Wednesday, June 23, 2010

Ingat simple, kronik pulak jadiknya...

Assalamualaikum w.b.t


Hari gaduh tu saya cuba gak perbaiki keadaan. Lepas dah gaduh2 saya masih boleh cakap konon2 gurau.


Pasal dah tau kalau saya layankan memang sejarah akan berulang lah.


Yang saya cakap pun hal penting2...


Bila dia cakap yang dia dah tak heran dengan bini2 katanya mana2 boleh tinggal, masjid banyak...uruskanlah hal sendiri, tak perlu dah dia nak masuk campur lagi


Saya jawablah...abis tu camana minggu depan orang German tu datang?


Orang German tu isnin depan landing KLIA akan terus datang rumah ampangan saya tu.


Dia kata, kau uruskanlah sendiri...pandai2lah


Saya kata, eh orang tu boleh berhubung dengan abang jer...dia mana ada contact no saya


Pastu dia buat tak tau...


Saya pun tak tau dah nak cakap apa...


Masa nak blah tu gigih dia alih2kan keter semua..


Lepas betul kembara hari tu kan dia abwak kembara


Saya bawak merc


Pastu merc parking dalam, belakang merc parking kembara


Lepas gaduh masa nak chow, dan2 tu nak bawak merc pulak


Susah payah dia melilau2 carik kunci merc...dia tanya saya buat tak tau..malas nak layan sebenarnya


Pastu gigih keluar balik alih kembara parking tepi jalan kat luar pagar


Masuk balik carik kunci merc semula


Muka dah berang dah....terpaksa gak saya bagi kunci merc tu...


Pastu sempat ambik kopiah baru yg saya baru basuh...just tenggekkan letak atas kopiah yang sedia dipakai atas kepala dia...yerlah member tangan sebelah kan...


Sampai kat keter kopiah atas kepala jatuh (dia tak nampak), punya nak rushing sampai kopiah baru jatuh pastu kena lak gelek dengan merc, penyek kopiah tu (jenis keras)


Biasa kunci rumah ampangan satu set kat dia, satu kat saya (satu letak dlm kembara dan satu dalam merc)


Bila tukar keter, kunci dlm merc saya bawak masuk masa bukak pintu... kunci yg pak hj dok dalam kembara, so bila dia chow tu takdelahs et kunci dia punya...tertinggal dalam kembara..


Dua2 set kunci ada pada saya ni...kot2lah kalau dia nak urus rumah ampangan sebelum si German datang..memang tak bolehlah pasal dia takde kunci!


Lepas gadu saya ada 3 kali sms dia dan tiga2 kali sms tu dia balas...tapi ayat memang tak boleh blah lah...


Siap bahasakan dia 'aku' lagi...walhal saya maih berbahasa panggil dia 'abang' tapi bila dia jawab, mak aiii terkejut dengan gaya bahasa dia...


Mula2 balas gak, pertahankan diri walaupun nada2 saya more to minta maaf tapi bila ayat2 dia memang defensive habis... tak pernah rasa diri bersalah walaupun sekuman....memang saya tak boleh tolong dah!


Ego tahap melangit ni...sampai terasa2 nak bersekongkol jer dengan kak aza pulaukan dia!


Dahlah dari tinggalkan rumah kak aza dia tak bawak dan tak makan2 ubat....dengan baju selai dua jer yg ada kat sini.....sebab kan dia balik 40 hari tu beg bawak P.D, memanmg baju dia terhad....so sampai saya terpaksa belikan beberapa baju & seluar kat Seri Petaling...


Dengan segala belanja dapur, makan, minyak dia (kejap2 tukar keter dgn saya, bila saya nak pakai sure minyak dah 'e') so saya yang topup kan...dan juga siap bagi duit cash lagi kat dia beberapa kali....bulan ni kan uda balik, kasi duit belanja, pastu penyewa rumah kat PD tu lambat masukkan duit....sayalah yag bantu sesikit...pun saya masih teruk lagi....


Dari segi bahasa mungkin saya agak teruklah pasal saya ni orang melaka, memang cakap terus terang dengan gaya2 macam kurang ajar jer tapi dah nak masuk 10 tahun takkan takleh sabar dengan cara saya....kalau saya bangkitkan hal duit pun saya memang layak cakap....bila saya kata segala2nya atas saya...tak betul?


Dia boleh tanya saya balik, apa jer yang saya tanggung? Sampai tak pernah cukup duit? Ada jer bil2 tertunggak.....


Heyyy...saya rasalah kan orang kalau tak pernah tanggung sepenuhnya sebuah keluarga dengan belanja dapur/makan/minyak/belanja anak sekolah dll memang dia tak boleh nak agak berapa banyak belanja sebenarnya sebuah keluarga dalam sebulan...w.pun anak seorang...kos perbelanjaan tetap untuk sebuah keluarga.....walaupun saya bekerja, tapi kos masih keluar hari2, dengan makan....masih bagi mak kat kg duit....masih lagi bayar kutu atas nama mak kat kg....semua2 tu dia tak lalui...


So, saya tempuh dulu tempoh bertenang ni....kalau berakhir dengan penceraian, ok jer....jadi janda pun senang gak....dulu2 adalah gatal2 nak gak ada laki, tapi sejak setahun ni macam tak bernafsu jer....dah boleh bayangkan hidup tanpa suami....


tapi apapun saya tetap kesian lah dengan pak hj..kesian dengan dia yang tak pernah nak berubah dan mengakui salah sendiri..kalu dia mengaku sikit pun jadiklah....dan kalau dia berterima kasih dan menghargai sedikit pengorbanan saya pun jadilah....



Updated:

Saya sms kak aza semalam petang tanya khabar...pagi ni baru dia balas, baru top up hp katanya. Ya allah punyalah panjang citer. nanti2lah saya citer, cuma tak sabar nak bagitau satu perkara ni...takde sapa nak kongsi betapa macam2 rasanya saya dalam hati ni....so terpaksa juga kongsi di blog saya ni. Rupanya Kak aza mengandung 5 bulan, dan baru jer lepas keguguran, tumpah darah lagi....masuk hodpitak buat D&C...baby tu lelaki dah 5 bulan dah....

Hmmmm..mujur juga keguguran, sama macam kes dulu, terbelit tali pusat....kalau lahir baby tu xtaulah, dengan perangai pak hj yang ego, dengan kak aza yang macam2....tentu baby tu sukar meneruskan kehidupan..dalam kandungan lagi mak ayah berantakan....tu jer yang saya dapat komen...panas2 lagi berita ni baru abis cakap hp....siap nyorok kat pantry pejabat semata2 nak citer kat kak aza pak hj pun dah lari dari saya...
Wassalam

5 comments:

Cool said...

kak wa.. sabar kak..ujian ni..

Hanisumayyah said...

Ji...

hehehee takde apa lah...dalam hati tenang jer ni...dah mangli/immune dgn ni semua...

Irfa said...

baru perasan,,tarikh lahir blog kita tahun yg sama.2006..beza bulan jer,saya julai..akak jun :-)

luna said...

la..gugur ke..hmm tatau nk ckp..hanya boleh kata smua2 tu kena pandang sbg ASBAB..ada lah tu hikmah2 nya Allah nak bagi

oren said...

la haii..pak aji mesti tak tahu psl kak aza keguguran..

akak plak, sabaqlah byk2 yer..

kalo nk cakap bab duit, mmg tak pernah habis, walopun antara laki bini...