Thursday, September 16, 2010

Cabaran sebenar baru bermula!

Assalamualaikum w.b.t


Kalau saya tak kuat saya takkan sedia menempuh semua ni


Maksud saya bersedia untuk menjadi ibu tunggal!


Pada hari selasa, raya ke berapa tu yer? Oh yer raya ke 5...


Saya terima sms dari 'jantan sial'....ya itu nama yang saya save di hp saya sekarang ni!


"esok ambil kereta!"


Terus gelabah sebab kalau dia datang kat kampung, mesti dia datang masuk keter terus blah...dan pastinya dia akan datang dengan Aza @ sesiapapun kan...utk hantar dia...


Nanti apa pula mak saya kata, mesti mak saya tertanya2 apa hal pulak ni?....dan yang paling tak reti nak jawab, macamana saya pulak nak balik ke Putrajaya...dengan Hani dengan beg2 baju lagi....tentu2 nanti akan banyak cerita dan lagi saya pula akan pening kepala....


Tanpa buang masa dan taknak panjang cerita, saya balas, saya minta tempoh dua hari....saya kata saya akan hantar sendiri ke PD"




Saya punya tone sms memang dah panas gila2 takde tapis2 dah dan takde rasa hormat dah....


"Kalo kau tak fikir aku pun xpe, takkan kau tak fikir anak kau ni, kau suka tengok dia turun naik bas, semata2 kau benci aku? Makan pakai dia dahlah tak pernah ambik tau, kebajikan dia pun kau nak lepas tangan? Orang cerai pun dalam edah kena sediakan rumah, ni minta dua hari nak pakai keter sementara uruskan kuar keter bengkel kau tak bagi. Mana hakikat ikram yg kau sebut2"


Dia balas semula katanya "ok ini janji kau. Anak ada masalah bg aku jaga! Mls nak layan dah puas hati?"

Pastu saya balas, "Aku takkan sekali2 bg anak aku pd orang yg tak bertanggungjawab. Anak kau kat sana kau lepas tangan pd bini, sampai dia mengutuk kau berbakul2 kat aku. Selama ni dr dalam perut aku susah payah demi dia, kau kat mana? Brp banyak masa, sumbangan, tenaga kau sumbang utk dia? Dia pun xsebut dan xingat kau. Anak2 besar, adik beradik, sedara mara xingat kau, inikan budak 7 thn yang kau xde peranan besar dlm hidup dia! Sdarlah diri, kau layak utk org terdesak macam bini kau tu jer"


Saya akui memang tak patut seorang isteri berbahasa begitu pada suami tapi dia mulakan dulu, dia yg hantar sms guna perkataan aku kau pertama kali lepas saya pertama kali hantar sms kat dia petang raya pertama tu....dan dia juga yg ungkit perkara2 yang tak sepatutnya pada sms tu..."


Ok tutup cerita yang tu....


So, semalam saya fikir punya fikir, saya putuskan saya nak balik Putrajaya jer...lagipun saya ada hal kat Senawang (hal yang tak jadi saya nak buat sebelum raya tu)


Masa kat senawang lepas selesai hal tu, saya dok fikir macamanalah saya nak hantar keter


Saya call abang ipar saya, konon nak pinjam keter dia dulu....tapi hampa sebab katanya dia bukan tak bagi saya pinjam keter dia tapi keter dia tak boleh jalan jauh..katanyalah...takut yang sedia rosak jadi bertambah rosak pulak...saya fahamlah....


Tapi hati saya ni terus jadi pilu....menangis saya dalam keter kat senawang tu....mengenangkan betapa sukarnya nak meneruskan hidup di kala dirundung masalah..hanya ALlah tempt mengadu...


Saya terus balik ke Putrajaya sebab buntu sangat. Hani saya tinggalkan kat kampung. Sebab kereta saya sebenarnya tak siap lagi...tokey keter nak deposit seribu baru dia buat keter tu....saya plak hari jumaat ni baru ada duit nak bagi kat bengkel tu....saya kata kat dia bagi saya tempoh sampai jumaat, tolonglah buat dulu keter tu....


Hal kereta Alza saya dah tangguhkan dulu sebab saya taknak terikat dengan bayaran Alza tu RM759 selama 9 tahun, maklumlah full loan, so installment bulanan agak tinggi...lainlah kalau dapat keter yang saya 'suka', berbaloi saya bayar installment tu....


Dengan interest tinggi 4.2%..terlampau tinggilah interest dia....rugi banyak kat situ....saya call dealer perodua suruh hold kan dulu Alza tu lepas raya saya buat keputusan...walhal loan pembiayaan kereta tu dah lulus dah cuma tinggal sign agreement dan ambil keretanya saja...


Tapi semalam saya dah call bank dan dah buat surat menerusi email bagi pembatalan kelulusan pembiayaan kereta tu. Dah selesai dah pun....


Cuma yang tak selesainya ni, keter saya hanya akan siap esok, saya pulak kena hantar merc ke PD hari ni kalau ikut janji saya pada jantan tu.


Dan kalau saya hantar merc tu ke PD hari ni, saya kena balik ke Putrajaya semula menggunakan bas.


Saya okay untuk turun naik bas sebab hani takde. tapi masalahnya esok saya kena ke Senawang sekali lagi, pastu baru boleh ke bengkel ambil kembara saya tu. Tu pun tak tau boleh siap ker tidak. Maksudnya saya kena ulang alik beberapa kali lah pulak.



Kalau saya buat tak tau jer hal merc yg saya pakai ni dan hantar esok, saya takdelah kerja banyak kali, sekali saya hantar keter ke PD, saya naik bas ke seremban dan saya boleh balik Putrajaya terus. Ambil kereta....


Ikutkan hati memang saya nak buat tak tau jer....lagipun saya banyak menyumbang keter ni, saya yang keluar kos servis dan tukar2 spare part berapa tahun ni..beribu saya dah habis utk merc ni...dec lepas hampir seribu (masa keluar 40 hari di Kedah) dan febuari lepas 1200 saya juga keluar kos dan baru ni servis 160 saya jugak yg kuar duit...


Adalah tidak kejam kalau saya buat tak tau hal merc ni....saya pun ada hak...lagipun sehari jer lewat


Saya tau, jantan tu sekeluarga akan pindah penang jumaat ni...tu yg dia beritahu saya pada malam raya sampai saya hilang mood terus....mula2 saya boleh terima dan saya berlapang dada juga....


Saya kata kat dia, kalau macam tu ni malam terakhir kita bersama (sebelum pindahlah) abang baliklah dua hari raya....lepas ni tak jumpa dah....


Sebab dia kata kat saya yang dia akan balik PD selepas solat sunat hari raya.....


Tapi macam dia rancang dengan muka takde mood, tarik muka 14, tak tunjuk happy langsung..tapi pagi raya call PD boleh lak happy2....sakit ati okay! Dia balik jugak PD raya pertama tu...


Patut ikut plan asal raya kedua saya akan ke PD...sebab anak2 besar dia nak datang...tapi saya terus terang dengan dia, bujet untuk makan masa kat PD....saya nak dia keluar kos...takkan budak2 tu datang taknak hidang apa2....sekurang2nya buat mee goreng ker....tu yang saya nak dia keluar kos tu....


Banyakker? Takdelah mana kan....bukan utk anak saya, anak dia juga.... bukan saya berkira tapi saya nak komitmen dia....lagipun bujet raya saya dah keluar utk persiapan di kg....memang setiap tahun belanja kat kampung saya yang keluarkan, kuih2 raya, daging, hati dan segala neka barang masak saya yang akan beli....takkan utk anak2 dia yg setahun sekali jer ni, saya juga keluar kos...


Tapi dia kata, saya yang pandai2 rancang saya lah yang patut keluar duit? Sakit ati tak? So saya memang senyap jer dan saya cakap kat dia, kalau macam tu tak payahlah saya gi PD..saya akan sms Iza bagitau batal....


Ok lah nanti2 sambung lagi...


Wassalam

2 comments:

dayangbest said...

salam,
akak dah start kerja ke?

fikir positif je laa kan
anggap kalau betul nih akhirnyaa
mungkin nih mulanya hidup baru yg lebih baik
lagipun mmg selama nih "ibu tunggal" kan?


dah bertahun2 ikut blog akak
saya percaya akak kuat orangnya

Hanisumayyah said...

Dayang,

Akak belum start kerja lagi. Tapi akak balik Putrajaya sebab buntu...tak tau nak buat apa hal keter ni dan taknak pak hj balik kampung ambik keter depan mak akak...

Akak fikir +ve lah ni...apapun takkan banyak berubah lepas ni, cuma status jer...doakanlah akak kuat...