Friday, September 3, 2010

Dilemma Kereta

Assalamualaikum w.b.t


Malam tadi saya tak dapat tido.


Terbawa2 sedih dengan masalah kembara


Dan tak reti nak buat keputusan (serba salah takut2 tu bukan yg terbaik)


Jam 3 saya dah bangun, duduk atas sofa, menangis....


Punca nya sebab mengenangkan ada suami tapi macam janda jer...


sebelum tu, siangnya tu saya ada call kawan yang saya baik dulu tu kan saya ada cerita...masa kat N9


Kawan lelaki (pangkat atas dari saya)....rasa dah tak tau nak citer kat sapa....


Lama saya tak berhubung, tapi sebab hubungan baik sejak dulu saya rasa dia jer yang saya boleh luah masalah...dia memang dah tau serba sikit masalah saya


Itulah kan......dimana2 ada peluang kalau nak buat benda ikut peraturan sendiri...kalau nak buat kemungkaran...


Dia sedia jer nak temankan saya siang atau malam nak gi survey keter baru


Malah dia cadang suh saya ambik skuter honda dulu, dan siap offer nak bayarkan motor tu guna easy payment credit card dia....dan dia dah contact pun kawan2 dia kdai motor mana yang sesuai nak gi survey...


Tapi saya fikir2 balik....asalnya saya setuju, esoknya tu (jumaat) lepas perhimpunan bulanan saya akan naik keter dia gi survey motor dan kereta


Sebab miss sinar hari ni (jumaat) nak servis keter sebab nak balik ipoh malamnya


Tapi malam tadi saya fikir2 balik...tak patut saya bina hubungan baik semula dengan suami orang (walaupun kawan jer)


Malam tadi lepas terawih kawan tu call saya tapi saya malas nak jawab


Pagi ni saya sms kata tak jadi pergi....bagi dia no hal, jika saya nak bantuan, dia anytime sedia bantu, cuma kita serba salah lah kan....sebab dalam hati kita tau bahawa keluar dengan lelaki ajnabi ni berdosa...walaupun takde apa perasaan....sekadar kawan jer...


Dan saya juga ada luah pada dia hajat saya nak menjanda


Tapi dia kata..janganlah....pasti orang akan pandang negatif pada saya nanti....


Saya ikut nasihat dia, saya rasa saya perlu usaha apa yg perlu walaupun dalam hati dan dalam otak ni menolak2 nak berbaik dengan pak hj


Sambil nangis2 tu (pertama kali nangis hal gaduh sebab pak haji ni) saya taip sms yang lebih kurang ayatnya, "Nabi puhn boleh maafkan orang kafir/yahudi, takkanlah abang takde sikit pun sifat Nabi, tak boleh nak maafkan saya?"


Pastu padam balik, taip lain, padam balik.....takut2 berpanjangan gaduh ni..lagipun Ramadhan kan...saya rasional fikir balik, saya taip sms, "abang tolonglah balik, saya takde keter, patah kaki ni, "miss Sinar" balik Ipoh malam ni"


Tak berjawab sms tu...saya send lagi sms, "Kakak taknak gi sekolah, hari ni ada khatam Quran, cikgu kata bdk Darjah 1 tak perlu datang, abang datang ambik anak pagi ni"


Pastu berbalas tapi lambatlah, "pagi ni ayah datang", oklah kan at least berjawab....


Kalau gitu jawabnya, maksudnya dah okaylah tu....


Saya send sms lagi, citer hal kembara lak...tapi satu pun tak berjawab...


Pastu pagi ni saya gi kerja miss sinar datang ambik, hani tinggal sorang kat rumah, on kan facebook (senang nak chat) dan on TV, tapi dia sibuk membaca masa saya nak bertolak ke pejabat tu....


Jam 9 saya sms pak hj tanya dah sampai ker, dia jawab "ya". Petangnya saya call hp pak hj Hani jawab, masih ada di rumah, maksudnya tak pergi PD lah tu....


Dipendekkan citer, saya balik PA Dato' hantar, dan tumpang dia sekaki dia gi pasar malam dan bazar ramadhan..beli ketam, udang sotong ikan....konon nak balik masak, sambut pak hj balik sini...


Sekali sampai rumah dari jauh dah nampak pak hj dan Hani dah nak bergerak balik PD...


jenuh drama pujuk memujuk depan pintu tadi...sudahnya keputusan dicapai, pak hj arahkan balik PD lepas terawih malam ni....


Tapi saya nak pujuk dia balik terawih ni suh stay semalaman esok baru balik PD...


Program nak hantar hani balik kg macam tak jadik jer....


Balik2 tadi, hani pakat2 dengan saya cerita katanya ummi dah baik dengan ayah...tadi ummi telefon ayah cakap bukan main lembut lagi....


Saya pun berubahlah air muka..bukannya apa, macam terkejut jer...walaupun dah agtak dah....


Hani siap perli kata, ammie tu hari tu nak sangat ummie berbaik dengan ayah, bila dah berbaik ammie cemburulah tu....


Eii geram jer dengar!


Waktu rehat tadi, saya, PA Dato' dan miss sinar dah gi Perodua, dah order ALZA dan minggu depan sebelum raya mungkin dapat kot...


Tapi dalam hati berbelah bagi....


Bulanan RM800++, 9 tahun saya ambil Auto Premium...kalau ambik manual kurang sikit bayarannya...tapi kenalah ambik auto kalau tak pak hj takleh nak bawak pulak....


Entahlah tak tau betul ker tidak keputusan ni


Tapi malam ni saya nak bincang dengan pak hj, kalau dia ada pdandangan yang lagi bagus, saya akan pertimbangkan dan batalkan permohonan loan ALZA tu...


Dalam hati masih nak keter import.....betul takde jiwa Malaysia ni....camano nak buat, sebab saya dah letak standard dalam hati yg saya nak keter import....


Tapi kalau rezeki dah keter tempatan....redha jerlah....


Dan pagi ni juga tokey bengkel dah call mengesahkan gear box kembara sah tak boleh pakai'


Keter pun tak boleh jalan, dari hantar boleh jalan jadi tak boleh jalan


memang habislah tutup buku, gear box baru dia kata dia boleh bagi harga RM2.8k


Terus saya cakap kat dia tunggu jerlah lepas raya, saya takde duit ..direct jer saya cakap


So, gituler berakhirnya cerita kembara....buat sementara waktu....tu sebab saya gi jugak perodua tu....dealer proton kinrara dan banyak kali sms gak katanya sempat lagi nak ambik keter sebelum raya, tapi saya ni tak reti.....berbolak balik hati ni


Ikut otak rasional saya memang nak guna jer kembara tu....3 tahun kejap jer....saya boleh ebrsabar..tapi tulah....

Wassalam

4 comments:

Zareda Norman said...

macam kak zar kata halusi betul betul keputusan tu sebab salwa yang menangungg sorang@ nanti. pak hajiboleh bagi pandangan dan restu aje.. :) tapi kalau dia boleh bagi modal down payment lagik cantik kan wa..

sama cam kak zar, dah tak de semangat patriotik dah bila beli kereta.. sekali dah pakai kereta luar mesti cari kereta luar jugak.. tapi keretajepun, kereta us, kerata jerman tu tak mampu lagi jugak pun..

Ummi said...

wa, memang dalam hati ni nak kereta jepun atau kereta-kereta yang bukan malaysia punya

tapi poket ummi kata yang itu aje pun yang mampu, lagipun ummi ni jenis sempoi aje, asalkan boleh bergerak dan selesa, dah mencukupi

kakLuna said...

hm, ALZA, ok jugak...

dayangbest said...

jual je laa kembara tuh dekat
takpelaa kalau rugi sikit

tadi nampak ada kembara rosak dekat traffic light kuantan
tgh2 panas tuhhh
teringat plak kat akak :)