Thursday, September 30, 2010

Test drive Nissan

Assalamualaikum w.b.t


Kereta

Semalam tengahari kawasan Putrajaya hujan maha lebat kan?


Tapi masa hujan tengah lebat dengan angin kencang tulah saya test drive nissan


Gelabah jugaklah masa test drive tu, tak rasa kenikmatan memandu


Satu sebab dah lama gila tak bawak keter manual...sampai dah ala-ala lupa lah...


Satu lagi sebab hani tido, dari dalam kereta masa sambil dia daris ekolah, sampai showroom nissan kat presin 15 siap tido menangkur atas meja tu


kejut sambung tido lagi dalam keter nissan tu


Dahlah hujan lebat gila....dia lak ala-ala mengamuk kejap2 kena bangun...dipaksa pulak kejut tu...


Kena cepat2 test drive sebab nak kejarkan tarikh semalam untuk proceed loan ke CIMB untuk dapatkan interest 2.9+, lepas 30 sept naik cam biasa 3.++...jauh gak beza untuk 9 tahun tu...


Semalam dah proceed loan, sebab bayar 10% (tak bayar pun lagi) hanya bayar booking fee RM500, loan di proceed dalam RM77k. Monthly payment masih jugak tinggi (pada sayalah) dalam RM900


Tapi kalau kira2 hutang RM17,600 baki kembara dengan tempoh 3 tahun nak habiskan (bayar ikut jadual) dan kos maintenance serta kot2 rosak sana sini dalam tempoh 3 tahun tu...saya rasa berbaloi jugak saya keluar kos bayar down payment jer...


5 tahun pertama boleh pejam mata, keluar kos untuk servis jerlah....minyak pun katanya save jugak....lagipun dah biasa kembara memang kuat makan minyak pun, merc 2000cc toksah cakaplah memang kejap2 isi minyak jer kerjanya...


So, nissan sentra ni (plus manual lagi) pasti akan membuatkan saya rasa penjimatan pengisian minyak....cuma utk keter ni saya akan kekal guna RON97...sebelum2 ni saya selang seli RON97 dan RON95....


Pemilihan warna agak keliru, tak tau nak pilih...main redah jer ambil xxxx grey, kawan office kata keter nissan sentra ni (yang dah 12 tahun diperkenalkan nissan) adalah keter untuk orang tua jer....


Saya pun akui, alahhh mmang dah tua pun....dan hasil google memang banyak komen kata design body dia takde perubahan dari dulu (1998 diperkenalkan kalau tak salah) kalau rasa nak speeding nak cuba2 lumba dengan keter2 sporty baik tak payah....


Tapi penemuan google juga buat hati saya terubat sikit....katanya enjin nissan pilihan utama dijepun kalau banding Honda dan Toyota....cuma di Malaysia masyarakatnya skeptikal sikit....semua suka Honda (apakah?)


Enjin nissan juga kurang masalah, takde problem besar, rungutan customer pun kurang, SA suh saya check kat used car, katanya memang kurang sangat nissan/sentra dijual di used car sebab customer akan pakai berterusan sebab puas hati....dia suh lak saya compare dengan honda dan toyota yang banyak di used car....ntah saya tak perasan pulak sebab jarang2 ke used car...


Dari segi dalaman, sentra sangat old school takde design canggih2..USB pun takde....ABS, Airbag adalah....tapi itu bagi saya bonus jer....kalau nak ambil leather seat harus tambah RM3K...so lupakan ajer...


Harap2 minggu depan setel semuanya....


Cik Ayang


Malam tadi Cik Ayang called saya.


Lama giler!


Sessi luahan perasaan rupanya...


Eh tau ker sapa Cik Ayang?


Cik Ayang kan kakak Aza, pensyarah politeknik PD yang saya citer tak kawin2 lagi tu....


kan diorang dan Tok (mak Aza) rapat dengan anak2 Aza


So, sekarang Aza dan pak haji kan blah camtu jer...


Cik Ayang kata hari Khamis, raya ke 7 tu diorang pagi2 (lepas subuh) dah bertolak ke Penang....


Tinggalkan rumah (berkunci) dan takde nak bagitau apalagi nak bincang dengan Cik Ayang dan Tok


Dahlah tok menangis2 teringakan Sofiyyah dan anak2 lain tu....


Hahahahaaaa.....


Saya cakap kat Cik Ayang, saya malas nak ambik tau


Sayatakde perasaan dah


Apa nak berlaku, apa dorang buat saya taknak ambik pot langsung


Saya dah takde nak marah, jeles atau apa pun....at last Cik Ayang pun faham


Minta maaf banyak kali kat saya menganggu katanya


Pastu Cik Ayang kata dia ada dengar rumors kata pak hj ada siteri lain (dah Nikah) di Penang, minah kilang ker hapa ntah


Tu sebab nak pinda ke sana...lantaklah dia Cik Ayang, saya kata


Nur Aza ni tak serik2...sampai ati dia buat mak macamni, rungut cik ayang lagi


Nak taknak esok akak kena gak ke sana bawak mak akak ni....takkan nak biar camni jer...


Cik ayang kata, kalau telefon, Nuraza tak jawab..dia bagi hp kat Khairin (anak dara dia 17 tahun)


eh..panjang lagi citernya...nanti sambung lah ek...panas2 ceritanya!




Wassalam

4 comments:

oren said...

yer, setuju..enjin nissan mmg ok..masa saya nak tolak nissan sunny tu, baru jek dok bincang ngan tokei used car, dah ada customer dok aim keta yg kami nak tolak tu..huhu..kiranya, keta nissan saya tu, mmg tak merasalah nak duduk kat showroom..hikhik..lepas dpt broG, saya kosongkan nissan, dan-dan tu tokei terus cuci..katanya customer hari tu dah booking keta nih..

see..nissan mmg ok..jgn ragu2 lagi.. (saya jek yg mcm ralat, sbb asal nak amik livina, tapi tak jadi, sbb mcm tak mampu nak bayar bulan2..masa tu serentak nak potong duit utk rumah, plus awatif yg bakal lahir..tapi la nih redha jeklah..broG pun ok, takde problem lagilah..)

NANI SHAHABUDIN said...

saya pun pakai nissan sunny ex saloon kat spore. kalau kat msia, dipanggil nissan sentra. tgk mcm sama je modelnya. so far so good. kami dok drive dari spore balik ke kg saya di alor setar takda masalah. maximum pun kami perah sampai 140km/hr. taktau la kot you bawak lagi laju.

kakLuna said...

nissan sentra mmg bagus, kereta company saya pun 2 bijik sentra 1 camry.

Zareda Norman said...

memang kalau kat jepun dorang lebih prefer nissan dan toyota. tapi kita kat malaysia obses honda. ntah apesal ntah may be sbb design yang sporty. nissan dan toyota, enjin memang best jimat minyak, maintanance pun tak mahal mcm kereta korea