Thursday, June 10, 2010

Patut @ tidak saya campurtangan?

Assalamualaikum w.b.t



Dah melewati dua minggu pak hj perang ni.


Saya pulak yang panas punggung.


Sebab saya seolah-olah letak diri saya dalam situasi kak aza


Kalau saya mesti dah ambil tindakan at least saya mesti dah sms...


busuk2 pun saya akan suh hani call pak hj.


Bagi kak aza ni kali pertama.


Selama ni dalam 3 hari jer pak hj tak balik kalo gaduh...tu pun takat lari/duduk homestay dia tu sorang2...


Pastu mesti balik jugak, kenangkan anak2...takutr kak aza jadikan anak2 mangsa


Tapi kali ni cekal betul emosi pak hj, sanggup tu bertahan tak balik2....


Bukannya saya ada rumah pun, kan kerja...


Dulu dia gaduh saya cuti belajar pun takde lak dia duduk rumah saya..balik PD gak...


Kali ni macam berpatah arang dah (bak kata jiji)


Saya tanya lagi, sampai bila nak berakhir ni, kalau dua2 tak mengalah camana?


Pak hj kata tengoklah...katanya lagi kak aza tengah bahagia tu...


Apasal lak? saya tanya


Sebab takde sapa kontrol dia, senang duduk berlonggok kat umah mak dia...


Malah, hari isnin tu, masa ambik Uda kat melaka, Khairin anak kak aza sms


Tanya ayah dengan nada yang sungguh manja dan mengada2 pada pandangan saya...


"Ayah...bila ayah nak balik? Ayin nak jalan2 ni, camana aircond keter, nanti ayin jalan2 panas...van tak boleh start, dah hantar Yasin (bengkel) dah...Adib call hari2 tanya bila nak gi Kl, dia dah tunggu dah...."


Camtulah bih kurang ayat dia.


Saya percaya ayat tu atas arahan umminya...kena bagitau masalah awal2 spy pak hj balik selesaikan prob2 tu...tapi cara dia tak kena, napa lak suh ayin hantar sms? Apasal dia tak call, takpun suh anak2 pak hj call.


Ayin ni 17 tahun, Adib 18 tahun....dua 2 anak yatim ni...


Pak hj benganglah kan, van tu dah berbulan duduk rumah mak kak aza, tiba2 lak ada masalah aircond, takleh start lah pulak...sebelum ni okay jer...


Tapi pak hj bayar juga bulan2, bukan sikit 6 ratus lebih bagi pak hj yg tak kerja ni...yang pakai cik ayang dan kak aza...van tu memang nama cik ayang pasal masa nak beli dulu kak aza punya semangat sampai guna nama kakak dia pasal pak hj xnak pakai nama dia mmg nak clear naka kat bank, xnak ada hutang2.


Masa nak jalan2 dah lah tak minta izin tup2 suh pak hj repair lak....hmm ikut ati kata pak hj nak biar kan ajer...dengan road tax insuran yg baru bayar isnin hari tu dekat seribu..memang tak berbaloi van tu....


So,citernya, nak ker saya campur dengan sms/call kak aza suh dia beralah..amacam ada berani ker saya ni?



Wassalam

5 comments:

Ummi said...

based on experience mak akak, tak payah nak call, buat tak tahu aje jangan masuk campur, madu-madu ni walaupun baik ada gak cemburunya, so tak payahlah nak masuk campur


mak akak jenis yang simple, tak suka ambil tahu dan tak suka di ambil tahu hehehehe

Irfa said...

betul tu .saya setuju ngan kak ummi.mak saya pun dulu penah cakap macam tu berdsarkan pengalaman nenek saya yang bermadu..

lgpun bukan akak tak pernah membaikkan diorang sebelum ni

oren said...

akak berani ke?

Luna said...

sy kenal akak, kalo akak dh sebut,kebarangkalian akak akan buat..sy rasa ok jugak idea tu..at least kita cuba..niat kita baik,ye dak?

Zareda Norman said...

bagi kak zar pun, tak perlulah salwa nak masuk campur. Kalau nak pujuk pujuk pun, cakap bebaik dgn pak haji jer. Dengan kak aza jangan lah.

sok sok kalau diaorang dah berbaik, kita juga yang jadi durinya.. cthnya, nanti kalau dorang dah berbaik, apa yang kita cakap utk nasihatkan dorang tu akan makan diri kita balik. Cukuplah jaga rumahtannga kita dalam keredhaan Allah dan bahagia dengan cara kita aje.