Sunday, September 5, 2010

Mula-mula lega tapi hujung2 bercelaru semula~

Assalamualaikum w.b.t


PERINGATAN: ENTRY YG SGT PANJANG!

Jumaat malam, lepas pak hj balik terawikh berkali2 dikejut hani suh bangun sebab nak terus pergi PD macam yang dijanjikan sebelum ke masjid petangnya.


Hani baru tido jer, memang sahlah takkan bangun...jenuh dikejut Hani tapi tak bergerak....macam tu jugak


So, saya masa tu memang dah berbaringan...tapi kesian tak sampai hati nak buat tak tau....terus bangun hidang makanan, nasi + ketam masak lemak cili api + sambal sotong.


Pak hj makan dengan seleranya, ntah2 tak makan untuk berbuka lagi, yerlah kalau makan kat masjid yang ambil sendiri tu memang dia tak boleh ambik...saya pun tak tanya dia berbuka kat mana...


Tapi tak taulah kenapa, mood saya memang kelaut, takde rasa happy pun dia ada, cuma terpaksa sebab bnak pakai keter....


Macam tulah kan agaknya orang yang takde perasaan pada pasangan....patutlah selama ni saya dengar/baca suami-isteri boleh duduk serumah bertahun2 tapi langsung takde komunikasi tapi tak pulak bercerai asbab anak2 jer...memang tak mustahillah dok serunmah tapi xbercakap.....baru saya dapat rasakannya.... dulu2 pelik!


Asalnya saya cadang nak hipokrit...nak borak2 cam biasa, tapi betullah saya memang tak pandai berlakon dalam hal2 macamni... takkan menjadik!


Lepas dia sudah makan, saya terus kemas pinggan dan masuk bilik nak tido....kami dua beranak memang tido atas tilam angin tu, pak hj plak saya siapkan sebelah atas tilam kekabu dan toto...


Tapi tengok2 dia tak masuk2 jugak, mula2 bertenet... pastu saya dengar bunyi remote kerusi urut...hmmm dia nak tunjuk egois dia lah tu....agaknya malam ni nak tido atas kerusi urut kot....saya pun biarkan jer...lantaklah...dah tua pun!


Kalau kes macam tulah, ikut pengalaman, saya pujuk mesti dia akan masuk punya.....dia nak kita yg rendahkan ego kita dulu....sebab malam sebelum bergaduh tu "hajat" dia tak kesampaian...mana taknya, saya memang akhir2 ni takde mood...antara tempoh masa dia nak bina mood saya tu saya tercakap something yang dia bengang terus pusing badan dan dalam 10 minit (lepas fikir2 kot) terus bangun dan blah....


So, sampailah ke sahur bila saya bangun saya tengok dia dah bangun dulu (solat) saya cam biasa terus panas2kan lauk dan makan dengan hani....tapi sebelum ke surau pak hj pesan dengan hani so bersiap lepas subuh nak balik PD kononnya....


Balik surau subuh tu, hani dah standby..siap dah tulis surat untuk saya dan suruh saya baca lepas dia pergi....sedih isi surat tu...rupanya pak hj nak ajak hani jer balik PD..saya palk tak masuks enarai, kena tinggal.....(saya ingatkan saya seklai pergi)


Tapi balik tu pak hj sambung tido atas kerusi urut lagi....lamaaa gila, sampai saya dah lipat kain baju, dah menonton TV dan dah sempat main badminton dengan Hani ....sudahnya agaknya jam 11 macam tu baru pak hj bangun....sedap jer dia rehat kan?


bangun2 terus dia suh hani bersiap, saya plak terus cakap apa yang saya dah atur dalam kepala dari malam tadi....tentang masalah2 hidup saya nilah.....saya bagitau hal kembara, bagitau hal dah proses beli keter Alza baru dan macam2 lagi yg berkaitan ....pokoknya saya bagitau dia yg saya taknak beli eter baru lagi...nak sabar dengan kembara dan nak pinjam keter dia dulu...sementara repair kembara....


Tapi respond dia adalah mengecewakan...semuanya dibantai jawab ala kadar jer..... ikut sukalah .... hmmm .... oklah..... terpulang .... so saya memang geram habis, saya nak mintak pendapat sebenarnya.... tapi dia pulak tunjuk ego dia tak nak bercakap macam biasa...marah agaknya saya tak pujuk dia malam tu....


Tapi lepas tu saya tengok dia pulak sibuk call sana call sini, rupanya nak carik mekanik dan nak carik gear box second hand dan tanya baper harga.... ohhh ada gak usaha dia rupanya....


Tapi akhirnya lepas call ramaaaiii mekanik memang susahlah dan rate memang gitu jugak....melainkan kalau nak tukar gear box manual.... tapi kos meningkat jugak sebab the whole set yang lain pun kenalah tukar jugak....so pusing2 tetap cost tinggi jugak.....


Sudahnya saya ajak pak hj gi bengkel, bincang dan tengok apa sebenarnya yg rosak, dan memang tokey tu cakap ratenya begitu....keter memang tak boleh jalan dah...nak taknak kena gak tukar gear box, dah tu yang harga RM2,800 tu adalah gear box second hand jugak, bukannya baru....


dari bangi kami terus ke PD, sebab pak hj nak servis keter merc sebelum bagi saya pakai....tapi macam biasa sayalah kena keluar kos untuk servis merc tu...


macam tak aci jer rasanya....pakai sekejap tapi kos servis saya lak keluar....apapun terpaksalah...dah dia cakap macam2 sebelum bagi kebenaran saya pakai merc tu...sedeh jer saya...dan saya yg sedia takde mood malas nak layan bagi jer duit servis tu...


dia mintak RM180...saya bagi RM160 jer...sebab takde duit kecik, tapi lepas tu tengok ada lagi RM 10 dua keping.....saya tak bagi pun..kang kalau saya bagi RM50 4 keping sure baki tak dipulangkan...saya pun harus berkira dah sekarang ni...takde faedah berbudi pada yang tak hargai...


Sampai PD tengok pak hj dah beli sofa L shape..banyak duit orang tua ni....tengok buaian sofiyyah pun dan barang2 kak aza semua ada..dan memang aza ada duduk rumah tu..tak kisahlah...malas nak fikir dah...


Eloklah tu dah berbaik...tapi yang membosankan, asyiklah pulak kak aza/anak2 call, bengang jer...ada jer pulak tu hal nak call, yerlah anak ada 6, kan macam2 cerita...anak yg tua Adib, 18 tahun citer hal jual motor, Khairin pulak citer hal ambik dia dari madrasah melaka semalam berhenti terus nak pindah ke madrasah penang...pastu citer2 hal tok/cik ayang...kan banyak coter tu? saya nak citer apa,kan? takde modal.....


Walhal bukan kak aza tak tau, saya ada dengan pak hj...saya pun selama ni bukan kisah sangat, dah memang perangai dia gitu...kadang saya siap tumpang dengar lagi perbualannya sebab suara kak aza memang kuat.... dahlah pak hj kalau call kak aza pakai hp saya sebab saya kan pakai line dia pakai credit, nak save credit dia lah tu....tu pun saya ni tak baik jugak lagi?



Mempengaruhi Hani

Hani tak dibenarkan balik kampung...ayahnya pujuk2 suh duduk PD...dia memang seronoklah, siap janji dengan hani nak bawak mandi pantai....pastu lagi geram, raya pun dia nak suruh hani raya kat PD...agaknya nak suh saya pun raya situ jugaklah kot...BENGANG GILA saya...mana taknya, Hani lak pujuk2 saya suh benatkan dia raya kat PD....


Saya cakap kat hani, nak raya PD boleh, tapi suh ayah beli baju raya lain, baju raya yang ami beli ami nak bawak kampung kasi kat orang...dia setuju lak tu...kononnya nak rasa suasana raya kat PD macamana.... nak rasa sekejap jer..sekali jer..tak pernah rasa..macam2lah dia cakap...memang tak logik sebab selama ni dia memang sangat suka balik kg...


Masa malamnya ayahnya gi terawih saya tanya dia betul2...rupa2nya dia kata ayah yang suh cakap, ayah yang pujuk suh beraya dengan ayah kat PD...dia sendiri sebenarnya memang tak sabar nak balik kg....rasa malam tu jugak nak balik kampung....eiii geramnya hani ni macam lalang depan ayah cair belakang ayah baru boleh fikir...


Tapi tadi saya cakap kat dia nak hantar balik kg, boleh pulak katanya nak merasa duduk sekejap kat PD...nak jumpa Zubair dengan Syakirah...


Hari selasa ni Uda akan balik cuti raya dari madrasah Penang dan macam biasa akan turun kat melaka, so ayahnya akan ambil dan bolehlah hantar hani sekali balik kg. Tapi selasa tu saya lah pulak tak balik kg lagi....sebab rabu tu saya ada court case kat Shah Alam..bengang jer hakim ni macam tak tau raya orang nak balik kg..sibuk tetapkan tarikh 8 Sept tu....


Nampaknya habis court case saya akan terus balik melaka lah....hishhkkk tak sabar rasanya....yerlah tak sabar nak beraya kat rumah yang baru dibuat..mesti lain suasananya walaupun tu rumah kakak saya (rumah mak saya dah punah kena roboh semua dah...)


pak hj lak katanya akan beraya rumah dia tulah...tapi saya tak caya, mesti akan beraya kat rumah aza jugak tu...yerlah rumah dia ada apa kan....


Saya lak sah-sah takkan ada laki masa raya pertama tu..yerlah dah rumah kakak saya ni mana ada bilik saya? 3 bilik jer, untuk dia, anak lekaki dan anak perempuan..saya pun akan menumpang jer kat bilik anak perempuannya tu....pak hj nak letak mana,kan?


Walaupun masa ni takde mood dan takde perasaan pada pak hj, tapi sebagai isteri sedih tetaplah sedih jugak....tahun lepas kan dah pak hj takde sebab dia merajuk tu, tahun ni pun nampaknya sama jugak...saya tetap takde suami di pagi raya....


Dan disebabkan rasa sedih tu, tahun ni saya nak memberontak, saya nak buat tak tahu jer, taknak sms minta maaf ker hapa..apa nak berlaku pada pak hj, kak aza lantaklah.... dia nak jalan2 raya rumah adik beradik diorang....malah kalau sampai ke kg kuantan kuala selangor pun sukatilah....sapa lah saya


Apapun , saya rasa pak hj dah gagal menguruskan dua bini....segagal gagalnya...tak pernah saya dapat keadilan pada hari raya..TAK PERNAH!


Pada dia mungkin saya yang engkar, kononnya raya nak suruh saya duduk rumah dia kat PDE tu..tapi sanggupker...kalau awak semua pun saya rasa takkan sanggup...


Dengan dapur mobile tu....dengan sedara mara takde...apa jadahnya duk situ? Tak sanggup saya...takkan saya lak nak masak ketupat..,takde kuih raya..dengan senyap sunyinya....apa yg ada duk taman macam tu?


Sapa yang saya nak salam2 pagi raya....??? Takat salam pak hj saya tak rase pape dah....teruk dah gelodak perasaan saya ni....tade apa2 rasa walaupun pada masa sama rasa geram dengan sikap dia...


Ganjaran lepas bergaduh


Ni, masa tulis entry ni air mata saya dah meleleh ni....ingat tak kan saya dah cakap lepas gaduh dengan kak aza pasti kak aza akan dapat ganjaran tertentu, ikut pengalaman sebelum ni....saya dah agak dan saya tertanya2 pulak kali ni apakah yang akan berubah....


Rupa2nya tak lama, dalam kereta menuju PD lagi pak hj dah bagitau saya....lepas raya diorang akan pindah ke Penang!


Terkejut saya....mana taknya, abis saya nak letak kat mana? Maksudnya saya memang takde dalam perhitungan diorang....


Respond pertama saya...kenapa lak sampai nak pindah ke Penang? Pak hj kata sebab bak lari dari tok (mak kak aza) dengan cik ayang (kakak dia) selagi diorang dok PD selagi tulah akan kacau bilau ada jer gangguan....


Saya jawab, takkan sebab tok dengan cik ayang, masalah kepincangan keluarga diorang saya lak yang jadi mangsa....saya lak kena tinggal sini sensorang...???


Pak hj kata, pindahlah..minta tukar ke SPRM Penang....hishhh....memang takkan dilepaskan saya sekarang ni...mana taknya.....saya yang handle FB, saya yang handle portal rasmi, Frenz Of MACC....takkan semudah tu saya nak dilepaskan ke Penang....bukans enang nak carik orang yang hendak dan minta buat kerja2 macam ni..tulsi2 berita dan artikel ni....


Kalau tak boleh saya disuruh berulang seminggu sekali ke Penang, sebab hani pun akan masuk sekali lepas raya ni ke madrasah di penang tu....


Hissshhh saya tak boleh bayangkan lah....sampainya hati diorang....


Kerana terkesan dengan kes nak pindah Penang tu....mood saya memang kelautlah....


Petang tu, saya nak ke bazar ramadhan pun takde hati....tengok sardin, cili api ada, saya masak nasi dan sardin jer tapi kesian kat hani dalam jam 6.45 petang saya suh pak hj hantar ke PARAM bawah kat Petronas tu...


sebelum turun keter pak hj pesan lak suh beli itu ini....walhal saya ada cakap kat dia masa nak turun tu, tanya ada tak RM10, saya tak bawak duit kecik...dia diam jer....tapi lepas tu suh beli makanan pulak....geram sesangat rasanya w.pun benda tu memang rutin saya selama ni (kos makan saya yg keluarkan)


Sudahnya, sebab geram, saya suh hani cakap kat ayahnya lepas turun tu kami balik jalan kaki jer, suh hani ambik kunci rumah dan kami jalan jer ke param, kalau tak pak hj nak tunggu kami kejap dan hantar kami balik rumah semula.... ta[pi geram pnya pasal, saya suh dia ke masjid terus...malas nak menyusahkan...


Pastu, berpeluhlah kami dua beranak jalan kaki, huishhh jauh jugak tau....siap saya mintak maaf kat hani asbab geram saya pada pak hj kami dua orang jadi mangsa kena jalan kaki dah;ah perut lapar....bawak makanan pulak tu...sampai2 jer sekejap jer dah berbuka....


Malam tu balik terawih, pendai pulak dia balik buka tudung saji, saya makan semua makanan yg saya beli yg memang cukup2 jer utk kami berdua, cempedak goreng, keria, bingka ubi, langsung tak tinggalkan pak hj... utk pak hj saya belikan air tebu dan popia basah jer (dah tu jer yg dia pesan) saya tak belikan makanan lain pun....


Malam tu sebagai tanda protes, saya tido bilik bawah dengan hani, pak hj memang tido bilik atas sebab ada kipas/air cond (dia pakai kipas jer) dan bilik bawah ada aircond jer takde kipas....saya dgn hani tido nak pakai aircond, PD kan panas.....


sebelum tido saya suh hani naik ambik toto kat atas, pastu saya dengar dia dengan ayahnya bercakap2 bisik2, rupanya ayahnya pujuk suh dia tido atas supaya saya pun tido bilik atas jugak....tapi dia taknak (hani cerita kat saya)


Dalam hati saya padan muka....entahlah, dikutuk malaikat tak? Kalau dah takde mood nak buat camana...bukan boleh paksa....eh memang saya dah jauh bezalah dari dulu...dulu2 kalau ingat kan saya ni ada macam gila sex sikit..sekarang ni memang takde hati dah, rela tak dapat tu semua, takde hal...(ker dah tua)


Siangnya saya masih takde mood malah bertambah2 takde mood...tambah2 pulak dengan aza call citer bukan main panjang lagi dengan gelak2nya....asalnya dia missed call saya, saya tak perasan pastu cakap kat pak hj, dia pulak call aza semula...tu yg cakap bukan main panjang lagi....eiii gedik betul! beza btul hr tu kau kutuk laki bukan main lagi (hahahaaa...serupa jer dengan saya tp saya kutuk lam blog)



Pastu sebab tak puas hati nak tau citer keseluruhan, saya check sms dalam hp pak hj...sekali baca mendidih darah ni.....mana taknya, dalam sms aza bukan main lagi...siap kutuk2 saya bagai....kononnya saya menjeling dia kalau dia duduk rumah Pak hj tu.."yerlah sebab semua barang dia beli"...walhal terang2 saya cakap kat dia, suh dia duduk rumah Sri Pinang ni kalau nak berbaik dengan abang....takkan saya nak marah lak dia duduk sini, malah saya lagi suruh!


Pastu dia ada tulis, kalau berbaik lepas ni adakah perkara2 lama akan berulang....antara perkara lama tu, "bila jalan jer madu call panas2 nak kacau"...eiii geram tak? eiii saya geram sangat rasanya...sekarang sapa yang selalu call ni?


Malah kalau saya call kan saya selalu cakap pak hj takkan jawab secara normal mesti dia cakap ok ok....


Dan bila yang sms panas2 saya hantar masa dia jalan....???

Sms panas2 saya hantar tu sukati saya lah..selalu saya hantar sms panas ni masa pak hj keluar jer....dan lagi, cuba saya lak yang jalan2....berapa kurun dah saya tak jalan2....agaknya kalau saya jalan2 entah apa sms dan call pulak dia akan hantar....pandai2 kata saya kacau dia masa dia jalan...yang masa dia berlebih2 dari saya....yang dia selalu jalan2 sedangkan saya tak langsung....


Ah...saya malas nak layan dah...apa ajer yang saya ni lebih....semuanya dah lebih kepada dia..senyap2 saya ni...ikhlas saya ni nak bagi dia berbaik... melebihkan masa utk dia, tak kisah masa saya yg kurang...takkan tak memadai lagi...


Lepas ni apa saya lebih saya betul2 nak tunjuk depan dia...selama ni aku kurang pun kau kata lebih....biar aku betul2 lebih baru kau tau!!!!


Lepas raya ni saya nak ajak pak hj jalan2...nak bawak Iza (anak tiri sekali)....biar dia tau....


Oh ye...subuh2 tadi bersms dengan iza, dia yang sms dulu tanya makcik ada raya dengan ayah hari ke berapa..diorang tak nak datang rumah si Tam (kak aza), tengok, diorang adik beradik pun taknak pergi rumah kak aza, siap tanya saya lagi....tu sebab tahun2 lepas mana diorang datang diorang taknak gi rumah mak tiri yg tu....


Dah lah....air mata saya meleleh masa taip ni...sedih sangat...sekarang ni saya dok sorang kat rumah ni, tadi jam 12 hantar pak hj dengan hani ke rumah kak aza, saya dropkan diorang saya chow terus balik putrajaya....malas saya nak singgah....hani lak mesti gembira tu....saya ni jer makan ati!


tak tau dah reaksi macamana...raya ni pasti kak aza akan dapat beraya dengan pak hj...ikut hati saya nak buat personal loan nak buat rumah kat kg.....supaya raya pak hj dapat balik kg sama2....dah berapa tahun dah pak hj taknak beraya kat rumah saya atas alasan tak selesa...sakit jiwa saya!



P/s: dalam sms kak aza ada jugak dia pujuk pak hj balik rumah dia taman bayu...dan katanya lagi ...."mana tau berkat ramadhan bulan mulia ni akan dapat Nur Syawal ker, Mohd Ramadhan ker"...eiiiiii geramnya saya, memang dia nak dapat anak lagi....takkan dah umur 42 tahun tak nak berhenti beranak, lainlah suami kaya raya....takkan tak kesian sua i dah tak mampu nak sara anak2, demgan dia taknak carik side income...peliklah!

Wassalam

6 comments:

Zareda Norman said...

salwa
isu kereta tak selesai lagi, isu pak haji dan raya pulak ek. Nak suruh salwa sabar pun, kak zar yakin, salwa sudah matang dan kuat hati nak menghadapi semua ini.

Yang penting, salwa jangan dera perasaan sendiri. Ujian ni pasti ada manisnya nanti.

Hanisumayyah said...

Kak Zar...

Tulah, harap semuanya cepat berlalu *cepatlah sampai tahun depan*....malas dan letih nak lalui semua ni!

oren said...

yelah..nak suh sabar pun, akak dh lebih sabar sgt2 nih..bila nak buat keputusan, kena tetapkan hati..kalo apa yg jadi, jgn dok sangka buruk, anggap ujian utk dekat lagi pd Allah..

saya doakan yg baik2 utk akak..

Ummi said...

geramnya akak baca pasal si aza tu, macam mak tiri akak yang jahat tu aje perangainya, geram

macam oren dengan zar cakap, memang wa dah sabar banyak-banyak dah

biar ajelah wa, yang penting jangan nangis2, happykan diri

kesian hani dan wa, hani nak dok penang, wa kat putrajaya, alahai, akak pulak yang sedihnya :(

Cool said...

kak wa protes protes protes@!` heheheh batu api ni!

kakLuna said...

sedihnya kak..saya pun menangis baca especially bab nak pindah penang...sedihnya..kita ni sampah kah kak..tunggulkah kak..selama2 yg akak citer, yg ni lah saya paling tak boleh terima..saya rasa mmg akak dianiayai..dipergunakan...dibuat mcm xde perasaan..

saya sokong dgn kekerasan hati akak dan hilangnya mood...kalo pak hj beri sayang, dapatlah sayang..tp kalo diberi penganiayaan...faham2lah sendiri. Allah itu maha melihat dan maha adil.