Friday, June 25, 2010

Siapa salah, siapa benar?

Assalamualaikum w.b.t





Semalam saya sms pak hj. Bukanlah niat saya nak berbaik sangat dengan dia.





Test market jer.





Saya tanya, "orang German jadi sewa tak?"





Tetiba dia balas.





"Insyaallah, nanti forward email"





Tetiba lak!





Kata hari tu pepandailah saya urus sendiri.





Tetibalak rasa siapa perlu siapa ni?





Saya ikutkan hati memang selamba jer nak biarkan dan buat tak tau semua ni.





tambah2 bila tau kak aza pun cam dah taknak melalui semua ni lagi...ada cam nak jadik ibu tunggal semula jer...


Bak kata kak aza, "akak bukan tak biasa wa, dulu 5 tahun akan dah tempuh macam2..."


Kan kak aza menjanda 5 tahun sebelum nikah pak hj....

Lepas borak dengan kak aza siang tu, malam esoknya dia ada sms saya, panjang kak aza sms saya,



"akak dah abil kputusan ari tu lagi xmau fikir, apa yg ada dpn mata jaga. Abg tido lena, makan lalu. apa dia mau dia akan dapat. dia tak susah cuma laki kita xmau menilai kita ni bini dia je. dia mmg syg anak2 tapi akak ni dia dah lama meluat, dia suka cakap elok2 xsuka macam layan xlayan je...dia xkena dia xrasa semua ni..akak dah lama perasan xlayan jer..akak bukan nak melawan laki tp pandailer abg nak balik ke nak bebaik ke. bkn br ni tahu, dah acap kali dah.sabar je...org kalu dah xsuka kan wat mcm2. dah jemu..pelik org lelaki ni. sakit bukan sbb nak melenting, lg kena sabar. bkn mudah2 nak perli2, maki bini. sifat daie xcamni..kdg2 nak duduk2 jer sembg2 dgn laki bila dia ada. tp smue akak kena wat.siang malam dia lena. akak nmpak dia mkin jauh dr akak smjk 2 ni. kd sini bkn ada usaha dah. tp tipon xtggal. blk lewat je. xpe, abg btul jln allah pelihara dia tp if sblknya dia kena istgfar bnyk2. biarle akak ada sikit jer iman amal ni yg mana mampu. hrp takut hnye pdNya. kita ni je suka nayakan diri sndiri. ALLAH 1 n tau..


Tengah malam sms ni sampai, mata tgh ngantuk, tak balas pun. Xleh nak fikir. Pastu dah siang baca balik, rasa cam ada betul ada yang musykil....susah nak menilai. Walaupun kami berkongsi suami tapi masing2 menilai dengan cara berbeza.

Saya tak menangkan kak aza 100% dan tak salahkan juga pak hj 100%, dua2 ada salah dan ada betulnya. Cuma masalahnya dua2 taknak berubah dan dua2 pulak macam dah commnunication breakdown, seolah2 takde jalan keluar. masing2 ada frame of reference yang berbeza...kak aza melihat cara didik anak2 begini pak hj pulak tengok begitu, pak hj bila tegur kak aza cam biasa dia akan bersifat defensive..sangat patuh pada prinsip dia tak boleh ubah langsung.

Lama2 pak hj boring lah kot...dah letih nak cakap jadi macam malas nak cakap kot..tu pasal dia asyik tido sampai takde komunikasi antara mereka. Ni hani pun ada cakap dengan saya kalau kat rumah ummi ayah dengan ummi serius jer takde gelak2...tak macam ammie dengan ayah...

Entahlah...saya pun gaduh jugak tapi selalu masalah duit...walaupun saya tau dia tak jalankan tanggungjawab dia beri nafkah tapi perlukan saya minta cerai semata2 atas isu nafkah tak dapat?

Pada masa sama saya tau memang dia tak mampu...apa pandangan kawan2...saya baca blog jiji pasal definisi perkahwinan...pendek sangat entry nya....saya tak mau rigid pada tafsiran perkahwinan ikut kebiasaan..pasal nafkah, tunaikan tanggungjawab dsbg.

Saya hanya nak perkahwinan yang dirahmati Allah...bila susah saya selalu terbayang korban sahabiyyah2 zaman sahabat. Mereka susah, suami mereka bukan mewah...bahkan untuk makan pun mereka mujahadah. Malah Saidatina Fatimah, isteri Ali pun kelaparan sampai 3 hari takde makanan sedangkan Ali pergi berdakwah.

Jangan kata saya ni konservatif atau taksub sangat nak jadi macam sahabiyyah...tak.. tidak sama sekali sebab saya tau saya tak mampu pun korban sampai tahap tu...tapi saya memang dalam keadaan dilemma...sebab pak hj income dia RM1600 jer...kalo campur sewa RM370 pun tak sampai dua ribu dengan tanggungan anak 4...sanggupker nak mintak nafkah lagi...sedangkan nak banding gaji saya Rm5,800 (jangan kata gaji saya banyak, orang lain lagi banyak tak heboh kat blog jer...apapun patut lagi banyak, saya ni ketinggalan dah ni, kawan2 sebatch semua dah RM7,+++).........adalah sangat tak aci kalau saya dok bangkit2 nak duit, nak nafkah.....be fair!

Dan saya dah lama buang rasa jengkel dan tak puas hati membuta tuli sebab tak dapat nafkah. Saya hanya akan marah geram sakit hati kalau saya diprovoke, saya tak dihargai dan saya tak dinilai dengan sewajarnya atas korban dan susah payah saya. Bab nafkah anytime saya blh buat tak tau...takpun takkan saya yang tanggung makan,pakai, minyak suami....dan saya buat semua tu dengan senang ati kalau suami tak menyibuk nak marah2 saya tak tentu pasal...kalao kena marah/gaduh baruler saya bising...

saya nak tanya, wajarker saya nak tuntut hak, nak bubarkan perkahwinan ni...atau apa2 sahaja atas dasar saya tak dapat nafkah @ atas dasar sikap pak hj melayan bini2...sejarah saya semua dah tau kan...kalau rasa2 saya jadi janda bagus, nasihatkanlah saya ni...mungkin kalau pak hj bercerai dengan saya dan kak aza baruler dia sedar langit tinggi rendah kot? Dan saya juga tak tau nak nasihat kak aza camana...no point...

Asbab blog ni private bolehler cakap melepas jer kan...

Wassalam

3 comments:

oren said...

bab akak tnya nak bercerai ka dak, rasanya kak kena nilai sendiri..bukan takmo bagi pendapat, tapi akak yg sehidup semati ngan pak aji, so, akak taulah baik buruknya..

bab kata seorang kawan, buat timbang baik buruk (pro-cons) kalo masih teruskan ikatan perkahwinan tu...kalo rasa2 dlm ikatan nih, lebih banyak yg buruk, so, baik berpisah saja..tapi kalo rasa byk faedah kalo terus bersama, then teruskanlah jugak..

ps: terbeliak bijik mata baca gaji akak..BYK TUHHH..bleh beli keta sebijik lagi tuh..series ckp nih...

luna said...

ntah la kak...cerai ni xde pglmn..tp kalo tanya saya, menjadi isteri tu lg baik dr single..(SELAGI tindakan suami tidak melibatkan akidah ataupun kemudhoratan)menjadi single byk fitnahnya..tp bkn makna kene menyerah membodohkan diri..kalo dipukul,diabaikan (bersebab dan ada bukti2 utk tuntut fasakh) maka saya menyokong..hidup kita bkn smata2 kahwin,apatah lg kalo sering berantakan apa gunanya...sentiasa berdosa krn x dpt taat suami seperti sepatutnya..maka ibadat pun terganggu..sdgkan matlamat hidup kita nak mendapat keredhaan Allah..tp jika hidup x bahagia..x tenteram..hilang fokus,mcm mana nk dpt redha Allah..

ataupun ni asbab akak meningkatkan lagi ibadah pd Allah,kak solat banyak2 minta petunjuk sbb keadaan skrg ni akak buntu,amat sesuai sekali memohon drNya yg terbaik wpun yg terbaik itu boleh jadi,perceraian ataupun meneruskan..

yg penting,bila dh ada keputusan,jgn berpatah balik,yakin dgn Allah yg mendorongkan keputusan tersebut.

sambil taip ni tangan sy pun seram sejuk..itulah betapa talak bukan mainan...syaitan dasim tu mmg tunggu sangat saat ni,utk gembira dan bertepuk tangan.

Hanisumayyah said...

Oren...

Akak lama sangat dah fikir pro dan cons nya, dalam kepala ni pun nampak banyak yang buruk jer, bila start gaduh jer mulalah yang buruk2 ni bertambah2...

Cuma akak terasa kasihan yg lebih..dulu kasih, tapi sekarang lebih pada kasihan....

Luna..

Betul nasihat Luna tu..kalu diikutkan sekarang lagi kurang bergaduh banding dulu...dan sepatutnya dah takde isu nak gaduh2 ni...dan akak rasa akak dah banyak beralah tu sebab dah kurang gaduhnya cuma pak hj masih tetap ego melangit tu yg tak tahan tu...dan akak setuju sangat fakta Luna yg kata nilah amsa tambah ibadat...mmg kalao ibadat kurang msalah2 macamnilah yg akan timbul...