia memberontak.

kena kreatif dalam mengajar mereka,

kalau diaorg sebok kat dapur ngan kita, suruh dia belajar juga. kalau dia pegang timun tanya dia timun kaler apa? macam mana nak eja timun? cam tu le wa..

sori panjang berjela.. boleh jadi entry juga ni..eheheh

Cool said...

Ka Wa nakkkkk sebijik!!!! kita balik seremban minggu neh@!~

Hanisumayyah said...

Pnut...

Yerlah..yerlah saya akui mungkin ada kesilapan saya di situ...saya pun tak dapat nak baca perangai Zubair ni lagi...cuma saya terkilan, dia cepat sangat diambik maknya. Hal belajar tu, cikgu sendiri maklumkan pada saya Zubair agak slow, banyak main, dan saya agak kecewa sebab saya tak boleh nak didik dia macam anak saya sendiri, sebab maknya sentiasa monitor dan ayahnya pun selalu ada :(...camana saya usaha pun saya tetap gagal jugak.


FYI, tujuan Zubair diletak kat rumah saya ialah untuk dia belajar, solat, mengaji, macamana yang suhailah tunjuk depan mak tiri dia aza nak zubair pun sekurang2nya jadik separuh macam suhailah pun cukupler..sabtu ahad balik PD ko mainler puas2...tapi masalah nya Zubair ni tau makan+ main....so adalah sia-sia saya membantu bayar Yuran RM276 sebulan tapi hasil mengecewakan...plus saya kena sentiasa nak jaga tekak dia yg berselera besar...kalau rajin belajar berbaloi jugak...


Apapun kalau saya ada anak lelaki saya tauler apa nak buat dan saya dah ada pengalaman jugak...malah anak2 buah saya dulu saya tengok tak macam Zubair perangainya...adalah terkenal di kalangan mak kak aza, kakak dia tentang kedegilan dan 'ikut kepala sendiri' zubair..

Hah bebel lagi panjang dari Pnut ni...sajer tukar2 pandangan...apapun saya rasa Najmi baka pandailah..tak sama dengan Zubair...dan Zubair pun apa saya perhati banyak perkataan yang biasa kita guna hari2 pun dia tak faham...perbendaharaan katanya sangat kurang, pelat pulak tu..banyak benda basic saya kena ajar...3 bulan xcukup kot...


Jiji...

Alamak akak balik kampung this weekend, apa kata datang jer ambik mangga tu, no rumah 1258...pagar akak tak kunci, rapat kan ajer...hari tu pun agen Rika datang ambil seplastik besar...okay?

Irfa said...

salam kak wa..
kalau camtu saya datang sekali lah yer.no umah pun dah tahu...
kalaulah semudah itu..huhu

Hanisumayyah said...

Irfa..

hehe..kalaulah dekat senang jer,kan? Tapi bukan jauh sgt pun...nilai-seremban...dokek yo!

Cool said...

Kak Wa.. kang jiranbaling ngn kasut kanggggggggggg!!!!!!!!!

Hanisumayyah said...

Jiji...


Wakakakakaaaa, takdelah sezalim tu jiran2 akak...dalam islam kira jiran jiji gak tu...kan ker jiran ni 40 rumah kiri dan kanan, 40 rumah depan, 40 rumah belakang...rumah kita pun alah sepalaung jer....hahaaaaa...kelakar lah pulak...

Anonymous said...

Salam

Wa, saya sentiasa mengganggap wa mcm kawan baik saya...w/pun x pernah bertemu. x tau kenapa...hehehe:)

Saya pun, nak komen jgk pasal zubair tu... mtk maaf jika tersilap andaian & tersilap tuturkata... saya hamba yg sangat lemah... Ya Allah, ampunilah aku... saya sependpt mcm pnut cakap, anak laki mmg lain di zaman sekarang...payah nak cari yang tekun & rajin... saya kan cikgu, jd mmg nampak beza tersangatlah jauhnya antara anak murid laki & pompuan...kejenya...nak maiiiiiin je...tapi sebab tu, Allah jdkan saya cikgu...saya boleh bersabar ngan kerenah diorang... w/pun hati mmg sakit sgt2.... saya boleh senyum jgk2...jarang sgt lah saya mengamuk... mungkin sebab tu, saya asyik dapat anugerah dari student bila hari guru... jd maybe dlm kes zubair ni, sebenarnya wa diuji Allah... bila saya melahirkan Izzah yan saya tunggu sekian lama ni, mmg mencabar sikit perangainya...x boleh nak didik macam saya mendidik Athirah kakaknya...w/pun baru nak masuk 1 tahun...tp nampak jauh perbezaan perangainya....tapi saya fikir positif, sebenarnya ni, ujian dari Allah ke atas saya, saya mesti bersabar...tapi mungkin saya dapat bersabar dgn izin Allah, lebih...kerana izzah anak saya.... jd berbanding ngan wa, zubair hanya anak tiri...jd tahap kesabaran mungkin kurang sedikit, agaknya...saya hanya meneka... mtk maaf jika tekaan saya salah...sbb saya hanya berpandu pada tulisan wa semata2, apa yg ada dlm hati, mungkin x sama... saya tak kata wa silap mendidik...tp saya rasa, ini ujian dari Allah ke atas wa...

ina paka

Luna said...

mempelam tu mcm mempelam belakang umah saya dulu...elok buah nya ye kak?tanah jenis pasir agaknya (dulu umah sy tanah pasir sbb dkt kawasan lombong)

tapi yg belah utara ni,susah sgt nk cari mempelam sedap kecuali kat perlis la..mmg pusat pengeluarannya pun..mempelam sini, ulat buah x de tapi ada jugak ulat mcm serangga..mcm anai2 ke semut ntah...tak sempat masak pun dah busuk...maybe sbb tanahnya tanah utk bendang....masam..x sesuai utk buah2an.

psl zubir tu..hai..dah bukan anak kita..mmg susah sket menjaganya..

Hanisumayyah said...

Ina...


Saya pun rasa begitulah...mungkin sebab dia anak tiri...tapi nak kata saya tak sayang dia tak jugak...sayang sebenarnya cuma sikap dia sering menguji saya...komen Ina tu saya terima dengan ikhlas ...ada benarnya dan saya akui saya memang bias mendidik Zubair sebab dia anak tiri!

Dan saya juga ada anak buah lelaki sama baya dengan Zubair...surprisingly dia sangat patuh, lepas maghrib mesti belajar membaca dengan mak dia, lepas tu belajar mengaji...perkembangan dia dengan Zubair pun jauh beza...[perbendaharaan kata, sebutan, pengetahuan am] masa main dia tetap main..kenapa ek? Kenapa saya nampak anak orang lain okay tapi anak tiri saya pulak tidak? Dan saya juga antara ibu yang rajin bertanya dengan cikgu perkembangan anak saya banding budak sekelas Hani. Dan saya dapati ramai jugak budak lelaki yang rajin dan pandai...sejak usia 5 tahun lagik..ada sorang tu, 5 tahun dah puasa penuh dan masuk 6 tahun jer terus dah mengaji Quran...salahkah saya membuat perbandingan terhadap Zubair sedangkan sekeliling saya budak sebaya Zubair tak sama dengan dia perkembangannya!


Luna...

Akak rasa kalau Zubair akak bela dari awal outputnya mungkin berbeza...dan akak pun tetap rasa dia anak tiri...susah akak nak letak dia sama level dengan suhailah dalam hati akak ni..walaupun secara fizikalnya akak belikan dia sama saja....apa suhailah dapat dia tetap dapat jugak...takde beza...tapi perasaan sayang sukar jugak nak dibentuk...

Zareda Norman said...

salwa

bagi kaka zar pendapat pinut tu mungkin ada benarnya. kak zar tak de anak lelaki so tak faham sangat cara anak lelaki ni tapi tak kiralah anak lelaki atau anak perempuan, kalau kita yg didik dia dari baby, macam salwa cakaplah may be output nya berbeza.. persekitaran, cara pemikiran dan percakapan mesti berbeza.

Hanisumayyah said...

Kak Zar...

Betullah tu...saya pun setuju jugak...

Anonymous said...

Wa, bukan nak panjangkan..tp just nak bgtau...:))) baru ni, masa sekolah athirah dapat hadiah akhir tahun...dari darjah 1 sampai 6 (yg dapat hadiah no.1 - no. 5, program nilam & kafa)...yang berderet dapat hadiah pompuan..yg lelaki x sampai 5 org. Sekolah ina pulak, hari penyampaian anugerah cemerlang dari ting 1 - 5 (pelajar terbaik matapelajaran & yg dpt no 1 - 3) semua pompuan kecuali lelaki 2 org. Kalau kat sekolah2 ina sebelm ni (dah masuk tahun ke 11 ngajar), kelas pertama mesti x sampai 10 dari 30++ pelajar & kelas paling last, majoriti lelaki..sampaikan student ina buat kenyataan hari tu, "alah, x payah belajar susah2 cikgu, nanti kita kawin ngan pompuan ijazah jgk" Ikhlas ina cakap, ina stress & sedih ngan keadaan ni, sebab itulah bakal2 menantu ina.. ina mmg kalau bab2 budak laki skrg malas, ina mmg emo sikit... sori panjang giler! Hehehehe.. marilah kita pakat2 doakan, agar lelaki bijak & pandai x pupus ditelan zaman....Thanks..

Anonymous said...

Salam, sori sambung sikit lagi..hari ni free byk, izzah dlm mood baik.... yg lelaki x pandai ni, bukan setakat tak pandai pelajaran, tapi bila diselidik, x sembahyang & x pandai mengaji, w/pun kelas sains...itu lagi menyedihkan...

Hanisumayyah said...

Ina...

Terima ksihlah atas perkongsian ni...apalah nak jadik akhir zaman ni kan...pokok pangkalnya didikan agamalah kan...

saya pun nak share ngan ina ni, anak tiri lelaki sulung saya, darjah 5 terus dihantar ke sek. pondok [madrasah] kat thailad, lepas jadi hafiz dia sambung peringkat alim kat kubang bujuk..bila umur 23 tahun barulah dia ambik SPM sambil bawak teksi sara hidup, surprisingly, dia dapat cemerlang terus masuk UIA ambik accounting lak tu[masih bawak teksi] dan sekarang dah kerja dan tengah pulun nak ambik acca nak jadik akauntan bertauliah...sebab apa? sebab dia berjaya kerana dia telah ada agama dalam diri dia...tengok muka dia pun sejuk hati kita dengan janggutnya, tak merokoknya..sekarang dah umur 28 tahun dah...umur dia banyak habis belajar jer...dalam yeksi dia ada jer kamus dan quran...tulah tak semua lelaki yang teruk..pokok pangkal mak ayah kena didik fari kecillah..

Ina...kadang fikir alhamdulillah dapat anak perempuan...tapi kan..anak buah saya dari dua2 kakak saya, alhamdulillah okay jer dua2 pun sekolah agama dan cemerlang jugak dalam pelajaran...nasib masing2 jugaklah...

Pasla budak sekolah ni...hishhh risaunya saya...budak2 nilah yang akan menjadi pemimpin anak2 kita nanti... baik peringkat negara ataupun peringkat jawatan dalam kerja nanti...