Wednesday, September 29, 2010

Bali juga kereta baru! Akhirnya....

Assalamualaikum w.b.t


Semalam ada majlis aidilfitri SPRM di PICC.


Pergi berdua, balik tu, saya balik sorang, suruh kawan lagi sorang tumpang kawan lain...


saya cilok2 balik lepas semua reporter dah balik, saya pun terus jer balik


Sempat malan 4 cucuk sate jer...


Sejak kerja bahagian komunikasi korporat ni, apa2 event tak sempat nak menghayati


Asyik kena entertain wartawan, reporter jer...sudahnya kita makan pun sekadarnya jer...


Balik citer hal keter


Saya balik awal tu sebab nak survey keter


Sebab dah fikir banyak kali dah...mula2 nak ambil samaada viva, saga atau myvi


Yang saya kira agak murah bayaran bulanan within 800-900 per month kalau plus kembara


Tapi semalam teringat kan ada showroom nissan kat presint diplomatik


Terasa nak terjah dan test sekali lagi....sesajer jer mana tau ada nasib yang baik, Allah isinkan saya tukar kereta


Tapi dalam hati saya tak kesah jugak dah kalau tak dapat keter import...sebab hati dah redho kalau pakai keter tempatan yang kecik2 pun ...sebab dah tu jer yg dalam kemampuan saya


daripada sakit jiwa pakai kembara tu....buat habis duit jer kan....


Cuma isunya saya terfikir kembara ni takkan nak jadik besi buruk dan bulan2 bayar .....


Mula2 Along positif nak pakai kembara dan bayar sikit, dan saya guna nama dia beli keter baru guna skim graduan...


Tapi rupanya member dah direkomen boss dia ambil keter baru, along dah order Myvi....siot jer


Anak muda hari ni mana nak dengar cakap orang tua (makcunya nilah)


So, saya pun jumpalah SA nissan semalam......


Dan tak sangka, rupanya dia nak ambik kembara saya tanpa perlu saya top up apa2...yeee haaaa


Hutang kembara saya berbaki RM17,600 pada masa ni....dua bulan ni saya dah praktik bayar RM1,000 sebulan (macam saya cakap lah tu) tapi setiap kali dua keping RM50 tu kena reject plak kat cash deposit machine tu...so dah dua bulan ni saya hanya bayar RM900 sebulan....


So, semalam bincang2...saya akan bayar 10% down payment dan harga kereta tu RMRM85,750 (OTR) dan monthly payment dalam RM888....kira dalam kemampuan lah..saya ambik manual kali ni sebab phobia dengan masalah gear box keter auto...


Bila fikir balik, ada pro dan cons nya...


Bulanan akan tinggi sekali ganda compare to kembara....


Tapi lepas ini insyaallah saya takkan pening dengan masalah kereta at least untuk 5 tahun pertama


Dan kembara saya takkan ada dalam kamus hidup lagi...


dan bila saya bagitau mak saya hal ni, dia pun suka..tu yg penting


Dan dia keluarkan ayat macam ni...."baguslah tu...takdelah orang kata eh kata dak siti tu gaji besar...tapi keter kecik asyik rosak tapi tak tukar2" <-- saya tanya larrr sapa lak yg cakap camtu? Mana ada gaji besar....


Mak saya kata, bukan orang yg cakap, aku yang cakap....yerlah orang sebelah2 mesti tengok keter kau asyik rosak jer..mesti pikir camtu kan<-- larr mak saya yang nak saya pakai keter baru rupanya :-)



Along dan mak saya setakat ni tak pernah tanya lagi hal hj sidek mana...yerlah sebab tak nampak2 hj sidek lagikan...tapi kalau diorang tanya saya dah standby jawapan...."dia dah pindah penang"....



Malam pertama mak saya kat sini, saya bawak ke alamanda, malam tadi ke pasar malam, malam esok nak bawak solat ke masjid Putra....yerlah dah dia nak balik weekend ni, kalau duduk seminggu lagi weekend bolehler saya bawak jalan2 taman kat sini....


Hari ni nak gi test drive nissan sentra tu....ikutkan semalam saya nak ambil grand livina...yerlah sebab pada masa ni saya cadang nak kerap balik kampung..bolehler ikram kakak2 dan anak2 buah...tapi SA tu tanya akak ramai ker satu family....saya jawab dua jer....senyum jer dia...


Dan satu lagi, kalau GL dia bagi rebate RM3,000 tapi sentra dia bagi RM8,000 plus ambil terus kembara tanpa top up...


Masalah saya cuma sentra ni pada saya gedabak sangat utk perempuan...ikut hati nak honda city....kalau kembara takde hutang ni mesti dah lama saya sambar (dalam situasi sekarang) sebab monthly sama jer bih kurang nissan...dan bodynya lagi sporty...


Enjin pun lagi power...dan nissan ni okaylah jugak (sambil sedih terbayang compressor ni) bagi orang terdesak macam saya....dah ada jalan keluar ni eloklah dimanfaatkan...


Satu lagi sebab ambik manual, sebab...manalah tau kalau jodoh saya masih panjang...saya taknak bagi pak hj bawak2 keter saya ni....kalau auto mesti dia boleh bawak kan....


Yerlah dalam hati saya jujur saya katakan saya takde hati dah dengan pak hj....tapi pak hj ni kalau tengok history dia, dalam setiap pergaduhan kami, dia cepat marah dan dia juga cepat cool (reda) seolah2 takde apa berlaku sebelumnya....


Tengoklah kes dia gaduh dengan Aza yang baru2 ni...terus boleh cool dan siap pulak boleh terus pindah sekali, walhal masa bergaduh tu dah tonggang terbalik dah masing2 mengata antara satu sama lain....


Dengan saya gaduh pun sama....lepas satu ketika, dia akan okay terus dan tak sebut2 langsung hal gaduh sebelum tu sampailah gaduh seterusnya baru diungkit hal gaduh sebelum2 nya tu...


Tu sebab saya rasa dia ambil strategi berdiam diri ni....tak balas2 sms saya pasal talak dan cerai sebelum ni sebab pada dia dah takde apa agaknya....maksud saya takde perasaan marah, geram ker...


Dan harus diingat, merc dia masih ada pada saya....yerlah takkan nak berulang dari penang semata2 nak ambik merc tu kan...


Kalau dia datang mesti samaada datang sorang naik ekspress atau sekali dengan Aza dan anak2..pastu balik penang masing2 drive merc dan serena...tapi mampuker diorang nak tanggung kos minyak dan tol utk dua kereta ke penang..tambah2 pulak bawak anak2 kecik jalan jauh....???


Tu sebab kot dia tak ambik2 lagi merc ni...saya apa lagi, dah phobia dengan kembara, saya naik merc tu jerlah....lagipun kalau terbiar tak elok jugak...memang nampak cam saya pergunakan harta dia...tapi harus diingat sumbangan saya pada kereta tu banyak jugak tu....


Lagi satu kan....ntah2 nanti bila2 dia datang ambik merc tu (tentu dari penang kan) dia nak pulak jumpa hani, salah2 gaya nak bermalam pulak kat rumah saya ni... ni cuma firasat saya jer ni...


Kalau berlaku macam tu...harus saya keluar rumah carik hotel......meluat dah nak mengadap situasi sama setiap kali lepas gaduh.....


Saya boleh bayangkan betapa susah payah kat sana.....yerlah tempat baru, suasana baru, keter sebijik....anak2 ramai...


Pak hj sure boring sebab anak2 bising, dia tak dapat tido....aktiviti lain takde....pastu mengadap aza yang sungguh kuat bebel, marah anak2 24 jam....pastu sure habis duit banyaks ebab tau2lah nak set up tenpat tinggal baru...rumah confirm kecik sebab sewa sana kan mahal....nak sewa teres pun belum tentu mampu...


Dah tu mesti Aza susah hati tinggalkan rumah dia taman bayu takde sapa duduk....pakmhj lak rumah sri pinang pun bontang tinggal camtu....


Padan muka!!!


Wassalam

7 comments:

Amir Syafiqah said...

Salwa,

Tahniah sbb beli keta baru.. Suka sy dengar...

Zareda Norman said...

salwa

kak zar sooo happy for you... :). Kak zar plak rasa lega sangat sangat.. ehheh Tapi masa kat langkawi kak zar sewa nissan sentra.. best mantap wpun gedabak sikit tapi sangat selesa. Good choice salwa. Cuma manual ajelah kan.. time jammed sakit ler jugak.

so lepas ni move on .. start the new life.. happy happy tau dengan kereta baru nanti, may be mak salwa sll doa supaya salwa beli kereta baru alhamdullillah berkat doa seorang ibu.

dayangbest said...

Yeeeaaayyy

:D

oren said...

tahniah sbb beli keta baru..insyaAllah, berdasarkan rekod, brand nissan tak pernah menghampakan..manual atau auto, xde hal..kalo avanza 1.5 ada manual, mmg saya amik dbb pick-up lebih dari auto (nih pengalamn sayalah)

kak, kat penang rumah sewa mmg mahal..balik pulau pun dh mahal, walopun masih area kampung..sbb pembangunan makin rancak..unless kalo dia dpt carik umah kampung yg sewa takat 200-300..tu kira murahlah..

apapun, teruskan hidup di masa depan dgn gembira dan dgn kereta baru ittew..

kakLuna said...

sy penah naik sentra sbg penumpang je lah..best jugak sentra..ala2 camry.


saya rasa saya menjiwai semua perasaan akak dlm entry ni..sampai tahap perkataan 'padan muka!' tu perghhhh.....mmg kene buku dgn ruas!

Ummi said...

at last wa, happy for you, enjoy your life to the fullest :)

Irfa said...

takpelah..syurga isteri dibawah tapak kaki suami,tapi bagi suami yang betul2 bertanggungjawab dan jaga hati bini jugak(maaf kalau saya salah)tp kalau baca dr apa yg akak tulis ni,lebih baik akak jaga hati mak akak,selagi mak masih ada.
doa ibu hingga ke syurga..