Monday, September 6, 2010

Raya Pertama, insyaallah ada suami di sisi....walaupun seketika

Assalamualaikum w.b.t


Hani ni kan saya dah boleh baca perangai dia....


Dah boleh agak apa dia fikir


Depan kita pandai cakap sayang ammie, rindu ammie....


Kejap2 bagitau kakak sayang sangat ammie tau...


kejap2 tanya kita, ammie cakap betul2 ammie sayang kakak tak?


Nak pergi PD siap tulis macam2...ni surat dia tulis dalam satu kertas A4


Dari: Suhailah
Kepada : Ami
Ucapan: Selamat Tinggal
Ami nanti ami jangan lupa kakak tau
kakak pun ingat ami tau
jangan pulak ami lupa kakak
kakak sayang ami tau
1 luv you mummy
Sayang ami
Ami jangan sedih tau
Ami jage diri tau
kakak very-very love ami
ami sayang kakak kan
kalau ami sayang kakak ami jangan sedih
kakak sayang ami
kakak pergi dulu tau ami
nanti kalau kakak dah pergi ami jangan sedih tau
Ami buatlah apa kerja yang seronok
Asalkan ami seronok
Bye bye
KAKAK SAYANG AMI
Pastu ada lukis gambar muka kakak dan ami serta lambang love banyak2...


Berapa banyak 'tau' dia. Ni bukan satu2nya surat dia pada saya. Hani rajin tulis surat. Ni surat masa lepas sahur yang kononnya pagi tu nak bertolak ke PD. Malamnya sebelum tido dan sementara tunggu ayah balik pun dia dah karang satu surat jugak..mana ntah surat tu...tapi pagi tu dia buat satu surat lagi....


Tapi dalam surat jer cakap jangan lupa kakak, tapi dia bila dah sampai PD dah jumpa adik beradik dia, jangan haraplah nak ingat kat ammie ni. Walhal bukan takde telefon..bila2 boleh call ami kalau nak....


So bolehlah dibayangkan kalau di madrasah nanti, dengan umi dan ayah datang tiap2 minggu, mesti dia lagi lupa ammie :-(...sangat sedih dan syahdu nak dibayangkan....


entah2 saya yang gila bayang teringat dia kat sana, sedangkan dia takde apa2....


Kalau gitu lepas ni harus berusaha mendapatkan anak ganti....tapi camno, minat pun dah merudum hebat ni! nak kena jumpa hamid arshad jugaklah....


Tadi saya ke seremban urusan private and confidential, pastu nak balik dah jam 5.30, call pak hj tanya ok ker kalau bermalam di PD..saja nak test dia....pastu dia on jer..tapi katanya Suhailah takyah bawaklah kita dua jer tido sana.


Saya taulah tu dia taknak bawak suhailah takut nanti aza tau saya ada di PD. Ahhh...nak jaga hati bini lah tu.....


Dengar macam tu cancel lah.... malas nak ke PD..saya patah balik Putrajaya jer....berbuka sorang2 lagi bagus!


Pastu tanya esoknya jadi tak hantar hani balik kg....pastu pak hj kata hani nak duduk lagi PD..nak jumpa dengan Uda lak..abang kesayangan dia tu....saya jawab....masa ambik tu kan dah jumpa sementara dari melaka central nak balik ke kg tu cukuplah jumpa sekejap...pastu abang hantar dia terus balik rumah mak....


Geram lak saya dengar! Pastu tanya sapa ikut ke melaka, pak hj jawab semualah....hishhhh...pak hj kata dah pergi melaka naik serena bawak jerlah semua....


Saya tau tu, sebenarnya mesti nak menyelam sambil minum air tu..mesti nak shopping beli belah baju raya anak2...dah tau dah tetiap tahun macam tu....dulu shopping gi melaka jugak..sambil ambik khairin (anak kak aza) sambil tu shopping...


Walhal dengan saya tak pernah umat shopping raya...cakap jer janji satu malam dekat2 raya nanti nak ke jalan TAR...tapi habuk pun takder! sedih tau! Semuanya pepandai saya jerlah...


Tahun ni pecah rekod...saya tak beli satu hapa pun baju raya untuk pak hj...lantaklah..biar jerlah...pagi raya dia nak ada baju ker taknak ada ker sukatilah...


Tapi dalam ati dah boleh agak dah mesti kak aza dah siapkan baju sedondon utk diorang sekeluarga...selalu gituler..pastu pagi2 raya ambik gambar sekeluarga..saya mana pernah ada? tak pernah aumat ambik gambar sekeluarga pagi raya, apa maknanya ada suami?


Dahlah sekarang ni baju pak hj selai pun takde kat rumah ni....jenuh beli selalu jubah/seluar dia tapi hujung2 semua dihangkut bawak rumah kak aza....kali ni kan hari tu yang sebelum lari tu dia ada bawak satu beg baju ke PD...tu sebab takde baju dah kat sini...


Walhal tu stok baju baru saya belikan kat Markaz seri petaling lepas dia lari sehelai sepinggang dari rumah kak aza sebelum keluar 40 hari tu....sudahnya semua baju kat PD....sakit ati jerlah!


Tadi lepas tak jadik ke PD saya tanya pak hj betul2 raya ni dia raya mana...dia tetap jawab nak raya rumah dia tu...saya kata kat dia....baliklah kampung....gitu gini saya cakap..pastu baru setuju nak balik petang raya

Lepas solat pagi raya akan ke PD....tu tak kisahlah...sebab sekurang2nya ada..tapi saya akan cuba injakkan supaya dia balik lepas solat jumaat jadik sempatlah ziarah pak sedara/mak sedara dulu....


Hari raya kedua saya lak akan ke PD rumah pak hj sebab anak2 dia along, angah, iza nak datang raya...so saya kenalah ada dah tentu2 si Tam tak diterima anak2 tirinya...maka mak tiri yang ni lah yang akan main peranan...


Raya ke 3 balik melaka semula....sebab dah janji dengan kakak2 saya malamnya nak buat barbeque...lagipun hani tentu2 nak berjalan2 raya kan....biasanya raya ke 4 ada group marhaban dan hani tentu akan joint group sekolah Rendah Islam tu...


So kesimpulan, kalau ada rezeki pak hj akan beraya di kg saya, raya pertama jer :( ....nampak gaya kena aturlah siapkan satu bilik utk kami...nak suh anak2 dara perempuan tu tido ngan emaknya satu malam...


Wassalam

No comments: