Wednesday, June 23, 2010

Versi kak Aza lagi tak tahan!

Assalamualaikum w.b.t


Ya Allah, punyalah lama kak aza bercakap kat telefon...nyesal lak saya call.


Tak berhenti2 dia cakap saya nak sampuk pun tak boleh!


Dengan berapa set menangis nya...


Dahlah saya nyorok kat pantry....pasal hp saya hari tu jatuh dari tingkat 7....masih tak hantar betul lagi


Terpaksa pakai hp sony yg terpaksa loud speaker


Dahlah makcik yg jawatannya 'tukang kebun' yg saya dah kenal 10 tahun dulu, dr saya mula posting kat BPR Jalan Duta, ada lak kebetulan kat situ....mengemas2 barang dia dalam peti ais...skang jawatan tu dah jumud..so dia macam takde kerja jadik dia potong2 buah dan jual dr tgkat ke tingkat....buah tu dia simpan kat peti ais tingkat kami tu....pastu kerja dia mengemas2....yerlah dah kat putrajaya ni mana kebunnya...


Dia pulak macam nak kepochi (atau kebetulan) dengar sama...hishhhhkkkk...saya sambil dengar kak aza cakap sambil tengok kat makcik tu...


Siap makcik tu cakap lak kat saya...


"sian dia..dengar jer...dia tengah nak luahkan tu....sian dia"


Haiii habis terbongkar masalah rumahtangga saya....entah dia tau entah tidak yg cakap tu madu saya...


tak habis cakap ngan kak aza, makcik dah blah pulak...tengahari carik dia kat surau tak jumpa!


Kena warning kat makcik tulah esok, jangan bongkar rahsia, aduuuhhhh....sy memang rapat gak dgn makcik tu....biasalah sy ni dgn makcik tukang kebun, cleaner mmg kawan borak2 masa lapang saya....


Kak aza sebenanrnya mengandung sampai 4 bulan dia tak cakap kat pak hj....mabuk teruk kaedahnya. Masa pak hj balik keluar 40 hari mei hari tu baru pak hj dimaklumkan dia mengandung....


Tapi sebelum zubir masuk hospital tu kak aza tumpah darah....pastu jantung baby tak gerak...terus bawak hospital...siap pitam bagai....kira darah banyak keluar dan doktor dah suruh mengucap....kak aza ingat dah nak abis nyawa ler...


Balik hospital (dia kata swasta, saya agak Annur Bangi) pasal ada ketika hari tu pak hj ada duduk sini tanpa saya ketahui apa puncanya dia duk sini...mgkin waktu tu kak aza admit hospital kot...


Kata kak aza masa darah tumpah banyak2 tu dia masih masak, layan pak hj sampai dah tak larat betul terpaksa masuk hospital dan masalahnya baby taknak keluar....walaupun xbernyawa tetap tak mo keluar..tu yg doktor terpaksa buat D&C jugak.....kira kronik jugaklah....


Balik hospital kak aza minta izin duduk rumah tok....tu yang dia duduk banyak hari tu....pak hj lak kan tak suka ngan mak mertua dia tu so dia duduk sorang2 kat rumah....siap masak sorang2 lagi...kak aza tadi citerlah benganglah pasal dia kan tak suka sapa2 kacau dapur dia, sepah2kan dapur dia...tu yg dia bengang napa pak hj taknak datang makan rumah tok...dahlah sakit rumah disepah2kan pak hj plk...semua tu jadi punca gaduh lah kot..


pastu zubair lak sakit...tu yang terus kak aza bawak zubair ke hospital seremban...yg saya ada citer kata pak hj bengang kak aza tak bawak balik rumah...adalah kot dalam dua minggu kak aza dan budak2 tu duduk rumah tok diorang....


Tu yang agaknya pak hj sunyi....ni antara asbab lah agaknya kerenggangan hubungan diorang...


balik hospital tu...adalah benda2 kecik lagi yg masing2 tak puas hati...tadi dengarlah kak aza citerkan pendirian dia dalam setiap isu yang pak hj tak puas hati tu. pak hj pulak tengok versi lain...kak aza lain...


isu2nya;

1. pak hj ajak kak aza duk rumah saya di sban lepas saya pindah putrajaya-mengarut kata kak aza, akak kan dah ada rumah tak pasal2 nak pindah seremban apa hal...pak hj tengok dr sudut taat suami...konon pak hj nak larikan dia dari mak dia...


2. pak hj ajak makan sama dia dan anak2 ecara berjemaah-bagi kak aza ini isu mainan jer, tak patut timbul, sebab dia memang dah sedia ada macam tu, apa pulak tiba2 timbul isu tak makan sama, saja carik pasal kata kak aza


3. Pak hj tak suka dia pergi rumah mak dia suka2 hati-kak aza kata dia dah minta izin dan mak dialah yg banyak tolong kak aza selama ni


4. masalah duit belanja tak cukup- asyik2 cakap kak aza boros, walhal semua keperluan anak2, minyak, kak aza cakap dia mmg suka tohmah akak kata akak asyik2 topup...


5. masalah pak hj asyik tido jer- siap sanggup warning anak2 jangan bising ayah nak tido, walhal ayah bukan selalu ada rumah, pak hj pulak kata masa tdo jer kebas tu tak rasa


6. masalah pak hj tak bayar bil, tak beli lauk'...kalau ajak ke pasar pak hj sanggup duduk tido dalam keter dari masuk pasar..n saya pun tau...pasal dia malas nak jalan2


7. masalah pak hj tak layan anak2 ikut standard yang sepatutnya, sekadar tanya dah solat..sapa2 pun boleh tanya kata kak aza...pak hj pulak kata kak az ayg layan anak terlampau detail...lemas dan budak2 kena control 24 jam...


8. isu kak aza tak susu badan sofiyyah- kak aza kata kalo dah susu tak keluar dari tetek, nak buat camana....


Hishhhh banyak lagilah dia citer...saya tukang dengar jerlah..malam ni dia hantar beberapa siri sms pulak katanya, dia takkan mengalah (saya balas sms dia suh dia mengalah sebab kesian kat budak2) dia kata dia takkan mengalah pasal dia kata pak hj memang dah benci dia...banyak tanda2 yang dia perasan...dia pun tak kisah dah lama dah fikir...katanya lagi pak hj memang sayang anak2 tapi dengan kak aza pak hj dah meluat....dia kata pak hj asyik lena, semua benda dia kena buat...makin lama dia kata makin dia nampak pak hj makin jauh dari dia...


entahlah otak saya dah tepu lak ni...terus rasa macam tak larat nak teruskan menulis..terbayang2 pulak kat kak aza dan anak2 dia..tetiba lak rasa kenapa dia ni mudah benar mengandung??? kenapa? kenapa? kenapa? dan kenapa?


sofiyyah baru setahun 9 bulan...tadi kak aza kata sayang baby tu lelaki pulak tu...hishhhh....apalah kelebihan dia allah bagi dia mengandung..dah 42 tahun dah...makan pil perancang lagi...apasal lak termengandung?


Eh lari topik dah ni....bak kata Luna ada hikmahnya....saya yg tak layak agaknya....belom masa pun iyer kot!

Wassalam

6 comments:

Jiji said...

rumitnyaaa... buat rundingan meja bulat@~

luna said...

haha betul tu jiji..kene bincang apa yg masing2 nak..dan bjanji masing2 lupakan yg lepas dan mulakan yg baru..*terpulang la apa definisi kehidupan yg baru tu..

yg gugur dah gugur..yg keluar dah keluar..kalo dpt berkumpul,kapten (pak hj) kene brainstorm le objektif perkahwinan dan langkah2 menjayakannya.. hahaha..menjayakan tu..

*ye la,sbb kalo nak menggagalkan mmg senang...nak menjayakan tu yg susah

Irfa said...

cakap mmg la senang kan?nak ke pak hj tu buat rundingan meja bulat?
apa2 pun saya rasa semua ni adalah salah paham je..sebagai pompuan saya rasa kalau pak hj mengalah sikit mesti akak2 berdua akan terima..keras kerak nasi..hehe

Ummi said...

macam irfa cakap, salah faham aje

kalau boleh buat rundingan buat aje, buang yang keruh ambik yang jernih,

macam mak ummi selalu cakap, makin tua makin keras kepala, tak nak terima cakap orang lain, dia aje yang betul

hehehehe

MOKCIK AZWA said...

Tumpang baca..

alahai tak tahu nak cakap apa..macam salwa kata, beri tempoh bertenang..lepas tu baru boleh duduk berbincang. Mudah2an bertemu penyelesaian terbaik.

Hanisumayyah said...

Jiji...

Nanti2lah round table discussion ni kena persetujuan tiga2 pihak...ni satu ke barat, satu ke timur satu ke utara..camana?

Luna..

Betullah tu....nak gagal senang jer kan...tapi pokok pangkal pak hj


Irfa...

Tulah, takper nanti2 redalah kot


Ummi...

Saya pun harap2 begitu juga...


Kak azwa...

Ha'ah..saya ni berserah jer...dan berdoa yg terbaik