Tuesday, June 22, 2010

Lelaki pun ada syndrom menapouse kan?

Assalamualaikum w.b.t


Tak salah saya namanya endropouse lah...malas lak nak google.


Kiranya perangai dia memang lain macamlah...


Perubahan hormon bila meningkat tua.


Saya rasa pak hj ni dah masuk usia nak endropouse lah kot?


Dulu abah gitu jugak, selalu merajuk, siap bungkus kain baju bagai, masuk keter


nak larilah konon...


Mak malas nak layan, diam jer...


Tapi abah takdelah lari


Pasal dia memang bukan jenis berdikari.


Lagipun melayu sejati, mana nak lari dari tanggungjawab...


Eh..yerlah baru saya perasan, abah saya dulu kira bertanggungjawablah


takdelah suka suki tinggalkan anak bini


Cuma dia garanglah


Pak hj pulak tutur kata baik, layan anak bagus, bahasa pun okay


Tapi perangai merajuk lari tu yg tak boleh tahan tu!


Dulu sihat okaylah lari2 ni


Dah sakit camni pun ego dia tetap tak menurun!


Skang dua2 bini dah gaduh...sapa salah sebenarnya ni?


Confuse lah!


Salah saya ker kalau saya nak duit sewa rumah seremban tu...


28 Jun ni ada orang dari Jerman (bangsa pakistan) nak sewa....dia dah beli rumah kat rasah kemayan, tengan renovate


Sementara siap dalam sebulan dia nak sewa sementara rumah saya sebab perabot semua siap dah...


So, bila saya cakap duit sewa saya nak, salah sayakah?


Walhal rumah tu 900 sebulan saya bayar? Eiiiiii, xfaham!


Lepas jerman dah ada org kerja Putrajaya dan bini cikgu (kena tukar mengajar Kuala Pilah) nak sewa sebab dia kena transfer


Dah masuk deposit pun rupanya...dan pak hj bagi no akaun dia, dah habis duit tu pun , pak hj tukar tayar merc...


Pun saya tak tau, kemudian baru pak hj bagitau....takker saya ni kira baik, pasal saya diam jer...


Tapi kalau jerman ni sewa, saya buat diam jer...walhal tu rumah saya yg bayar, bodohkan saya?


Bila gaduh2...dai marah saya, katanya bukan sebab saya nak duit sewa tu tapi cara saya cakap tu yg macam 'kurang ajar'....


Alah..adalah isu laki-bini yg lepas2 dia ungkit, biasalah kaki ungkit....sudahnya saya malas nak layan..saya blah jer lepas cakap2 (gaduh tu) masuk bilik, member makan hati terus chow sambil bebel2...


Suh saya urus semua sendiri...suh saya jangan suh dia campurtangan lagi...pepandailah...


dahlah semua penyewa tu berhubung dengan dia jer...tu nak ugut sayalah tu...katanya kalau dia tak urukan rumah tu memang tak bersewa pun....dah 5 bulan terbiar...


Helloooo, bkn saya tak blh uruskan utk sewakan, kejap jer kalo saya upah lori angkat barang2 tu, cuma saya ni ikut cakap laki....xyah angkat barang2 dulu takut nak pindah rumah lagi pasal hani nak masuk madrasah..konon nak sewa dekat2 madrasah kat seri petaling tu....


Sudahnya saya gak dikata salah!

Wassalam

6 comments:

oren said...

sabaq..sabaq..

org laki nih, selalu bagi mcm2 alasan..

1 yg saya belajaq hari tu, jgn bagi muka sgt..saya tau, few readers akan tak setuju..well, itu pendapat memasing..

bagi kes saya plak, makin ditolong makin tak menjadi..sudahnya sekarang saya tgh mengeraskan hati (ada ka ayat gini? hahaha)untuk hidup berdikari..biarlah kita susah payah utk anak2 (kes saya), asal saya hepi dan tak sakit hati..

Hanisumayyah said...

Oren..

Akak pun rasa dah bersedia nak berdikari, kalo dulu yer terasa takut nak bergelar janda@ ibu tunggal tapi dalam usia sebegini akak rasa semuanya akak dah boleh handle...cuma kesian kat anak lah...

Irfa said...

bab duit ni org lelaki memang sensitif...bagi diorang kalau bab duit ni membuat kelelakian mereka tercabar.cakap dr pengalaman

Zareda Norman said...

tak tahu nak komen cam ne ek.. kak zar memang dari dulu bab duit ringgit memang berkira dengan suami sebab bagi kak zar tinggi mana pun income isteri tanggungjawab sara anak siteri tetap pada suami.. memang tak bagi can tapi kalau dia dah tenat poket, bantu gak sikit sikit tapi tak bolehselalu nanti naik lemak..

kalau kes cam salwa ni memang dah lama kak zar berangin.. sabar cam ne pun pasti ribut jugak.. memang salwa ni sabar sangat orangnya..

Hanisumayyah said...

Irfa...

Faham sangat dah


Kak Zar...

Tak semua orang bertuah macam kak zar

luna said...

sama lah saya kak,lagi lah kami laki bini combine income pun tak besar mana..malahan dia income ada la tinggi seinci dari saya..nama nya bagi nafkah,tp upanya itu adalah 'deposit' dia simpan kat purse saya...time pokai, so-called 'nafkah' tu lah yg kena pakai balik..pastu,mmg x de tanya2 samada saya ada duit ke tak,terus je bgtau 'bak duit,saya dh takda duit'