Monday, September 27, 2010

Ikutkan hati....harus juga beli kereta!

Assalamualaikum w.b.t


Saya ambik kembara hari selasa lepas.


Kos keseluruhan RM3,150...camtuler lebih kurang


Tapi sebab sebelum tu dia dah cakap all in RM2,800


Maka saya keluarkan duit RM3,000 ajer dan RM50 saya dah guna isi minyak merc


Saya cakap terusterang kat tokey tu saya hanya ada RM2,950...


Lama2 dia setuju gak.....nasibler...


Then saya minta ehsan tokey tu suh pekerja dia hantar kembara sampai presint 17...


Lepas tu saya takde guna kembara tu pun....


Kebetulan esoknya Along dah mula kerja sini...


Dan bila dia tau ada 2 kereta, ,rec dan kembara apa lagi...


Pujuk makcu nya ni nak guna kembara...


Tup2 dua hari dia guna tak balik2 bermalam di rumah kawan di Shah Alam pulak...


Hari jumaat malam baru dia balik ke presint 17


Tu pun sebab saya gesa dia suh cepat sebab kami nak bertolak balik ke kampung


Mula2 ingat nak naik merc sebab tak baper yakin sgt dgn kembara yg baru guna gear box second hand tu


Tapi bila saya suh hani call ayah dia tanya bila nak pakai merc, ayahnya suh tinggalkan ajer kat parking


Dia akan datang ambil sendiri, tak perlu hantar ke PD


So saya tinggalkan ajer dalah dashboard kunci merc tu....lantaklah sebab dia tak cakap apa2


Selalu macam tu MO dia just tinggalkan dalam dashboard...


SO dalam jam 10 lepas basuh baju sekolah bagai saya bertolak, siap makan dalam jam 11 malam baru masuk tol...


Tapi frankly speaking masa start enjin dan pegang stering saya dah rasa lain


Tak macam hari pertama saya ambil masa saya test drive tu...


Enjin berat sangat dan tak boleh tekan minyak menderu2 minyaknya dan bunyi enjin macam lori


Saya tanya along bila yang jadik camni dia kata sejak dia ambik dah macam tu


Saya cakap kat dia makcu tak yakin bawak kembara nak balik melaka ni tapi sebab kau ada senang ati sikit


Tambah2 pulak nak balik naik apa kan...dah merc pak hj nak ambik...


Dari Putrajaya memang tak boleh tekan mintyak lebih, setakat 60-70-80..memang sakitlah bawak pelahan macam tu


Mengantuk toksah cakaplah...


baper kali berhenti tido....


Tapi dalam setengah jam bangun jalan semula...


Tapi bila sampai seremban...memang sah2 berat yang teramat2nya


ada sampai tahap takleh gerak langsung


Saya terpaksa bagi lampu emergency tu sebab terpaksa berhenti tepi highway...


Lepas seminit dua jalan balik tu pun sangat2 slow dan berat teramat


Masa ni dah jam 2 pagi....nak minta tolong dengan sapa


Dalam hati doa jerlah baca ayat kursi bagai


Along sedap tido sebelah...hani pulak tido belakang


Saya lah sorang2 slow jer bawak...


Dalam hati ya allah takutnya meletup teringat yang dulu masa ada lampu kelip2 tu


Tapi kali ni tak pulak ada apa2 signak kelip2 menandakan something wrong ker...


Tak taulah camana dalam jam 4 camtu sampai gak ke tol ayer keroh...kuasa Allah jer yg gerakkan keter tu


Tapi sampai selekoh nak masuk ke bukit katil ada naik bukit memang dah tak boleh ke depan langsung dah


Kami stop jer kat situ..masing2 dah tak tau nak buat apa


Sudahnya Along take over bawak.....dengan macam2 doa


Akhirnya bergeraklah jugak sikit


Mungkin sebab dia lelaki so dia berani tekan minyak tu sehabis2nya


Saya plak takut enjin terbakar


Tapi masa along tekan habis tu saya warning dia juga kalau tak boleh tak apalah...


Then kami ikut jalan dalam sebab memikirkan jalan luar banyak bukit lagi masalah negara kalau tak boleh gerak....


MAsa lalu jalan dalam ni baper kali takleh gerak masa kat kebun kelapa sawit


Seram jer teringat kes mati kena bunuh lah apalah


Teringat jugak kes mana tau mat rempit datang nak rompak ker


Lama2 berhenti tu start semula enjin boleh gerak sikit....


Berkat pertolongan Allah dan kegigighan Along menekan minyak dan saya memang tak larat dah sampai saya tertidur


Tak sedar masa bila keter bergerak masa bila stop, saya dah hanyut....


Sedar2 dah masuk kampung saya....


Tengok2 jam dah 5 lebih pagi


Kejap pastu azan subuh


Mata takleh angkat letih yang amat


Sebab beberapa hari sebelum tu sibuk urus media di seminar atarabangsa di Palace Of Golden Horses...


mak takde rumah sebab bermalam rumah sepupu ada kenduri kahwin....


Siangnya terus siap2 ke kenduri kawin dan muklut asyik mengupa jer..letihnya...


Eh...citer tak abis lagi ni


Mak saya ad akat sini seminggu dah Along pulak memang dah ada sini..so kat rumah dah ada 4 orang


Yang paling gembira hani lah...


Tak kisah langsung ada orang..suka sangat


Siap cakap


kakak suka dah ada 4 orang dalam rumah ni....kakak suka kalau kena jalan sanan sini tunjuk itu ini....takdelah asyik kakak sorang jer kat rumah....


Sakit ati dengan keter ni dan mekanik keter tu!


Wassalam

5 comments:

Zareda Norman said...

salwa

tukar gear box tu ada guarantee tak? mana kenal mekanik tu..? Selalu jadi, kalau mekanik kita tak biasa, dia nampak kita pompuan yg bawak kerata mmg banyak yang ditipunya... hantar balik ke kedai tu.. check semula

MOKCIK AZWA said...

Salwa,

Dah keluarkan duit beribu baiki..tapi tak elok gak...gertak skett mekanik tu...huhuhu

kalu mampu beli jer keta baru yg dalam kemampuan kita...teringat seorang usahawan mlm yg berjaya kata..kereta ni hamba kita, jangan kita jadi hamba dia..

Ummi said...

betul kata azwa tu wa, jangan kita jadi hamba kereta, dah keluarkan duit banyak, tapi tak ok jugak, susah ni

akak kalau nak repair kereta ni, akak suka pergi kat bangsa cina, biar akak habis sekali aje duit tapi akak puas hati

akak doakan semoga Allah permudahkan segala urusan wa,

Amir Syafiqah said...

Salwa, Ngeri saya dengar.. Tukar je la keta baru within budget..Janji tak de masalah...

kakLuna said...

hehe..sbb tajuk entry ni 'harus'..entry sblm2 ni ada perkataan 'wajib'..kalo harus maksudnya boleh tahan lagi..akak kene bubuh jd 'wajib' tukar mesti ada jalannya! :D