Tuesday, June 1, 2010

Sudah terbalik

Assalamualaikum w.b.t


Memandangkan pak hj tak balik2, masih duduk sini lagi, saya pun mulalah menjalankan aktiviti mencucuk2...


Hari2 tanya bila nak balik, tapi tanya secara berhemah dan bergurau senda...bila dia dah gelak2 barulah saya masuk point sebenar.


Teringat2 saya agaknya kalau pak hj tak balik berhari2 kat rumah saya kalau kami bergaduh kak aza ada tak suruh pak hj balik seremban (masa tulah)


Sure takdenya! Lagi dia layan pak hj cam biasa adalah.


Terbayang2 saya gaya kak aza bercakap ngan pak hj depan saya....dengan manjanya, dengan ''yang..yang..." hah sekarang dah melayang!


Saya pun siang malam pagi petang dok perli pak hj bila dia tengok hp....saya tanya hai nak call, call jerlah....ataupun saya perliu hai tunggu bini call ker?


Pak hj jawab, takkan dia call punya, hati keras tu....malah pak hj kata, bukan dia jer tak call dengan anak2 pun dia tak kasi call pak hj...


Yerlah biasanya kalau kat sini, Zubair rajin call pak hj, dulu Uda...yang rajin sangat call.


Tapi sejak Khamis, hari yang kak aza ambil zubair dari rumah saya kat seremban, takde satu panggilan pun untuk pak hj....sangat mengkagumkan!


Walhal telefon rumah kak aza memang tak melibatkan kos. Percuma, cakap jer berapa lama.....


Dan dua dari 3 anaknya yang ada di rumah tau nombor telefon ayah....pak hj kata mesti umminya tak benarkan diorang call.


Terbalik pulak, kalau saya memang saya suruh hani call, yerlah saya taknak mak ayah sengketa anak jadik mangsa.


Tapi pak hj kata, aza ni kalau diorang gaduh, dengan anak2 dia heret gaduh sama....


Teringat lagi dulu, masa first time dia tahu pak hj kawin dengan saya dia datangs erang pak hj kat rumah saya (lebih kurang bulan september 2001), dia heret anak2 sama dan dia abwa lari anak2 macam citer samseng dengan polis kami main kejar2, dia naik teksi dengan dua anak kecik dan kami naik kancil kejar dia dari belakang!


Mesti pening pakcik teksi tu, sampailah agaknya pakcik tu tanya nak berhentu mana kot? akhirnya kak aza berhenti kat masji senawang, Taman Tuanku Jaafar....pak hj pun turun pujuk dia dalam amsjid...masa tu syakirah (6 bulan) dan Uda setahun lebih (dah pandai jalan) dia tarik2 budak tu sampai jatuh berdarah dahi...dia tak benarkan ikut ayah, sudahnya Uda nak ikut ayah jugak.


Yerlah budak apa dia tau....masa tu agak2 matahari nak naik...berdarah dahi Uda....sudahnya kami chow bawak Uda.


Hari tu pulak, pak hj kena hantar saya balik Ipoh jugak, sebab cuti dua hari jer dari latihan asaa kat Pasukan Gerak Am Ulu Kinta, so dengan Uda pun kami hangkut segala bawak ke Ipoh. Dengan botol susu nya takde. Tawakkal jer...


Pak hj abwak Uda tu sebab takut kak aza bertindak luar kawalan. Kan Uda pernah dia letak pisau kat leher nak ugut bunuh suh pak hj ceraikan saya. Syakirah masa tu baby lagi atas dukung, menyusu badan so takkan dia nak buat apa2 kot....


Tapi malam tu mengenangkan kak aza takut bertindak luar akwalan, pak hj balik juga kuala pilah....dia dapat redakan keadaan tapi kak aza memang dah kacau masa tu...macam2 pak hj kena tempuh..saya selamatlah sebab dah ada kat Ulu Kinta!


Kali ni gaduh kak aza mungkin lebih tenang sebab dia dah cakap, apa nak jadi jadiler....dah bersedialah kot...


Entahlah...ikutkan sapa tak marah suami yang macam pak hj ni, banyak sebab untuk marah. Terutama mulut dia agak celupar kalau gaduh. saya pun dah merasa. tapi disebabkan saya malas nak layan perasaan dan tahap kesabaran saya dah meningkat kot, saya boleh ajer berlapang dada....


Apapun, kak aza mungkin merasa apa yang saya rasa selalu. Barulah dia dapat gambarkan macamana rasa ditinggalkan suami bila bergaduh....macam saya selalu rasalah...dan masa dulu2 sya akan call dia tanya pandangan (walhal sebenarnya saya nak suh dia jadi orang tengah suh pujuk pak hj balik) tapi mana pernah pak hj balik atas usaha/pujukan dia.


Sebab bila baik saya akan tanya pak haj semula ada tak kak aza cerita apa2 (macam saya cakap dalam hp dengan kak aza). Pak hj kata takde, kak aza cam biasa jer....macam takde apa2 berlaku pada saya dan pak hj...dia akan continue hidup dia dengan gembira...macam2 benda boleh buat kalau pak hj tak balik rumah saya...masa pak hj lama dengan dia....(masa sebelum pak hj sakitlah ni)



kalau ikutkan kak aza banyak kali gaduh dah....tapi saya sungguh2 pujuk pak hj balik Kuala Pilah/PD....banyak kali sangat dah..kak aza kan pernah lati 3 kali dari rumah....tiga-tiga kali tu saya pujuk pak hj, ada yang siap nangis2 lagi (ni masa tahun2 awal kawin, yerlah takut dikatakan perampas) ....tak larat nak citer kat sini...dari anak 2 sampailah anak kak aza dah 4 ni...tak larat saya nak pujuk pak hj lagi, terutama dengan macam2 sejarah hidup saya lalui dalam dunia bermadu ni....


Apapun, saya berkali2 tanya pak hj, berapa hari nak lari ni? Dia senyum jer....saya kata kesian kat budak2 tu rindukan ayahnya....pak hj kata, mesti diorang happy sebab kak aza mesti abwak rumah tok punya.....saya kata, hai tak minta izin abang dia gi jugak rumah tok ker? Pak hj kata, hmmmm, mana dia kisah...abang ada pun kalau dia nak gi rumah tok dia tinggalkan ajer...macam2 alasan dia bagi...hmmm no komenlah!



Wassalam

3 comments:

luna said...

susahnya kan kalo 'bersaudara' dgn teman yg x sekepala..sy pun merasainya dgn adik ipar dan juga kat opis ni ..bkn bgaduh, cuma x ngam..cara pk berbeza..tp sbb kita penah lalui mslh lebih besar (mungkin dah lali) maka akhirnya blapang dada aje.

tp cam saya leh la pikir 'hubungan ni setakat opis/rumah mertua saja, bkn tidur sebantal makan sepinggan, so tak payah la pikir2 teruk sangat' tapi bg akak lebih kuat terikatnya sbb dia adalah isteri kpd suami akak juga. kot mana pun dia juga yg akak jumpa..mesti lebih tension kan..

apapun, ingat x dulu akak kata kak aza ni kuat ibadatnya sbb tu 'selalu' je dia dpt 'bahagian' yg baik dlm episod kehidupan dia, mungkin skrg ni dia 'terkurang' sket amalan yg biasa,sbb tu 'bahagian' baik tu dpt kat akak pulak..hehehe

Jiji said...

Kak Wa, rasa dia geram jugak pasal kak smash dia, "kena taat suami." etc etc.

Tapi kalo akak sungguh nak Pak Hj balik, pujuk Pak Haji laa, kata perempuan ni pujuk pujuk sikit je dulu. Bawak balik le apam balik ke apa ke tanda berdamai.

Ajar la pak hj tu kawal ego dia, ajar sifat beralah tuh perlu. Taat taat jugak kak.. mmg la tanggungjawab suami nanti urusan dia dengan allah, tp kita isteri ni kena la point out mana mana yg rasa boleh di baiki . Tapi kena cara nye la.

Jiji said...

Lelaki susah nak paham rentak perempuan time emo ni. Cara mudah kita bagi tau dia apa yg kita nak.

(pernah bg tau koben,-" esok mana tau u tercinta perempuan lain, let me know up front, we will work from there. Jangan sorok sorok, u r going to hurt me even more..")

Ni akak kasi le idea cemana nak pujuk kak Aza. Mesti akak dah masak perangai kak aza tuh.