Saturday, June 12, 2010

Nikah rahsia & terpaksa juga sms kak aza

Assalamualaikum w.b.t



Akhir-akhir ni malam2 selalu chit chat dengan iza.


Anak pompuan pak hj dari isteri pertama.


Banyak citer dan ada jer citer kadang berjam-jam kami chatting thru FB. Citer hal angah/along...hal kak aza, hani, anak2 kak aza, kenangan2 masa saya baru kawin dulu..eh macam2 lah boleh share...


tapi bual lah apa pun..dia tetap pusing2 luah benda sama...


Dia selalu luah xpuas hati dengan ayah.


Tak dapat perhatian


Ayah tak adil,


Paling kerap dia cakap, sapa lah dia, ayah tak sayang dia


Walaupun dah besar panjang dia tu, ntah 24 kot?


Tapi pemerhatian saya emosi dia dah rosak..disebabkan penceraian mak ayah dia


Dan malangnya dalam otak dia dah ada pandangan yg skeptikal terhadap institusi perkahwinan/keluarga ni


Sayang sungguh!


Permulaan didikan dah elok/baik


Penghujung begini pula...


So agak sukar juga nak berkomunikasi sebab dia dah ada pandangan negatif pada ayahnya...


pada mak juga sebenarnya (tapi sebab dah lama duk dengan mak dia maka pemikiran dan cara mak dia dah diserap ke dalam jiwa dia)


Saya kata begitu sebab saya boleh bezakan cara fikir dia dulu dan sekarang


Titik permulaan selepas dia bagi keterangan harta sepencarian


ok fine....panjang kalau nak diulas


tapi hasil saya muzakarah/chatting dengan dia lama2 sikit sebanyak dapat gak saya betulkan mana2 pandangan dia tu


Memang xleh ubah dah pendirian dia...terutama pandangan negatif pada ayah (setahun dua ni)


Ayahnya memang salah.... saya akui


Tapi saya tekankan pada dia peranan anak...


Dosa ayah tu biarlah antara dia dengan Allah


Sebagai anak kita redhalah..supaya dia pun selamat kat sana..


Kita mainkan peranan kita...yg terbaik...


NIKAH RAHSIA


Dan berita terbaru ni, malam tadi...


Sebab dapat mak tiri yang sporting!


Dia buat pengakuan


Nak nikah secara rahsia katanya...


Betul anak ayah ni, kan saya-pak hj nikah rahsia


Sebabnya nak halalkan hubungan


Dua2 masih belajar di KUIS


so iza nak nikah sebab katanya malam2 dah mimpi2 dahsyat..


hah ko...dapat lak mak tiri camni....apa lagi nasihat saya nikah jerlah


Ikut sunnah...anak gadis kena nikah awal....ikut syariat jer xyah nak buat besar2...membazir, amalan syaitan tu...


sambil chit chat sambil sms dengan pak hj


Pak hj takde masalah setuju jer nak walikan anak dara dia


Sebab bagi dia yg penting nikah kot..


Setakat ni tulah ceritanya.....kalau ada jodoh nikahlah kot...secara rahsia


Saya kata kat dia, ko ambiklah satu bilik kat rumah makcik ni....


Jawab dia...alah tak privacy takleh nak main kejar2


abih dah kata rahsia, ko jumpa sementara jerlah kan?


Mak ko tau nanti..mampussss!


Mak dia tak bagi kawin...kalo nak kawin suh sediakan duit RM 20k dulu


Tapi pada saya lak, kawin ikut syariat sudahlah


Kita bukan tak tau sunnah..war2kan secara sederhana jer...tanpa pembaziran dan tak perlu ikut adat...


Borak punya borak tu yang keluar idea nikah rahsia tu...


Saya punyalah excited nak dapat menantu...


Siap cakap....tahun depan jadik neneklah...kalo ko taknak anak tu bak bagi makcik jaga..hehehee


Tapi xtaulah iza serius ker dak...nampak gaya memang dah menggeletis nak nikah...agaknya xpernah kena panahan cinta...terseksa lah tu kot...


Saya fahamlah...tu yg saya syorkan nikah jer..tambah2 pak hj sangatlah mengalu-alukan...


So, pandangan anda camana...ok ker idea nikah rahsia ni? Supaya mak dia tak tau...sekadar nak halalkan ajer...


Oh ya, lepas nikah dia suami isteri nak sambung belajar Jordon kot....tu yg saya cadang nikah dulu baru ke jordon...ok tak cadangan mak tiri dia ni? Over kan?



SMS KAK AZA


saya terima sms pak hj malam tadi minta tolong saya hantar Uda ke melaka central malm ni, nak balik Penang.


Dalam hati saya eh takkan aku nak gi umah kak aza ambik uda hantar ke melaka?


Kalo dulu bolehlah...la ni sure kak aza pandangan saya sebelah mata jer kot!


Pastu saya sms kata apa kata saya sms kak aza suh dia jer yang hantar ke melaka central


PD melaka dah dekat dah.... takkan org putrajaya lak nak kena hantar?


Pak hj kata ok...


Lepas solat subuh ni saya dah sms pun...tapi matahari dah naik dah ni takde balas apapun...dapat ker tidak tak taulah...


Ingat nak sms kak chik (khairin) pulak kot...takpun call rumah terus...tapi serba salah juga...


Bila baca komen kak zar rasa ada betul jugak...tapi kalo sayalah kat tempat kak aza....saya harap madu saya bantu baikkan kami...


sebab dah suami xberhubung dengan kita, kita nak jugak dapat tau apa dalam pemikiran suami, nak tau tu kena tanya madu kita kan?


Tapi saya tengok dulu, kalo sampai sebulan camni gak..rasanya kena call kak azalah...takpun call cik ayang jer kot? bagi Cik ayang yang tegur adik dia....cik ayang ni agak rasional orangnya....kalo cakap kat aza dia tu emo+nak kita dengar padangan dia jer...susah communicate dengan dia...


Apa2lah...mana2 pun saya tetapla tersepit..campur ker dak tetap saya terlibat dan menjadi sebahagian dari rumahtangga diorang....itu hakikat yg saya kena akui....sejarah pun dah membuktikan yang hubungan tiga segi kami ni saling lengkap melengkapi....


Update:


kak aza dah balas sms, "Jazakallah wa"...ringkas jer.....sms saya pada dia bunyi gini..."kak, abang minta saya sampaikan abg tak dapat hantar Uda malam ni, abang ada jorr di Seri Petaling. Asalnya dia suh saya tp saya ada kerja xblk melaka. Apa2 hal baik akak call abang terus...."


Maknanya xdelah pertemuan suami-isteri ni dalam masa terdekat ni.





Wassalam

6 comments:

luna said...

sy pun mmg nak sgt nikah rahsia zmn bercinta dulu...tp x de org tengah yg memahami...last2 x sempat..

Hanisumayyah said...

Luna...


Akak faham...dah si Iza ni pun mmg tau makcik nya ni sporting...tu yg berani suh tanya ayah setuju ker tak jadi wali...kita tunggu jerlah nanti....

Jiji said...

pendapat jiji kawen je hahah@!~ biar susah sket time muda ni esok 30 an senang..

tp bab kawen rahsia tu... alahai tak wajar kot.. remuk hati mak nanti.... biar la dia larang ke apa ke... tp kalo pak hj dah setuju ON je.. tak lemas ke menyimpan rahsia nanti... kesian mak dia.

sekurang kurang nye dah selesai satu pekara (bg tau mak , walo dia tak setuju pon, tp bapak setujuk ok la)

Irfa said...

sian mak dia..
(tak nak komen panjang2).
harap iza pikir dulu.jodoh tak kemana

MA said...

Walau apa pun niat Iza - samada baik atau sebaliknya - harap Salwa dapat menasihati dia agar jgn sekali-kali membelakangi maknya.

Syurga di bawah tapak kaki ibu.

Mutiara said...

Salwa, saya tak nak lah nasihat ker apa. tapi saya fikir lah, kalau benda yg sama terjadi kepada Salwa, bila hani belakangkan Salwa kawin rahsia, macam mana perasaan Salwa. Mintak-mintak lah benda sebegini tak berlaku.