Thursday, September 10, 2009

Pertama kali berbuka diluar ramadhan ini

Assalamualaikum w.b.t


Orang lain berbuka diluar, berbuka di hotel atau di restoran terpilih tapi saya berbuka di luar hanya di cafe Pusanika UKM. Mujur juga saya tak puasa takdelah rasa keciwa sangat berbuka kat tempat begini. Makan pun sempoi jer, udang sambal 3 ekor dan kuah asam pedas serta terung goreng berlada.

Eh..bukan buka sorang tau, buka berdua. Berbuka dengan kawan kelas. Saya ada group discussion hari ni, dah petang macam tu ingat nak balik, pastu tuan haji, kawan kelas saya ni kata tunggulah sikit lagi, pastu anak dia pulak called tanya ayahnya nak ikut berbuka di MARDI ker? Dan tuan haji ni takmo, dia kata discussion tak abis lagi, pastu saya plak kesian, so saya putuskan takperlah saya temankan tuan haji berbuka.

Orang kat rumah saya dah called beberapa kali, lauk memang dah ada. lauk malam tadi yang saya masak lebih masih ada dua ekor ikan kuah pindang tu. hanya hangatkan ajer. hani dahlah tak bersahur hari ni, kesian kat dia, tu yang hari ni saya pontengkan sekolah. tambah2 saya kononnya balik dicussion nak singgah JJ Seremban 2 nak window shopping dulu sebelum bawak anak dara tu, so kena cancel jawabnya.

Ni saya dah belikan dia beehun sup, mesti dia suka. Semalam saya belikan dia dua hadiah. dua2 permainan melibatkan minda dan sesuai dengan umur dia. suka bukan main lagi. Satu hadiah sebab tak ponteng puasa lagi dan satu hadiah sebab dah naik Quran.

Rabu minggu depan pak haji balik dah, kejap jer 40 hari dah berlalu. Tak sempat nak rindu kaw2 dah balik sini. Semalam agak panas juga perbincangan dalam telefon dengan pak haji. isu balik rayalah...macam biasa saya akan balik kampung walaupun banyak kali raya pak haji ajak berkumpul anak beranak kat Port Dickson.

tapi saya yang agak degil tetap juga nak balik kampung. Dan pak haji dan kak aza anak beranak akan ke Kuala Selangor, kampung Kuantan tepatnya untuk beraya dengan kakak2 pak haji. Adik beradik dia pun ramai yang akan ke sana. Dan saya sekalipun tak pernah ikut berhari raya.

tahun ni dia ajak sekali lagi, raya pertama ke kuala selangor. saya mula2 tu terbuka juga hati ni nak ikut, cadangnya nak tinggalkan Rika kat kampung. tapi bila ingatkan kesedihan mak saya nanti kalau anak bongsu dia ni takde, saya terpaksa juga membelakangi hajat murni suami saya tu.

Bila saya cadang balik raya kedua, dia pulak taknak katanya orang dah mula puasa 6. tak nak kacau. Serba salah saya ni. satu hal lagi yang saya tak suka adalah hiruk pikuk dalam MPV tu nanti. Ramai sangat budak kecik lemas saya...dahlah perjalananya agak jauhlah jugak....

tengoklah nanti...kalau rasa nak ikut suami dan kak aza terpaksalah saya korbankan perasaan kesiankan mak saya tu...yang sedih masa malam raya dan pagi rayalah...kalau saya takde, sapalah nak kemas2 dapur dan depan...saya jer yang pakar dan ambik kontrak tu..kakak atas saya tu hal masak2....dan kalau sedara datang sejak abah saya meninggal ni kira sayalah yang jadik macam tuan rumah..yang memeriahkan perbualan....kakak saya pendiam, mak pulak macam takde modal nak bercerita....gituler ....

pak haji pulak suka sangat nak kumpulkan bini2 dan anak2 dia...bila saya bangkitkan kata keter padat sangat dengan ada baby sofiyyah lagi dan anak kak aza dengan suami dulu lagi yang umur 16 tahun tu...suami cakap bawaklah dua kereta...ha! ha!...tu sayalah yang kena bawak keter satu lagi tu...hmmm tak ingin saya...nanti kak aza dan suami serta anak2 dia dok suka ria borak2 dalam MPV tu saya plak anak beranak derita kena drive keter lain.....

sejak saya rasa macam kak aza merajuk hati dengan saya ni, perasaan cemburu pad dia mula timbul. tulah saya rasa untuk elakkan rasa cemburu ni saya kena jugak berbaik2 dengan kak aza...tapi rasa cam bersalah dan malu pun ada....tunggulah weekend ni saya nak ke PD rumah kak aza tapi saya tido kat rumah tumpangan tulah.......

Bila nak raya jer mulalah terasa menyesal bermadu! datanglah hasutan nafsu tu .... terfikir macam2... sedih tau sedara mara datang raya rumah tak pernah nya dapat tengok pak haji...bila tanya asyik jawapannya kat rumah PD. yang dia ada kat rumah saya malam raya sampailah lepas sembahyang raya....sekejap sangat...semata2 atas alasan susah nak ke toilet sebab toilet lelaki kat luar ..jauh nak jalan dan jugak leceh ebab ramai orang walhal yang ada hanya kak saya dan 4 orang anaknya..tu pun kalau pak haji ada kakak saya bertudung sentiasa....ntah apa2lah...

Sudahnyan perbincangan semalam pak haji bagi alternatif suh saya raya kat rumah kak aza kalau tak nak balik Kuala Selangor, tu pun saya tak nak, lepas tu dia suh duduk kat rumah tumpangan batu 4, lagilah saya taknak, akhir sekali dia kata tak pun kita raya kat rumah ampangan rumah saya ni...eh tu lagilah saya taknak, orang lain semua balik kampung kita lak macam takde kampung...apa ertinya beraya kalau bukan dikampung?

Ok bye


Wassalam

2 comments:

Cool said...

kak wa apa yg kak aza terasa hati sgt? pasal zubaie kah?

Hanisumayyah said...

Jiji...

Akak rasa begitulah...sebab punca kak aza ambil zubair tu disebabkan sms akak yang berbaur emosi...adalah akak cakap begitu begini pasal Zubair..sebagai mak mungkin dia terasa hati atas 'kata2 pedas' akak terhadap Zubair kot? Kalau tak rasa hati takkan esoknya serta merta dia datang sekolah terus berhentikan Zubair dan segala mala baju diorang anak beranak semua dihangkutnya tak tinggal barang sehelai pun walhal selama ni banyak pakaian diorang sekeluarga stand by simpan kat sini senang bila nak datang...